Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MInkä ikäiselle pitäisi kertoa menkoista?

Vierailija
11.08.2010 |

Näin viime yönä unen jossa tyttäreni kuukautiset alkoivat. Nyt sitten havahduin, että hänhän on jo melko iso tyttö, 9v. kohta 10v. Kääk, onko mun jo alettava juttelee näistä.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siteitä tai tamponeja? Tai kuullut edes puhuttavan niistä, jos äiti vaikka pyytänyt isää tuomaan niitä kaupasta?

Meillä lapsi myös nähnyt joskus suihkussa, että äidistä tulee verta.

Vierailija
22/28 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun äitini valisti mua asiasta. Omani alkoivat 11-veenä.

Kerroin hiljan omalle tytölleni, että sinulle voi parin vuoden päästä tulla kuukautiset, äidillä on ne nyt. Hän kyseli niistä, ja nätisti selitin että viikon ajan valuu alapäästä verta ja maha voi olla vähän kipeä. Tyttö tietysti säikähti, jolloin sanoin ettei se vaarallista ole, ekoina päivinä tulee enemmän ja viimeisinä päivinä tippoja, sitten se loppuu ja tulee kuukauden päästä uudelleen. Menin myös hiljan vessaan ja vaihdoin myös siteen hänen nähtensä, niinkuin äitinikin teki. Saattaa tietysti järkyttää joitakin lukijoita...mutta asiasta on se hyöty, että lapsi näkee, että se on normaali vessajuttu, eikä sen suurempi numero. Tyttö kysyi että onko sulla nyt ne kuukauset? Juu, tarkoitat kuukautisia vissiin, vastasin, eikä siitä sen enempää juteltu.

Itselleni ei kuukautiset tulleetkaan aikanaan järkytyksenä ja tiesin heti, miten pitää toimia. Kiitos äitini. Äiti oli laittanut pari varasidettä reppuun, kun huomasi että karvani alkoivat kasvaa.

Äiti itse ei ollut saanut asiasta valistusta ja oli 14 v. Mummo (äitini äiti) oli tehtaalla yövuorossa. Tyttö istui kotona ämpärin päällä ja itki töistä tulleelle isällensä kuolevansa verenvuotoon. Ukki tajusi asian oikean laidan 12 siskon isoveljenä, mutta piti hakea naapurin täti hätiin. Äiti oli tosi nolona että nyt ne naapuritkin tietää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tän tyyppiset jutut alkavat kiinnostaa ja niistä kysellään. Nämä tulee luonnollisesti kerrottua siinä vaiheessa, kun jutellaan muutenkin tytöistä ja pojista ja siitä mitä eroja heillä on.

Tytöillä on pimppi, pojilla pippeli.

Pojista tulee isoina miehiä, sitten he voivat tuottaa kiveksissään vauvan siemeniä joita kutsutaan siittiöiksi.

Tytöt kasvavat naisiksi ja voivat synnyttää. Naiset tuottavat munasoluja ja heillä on kohtu jossa vauvat kasvavat.

Naisella irtoaa yleensä joka kuukausi yksi munasolu.

Jos se ei kohtaa siittiötä eikä vauva ala kasvaa, sitten naiselle tulee kuukautisvuoto. Silloin tulee verta muutaman päivän ajan pimpistä.

Se veri ei tarkoita sairautta eikä mitään pahaa, vaan on ihan luonnollista ja hyvä juttu,

koska se tarkoittaa vaan että on terve, mutta ei odota vauvaa.

Näin olen selittänyt, jo 5-vuotiaallekin ja hyvin ovat pysyneet kärryillä kun olen antanut kysellä ja vastaillut sitten kysymyksiin.

Vierailija
24/28 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerroin jo kun oli 4 v, kun kysy miks sinusta tulee verta. Kerroin miks mutta meni niin lääketieteelliseks että ei ymmärtänyt joten ei kiinnostanut.Se on ihan luonnollinen asia ja kaikki naiset kokee kuukautiset.

Vierailija
25/28 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eli oon 12 vuotta eikä äippä oo puhunu mulle mitään! Isosiskolla alko 12-vuotiaana, joten mullakin kai pian. Sitten kun ne alkaa en kehtaa hakee siteitä tai kertoo äitille... Aiheesta tiiän kyl ihan tarpeeks, koulussakin siitä tulee pian jakso.. HELP ME!

Vierailija
26/28 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei hätää ap, vielä ei ole myöhäistä ;)

Vierailija
27/28 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenties nuorempikin. Myöhemmin näytti mistä kotoa löytyy siteet jos kuukautiset alkaa.

Alkoihan ne sitten lopulta 13 vuotiaana.

Sun on jo korkea aika kertoa!

Vierailija
28/28 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsi edes ole koskaan kaupassa nähnyt äidin ostavan siteitä tai tamponeja? Tai kuullut edes puhuttavan niistä, jos äiti vaikka pyytänyt isää tuomaan niitä kaupasta?

Meillä lapsi myös nähnyt joskus suihkussa, että äidistä tulee verta.

Meillä lapset eivät ole koskaan nähneet minun ostavan siteitä tai tamponeja eivätkä todellakaan ole nähneet kuukautisverta. Minulla on ollut hormonikierukka jo kauan ja tulee varmasti olemaan jatkossakin. Kuukautisia ei siis ole. Enkä koskaan ole vuotanut niin paljon että verta olisi suihkussa käymisen aikana valunut näkyville asti.

Kuukautisista sen sijaan olen maininnut jo alle kouluikäisille. Lähinnä vain ympäripyöreästi kun lapset ovat nähneet kaupassa siteitä yms.