Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MInkä ikäiselle pitäisi kertoa menkoista?

Vierailija
11.08.2010 |

Näin viime yönä unen jossa tyttäreni kuukautiset alkoivat. Nyt sitten havahduin, että hänhän on jo melko iso tyttö, 9v. kohta 10v. Kääk, onko mun jo alettava juttelee näistä.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun hän oli 4. Alkoi kysellä asioista, niin mitä sitä kiertelemään. Asiaan vaikutti kylläkin se, että poika osaa ulkoa "Olipa kerran elämät", eli mielenkiintoa riitti. Kannattaa ottaa asiat puheeksi tyttösi kanssa pikimmiten.

Vierailija
2/28 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin, niin tytöt kuin pojatkin. Eivätkö teidän lapset koskaan ihmettele niitä "äidin vaippoja"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on joskus äidin kuukautisverta tai -tarvikkeita sattunut näkemään. Pikku hiljaa iän myötä tieto on karttunut, ei tarvitse erikseen ottaa puheeksi.

Vierailija
4/28 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun kaverilla alko menkat 9 vuotiaana. Onneksi kouluissa nykyään puhutaan asioista jo eka luokalla.m utta oikeesti kyllä sun tarvii ruveta puhumaan. Mun tytöllä alko 12 vuotiaana. Javarmaan 10 vuotiaasta kantoi pienessä marimekon pussukassa 1 sidettä ja puhtaita pikkareita.Kun ei voi tietää millon ne ekat alkaa.

Vierailija
5/28 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siteet&tamponit on "aikuisten" vessan kaapissa. Ei lapsi siellä niitä ole näkemässä, ei tosin mitenkään tarkoituksella ole piilossa. Eikä myöskään ole koskaan tullut puheeksi.

Ollaankohan ihan outoja...

ap

Vierailija
6/28 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin, niin tytöt kuin pojatkin. Eivätkö teidän lapset koskaan ihmettele niitä "äidin vaippoja"?

Vierailija
7/28 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään. Toki oman lapsen fyysisen kehityksen näkee itse, mutta pääasia lienee, että ne asita on käsitelty (kunnolla) ennen kuin tytöllä alkaa menkat. Mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään. Koulussahan ihmisen lisääntymisen perusteet käsitellään vitosluokalla, minusta on hyvä lasten tietää asiasta jo ennen kuin se tulee koulussa esiin.

Itse käsittelin asiaa esikoistyttäreni kanssa tämän ollessa 10-vuotias. Juteltiin, tulostin netistä asiallista murrosikätietoa, esittelin siteitä ja tamponeja ja annoin tytön itse tutkia niitä. Aika oli asialle juuri sopiva, koska tyttö ei itse kokenut sitä vielä kiusalliseksi ja oli hyvin kiinnostunut. Jos olisin odottanut vuoden pidempään, tyttö ei olisi suostunut puhumaan asiasta!

Vierailija
8/28 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siteitä tai tamponeja? Tai kuullut edes puhuttavan niistä, jos äiti vaikka pyytänyt isää tuomaan niitä kaupasta?

Meillä lapsi myös nähnyt joskus suihkussa, että äidistä tulee verta.

Vierailija
9/28 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon helpompaa puhua asiasta vähän kerrallaan kysymyksiin vastaten, eikä niin että istuppas alas, nyt kerron sinulle kuukautisista.

ja vaikka 9-vuotias tyttäresi ei ole kotonanne nähnyt siteitä tai tamponeja niin ëikö ne tuotteet ole kaupassakaan herättänyt mitään kysymyksiä?

Vierailija
10/28 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla lapsilla ole mahdollisuutta nähdä äidin siteitä tai vuotvaa verta... Minulla esim. on ollut jo vuosia hormonikierukka eikä kuukautisia lainkaan enää kolmeen vuoteen!

Vierailija
11/28 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samantein.Meillä tytöt tienneet menkoista pienestä pitäen jollain tapaa ja sitä mukaa kun kasvaneet olen yrittänyt kertoa oleellisimmat asiat.

Muistaakseni tossa 10v ikäsenä alkaa tulla side ja kuukautisiin liittyvää tietoa postitse ja tottakai olen antanut lapselle luettavaksi.

Tytöt ovat nyt 12 ja 13v ja molemmilla olleet menkat reilusti vuoden.Siteet olen ostanut wc:n kaappiin ja olen sanonut että jos sattuu loppumaan niin ihan reilusti tulla kertomaan jos jostain kumman syystä en huomaisi.

