Onko kukaan myynyt asuntoansa ja jäänyt itse siihen kuitenkin vuokralle?
Joku Finnreal tarjoaa tällaista vaihtoehtoa ja kiinnostaisi.
Epäilyttää vaan, että mahtavatko maksaa saman, kuin jos myisi yksityiselle..
Kommentit (15)
mutta vuokra voi myös olla hintahaitarin yläpäästä. Tosin ei välttämättä, nyt juurihan vuokrataso on korkea ja vuokranantaja tekee voittoa melkein vääjäämättä.
Voisi olla mukava vaihtoehto jäädä tähän tuttuun asuntoon.
Syy ratkaisuun on siinä, että haluamme sitoa vapaaksi jäävät rahat muuhun.
mutta vuokra voi myös olla hintahaitarin yläpäästä. Tosin ei välttämättä, nyt juurihan vuokrataso on korkea ja vuokranantaja tekee voittoa melkein vääjäämättä.
Yritin äsken soittaa, mutta meni vastaajaan. Täytyypä yrittää uudestaan..
ollaan rakentamassa omaa ja joudutaan myymään nykyinen pois ja muuttamaan välissä vuokralle vajaaksi vuodeksi. Lasten kannalta olisi paras jos saisivat olla tässä loppuun asti ja sitten muutto suoraan uuteen.
Olen siis miettinyt tuota vaihtoehtoa. En tosin tiedä miten maksavat ja toisaalta haluasin tähän oikean perheen enkä mitään vuokrafirmaa.
Kannattaa muistaa, että se yritys, joka tuollaista "vaihtokauppaa" tarjoaa, ei tee sitä hyväntekeväisyydestä, vaan siksi, että se on yritykselle tuottava bisnes. Laskun maksatte te itse. En kyllä lähtisi tuollaiseen systeemiin.
Kun kakkonen kysyi, miksi ap tuollaista miettii, niin arvaan, että ap:ta houkuttelisi tuo asunnon myyntisumma joka kilahtaisi tilille saman tien.
Tosiaan, itse en lähtisi tuohon. Eri asia tietysti jos ikää on mittarissa 75 ja haluaisi käyttää omat rahansa eläessään mieluummin kuin siirtää niitä perillisille asunnon muodossa, mutta kuitenkin jatkaa asumista omassa kotonaan, silloin jollain tavalla tajuaisin ratkaisun. Eläkeläisille kait tuo on lähinnä suunnatukin. Ahneet perillisethän tuosta tietysti saattaisivat nostaa äläkän, mutta heidänpä ongelmansa olisi.
Asiasta kymmenenteen, en ole ikinä ymmärtänyt ajatusta että oma työ olisi jotenkin siirrettävä jälkipolville ilmaisena rahana.
Mihin sitä rahaa muka pitää jäädä?
Ja eikö muka muuten ole
Kannattaa muistaa, että se yritys, joka tuollaista "vaihtokauppaa" tarjoaa, ei tee sitä hyväntekeväisyydestä, vaan siksi, että se on yritykselle tuottava bisnes. Laskun maksatte te itse. En kyllä lähtisi tuollaiseen systeemiin.
Kun kakkonen kysyi, miksi ap tuollaista miettii, niin arvaan, että ap:ta houkuttelisi tuo asunnon myyntisumma joka kilahtaisi tilille saman tien.
Tosiaan, itse en lähtisi tuohon. Eri asia tietysti jos ikää on mittarissa 75 ja haluaisi käyttää omat rahansa eläessään mieluummin kuin siirtää niitä perillisille asunnon muodossa, mutta kuitenkin jatkaa asumista omassa kotonaan, silloin jollain tavalla tajuaisin ratkaisun. Eläkeläisille kait tuo on lähinnä suunnatukin. Ahneet perillisethän tuosta tietysti saattaisivat nostaa äläkän, mutta heidänpä ongelmansa olisi.
Asiasta kymmenenteen, en ole ikinä ymmärtänyt ajatusta että oma työ olisi jotenkin siirrettävä jälkipolville ilmaisena rahana.
kiinteistövälittäjän kautta. Paitsi että silloin me ei voitais jäädä tähän vuokralle?
Avaa mulle, sillä en tajunnut
T. Ap
"Avaa mulle, sillä en tajunnut T. Ap"
1) Todennäköisesti jossain ottavat välistä, so. kallis järjestely teidän kannaltanne.
