Mitä päiväkotien tädeille lahjaksi?
Vaihdamme ryhmää ja haluaisin jotenkin kiittää hyvästä hoidosta. Tätejä on kuusi, on ottaa rinnakkaisryhmänkin huomioon. (Tekevät paljon yhteistyötä keskenään)
Olen pienipalkkainen ja kovin paljon ei olisi varaa laittaa lahjoihin.
Kommentit (13)
koko päiväkodin henkilökunta talonmiehineen, keittäjineen kanssa. Ynnä tietenkin kaikkien allergiat..
Olen itse päiväkodissa töissä ja mielestäni kaikki tavat ovat ihania muistoja, jos joku muistaa. Lasten tekemät jutut on minusta parhaita. Kerran eräs poika oli itse tehnyt minulle kaulakorun erilaisista ja erivärisistä helmistä. Se oli ihana ja pidän sitä vieläkin aina joskus kaulassani. Persoonattomimpia ovat mielestäni kaikki herkut ja kahvit. Kaikki eivät juo kahvia eikä voi tietää toisten allergioistakaan. Tuolloin voi monikin jäädä ilman herkkuja. Monesti meidänkin kahvipöydästä löytyy herkkuja itsestäänkin, kun meillä on ns. herkkuvuorot. Ja siihen vielä päälle moni tuo herkkuja, kun on syntymäpäivä tms. Tietenkin älytön krääsä on turhaa, koriste-esineet, mitkä on ostettu kaupasta. Mutta silti, olen aina mielissäni, jos minua muistetaan. Se on kiitoksen ja arvostuksen merkki. Kortit ovat parhaita yleensä niissä, kun kiitos sanotaan suoraan. :)
Yleensä, jos jokaista "tätiä" muistetaan, lahjaksi saa kynttilöitä (niin keväällä kuin talvellakin), lasten askarteluja (herttaista ehkä, mutta mitä niillä OIKEASTI tekee) jne.
Keväällä kukka jokaiselle on ihan kiva. Ruukussa tai leikkona esim. yksi ruusu.
Suosittelen kuitenkin yhteistä lahjaa. Päiväkodeissa on lähinnä töissä naisia, jotka kokemukseni mukaan pitävät makeasta... Voisit ehkä viedä kakun kaikille yhteiseksi kahvihuoneeseen? Kiva idea (varsinkin joulun aikaan, jolloin suklaata ja kuivakakkuja tulee yleensä useampia) on antaa paikallisen leipomon / kahvilan lahjakortti, jolla voivat sitten hakea kahvipullat, kun hyvältä tuntuu.
Vähän kalliimpia muistamisia, jos haluaa jokaiselle oman lahjan, on vaikka elokuvaliput jokaiselle. Voivat käyttää menemällä yhdessä tai erikseen ryhmähengestä riippuen.
"erilaiset lahjat"kaan huono idea le opettajille ja hoitotädeille. Siis sellaiset "ostin puolestanne vuohen Afrikkaan" -malliset hyväntekeväisyysjutut. Menevät ainakin tarpeeseen varmemmin kuin esim. koriste-esineet.
ja ei kuitenkaan suuria summia halua laittaa, paras vaihtoehto on viedä kahvihuoneeseen jotain kakkua/pullaa/suklaata/leivonnaista tms.
Miksi kantaa herkkuja herkkujen perään?
- minä olen usein vienyt esim. suklaata, koska: ei tule ainakaan turhaa krääsää; jos ei itse tykkää syödä sitä niin ehkä voi tarjota sitä vierailleen kahvipöydässä / työkavereiden kanssa = on kuitenkin ikään kuin hyödyllinen lahja; en ole keksinyt muuta sopivan hintaista joka ei ole krääsää (=ei liian kallista, koska muistettavia "tätejä" on monta)
No niin minä olen yksi niistä kuuluisista tarhatädeistä.... Ja parhainpia lahjuksia tänä vuonna on ollut juuri "osta lehmä" sivun lahjoitus, täytekakku henkilökunnalle kahvihuoneeseen ja tietenkin kukat. Yhden ihanan lahjan sain viime vuonna, kirsikkatomaatin taimen. Sen pysty laittamaan vaikka kukkaruukkuun kasvamaan, jos ei ollut pihaa. Meillä sitten herkuteltiin omilla tomaateilla loppukesällä.
