Eikö kenenkään ekaluokkalainen tule kotiin suoraan koulusta?
Siis kaikki menevät nykyään iltapäiväkerhoon jos koti on tyhjä?
Onko lapseni ainoa, joka tulee kotiin koulun jälkeen? Tai näin on suunniteltu.
Kommentit (22)
Mutta kumpikaan ei ole viihtynyt siellä enää keväällä, vaan ovat halunneet tulla suoraan kotiin ja iltapäiväkerho on muutettu ensin 3 päivää/viikko sopimukseksi ja molemmilla sitten huhtikuun tienoilla lopetettu kokonaan.
Teen itse lyhennettyä työpäivää, olen kotona kolmen jälkeen, joten yksin olemista on ollut vähän koulupäivästä riippuen 1-3 h.
Meillä kaksi tyttöä reilun vuoden ikäerolla ja hyvin on mennyt nuo iltapäivät. Yleensä ovat kahdestaan, syövät välipalan ja leikkivät. Joskus on naapurissa asuva tyttö mukana, joskus ovat siellä. Joskus menevät jonkun toisen luokkakaverin kotiin, joskus luokkakaveri tulee meille. Nämä on aina sovittu myös vanhempien kanssa joko tekstiviestillä tai meilillä. Melkein kaikilla luokan tytöillä on mennyt samalla logiikalla tämä "itsenäistyminen", sitten taas pojat ovat luokan vanhempien mukaan keskimäärin kaivanneet pidempään iltiksen "valvovaa silmää" - just vähän luvattomien juttujen takia :)
Meillä on ehkä pari-kolme kertaa käynyt niin, että ovat lähteneet leikkimään esim. koulun pihalle ja kännykät ovat jääneet kotiin enkä ole kotiin tullessani tiennyt missä tytöt ovat. Silloin on Keskusteltu :) Lisäksi avaimet ovat jääneet sisään muutaman kerran, mutta meillä on kahdella naapuritalojenn eläkeläispariskunnalla meidän avain ja olemme molemmat aika lähellä kotia töissä, että periaatteessa voisi vaikka käydä avaamassa sen oven.
eikä pitkiä aikoja ole joutunut yksin olemaan.
Hyvin on viihdykettä itselleen keksinyt siksi aikaa, kun on yksin.
Terve 7 vuotias pärjää kyllä pari tuntia yksin.
(...)
musta tää iltapäivävouhotus on mennyt överiksi. Okei jos kotona pitää olla 5-6 tuntia yksin niin sitten aika on toki pitkä.
ja jos pikku koululainen pääsee jo klo 12 kotiin ja vanhemman työaika tosiaan loppuu klo 16.30-17.30, niin aika pitkäksi se iltapäivä käy, kuten sanoitkin.
hyvin ekaluokkalainen pärjää tuon pari tuntia, jos kerran isompi sisarus tulee jo silloin kotiin ja lapsi viihtyykin hyvin yksin.
Kaikki ekaluokkalaiset eivät ole samanlaisia, toisia ei vain voi jättää yksin koko iltapäiväksi, koska he keksivät todella uskomattomia ja vaarallisia juttuja yksin ollessaan.
Kotiin tulee koululainen, ei ole ollut vielä kertaakaan ip-hoidoissa, koska olen ollut kesätöissä. Nyt olen raskaana joten kotiin pääsee pari-kolme vuotta tästä eteenpäinkin. : ) Ja jos työttömyys jatkuu niin sitä rataa sitten mennään.
kolmasluokkalainen ja ekaluokkalainen
mutta mä olenkin kotiäiti. Suurin osa kavereiden lapsista menee suoraan kotiin.
ekaluokkalainen on liian pieni olemaan yksin kotona koko iltapäivän - meillä olisi näin ja sen takia menee ip-kerhoon. Eli ei.
Ja on yksin korkeintaan pari tuntia.
