Näi tänään jotain mikä lähentelee sadismia =(
Perhe tuli kaupan irtokarkkihyllylle missä valikoimaa about 150 lajia ja vanhemmat sanoivat lapsille (n. 5 ja 7 vuotiaat), että "kumpikin saa valita viisi namia omaan pussiin". Luulin ensin, että saivat valita viittä eri namia, mutta todellakin kyse oli viidestä kappaleesta makeisia.
Miksi ihmeessä lapsi pitää tuoda siihen hyllyn eteen ja tarjota tälle kuitenkin vain teaseri siitä mitä on tarjolla?
Kyllä tuli pahamieli lasten takia kun näki miten kovasti olisi heidän tehnyt mieli enemmänkin.
Kommentit (40)
5-10 namia saa valita pussukkaan.
ja tyttö 5v, on onnellinen.
en totuta ollenkaan jättimegasuuriin karkkiannoksiin.
kyllä pienestäkin makeasta voi olla ihan aidosti onnellinen.
Olen tarjonnut karkin tai jopa kaksi esim. lasten serkuille. Omillenikin olen useinkin antanut yhden suklaapalan.
Kauhea sadisti. Kumma kyllä lapset ovat olleet tyytyväisiä namuihinsa.
Taitaa sadismi kulkea oikein perheessämme sillä lapsemme ovat vieneet päiväkotiin kavereilleen karkkia syntymäpäivinä. Yleensä yhden per nenä.
Niin, on ne vielä tyytyväisiä. Mutta sitten kun sun lapses on nuori aikuinen ja pääsee itse vastaamaan ostoksistaan ja syömisistään, voi käydä hullusti. Mopo lähtee käsistä kun vihdoin saa tehdä niin kuin tahtoo. Minulle kävi niin ja näkyy täällä olevan monta muutakin saman kokenutta.
No meillä eivät karkit ole mikään kielletty hedelmä. Kun annan karkkipussin tarjolle niin lapset ottavat juuri sen yhden tai kaksi. Tai sitten voin antaa jälkkäriksi sen yhden suklaapalan kuten itsekin otan silloin tällöin.
En siis pelkää että lapset himoitsisivat karkkia aikuisenakaan. Sitä paitsi koululainen saa viikkorahoillaan ostaa mitä haluaa. Vaikka sitä karkkia. Ei kuitenkaan osta.
Itse muuten sain karkkia ensimmäisen kerran kouluikäisenä jonkun luokkakaverin tuotua Kreikantuliaisia. Sen verran pahoja olivat että ei iskenyt himo silloinkaan saati aikuisena.
syövät karkkia vain hieman maistaakseen niin tuskin siitä tarvitsee tuollaista kiusaamisoperaatiota tehdä tyyliin "katsokaapas lapsukaiset, mitä karkkeja onkaan tarjolla, mutta tepä saattekin niistä vain muutaman". Jokainen vanhempi valitsee, miten kasvattaa lapsensa, mutta mietityttää, miksi vanhemmat eivät voi valita vähän karkkeja itse ja antaa niitä lapsille kotona namipäivänä. Ei siitä tuollaista sirkusta tarvitse tehdä.
Meidän perheessä näkyy minun ja mieheni naminsyömiseroissa se, miten meidän omat vanhemmat ovat kasvattaneet meitä. Mieheni ei ole saanut syödä karkkeja lapsena oikeastaan laisinkaan ja viikkorahaakin on annettu niin naurettavan vähän, että tuskin sillä edes purkkapakkausta on saanut. Minulla taasen oli vanhemmat omaksuneet sellaisen linjan, että herkutellaan sillöin tällöin, mutta herkkuja saa sovitulla herkuttelukerralla syödä enemmänkin, kuitenkin tietenkin joku kohtuus. Noh, nyt aikuisena mieheni ahtaa namia lähes tulkoon maanisesti ja minä en syö karkkia juuri lainkaan. Että näin. Terveellisesti on tärkeää elää ja rajat pitää olla, mutta överikiellot ruokkivat vain kapinahenkeä.
että haluaisiko karkkipäivän, jolloin saisi enemmän karkkia ja herkkuja kuin nykyään, mutta ei sitten muina viikonpäivinä lainkaan. Vaihtoehtona oli nykysysteemi, eli ei karkkipäivää erikseen vaan saa syödä herkkuja ja karkkeja kohtuudella vaikka joka päivä.
