Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onpas ammattikoulu kallista..

Vierailija
10.08.2010 |

Tyttö meni sisustusalalle ja heti ensimmäisenä viikkona pitää maksaa 200e sisustajan pakista, 20 e tarvikemaksuista, 30 e kun lähtevät asuntomessuille. Lisäksi pitää ostaa sille kaappiin lukko ja suojakengät. Sitten pitää ostaa ArchiCAD ja AutoCAD käyttäjän oppaat ja muita oppikirjoja. Materiaalit maksetaan itse ja entisöitävät huonekalut pitää hommata itse kierrätyskeskuksesta.

Ja te vouhkaatte lukion kalleudesta..

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukion kalleudesta? Vaikka itse valitsee mitä vaan, jos tympii niin sitten tarvii valittaa, se voi ihan helpottaakin monasti :D

Vierailija
2/23 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ensin käynyt lukiota ja sen jälkeen yliopistoa 6 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan suppea on tuo näköala kun tuon kokoisista maksuista valitatte. Ottakaa joskus selvää paljonko se koulutuksen järjestäminen yhteiskunnalle ja veronmaksajille kustantaa ja miettikää ettei niitä tarvitse maksaa itse.

Vierailija
4/23 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...täällä kohta tapellaan siitä, kenen lapsen koulutus on kalleinta... huoh

Mulla on viisi lasta, ja kyllä mä ainakin kiroan lukion rahastuksen ja kalleuden, kun isosiskon kirjat olivat vanhentuneet kahdessa vuodessa, ja joudutaan ostamaan uudet kirjat.

Mutta en silti tappele naapurin kanssa, joka rahoittaa amispoikansa opiskelut.

Vierailija
5/23 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maksa paljon. 20 euroa tarvikemaksuista ei kuulosta kovin paljolta mun mielestä. Lukko ja suojakengät kaappiin on kertasijoitus, ei niitä joka vuosi tarvitse ostaa. Entisöitäviä huonekaluja voi pyytää tutuilta tai sukulaisilta.

Vierailija
6/23 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä on olemassa muutamia tekijänoikeuslakeja...

mutta lainata voi ja yleensä sitä viimeistä edellistäkin painosta voi käyttää, kunhan tekee sen järkevästi, aiheuttamatta tunneilla ongelmia (eli ei huutele kaiket tunnit että "mikä sivu mun kirjassa ja miksei täällä ole tuota juttua") ja tarkastaa jolain kaverilta, mitä siitä omasta kirjasta puuttuu.

Vierailija
7/23 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lainata voi ja yleensä sitä viimeistä edellistäkin painosta voi käyttää, kunhan tekee sen järkevästi, aiheuttamatta tunneilla ongelmia (eli ei huutele kaiket tunnit että "mikä sivu mun kirjassa ja miksei täällä ole tuota juttua") ja tarkastaa jolain kaverilta, mitä siitä omasta kirjasta puuttuu.

Ei voi käyttää sitä edellistä painosta, kun koko oppikirjasarja on vaihdettu toiseen.... :-)

Vierailija
8/23 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksoi vähän yli 1200 e - ihanan kallista.

Vierailija
9/23 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koulussa piti maksaa pieni summa suojahaalareista ja turvasaappaista. Hitsaukseen piti ostaa toinen haalari, josta koulu sponsoroi osan. Tallitakki ja ratsastuskengät oli vapaaehtoiset hankinnat.

Kolmen vuoden aikana ostettiin vain kaksi kirjaa, jotka pystyi ostamaan käytettyinä jo valmistuneilta opiskelijoilta.

Koulu tarjosi aamupalan, lounaan ja päivällisen, myös viikonloppuna, jos joutui navetalla/tallissa päivystämään.

Pakollisiin hankintoihin meni kolmessa vuodessa ehkä hieman päälle 100e.

Vierailija
10/23 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silloin kun opiskelin niin tosi moni teki niin, minä myös. Eipä siitä ole mitään seuraamuksia tullut.

Vierailija
11/23 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuun pelkkiin pakollisiin vaatteisiin ja kenkiin 300-500 €.

Vierailija
12/23 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuun pelkkiin pakollisiin vaatteisiin ja kenkiin 300-500 €.

Vierailija
13/23 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö aloitti lukion, mutta ei kai sillä nyt ole mitään väliä aloittaako lukion vai amiksen?

Vierailija
14/23 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei se sun penskas kauaa jaksa opiskella, ensi vuonna on jo keskeyttämässä ja saat ostaa sille autot ja kaljat.

Sellaisia ne amikset on

Vierailija
15/23 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa ei ole töitä tarjolla. Rahaa menee hukkaan kouklutuseen. Antaisitte teinienne tehdä vapaasti mitä lystää. Pääsevät edes kerran elämässään nauttimaan elämästä. Tulevaisuus tulee olemaan kurja.

Vierailija
16/23 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ellei sitäkin ole kopioitu.

Vierailija
17/23 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tervemenoa työttömyyteen

Vierailija
18/23 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei ravintola-alaa opiskellessa tule muita kuluja kuin alun vaatekustannukset.

Koulutus peruskoulupohjaisena kestää 3 vuotta, jonka aikana tulee ostaa melkoisen monta kirjaa (aineita, joihin ainakin minun aikana tarvitsi kirjat - yhden tai useamman - oli ruokatuotanto, matematiikka, laskentatoimi, englanti, ruotsi, ranska, saksa, äidinkieli). Tämän lisäksi moniste- ja muita materiaalimaksuja tuli ravintolapalvelusta, kokous- ja kongressipalveluista, matkailusta, hotellipalvelusta sekä erilaisista valinnaisista syventävistä kurzseista. Ja koska kyseessä oli peruskoulun jälkeinen opinahjo, oli siellä myös liikuntatunteja, joista toisinaan tuli maksuja mm. keilaamisen ja lasersodan vuoksi.

Opintoretket mm. viinitilalle ja eri panimoihin tehtiin omakustanteisesti, eikä tuon päättötyön tekeminenkään ihan täysin ilmaiseksi tullut.

En nyt halua lähteä tällä kinaamaan siitä mikä opintolinja tulee kalleimmaksi, halusin vaan sinulle kertoa, että on niitä kuluja melkoisen paljon alkusatsauksen (keittiövaatteet, salipuolen vaatteet, työkengät molempiin, veitset ja hyvä pullonavaaja) jälkeenkin.

Vierailija
19/23 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pälli :DD

Vierailija
20/23 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

liian kallista. Halvemmaksi tulee oleilla sossun asiakkaana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi