Milestäni poika ei ole valmis kouluun? Mitä nyt?
Sanoin eksrissa asiasta, että olen sitä mieltä ettei poika ole oikein kypsä kouluun nyt syksyllä. Siellä olotiin eri mieltä. Yritin sanoa asiasta myös terveystarkastuksen yhteydessä, mutta sama oli vastaus. Väittivät että keskittyminen ja ohjeiden seuraaminen paranee kesän aikana. Eikä niitä tarvitse kuulemma kesällä harjoitella sen erityisemmki.
Poika ei siis osaa keskittyä mihinkään kahta minuuttia kauempaa. Kun antaa kolme neljä ohjetta peräkkäin niin ei ei osaa tehdä yhen yhtäkään. Ensimmäistä ohjetta noudattaa joskus, joskus ei. Ei osaa kirjoittaa kaikkia kirjaimia eikä osaa kaikkia numeroita luetella (max noin 30 menee oiekin).
Koulumatkaa ollaan kävelty nyt usemapaan kertaan ja tänään pyysin poikaa kävelemään edellä ja ns näytäämään tietä (testasin osaako reitin). Osasi kotoa ekaan risteykeen eikä tiennyt mihin mennä. Miten helvatassa voin lähettää sen kouluun menemään kun ei löydä sinne? Ei ole madollisuutta viedä.
Mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Laittaa vaan kouluun (jos löytää sinne asti) ja odottaa open kommentteja ym...?
Kommentit (19)
Harjoitelkaa nyt kovasti vielä sitä reittiä, josko sen oppisi. Jos opettaja on hyvä, hän osaa kyllä kommentoida ja puuttua tarvittaessa tilanteeseen ja ehdottaa tukitoimia. Voihan ekaluokan käydä vaikka kahteen kertaan, jos siihen on tarvetta. Ole itse aktiivinen ja kerro opettajalle ajatuksistasi.
kouluun? Onko hän innokas oppimaan uutta?
Älä kuvittele että nuo jutut muuttuu vuodessa, poika voi olla keskittymiskyvytön aikuisenakin, ja silti pärjätä elämässään.
Montako vuotta ajattelit lykätä? Onko lapsella kiva olla vuotta nuorempien kanssa koko kouluikä pienen kypsymättömyyden takia? Lapset kuroo niin nopeasti kiinni, että tukiopetuksella poika on parin vuoden päästä samalla viivalla ikätoveriensa kanssa.
kouluun? Onko hän innokas oppimaan uutta?
On puhunut koko kesän kouluun menosta mutta nyt ei vois vähempää kiinnostaa. Hän luulee, että se on jokin lepokoti jossa vaan tehdään kivoja juttuja ja leikitään. Olen yrittänyt selittää mitä siellä tehdään ym. En tiedä jännittääkö vaiko miksi ei kiinnosta. Ei kiinnostanut repun osto tänään pätkääkään, haahuili vaan muuta kaupoissa vaikka sai itse valita mieluisan repun.
Juuri kysyin mennäänkö ostamaan penaalia ja muita tarvikkeita. Ei mennä koska ei tarvitse niitä.
Siitä koulumatkasta vielä sen verran, että ei ole paljon aikaa enää harjoitella kun koulu alkaa maanantaina. Huomenna ollaan koko päivän pois kotoa, joten jää vaan viikonloppu aikaa. Toki ekan viikon olen kotosalla itse ja ajattelin, että kävellää sinne joka päivä. Toivottavasti oppii...
Täytyy ottaa puheeksi lääkärintarkastuksen yhteydessä nyt syksyllä tämä asia.
ap
on tilanne mennyt. Hän voi saada tuki-tai eityisopetusta tarvittaessa.
On puhunut koko kesän kouluun menosta mutta nyt ei vois vähempää kiinnostaa. Hän luulee, että se on jokin lepokoti jossa vaan tehdään kivoja juttuja ja leikitään. Olen yrittänyt selittää mitä siellä tehdään ym. En tiedä jännittääkö vaiko miksi ei kiinnosta. Ei kiinnostanut repun osto tänään pätkääkään, haahuili vaan muuta kaupoissa vaikka sai itse valita mieluisan repun.