Itse hankin päiväkodin henkilökunnalle ja iltiksen opeille ja koulun opelle tänä vuonna pienet kuohuviini pullot. Maksavat saman verran kuin kukka ja jos ei miellytä niin saavat antaa eteen päin. Mutta kiitosta olen kuullut ja moni säästänyt juuri kesäloman alkuun. Ja nauttinut sitten ajatuksen kanssa pienestä arjen luksus hetkestä. Olen myös aikaisempina vuosina muistanut päiväkotia juustotarjottimella ja ihan kukilla. Yhdelle pitkä aikaiselle hoitajalle annoimme kalevala korun lahjaksi kun lähdimme päiväkodista. Hoitaja itsekkin käytti paljon kalevala koruja ja ostin alesta korun... joten ei sille hintaa tullut.
Ja suoraan sanottuna kuppit ja kipot ovat turhia... niitä pyörii kaapeissa tuhat. Jääkappi mangneetit, saippuat, avaimenperät, ja pikku tavara on ihan kiva. Tai vaikka hauskasti kuvioitu tiskirätti. Ei muuta kuin mielikuvitus laukkaamaan. Niin saat omanperäisen ja hauskan lahjaidean.
Kaikki krääsä on hirveetä. Pienikin laatulahja tai ei mitään, älä osta ostamisen vuoksi. Sain tänään esim. yksi hyvä, Marimekon kukkaro ja kasvonaamio, laadukas, mutta yksi huono: kielokimppu,osa oli vanhojakin, sitäpaitsi jokapuolella niitä kasvaa luonnossakin, miks ostaa.
ostakaa jotain KOKO päiväkodille, esim pelejä, leluja, liikuntavälineitä tmv. Ne tulevat näin lama-aikaan tarpeeseen. Jos ei tiedä millaista ostetaan,niin kysykää suoraan päiväkodista...
Minä olen sen verran materialisti, että tykkään kyllä tavarastakin... Mutta ihania kesäkukkia saa ihan pikkurahalla (esim. pieni petunia, orvokki tms.). Minusta muistamisessa ei ole tärkeintä se rahallinen arvo, vaan se että muistaa. Se voi myös olla sanallinen kiitos ja vaikka halaus.
Kyllä minulle jää hiukan kummallinen olo vanhemmista, jotka eivät millään tavalla kiitä kuluneesta vuodesta. Enkä tarkoita mitään materiaalista kiitosta, vaan ihan sana riittää.
-lh-
Jos on pieni budjettin niin kesäkukat (ihan vaikka orvokit, petuniat yms. eduliset pikkukukat) kauniisti paketoituna lapsen tekemän kortin kera lämmittävät mieltä. Itse pidän yleensä enemmän "kuluvasta" tavarasta kuin esim. koriste-esineistä. Kortit (erit. itse tehdyt!) säilytän, mutta tavarat saattavat myöhemmin lähetä kiertoon jos eivät ole makuuni. Aito kiitos ja muutaman mukava sana ovat kuitenkin eniten arvossaan :)
Älkää IKINÄ käyttäkö päiväkodin henkilökunnasta sanaa ’täti’. Henkilökuntaan kuuluu päteviä opettajia sekä hoitajia. Kaikki eivät ole hoitajia. Kukaan ei ole täti.
Ymmärrän puhekielisyyden, mutta ei ole mitään ammatin arvostusta laskevampaa kuin tädittely, kun on kuitenkin käynyt yliopistollisen opettajankoulutuksen. (kasvatustieteen kandidaatti tai maisteri) Myöskään hoitajat eivät ole ’tätejä’ vaan tekevät omaa hoitotyötään.
Itse hämmästelen miten uutena asiana tämä monille tulee.
Olen itse päiväkodissa töissä ja mielestäni kaikki tavat ovat ihania muistoja, jos joku muistaa. Lasten tekemät jutut on minusta parhaita. Kerran eräs poika oli itse tehnyt minulle kaulakorun erilaisista ja erivärisistä helmistä. Se oli ihana ja pidän sitä vieläkin aina joskus kaulassani. Persoonattomimpia ovat mielestäni kaikki herkut ja kahvit. Kaikki eivät juo kahvia eikä voi tietää toisten allergioistakaan. Tuolloin voi monikin jäädä ilman herkkuja. Monesti meidänkin kahvipöydästä löytyy herkkuja itsestäänkin, kun meillä on ns. herkkuvuorot. Ja siihen vielä päälle moni tuo herkkuja, kun on syntymäpäivä tms. Tietenkin älytön krääsä on turhaa, koriste-esineet, mitkä on ostettu kaupasta. Mutta silti, olen aina mielissäni, jos minua muistetaan. Se on kiitoksen ja arvostuksen merkki. Kortit ovat parhaita yleensä niissä, kun kiitos sanotaan suoraan. :)