Alkoholinulutus
Juttelin kaverin kanssa joka on sairaalalääkärinä, ja hän oli tehnyt omaa pikku tutkimusta ihmisten itse ilmoittamista alkoholin kulutusmääristä. Jos ilmoitetut alkoholimäärät pitäisivät paikkansa, olisi suomalaisten kokonaisalkoholin kulutus noin neljännes todellisesta. Tuohan ei ole mikään oikea tutkimus, otos on melko suuri mutta ei mitenkään tutkittu että onko tilastollisesti edustava, mutta pointti on se että ihmiset ilmoittavat oman kulutuksensa rajusti alakanttiin.
Sama näkyy esimerkiksi tällä palstalla, suurin osa tällä käyvistä ja heidän miehensä/vaimonsa juovat vain pari saunakaljaa ja lasillisen viiniä ruoan kanssa. Todellisia suurkuluttajia kansasta on hyvin pieni osa ja todella vähän kuluttavia myös. Alkoholin kulutus on pääasiassa suuren keskimääräisesti kuluttavan enemmistön käsisä, tai kurkuissa ;)
Suurkulutuksen raja noissa sairaalan esitiedoissa ja muissa terveydenhuollon tilastoissa on 15 annosta viikossa. Harva haluaa myöntää kuluttavansa tuon, mutta suuri osa niin tekee ilman ongelmia. Se on kaksi annosta päivässä, tai esimerkiksi 6 olutta, pullo viiniä ja vaikkapa 1 snapsi viikonoppuna. Tuo määrä ei ainakaan miehille ole vielä mitään yletöntä juopottelua, mutta sillä pääsee suurkuluttajaksi. Monihan ei tietenkään noin paljoa juo, mutta ei tuo minusta mitenkään yletöntä ole.
Anteeksi pitkä ja kuiva teksti, piti itsellekin jäsentää ajatuksia.
Kommentit (7)
Laske sitten itse tuleeko tuo raja vastaan.
Kokonaiskulutus Suomessa on n. 10 l abs. alkoholia per asukas, ja siihen laskettu kaikki asukkaat. Se tekee 16 ravintola-annosta per viikko vauvoile ja vanhuksille, absolutisteille ja sairaille.
Jos otetaan pois alle 15 v niin siitä tulee n. 20 annosta per viikko. Alkoholiriippuvaisia ja suurkuluttajia arvioidaan olevan Suomessa 500 000 ja heidän arvioidaan kuluttavan noin puolet kaikesta alkoholista, eli normikuluttajille jää noin 10 annosta/viikko, mukana absolutistit, raskaanaolevat ja sairaat.
Jos arvioidaan että 20% ei käytä alkoholia tai käyttää vain hyvin satunnaisesti, niin 12 annosta per viikko olisi normikuluttajan keskimääräinen määrä. Miehet kuluttavat varmasti enemmän kuin naiset, joten keskimääräinen miesten kulutus on varmasti melko lähellä suurkulutusta.
Varmasti joitain virheitä päättelyissä, mutta hain vain suuruusluokkia, korjatkaa ihmeessä.
Lisäksi uskon ihmisiä hämäävän alkoholin annosmääritelmät. Nykyäänhän esim. siideri on lähes aina 0,5l ja yksi annos on 0,33l. Nainen luulee juoneensa kaksi annosta alkoholia, kun on juonut kaksi puolen litran siideriä, vaikka oikeasti annoksia on mennyt jo kolme.
Itse en ole kokenut tarpeelliseksi vähätellä omaa käyttöäni. Kesällä voi mennä joskus jopa 5 annosta viikossa, mutta talvella taas voi mennä kuukausikin ilman yhtään saunasiideriä tai viinilasillista. Olen alkoholistisuvusta, joten tarkkailen omaa kulutustani jatkuvasti. Jos juon illan aikana enemmän kuin 3 annosta, niin se on mulle liikaa.
naisilla suurkulutuksen raja viikossa ja kerta-annoksina muistaakseni 7 tai känni kerran viikossa. Puolikas vinkkuplo on 37,5 senttiä eli yksi annos on 12 senttiä eli kolme annosta. Jos joka toinen päivä vetäis ton, niin sehän olis viikossa sitten kolme ploa eli 18 annosta.
Toi kuullostaa kyllä melko eurooppalaiselta juomiselta, mutta aika turhalta elimistön rasittamiselta. Noissa rajoissahan on se, että ne kielivät riskistä sairastuttaa itsensä alkoholismiin.
Ei tulisi kyllä mieleenkään ilmoittaa työterveyshuollossa todellista aloholinkulutusta; "tyypillisiä" (mikä totuus siinä sitten onkaan) 4-kymppisen ruuhkavuosiaan vittävän naisen rentoutumisviinilasillisia kertyy kyllä yli suurkuluttajan rajan. Lisäongelmaa en siitä ala ottamaan, että työpaikalla alkoholinkäyttöni perään alettaisiin katsomaan, tai että saisin jopa pelätä urani sen takia vaarantuvan.
Itsekin kaunistelen juomistani, koska en halua joutua kansioon "Alkoholin suurkuluttaja".
Varsinkaan työterveyhoidossa.
Mutta usein minulla ylittyy tuo 15 (vai onko se naisilla alempikin tuo raja) annosta viikossa.