Lapsi valitsi nykysysteemin ja sanoi, että tulee huono olo vaan jos syö kerralla kauhean paljon ja sitten muina päivinä huono mieli, jos ei saakaan mitään kun tekisi mieli.
Lapsi syö oikeaa karkkia harvoin. Ehkä kerran kuussa. Meillä ei kukaan muukaan erityisesti himoitse karkkia, joten siksikin sitä niin harvoin kotona on. Suklaata ja keksejä on sitten aina kaapissa ja niitä saisi halutessaan vaikka päivittäin vähän kerrallaan, muttei halua.
Karkkipäivä kunniaan ja silloin saa syödä vähän enemmän kuin 5 karkkia.
äiti eilen täällä kirjoitti koko perheen syövän neljään pekkaan yhden pitsan..
läheskään kaikkea,mitä on ostettavissa!!
kun menen autokauppaan ostamaan auton,ostan yhden. en kaikkia.
tai kun ostan vaatteen, valitsen yhden,en koko rekillistä.
Karkkipäivä kunniaan ja silloin saa syödä vähän enemmän kuin 5 karkkia.
karkki on terveellinen perisuomalainen vihannes. Siita saa kaikki tarvitsemansa vitamiinit.
tarvi syödä kerralla kilotolkulla, eikä joka päivä, muttei niiden syöntiä nyt tarvi myöskään hysteerisesti pelätä ja rajoittaa tyliin kerran kuukaudessa 1 karkki/lapsi. Kohtuudella se lapsi tuonkin asian oppii, ei joka asiaa tarvi viedä ääripäähän.
Mitäs vikaa siinä on. Itselleni ei ole tullut mieleenkään, että edes veisin lastani 3v karkkihyllylle.
Että ei ole saanut sitä viittäkään, mut ei kyl ole koskaan pyytänytkään.
Musta toi 5 karkkia lauantaina ruuan jälkeen kuullostaa ihan hyvältä. Me ollaan muutaman vuoden päästä just samanlainen perhe :)
karkki on terveellinen perisuomalainen vihannes. Siita saa kaikki tarvitsemansa vitamiinit.
Siitä lapset saa ne vitamiinit ym. Karkit on sitten ihan vaan sitä paskaa, jota on joskus ihan kiva syödä ja joka kohtuudella syötynä ei vahingoita tervettä lasta tai aikuista mitenkään.
Kuinka moni aikuinen valitsee 5 karkkia ja on tyytyväinen siihen? Ihan varmasti yhtä hyvälle ne karkit maistuu lasten suussa. Meillä mieheni ei ole lapsena saanut juurikaan syödä karkkia tai mitään muitakaan herkkuja pienenä, niin kyllä nyt aikuisena syö ihan tolkuttomia määriä... Meillä lapset saa syödä joka päivä karkkia. En ole juurikaan sitä säännöstellyt. Mutta eipä ole kenelläkään mitään ongelmia karkinsyönnin suhteen. Itse sain lapsena syödä karkkia aina, kun huvitti. Usein oli jemmassa iso kasa, kun äiti niitä osteli. Mutta eipä tee nyt aikuisenakaan mieli niitä pistellä. Samaa mieltä, kun joku täällä, että kohtuus kaikessa, mutta ei voi myöskään kaikkea kieltää.
kaksi karkkia saa meidan lapset valita pussiin.
Jos tämän ketjun vastauksia lukee, niin saa sen mielikuvan, että ne jotka eivät lapsena ole saaneet karkkia, ahmivat niitä aikuisena tolkuttomasti. Sen sijaan ne, jotka ovat vapaasti saaneet syödä karkkia lapsena, elävät aikuisena niin maan terveellisesti.
