Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä haluaisin vauvalle juhlat - mies ei halua ristiäisiä

Vierailija
14.08.2010 |

Pattitilanneko? Haluaisin järjestää uudelle vauvalle juhlat, mutta mies ei halua kastaa lasta. Minä en osaa keksiä omasta päästä mitään juhlamenoja, mies ehdottaa kakkukahveja. Minun sukulaiseni asuvat 400km päässä, joten mielestäni pelkät kakkukahvit eivät ole riittävä syy pyytää heitä reissaamaan ja laittamaan juhlavaatetta. Ja jos minun sukulaisia ei kutsuta, niin ei kutsuta sitten miehenkään sukua. Eli ilmeisesti ei tule juhlia ollenkaan :(

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-0,

hyvä ap, pidä pintas ja pidät ne ristiäiset.

Tosi ateisti ei pidä mitään kirkollisia varjojuhlia, nimiäisiä, prometheusleirejä yms.

Vierailija
42/55 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anneli Aurejärvi-Karjalaisen Perheen omat juhlat. Kirjassa on paljon ideoita siviilijuhlien järjestämiseen ja ohjelmaan. Kirjoittaja etsi aikoinaan materiaalia lapsensa uskonnottomiin nimenantojuhliin tuloksetta ja päätyi kirjoittamaan k.o teoksen. Pro Seremoniat yhdistykseltä voi myös tilata maksusta juhlapuhujan siviilijuhliin.

Toivottavasti löydätte jonkun ratkaisun pulmaanne ja saat kakunkoristeet pois nenästä! Voin olla väärässäkin, mutta näin ulkopuolisena saa helposti vaikutelman, että miehellesi "ongelma" ei ole ainoastaan ristiäisten uskonnollisuus, vaan juhlat ylipäänsä. Ehkä hän ei ole kovin seurallinen persoona muutenkaan??

Olen itse ollut Prometheusleirillä ohjaajana ja päätösjuhla oli oikein lämmin ja mielestäni ei yhtään vähemmän juhlava, kuin peirinteiset rippijuhlat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin lapsi seuraa äidin uskontokuntaa. Eli sinulla on täysi oikeus järjestää ristiäiset. :)

tilanteissa joissa

1) lapsi syntyy avioliitossa (silloin molemmat vanhemmat päättävät yhdessä) ja

2) lapsi on syntynyt avoliitossa ja lapsen isyys on tunnustettu eli vanhemmilla on yhteishuoltajuus ja

3) lapsi on syntynyt avioliiton ja avoliiton ulkopuolella, isyys on tunnustettu ja erillään asuvilla vanhemmilla on yhteishuoltajuus.

Eli kyllä sitä isääkin pitää kuunnella.

Vierailija
44/55 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ateisti ei pidä mitään kirkollisia varjojuhlia, nimiäisiä, prometheusleirejä yms.

Tosi ateisti ei saa tehdä yhtään mitään, sillä kristityt ovat omineet niin suuren osan juhlaperinteestä. Viis niiden alkuperästä.

Tiedoksi vain, että kaikissa kulttuureissa ja uskonnoissa lapsen syntymää ja/tai nimenantoa on juhlittu jollakin tavalla. Kristittyjen ristäiset eivät ole mikään erityinen poikkeus.

Sama pätee aikuistumisriitteihin.

Vierailija
45/55 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapa juhlia syntynyttä lasta, aikuistumista, naimisiin menoa jne on paljon vanhempi, kuin kristinusko.

Vierailija
46/55 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossain säädettykin, että jos pariskunnan aiemmat lapset on kastettu (tai jätetty kastamatta) niin samoin menee seuraavien lasten kanssakin. Ainoa on sitten jos äiti eroaa lasten välissä kirkosta niin seiraavia ei kasteta. Kannattaa tarkistaa,mutta näin muistan sen menevän.

Meillä ei ketään ole kastettu, vaan on pidetty nimiäiset. Lapset on (miehen suvun toiveesta) siunattu siinä juhlan yhteydessä.

Vierailija
47/55 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kastettujen lasten uudet sisarukset kastettaisiin "väkisin"! Tunkeutuuko se kastepappi kotiin, vai kidnappaa lapsukaisen kirkkoon? Vai hoidetaanko asia paperilla?

Vierailija
48/55 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulevien lasten uskonnollisesta/uskonnottomasta kasvatuksesta etukäteen, jo parisuhteen alkuvaiheessa?

En usko, että olisin pystynyt jatkamaan seurustelua sellaisen miehen kanssa, jolle kirkkohäät, ristiäiset ja pyhäkoulut on tosi tärkeitä.

Vierailija
49/55 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainokaisensa meinasi abortoida ja aikoo tehdä abortin jos vielä raskautuu

Vierailija
50/55 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossain säädettykin, että jos pariskunnan aiemmat lapset on kastettu (tai jätetty kastamatta) niin samoin menee seuraavien lasten kanssakin. Ainoa on sitten jos äiti eroaa lasten välissä kirkosta niin seiraavia ei kasteta. Kannattaa tarkistaa,mutta näin muistan sen menevän. Meillä ei ketään ole kastettu, vaan on pidetty nimiäiset. Lapset on (miehen suvun toiveesta) siunattu siinä juhlan yhteydessä.

Sisarukset saa kuulua eri kirkkokuntiin tai olla kuulumatta mihinkään.

Siis ei ole pakko kastattaa lasta, vaikka isosisarukset olisikin kastettu.

Sellanen laki on sukunimestä, että täyssisaruksilla täytyy olla sama sukunimi. Oisitko sekottanu siihen lakiin.

t. pappi

Vierailija
51/55 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai länkytätkö huviksesi?

Vierailija
52/55 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenvihaajan pohtia lasten nimiäisiä /ristiäisiä

Vierailija
53/55 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdinhan minä niitä jo silloin kun nimiäiset omalleni järjestin :)

Vierailija
54/55 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä miehesi nyt tuumii. Jos on edelliset lapsenne antanut kastaa, niin kastakaa nyt ihmeessä tämä viimeisinkin tulokas. Ei hänen sitten tarvitse isompana ihmetellä erilaista kohteluaan. Luulisi miehenkin tämän tajuavan.. Ja on todella epäkypsää, jos jättää saapumatta paikalle, kun on muissakin ollut läsnä. Kiva lapsen katsella kuvia ristiäisistään isompana ja ihmetellä, kun ei "iskää" näy mailla halmeilla.

Vierailija
55/55 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uuden tulokkaan. Mies länkyttäköön mitä tahtoo. Olisitte miettiny jo sitten alussa kuinka toimia, kun lapsia tulee.

Oma mieheni ei kuulu kirkkoon, mutta eipä meillä ole ollut moista ongelmaa.

On minun mielestäni myös aika ihmeellistä, että muut on kastettu ja nyt sitten haloo yhden kastamisesta. Muutenkin ihmettelen koko juttua.

Teillä menee varmaan tosi upeesti,hankkikaa lisää lapsia, kun hommat noin hyvin toimii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän