Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onpas ammattikoulu kallista..

Vierailija
10.08.2010 |

Tyttö meni sisustusalalle ja heti ensimmäisenä viikkona pitää maksaa 200e sisustajan pakista, 20 e tarvikemaksuista, 30 e kun lähtevät asuntomessuille. Lisäksi pitää ostaa sille kaappiin lukko ja suojakengät. Sitten pitää ostaa ArchiCAD ja AutoCAD käyttäjän oppaat ja muita oppikirjoja. Materiaalit maksetaan itse ja entisöitävät huonekalut pitää hommata itse kierrätyskeskuksesta.

Ja te vouhkaatte lukion kalleudesta..

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muualtakin, vaikka ystäviltä. Joku olisi jopa valmis maksamaan siitä kunnostuksesta.

Vierailija
22/23 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ohis-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelin vuosituhannen vaihteessa käsityöalaa, ja kalliiksi sekin tuli.

Kirjat maksoivat parista sadasta markasta useisiin satoihin, ja ne oli pakko olla, muuten ei tullut opiskelusta mitään eikä niitä löytynyt kirjastosta.

Lisäksi tuli pienet monistemaksut ja koululle maksettava tarvikemaksu, nämä ehkä jotain 50 mk per lukukausi.

Pahimpia oli tarvikehankinnat eli kankaat, vetoketjut, helmet, neulelangat, huovutuskankaat yms. Koulu ei auttanut asiakastöiden saamisessa, joten niitä oli tosi harvoin ja vain muutamille, eli melkein kaikki työt piti tehdä itselle ja maksaa tarvikkeet itse. Eikä ihan alussa tietenkään voinut edes asiakastöitä tehdä kun ei ollut vielä taitoja.

Esim. juhlapukukurssin tarvikkeisiin meni helposti satoja ja satoja markkoja. Vastaavan tyylisiä kursseja oli paljon joten rahaa meni koko ajan. Samoin kuviskursseilla tarvittiin kaikki hiilet, vesivärit, erikoislyijykynät sun muut.

Tuli paljon kalliimmaksi kuin lukio, jonka senkin olen käynyt

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän