Teenkö oikein; ylipainoa paljon ja olematon lihaskunto
Tarvitaan siis lihaa ja läskeistä päästävä eroon.
Onko järkevä hankkia ensin lihat ja sitten vasta laittaa läskit lähtemään? Toki kattoa nytkin ettei paino nouse lihoja hankkiessakaan ja tehdä pari aerobista salinkin ohella viikossa.
Tätä ajattelisin sen vuoksi että laihis syö lihaksia ja nyt niitä ei oikeasti ole, olisin tosi heikossa kunnossa jos nyt vedän tiukalle dietille ja runsaalle aerobiselle.
Ajattelisin myös et vähän runsaampi lihasmassa auttaisi sitten laihiksen aikana paitsi siinä etten aivan heikoksi menisi, niin myös aineenvaihdunnan ylläpidossa ettei säästöliekki niin helposti uhkaa, mutta myös siinä että kunnon lihaksilla luultavasti kulutan huomattavasti enemmän kuin nyt, ilman lihaksia ja tehokasta mikroverenkiertoa.
Ajattelin että painonpudotuksessakin kävisin salilla ylläpitomielessä, ettei liikaa lähde lihas.
Kommentit (28)
kun olen malt-ta-ma-ton. Kaikki heti mulle nyt, misken nyt jo ole lihaksikas ja hoikka muuten kun ihan jo kuukauden olen jotain tehny. Haluu haistella et olisko joku oikotie, enhän vaan tee pisimmän kautta tätä projektia?
Ruokavalio kuntoon!!!
Millään liikunnalla et ylipainoa pudota, se on fakta. Suurimman pudottajan formaatti perustuu ihan kaikkeen muuhun kuin siihen mihin normaali ihminen pystyy. Siinä käsitellään vaan sitä kuinka kovasti ne treenaa, ei siihen mitä ne syö.
Tavallinen ylipainoinen suomalainen laihtuu vain jos pystyy opettelemaan uuden elämäntavan sen kautta mitä suuhunsa laittaa. Lautasmalli, 5-6 pientä ateriaa päivässä. Ei poppaskonsteja.
Liikunta kuluttaa muutaman 100 kaloria päivässä, noin suklaapatukan verran. Ja vaikka sulla kuinka olisi motivaatiota et sä pysty liikkumaan niin paljoa että sillä laihtuisit. Kannattaa ajatella että liikunta tuo sulle mielihyvää muuten: Saat ulkona happea ja elimistöön endorfiineja, omaa aikaa ja mielihyvää siitä.
Älä päästä itseäsi nälkään ja tutustu tarkasti kauppasi hevi-osastoon: ota tavoitteeksi että maistat kaikkea ja etsit keinon millä ne maistuu hyvältä :)
On totta, että ravinto on erittäin tärkeässä asemassa laihdutettaessa, mutta ei se tarkoita, että energiankulutuksen lisäämistä liikunnalla tulisi aliarvioida.
Pelkällä syömisellä ei laihdu, sillä se taas aiheuttaa se, että menee säästöliekille. Pitää olla järkevä tasapaino näiden välillä. Kyllä aktiivinen hikijumppa on erittäin hyvä tapa "laihduttaa", vaikkakin ihmisen ja erityisesti lihavan ihmisen vuorokauden "perusaineenvaihdunta" itsessään on varsin suuri, eikä liikunta valtavasti lisää energian kulutusta.
Itse suosittelisin ap:lle kolme kertaa viikossa tunnin kestävää hikilenkkeilyä. Oli lenkkeily sitten juoksu, hälkää tai reipasta kävelyä sauvoilla (tai pöräilyä tai jotain vastaavaa), pääasia että hiki tulee.
Lisäksi kolme kerta viikossa punttisalia, jossa jaetaan erityisesti suuret lihakset tasaisesti päiville.
Tuosta tulisi kuusi urheilusuoritusta. Ne voivat olla samanakin päivänä, jos vaan jaksaa, mutta eri päivinäkin jää vielä yksi lepopäivä viikoon.
Omien voimien mukaan voi ja pitää pitää sitten parin viikon välein parin päivän lisä lepopäiviä.
Ruokavalio lienee kyllä tosiaan tärkein, eli siihen pitää paneutua.
Se on totta, että laihduttaessa lihakset haihtuvat myös ja se on erittäin pahasta. Lihaskuntoharjoittelua pitää siis ylläpitää laihdutuksen aikana. Punttisali on OK, muta uintikin ottaa aika kivasti lihaksiin tai sitten maastojuoksu (jos nivelet kestävät).