Nuorempi tytär taisi olla niin kiinnostunut asioista,että kun isolle siskolle tuli postia niin sekin luki ne tarkasti läpi.Koululaukkuunsakkin työnsi siteitä varulta mukaansa n.3-4luokalla :)

Vierailija
12/28 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään tarkkaa anatomian luentoa, mutta ovat kyselleet siteistä ja mihin niitä tarvitaan ja että miksi äidin pimperosta tulee verta eikä se ole mitenkään kamalaa.

Kuukautiset on niin luonnollinen osa elämää että en ymmärrä kuinka joku kuulee vasta 10 vuotiaana niistä ensimmäisen kerran. Näissä perheissä varmaan seksistä puhuminenkin jätetään koulun huoleksi.

Lapset ymmärtävät ja vaistoavat yllättävän paljon ja kun puhuu asioista lapsen ymmärrettävästi niin ei tarvitse vanhempien tai lasten hermoilla.

Vierailija
13/28 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat siteitä ja mainitset "ikäänkuin ohimennen", missä niitä säilytät ja sanot, että jos et satu olemaan kotona silloin kun tytön kuukautiset alkavat niin tyttö vai hakea niitä sieltä. Keskustelu lähtisi luontevammin liikkeelle eikä vaivaannuttavasti "istutaanpa nyt alas ja puhutaan..."

Vierailija
14/28 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääk, onko mun jo alettava juttelee näistä.

Miksi sun mielestä on "kääk" jutella normaaleista biologisista tapahtumista oman lapsesi kanssa? Olet varmaan kertonut sille esimerkiksi miksi toiset ovat allergisia tai miksi ihminen saa flunssan ja toivottavasti myös mistä vauvat tulevat. Se varmaan tietää myös kuolemasta. Mikä ihme tuossa nyt on niin kummallista?

Vierailija
15/28 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoa ekaluokkalaiselle, kun kuitenkin koulussa niistä puhutaan?

Vierailija
16/28 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs ongelma siinä on? Olen selostanut muitakin ruumiintoimintoja, kuten ruuansulatusta.

Vierailija
17/28 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä jo siitä syystä että osalla tytöistä alkaa kuukautiset 9-10v:na. Ja vaikka juuri sillä omalla lapsella ei alkaisi, niin kaverilla voi alkaa.

Meillä kanssa jo pienet lapset tienneet kuukautisista. Eli on ihan normaali asia, jota ei tarvitse piilotella. Lisäksi kyllä jo 9v:lle juttelen muutenkin murrosiästä ja siihen liittyvistä asioista.

Vierailija
18/28 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siteet&tamponit on "aikuisten" vessan kaapissa. Ei lapsi siellä niitä ole näkemässä, ei tosin mitenkään tarkoituksella ole piilossa. Eikä myöskään ole koskaan tullut puheeksi.

Ollaankohan ihan outoja...

ap

En myöskään pidä vessan ovea auki, kun siellä asioin. Meillä kaikki käy ihan omia aikojaan vessassa.

Vierailija
19/28 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitin asiaa yksinkertaisesti tyttärelleni,kun hän oli 3-vuotias ja löysi kylppärin lattialta käyttämättömän tamponin. Kerroin, että äidin pimpistä tulee välillä verta, ja sitä tarvitaan, että vauva voisi kasvaa äidin masussa. Ja että tamponia tai "äidin vaippaa" tarvitaan silloin, kun verta tulee. Lapsi hyväksyi selityksen ja kertoi sen myös isovanhemmille, jotka olivat hieman hämmästyneitä, tosin vain

hetken:)

Vierailija
20/28 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta älä ihmeessä kerrä tässä muodossa, että "monilla nykyään alkaa jo sun ikäsenä niin siksi kerron". Nimittäin näin mulle kerrottiin aikanaan 11v. ja samaan aikaan myös koulussa oli info, jossa sanottiin että osalla teillä onkin varmaan jo alkanu ja vuoden kahden sisään jo suurimmalla osalla.

Enpäs tuntenutkaan itteeni yhtään epänormaaliksi tai panikoinu ku menkat alko sit lähempänä 16 v.

Turhaa stressiä epänormaliudesta, mitä ei kehannu kelleen puhua. huoh.

Suosittelisin tätä: alkavat yksilöllisesti 10 - 16 ikävuoden välillä.