Eiköhän kyse ole kuitenkin myös ihan eroista ihmisten välillä, toiset ovat luonnostaan sokerihiiriä, toiset eivät. Minun lapsuuden kodissa sai karkkipäivänä n. 100 g karkkia ja muuten ei mitään (ehkä jotkut synttärit tms oli poikkeus). Minusta ihan järkevä systeemi, kuitenkin olen ollut aina tosi perso karkeille. Teininä viikkorahat meni niihin ja aikuisenakin ahmisin karkkia vaikka joka päivä, jos ei tarvitsisi painoa seurailla. Ja tiedän kyllä perheitä,joissa lapsille on opetettu epäterveet ruokatavat jo lapsena, ja kas kummaa, eivät ole lopettaneet ahmimista aikuisenakaan.
Tuo viisi karkkia kuullostaa kyllä minustakin aika vähältä, mutta kukin taaplaa tyylillään. Itse varmaan antaisin valita sen 100 g, mutta ei siellä karkkihyllyllä joka päivä tarvi notkua. Kaupassakäynti ei automaattisesti tarkoita sitä, että saa karkkia.
Siis siten, että keräsimme yhdessä molempien pussiin noin 10 erilaista karkkia. Näin jälkeenpäin ajatellen, tuo oli jo aika max määrä, sillä osa jäi syömättä, mutta toisaalta saivat herkutella sitten niin paljon kun halusivat. :)
Parempi on muuten syödä kerralla se määrä karkkeja mitä aikoo / jaksaa syödä eikä säästellä pussia ja napostella siitä pitkin päivää. Hampaat eivät ainakaan kiitä jatkuvasta happohyökkäyksestä.
olikin jo saanut varsinaiset karkkipäivän karkit ja tämä olisi ollut vain extraa jonka lapsi oli vinkunut kauppareissulla? Olisitteko mammat samaa mieltä kuin nyt?
niistä karkeista mitkä saavat. Eikä tule sokerihumalaa ja ovat normaalipainoisia, iloisia lapsia. Pojat 5- ja 7-v.
Meillä lapset tottuneet saamaan noin neljä karkkia kerrallaan. Ovat hyvin tyytyväisiä niihin. Saatetaan ostaa yhdessä iso pussi, mutta lapset tietävät saavansa silloin tällöin muutaman ja tietävät senkin, että aikuiset saattavat illalla syödä pussista enemmän. Mutta se ei heitä haittaa.
Tykkäävät tosi paljon hedelmistä, varmaan enemmän kuin karkista ja niitä saavatkin syödä tietysti paljon.
Se on paljon sitäkin mihin lapset opettaa.
jos on pakko vetää pussitolkulla karkkia kerralla :O
Ei se mopo mitään karkaa, fiksuilta ihmisiltä. Ja joo, meilläkin on karkit olleet lapsena säännösteltyjä, ei niitä ollut kolmelle varaa kokonaista pussia antaa aina karkkipäiväksi.
Olen tarjonnut karkin tai jopa kaksi esim. lasten serkuille. Omillenikin olen useinkin antanut yhden suklaapalan.
Kauhea sadisti. Kumma kyllä lapset ovat olleet tyytyväisiä namuihinsa.
Taitaa sadismi kulkea oikein perheessämme sillä lapsemme ovat vieneet päiväkotiin kavereilleen karkkia syntymäpäivinä. Yleensä yhden per nenä.
Mutta sitten kun sun lapses on nuori aikuinen ja pääsee itse vastaamaan ostoksistaan ja syömisistään, voi käydä hullusti. Mopo lähtee käsistä kun vihdoin saa tehdä niin kuin tahtoo. Minulle kävi niin ja näkyy täällä olevan monta muutakin saman kokenutta.
hiukan liiottelua. johan se paperipussi painaa yhta paljon kun ne 5 karkkia siella pohjalla..
kummaa niuhotusta.
ei sita karkkia nyt tartte isoa pussia ostaa mutta kylla 5 karkkia on ihan naurettavaa.