Juuri kysyin mennäänkö ostamaan penaalia ja muita tarvikkeita. Ei mennä koska ei tarvitse niitä.
ap
Viikonloppuna harjoittelette sitä reittiä ja sen ekan viikon viet ja haet.
Kuinka pitkä matka on?
Opettajalle kannattaa kertoa noista ajatuksistasi heti, niin osaa ehkä ohjata sinua ja lasta.
sovitte myös että soittaa heti aamuisin jollei lapsi ilmaannu kouluun, eli jos on pelko että on eksynyt.
Toisaalta lapsi saattaa kyllä tomeroitus yhdestä eksymis ja paniikkikokemuksesta huomattavasti kun tajuaa että itse on nyt vaan selvittävä ja keinot keksittävä.
Omatoimisuutta voi tukea kotonakin monella tavalla, osallistamalla lasta kotitöihin, antamalla vastuuta jne. Ehkä pelaamisen rajoittaminen ja lopettaminen kokonaan nyt vaikka syyslukukaudella palvelisi keskittymsien kehittymistä. Lautapelit auttavat keskittymisessä kun on seurattava kenen vuoro jne. Samalla opitaan huomioimaan toisia.
jonka kouluunlähtöä olisin halunnut lykätä. On pienikokoinen, keskittymisvaikeutta ja motorista kömpelyyttä. Psykologin ja koulukypsyystestien mukaan ei kouluunmenoa ollut syytä lykätä. Jotkut vaikeudet eivätmene ohi odottamalla, vaikka toki iän lisääntyessä helpottuvat. Kaksi ekaa vuotta olis sitä mieltä, että olisi pitnyt lykätä kumminkin, tosi takkuista oli koulunkäynti. Poka kylä osasi ja oppi, mutta turhautui esim. opettelemaan jonkin kirjaimen kopioimista rivikaupalla ja sanojen kirjoittamiseen ym. Kolmannelle mennessä tuli lisää haastetta koulunkäyntiin aj vaikka yhä tarvitsee paljon aikuisen tukea läksyissä, viihtyi jo paljon paremmin koulussa.
Repun ja penaalin ym. tarvikkeiden ostaminen ei omia poikiani (2 kpl) ole koskaan innostanut yhtään. Nyt ovat 9 ja 12v. Sanovat vaan et ihan sama ja koulusta saa kynän. Eli reppua ei olla usein uusittu ja vanhat penaalit käytössä. Peruskyni ja kumeja ostelen aina syksyisin.
En usko, että vieläkään osaa tehdä kunnollisen rusettisolmun, harva se päivä pitää sanoa, että paita on väärinpäin. Kesällä puki uikkarit alkkareiden päälle ja repun unohtaa ottaa kouluun mukaansa vähintään pari kertaa viikossa. Kaikkien luokkakavereiden nimet oppi vasta kolmannella luokalla ja eilen käveli kypärä päässään kouluun, kun unohti pyörän kotiin.
Poika viidennellä ja kevään keskiarvo 9,1. Kavereita on hirveästi ja opettajat kehuvat sosiaaliseksi ja kiltiksi. Mutta se hajamielisyys on tiedossa niin koulussa kuin kotonakin, samoin se, että se ei ole mikään vika, vaan luonteenpiirre. Poika ajattelee mielestään tärkeämpiä asioita ja unohtelee sitten käytännön.
Isänsä on ihan samanlainen, samoin isoisoisänsä.
En usko, että vieläkään osaa tehdä kunnollisen rusettisolmun, harva se päivä pitää sanoa, että paita on väärinpäin. Kesällä puki uikkarit alkkareiden päälle ja repun unohtaa ottaa kouluun mukaansa vähintään pari kertaa viikossa. Kaikkien luokkakavereiden nimet oppi vasta kolmannella luokalla ja eilen käveli kypärä päässään kouluun, kun unohti pyörän kotiin. Poika viidennellä ja kevään keskiarvo 9,1. Kavereita on hirveästi ja opettajat kehuvat sosiaaliseksi ja kiltiksi. Mutta se hajamielisyys on tiedossa niin koulussa kuin kotonakin, samoin se, että se ei ole mikään vika, vaan luonteenpiirre. Poika ajattelee mielestään tärkeämpiä asioita ja unohtelee sitten käytännön. Isänsä on ihan samanlainen, samoin isoisoisänsä.
jopa pyöräkypäräjuttu kävi meillä mut niin päin, että lähti kaveriltaan kotiin kypärä päässä, mut jätti pyörän sinne. Meillä myös kouluvaatteet saattaa olla puettu yöpuvun päälle ja reppu meinää usein unohtua. kerran unohti mennä englannintunnille. Mutta siis muuten kyllä pärjää hyvin ja menestyy koulussa ja itsekin nauraa hajamielisyydelleen ja pärjää hyvin huumorintajnsa ansiosta. Olen siis nro 14.
käy eskaria 2 vuotta. On loppuvuoden lapsi ja lykkäyksen syy oli levottomuus.
Mahdoton unohtelija. Unohtaa kaiken ja aina.
Vie pojan tavarat eteiseen ja poika pukee päällensä ja unohtaa sitten tavarat eteiseen. Uimarannalle unohtaa vaatteensa ja aina palautellaan sen tavaroita.
Tiedollisesti ja kielelliseti kuitenkin lahjakas.
unohteli asioita ja saattoi murista jos joku kielsi tekemästä jotain.
Hän pääsi ensimmäiselle luokalle vasta 8 vuotiaana, jossa häntä kiusattiin systemaattisesti.
Veli oppi nopeasti uusia sanoja ja ilmeitä. Ilmeiden ja sanojen perusteella hän ymmärsi ettei muut lapset olleet ystävämielisellä asialla häntä kohtaan.
Hän oppi jo varhain lyömään kiusantekijöitä ja pärjäsi koulussa omalla tasollaan ihan kivasti.
On häntä luonnehdittu aikoinaan vähämielisenä ja heikkopäisenä. Myös lievästi kehitysvammaisena olen hänestä kuullut nimitettävän.
Minusta hän on ok ja maailman paras veli.
Paras parisuhdeterapeutti ikinä!
Hän pääsi ensimmäiselle luokalle vasta 8 vuotiaana, jossa häntä kiusattiin systemaattisesti.
Veli oppi nopeasti uusia sanoja ja ilmeitä. Ilmeiden ja sanojen perusteella hän ymmärsi ettei muut lapset olleet ystävämielisellä asialla häntä kohtaan.Hän oppi jo varhain lyömään kiusantekijöitä ja pärjäsi koulussa omalla tasollaan ihan kivasti.
On häntä luonnehdittu aikoinaan vähämielisenä ja heikkopäisenä. Myös lievästi kehitysvammaisena olen hänestä kuullut nimitettävän.
Taidatte olla koko perhe sairaita päästänne!
Veli oppi nopeasti uusia sanoja ja ilmeitä. Ilmeiden ja sanojen perusteella hän ymmärsi ettei muut lapset olleet ystävämielisellä asialla häntä kohtaan.Hän oppi jo varhain lyömään kiusantekijöitä ja pärjäsi koulussa omalla tasollaan ihan kivasti.
Taidatte olla koko perhe sairaita päästänne!
Hän ratkaisi yhtälöt lyömällä lyöntiä lyönnin perään niin kauan että laskutoimitus ratkeaa.
Esimerkiksi puhuminen oli pitkään vaikeaa. Hän ei kyennyt väittelyyn tai sanailuun kiusantekijöiden kanssa pienen sanavarastonsa takia.
Eskariopelta pyysin vuoden lykkäystä mutta heidän mielestä se on turhaa, joten uskoin taas jälleen...
ap