Mitä haluaisit syödä rapujuhlissa alkupalaksi?
Pääruoka on siis ravut tilpehööreineen (tilli, paahtoleipä jne.) mutta haluaisin tehdä jonkin alkuruuan, joka voitaisiin syödä vielä kun lapsi on hereillä ja sitten myöhemmin keskittyä rapujen kanssa räpeltämiseen, kun lapsi nukkuu eikä kukaan ole alkupalan vuoksi ihan hirvittävän nälkäinen. Mutta mitä? Mitä haluaisit syödä alkupalaksi rapujuhlissa? Jotain pikkupaloja vai jokin kunnon konstailematon keitto kenties? Ideoita herkuttelijat! :)
Kommentit (17)
sienikeitto toki sopii minustakin hyvin.
Jotain pientä lämmintä, ja mieluummin ei leipää kun sitä tulee rapujenkin kanssa.
kohta? No Hernerokka ja pannari laskiaismäkeen.
Ehkä rapujuhliin kuitenkin se kevyt vihanneskeitto. Sieni on niin erimakuinen kuin rapu, sienikeitto sopii liharuoan kanssa. Meillä on ollut parikin alkupalaa rapujuhlilla, ei siinä ole tarkoitus tankata.
Jaa, täälläkö on helmikuun rapujuhlatkin kohta?
tarkistaa aloitusviestin lähetyspäivämäärää... Elokuussa, hei haloo.
EHkä jotain tälämtyyppistä suht simppeliä, kun rapujen kanssa saa sitten askarrella
Kaikissa rapujuhlissa, joissa minä olen ollut, ravut ovat nimenomaan olleet se alkupala ja sitten on ollut joku ruokaisampi pääruoka, esim. bouillabaisse sopii hyvin.
Jos aikuinen ihminen meinaa täyttää mahansa ravuilla, niin niitä joutuu syömään melkoisesti. Hirveän monen ravun kuoriminen käy rassaavaksi, minkä lisäksi kustannukset nousevat aivan tähtitieteellisiksi.
Kaikissa rapujuhlissa, joissa minä olen ollut, ravut ovat nimenomaan olleet se alkupala ja sitten on ollut joku ruokaisampi pääruoka, esim. bouillabaisse sopii hyvin.
Jos aikuinen ihminen meinaa täyttää mahansa ravuilla, niin niitä joutuu syömään melkoisesti. Hirveän monen ravun kuoriminen käy rassaavaksi, minkä lisäksi kustannukset nousevat aivan tähtitieteellisiksi.
ja silloin menekki on 6-8 kpl/hlö. Jos ravut on pääruokana niitä pitää varata 20 kpl/hlö.
Sinuna antaisin lapselle ennen juhlia hänelle sopivan annoksen ja ei osallistuisi illallisille lainkaan.
Niitä pitää olla vähintään 20 / nuppi että edes vähän luulee syöneensä.
Ravut on alkuruoka
Lapselle iltaruoka ajoissa ja sitten nukkumaan.
on hyvä idea, meillä on joskus ollut myös joku ruokaisampi salaatti.
Joskus olemme myös syöneet "pääruoan" ensin, ja sitten vasta ravut. Pääruokana on ollut esim. perunanyyttejä + kermalohta grillissä + vihreä salaatti. Toimii näinkin päin :)
-- paahtoleipää, tilliä, sitruunaa, ehkä sipulisilppua ja smetanaa tarjolle niin ihmiset voi koostaa omanlaisensa rapuannokset. Pääruoaksi sitten jotain ruokaisampaa -- hyvä salaatti ja grillattua kanaa ja halloumi-juustoa? Savulohipiiras ja raikasta salaattia? Ratatouille ja häränfilettä?
Sielläkin oli isäntäperheellä 2 lasta, jotka laitettiin nukkumaan alkunapostelujen ja rapujen välillä.
Lapset söi samalla iltapalaa, kun meille aikuisille oli sellaisia ruisnappeja, joiden päällä oli kylmäsavulohta ja tilliä. Sitten oli tonnikala-pasta-salaatti.
Tämän jälkeen lapset laittoivat nukkumaan. Vieraat saatiin mennä kuistille siksi aikaa ottamaan kuohuviiniä.
Tämän jälkeen siirryttiin rapuihin. Joita oli varattu valtavasti. Kyllä siinä maha väkisin täyttyy, kun pari tuntia näpertelet rapuja ja paahtoleipää tilillä ja siemailet viiniä. Jotku ottivat snapsejakin.
Seuraavana iltana grillattiin erikseen. Ei mun mielestä tartte rapujen kanssa olla mitään erikseen ruokaa, tuo alkusalaatti tai jonkun ehdottama alkupasta sopii hyvin.
esim. kanttarellikeittoa, tai esim. savuporojuustokeitto vois olla hyvä. meillä on tehty juuri näin joskus, lasten takia. On ollut keittoa ja leipää aikuislle ja lapsille mahdollisesti jotain muuta, joten on kaikki istuttu samassa pöydässä. Sit on, ainakin yritetty, laittaa lapset nukkumaan,ja nautiskeltu siitä "rapuräeltämisestä" aikuisten kesken :)
Ja hei, toi "aina tehdään näin ja tapana on..."...nehän on sun juhlat, teet just niinkun hyvältä tuntuu ja tarjoot ravut vaikka aamiaiseks! Hauskoja juhlia toivotellen :)))
tarkoitukseen kuin nenä päähän, kauden herkku, metsän viljaa kuin ravut ovat veden viljaa.
Turha saivarrella siitä ovatko ravut pää- vai alkuruokaa, kun kysymys on näin selkeästi esitetty ja ravut ovat kuitenkin se ohjelmanumero, illan tapahtuma ja keskipiste, riippumatta siitä missä järjestyksessä ne syödään.
Menköön vaikka antipastina, jos puritaaneille sitten kelpaa?
Tosiaan tämä epäortodoksinen järjestys nyt tällä kertaa, jotta siitä rapuräpellyksestä ylipäätään tulee mitään ;) Kanttarellikeitto on itse asiassa loistava idea, se se on! :) Ja joku kiva itsetehty leipä, mmm..
tarpeeksi pääruokaa varten. Jos on varaa, ravut on pääruoka.
tarpeeksi pääruokaa varten. Jos on varaa, ravut on pääruoka.
ei vatsaa ihan tyhjäksi voi moittia.
Vain barbaari saapuu rapujuhliin nälkäisenä. Koska kirjoitusten perusteella metsäläisiä näemmä olemme, niin nälkä on hyvä hoitaa alta pois. Kutsussa voi tiedottaa tarjoamisen järjestelystä, mutta kanttarellikeitto ja leipä on ihan ok, jos ei ihan pihvilinjalla grillaten halua aloittaa :)
Ravut on hitaasti syötävä ohjelmanumero jolla ei nälän kanssa ole juurikaan tekemistä. Pitää toki loitolla, mutta että ravut ensin nälkäisenä ja sit grillipihvi valkosipulipotuilla pääruoaks?!? Ei, ei ja ei.