Jos ylipainoa on reippaasti, esim. painoindeksi 35+ voi olla fiksua kuunnella nivelien kestämistä herkällä korvalla. On turha rikkoa itseään yli-innokkuudella, siitä ei hyvää seuraa.
Vaan reilusti ylipainoiselle mässääjälle, kolme kertaa viikossa hikitunti, ja lisäksi kolme kertaa viikossa salitreeni? Ja luulet että se toimii? Ehkä prosentilla.. Siksi mä pauhaan ruokavalion merkityksestä. Ja siihen samaan voin jatkaa että kannattaa ehkä asettaa tavoitteet siten että painoa olisi vaikka 10kg vähemmän ensi kesänä? Silloin jos sattuisi niin onnellisesti että laihdutus alkaisi toimia olisi iloinen yllätys, ja se 10kg on tosi helppo nipistää syömisellä tuosta kilomäärästä. Se tarvitsee itsekuria, ei rääkkäystä. Ja liikuntaa sen verran että tulee hyvä olo. Nälkä kasvaa syödessä, ja kun liikunnasta tulee hyvä olo (eikä oksennus-kyllästyminen) sitä jaksaa harrastaa.
terveisin se eka sininen loota.
1oo etunojaa, 44 leuanvetoa, 2000 vatsalihasliikettä, 5ooo selkälihasliikettä, 1ooo kyykkyä 3kg kivi sylissä... Voitan teidät.
kun olen malt-ta-ma-ton. Kaikki heti mulle nyt, misken nyt jo ole lihaksikas ja hoikka muuten kun ihan jo kuukauden olen jotain tehny. Haluu haistella et olisko joku oikotie, enhän vaan tee pisimmän kautta tätä projektia?
T: kongu mummo
Se tarvitsee itsekuria, ei rääkkäystä. Ja liikuntaa sen verran että tulee hyvä olo. Nälkä kasvaa syödessä, ja kun liikunnasta tulee hyvä olo (eikä oksennus-kyllästyminen) sitä jaksaa harrastaa.
terveisin se eka sininen loota.
miksi ap ylipäätään haluaa laihtua on se, että pääsee rääkkäämään itseään paremmin ja tehokkaammin. Jos on hyvä urheilutausta, se nälkä kyllä on jo olemassa, eikä pari hassunhauskaa jumppatuntia tee muuta kuin ottaa kuulaan. (Tästä syystä en ainakaan itse käynty ryhmäjumpissa kun laihdutin - en tykkää siitä, että paapotaan, aliarvioidaan ja lässytetään.)Hyvä olo tulee hyvästä treenistä, ja hyvä treeni yleensä myös väsyttää ja rasittaa, joskus jopa hapottaa ja pyörryttää.
On olemassa niitäkin ylipainoisia, jotka eivät aloita liikuntaa nollasta.
Fyysisesti kyllä taidan aloittaa nollasta, mutta toisaalta tiedän kyllä menneisyydestä mitä liikunta mulle parhaimmillaan on ja se olis se tavoite, ei ryhmäjumpat.
Kova liikunta saa nälän pintaan. Silloin tulee syötyä yli oman kulutuksen etenkin nykyaikaisella ruokavaliolla johon kuuluu runsaasti hiilihydraatteja ja pahoja proteiineja.
Lihaksen kasvatus vaatii oikeanlaista treeniä ja rakennusaineita, eli oikeaa ruokaa. Kitudietillä saa varmasti painoa alas, muttei sillä lihaskunto kasva.
Eiks tuossa ole se et on tavotteena miinuskalorit ja miten sit kasvaa se lihas, tai tätä ne heebot salilla mulle selitti...
Ja taas sit kun käy salilla omaan kuntoon nähden ns. isoilla painoilla, ni se kyl nostaa ruokahalua ja sillon on vähän vaikeeki olla miinuksella.
Tän jo ehdin huomatakin täs muutaman alotteluviikon aikana. Nyt on 4vkon tuntuma et paino on pysyny about samana, ehkä kilon pudonnu ja kaikessa olen saanut nostaa jo jonkin verran painoja tai laitteessa ku laitteessa semmosen 10kg ja jotain siis tapahtuu. Vyötäröstä on hävinny 5cm. Ruokavaliossa vähäistä mässyn vähennystä, suurta huomiota protskuun ja kaikki vehnä lähes pois ja lisäkkeinä juurekset ja kasvikset aterioilla. Mut työmaata silti on...hirveesti edessä, en vois sanoo et tää on tulos tai ns. hyvä alkukaan, tää on vielä tämmöstä alottelua ja tuntuman hakemista koko touhuun, eläkepapat vetää salilla samoilla painoilla ;-)