Tai siis jos vain suinkin ryhmästä saavat paikan. Poikkeuksena ne, joilla jompi kumpi vanhempi kotona.
Saanko ap udella, miksi olette ajatelleet näin?
Koska lapsi viihtyy hyvin yksin eikä halua kerhoon ja hänellä isompi sisar, joka tulisi yleensä vähintään muutaman tunnin päästä.
käytännössä kaikki myös 1 luokkalaiset menevät tyhjään kotiin. Ip kerho on 10km päässä ja vanhempien pitäisi itse maksaa taksi sinne. Minusta ko lapset ovat ihan henkisesti terveitä ja hyvinvoivia ilman ip kerhoakin.
Myös oma esikoinen tulee aikanaan tyhjään kotiin koska ip mahdollisuutta ei maalla ole. Terve 7 vuotias pärjää kyllä pari tuntia yksin. Itse kävin aikoinaan kahdesti ip:ssä ja sitten ilmoitin vanhemmille että sinne en mene ja nautin rauhallisista iltapäivistä kotona.
musta tää iltapäivävouhotus on mennyt överiksi. Okei jos kotona pitää olla 5-6 tuntia yksin niin sitten aika on toki pitkä. Monet taitavat olla vain niin mukavuudenkin haluisia että jatkavat ikäänkuin päiväkoti meiningillä että lapsi haetaan vanhempien työajoista riippumatta ip:stä vasta klo 17 jälkeen.
Joutuisi olemaan iltapvällä yksin kotona noin 5 tuntia ja lisäksi koulumatka on lähes 3 km, joten matkakin kauhistuttaa. Menee myös aamukerhoon, joten voidaan viedä lapsi aamullakin koululle, ettei tarvitse itsekseen jäädä kotiin nukkumaan/heräilemään.
Halusi tulla mielummin kotiin, kuin jäädä kerhoon. Meillä oli sen verran hyvä tilanne, että kaikki pääsivät kerhoon jos halusivat, myös tokaluokkalaiset. Mutta ei näköjään sovi kaikille.
Minusta näkee suomen nuorisosta just sen mentaliteetin täällä, että kyllä pienen ihmisen täytyy jo pärjätä... En voisi kuvitellakkaan antavani ekaluokkalaisen olla edes muutamaa tuntia kotona yksin. Pahinta vielä, jos olisi netissä/telkkaria katsomassa yksin sen ajan...
Minusta näkee suomen nuorisosta just sen mentaliteetin täällä, että kyllä pienen ihmisen täytyy jo pärjätä... En voisi kuvitellakkaan antavani ekaluokkalaisen olla edes muutamaa tuntia kotona yksin. Pahinta vielä, jos olisi netissä/telkkaria katsomassa yksin sen ajan...
Eiköhän meidän kolmekymppisten ikäluokka ole kuitenkin eniten joutunut yksin pienestä saakka pärjäämään. Kun itse olin ekaluokkalainen tasan yhden kaverini äiti oli kotiäiti. Me touhuttiin sit mitä touhuttiin siihen saakka kun vanhemmat tuli kotiin, eikä ollut ees kännyköitä... Välipala oli ehkä joillain tehty valmiiksi jääkaappiin, ei läheskään kaikilla. Voikkari oli paree osata tedä ihan itte...
On myös kolmasluokkalainen lapsi. Ei sitten tarvitse kummankaan olla ainakaan pitkään ihan yksin.
Moni on sitä ihmetellyt ettei laitettu ekaluokkalaista iltapäiväkerhoon.
On aikamoinen poikkeus pihapiirissämme. Muut tulivat jo ekalta luokalta suoraan kotiin ja omille pihoille.
Kääntöpuolena se, että tekevät kiellettyjä asioita kun ilman valvontaa päivät. Näistä kolttosista eivät vanhemmat tiedä yhtikäs mitään.
Eli myös sinä, joka luulet et lapsesi kiltisti ja kaikki menee hyvin, totuus voi olla toinen.