2) Miksi ihmiset haluavat omistaa asuntoja? Siihen sidotaan pääomia, joiden arvon uskotaan lisääntyvän (Pk-seudulla tämä ei ole edes uskon asia). Kannattaako arvoaan kasvattavasta pääomasta luopua ja ottaa voitto nyt, vain siksi, että "tarvii rahan johonkin muuhun", kun vaihtoehto on, että korjaa itse myöhemmin talon arvonnousun hedelmät? Tällaisessa järjestelmässä se yritys korjaa ne voitot lopulta, ja te vuokralaisina ette vapaudu vuokranmaksuvelvollisuudesta iän karttuessa, vaan päin vastoin joudutte huolehtimaan todennäköisesti kasvavista vuokrakustannuksista jatkossa.
En tiedä, itselläni on luontainen varovaisuus noin isolla omaisuudella keinotteluun.
Ainoa tilanne, milloin näen tuon vaihtokaupan järkevänä, on eläkkeellä olon lisäksi tuo tilanne, että rakentaisin ja asuisin vuokralla sen yhden vuoden. Kai nämäkin on tunneasioita, toiset pelaa enemmän varman päälle.
me ei haluta kasvattaa pääomaa.
Myydään auto ja asunto.
Viimeiset kymmenen vuotta on mennyt työn tekemiseen ja pääoman kasvatteluun. Nyt olemme huomanneet, että se ei olikeastaan ole lainkaan arvojemme mukaista. Se on tyhjää ja turhaa meidän mielestämme. Ei rahaa ja omaisuutta oikeastaan tarvitse paljoakaan.
Elämän voi käyttää muillakin tavoin.
Mies meinaa jättää hyväpalkkaisen työnsä ja ryhtyä historian tutkijaksi yms..
Olivat tyytyväisiä ratkaisuunsa niin kauan kuin sitä kesti - vajaat kymmenen vuotta. Eläkkeelle jäädessään he muuttivat (vuokralle) Espanjaan ja jättivät itselleen Suomessa vain kesämökin.
Meillä olisi myös tarkoituksena ostaa mökki noin parin tunnin ajomatkan päästä Helsingistä niillä asunnosta saaduilla rahoilla.
Ilman asunnon myyntiä se ei olisi meille mahdollista. Lasten koulut ja kaverit ovat täällä, joten täysin maalaisiksi emme voisi vielä heittäytyä. Pääsisimme kuitenkin helposti mökille työpäivän päätteeksi.
Toisena vaihtoehtona olisi ostaa talo esim. Kreikasta ja pitää sitä osan vuodesta vuokralla.
Me soitettiin kerran ihan huvikseen tuommoiselle firmalle ja hyvin äkkiä kun selvisi, että puhelimessa oli täysjärkiset ihmiset toisessa päässä, niin eivät olleet yhtään kiinnostuneita meidän asunnon ostosta. Taitavat ostaa vaan latvalahoilta vanhuksilta, alkkiksilta, narkkareilta tms., jotka eivät jaksa siinä vaiheessa kiinnostua, että saavatko vain puolet siitä mitä markkinahintaan saisivat, kunhan vaan saavat rahat heti.
Kerro ihmeessä, että paljonko asunnostanne tarjosivat, jos suostuvat siitä jotain tarjoamaan ja paljonko on markkinahinta. Meidän tapauksessa tosiaan eivät selvästi halunneet tarjota mitään, kun vaikutimme sellaisilta, joilla on jotain aivotoimintaakin jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Voisi olla mukava vaihtoehto jäädä tähän tuttuun asuntoon.
Syy ratkaisuun on siinä, että haluamme sitoa vapaaksi jäävät rahat muuhun.
Suomessa on edelläkävijänä käänteisessä asuntokaupassa pieni ja lämminhenkinen toimija, joka on erikoistunut asumisen erilaisiin tarpeisiin. Tässä linkki MG-Asunnot ( www.mgasunnot.fi )
Otin kanssa turussa yhteyttä, kun kysyin että maksavatko niin alhaista hintaa ettei edes kannata harkita niin katsoivat kohteen ja ilmoittivat että ei heitä kiinnosta. Taisi hoksata ettei kuitenkaan ihan pilkkahintaan olisi saanut turun keskustan kupeesta uudehkoa okt:a.
Melkein vois sanoo jo huijausta kun mainostavat että asunto rahaksi heti mutta sitten ilmoittavatkin että ei edes tarjoo mitää..
järki siinä nyt olis?