Miksi ekaluokkalainen ip-kerhoon, kun äiti kotona?
Siis ekalle menevä lapsi menee joka päivä koulun jälkeen ekaluokan ajan ainakin ip-kerhoon ja äiti kotona. On työtöm, eikä ole työnhakijana. Isompi sisarus tulee koulun jälkeen kotiin mut ekaluokkalainen menee kerhoon, virikkeitäkö muka? Ja pienin on päivähoidossa joka päivä.
Eihän se mulle kuulu mut kun nuo ip-paikat on muutoinkin tiukassa niin onko oikein että sellainen lapsi joka paikkaa todella tarvisi, jää ilman. Siis jos vanhemmat töissä.
Ihmettelin ääneen ystäväni valintaa, ja nyt hän suuttui verisesti.
Äiti tarvii kuulemma omaa aikaa kampaamolle yms.
Kommentit (42)
ja vielä tähdennettiin, että jollei niitä ole täytetty, ei hakemusta käsitellä.
eli ilmeisesti tarkoituksena juuri se, että kerhopaikat olis vaan niitä oikeesti tarvitseville...
Olisi halunnut ip-kerhoon, mutta koska olen itse pikkuveljen kanssa kotona, en päästänyt. Meidän koulussa ip-kerhopaikkoja riittää vain ekaluokkalaisille ja joillekin tokaluokkalaisille. Moni tokaluokkalainen jää siis ilman, vaikka kipeästi paikkaa tarvitsisi. Olisi törkeää viedä heiltä paikka, ilman todellista tarvetta. Tokihan itselleni se olisi paljon helpompaa, mutta ei elämästä aina selviä helpolla.
jotka käyvät hoidossa vaan eskarin ajan on aika paljon. (Poikani ryhmästäkin yli puolet) ja sit ekaluokkalaisen täytyy mennä ip:hen luomaan kaverisuhteita.
Onneksi tämä on pieni paikka ja ystäviä löytyy muutenkin...
vielä leikkiä ja aika vapaata.
Koulussa taas oppitunnit on tiiviit ja se ip-kerho on sen vapaan leikin paikka sitten.
ei siellä kysytä, onko äiti masentunut vai opiskelija. Ne menee joko ilmoittautumisjärjestyksessä tai arpomalla, eikä kunnalla ole mitään velvollisuutta ainuttakaan IP-paikkaa järjestää! Se on täysin vapaaehtoinen palvelu!
Kaikista synnyttäneistä naisista ei ole äideiksi. Usein lasten sijoittaminen parempaan kotiin olisi lapselle paras ratkaisu, mutta kun se biologia tulee aina eteen: en välitä lapsestani, mutta en anna sitä muillekaan. Kärsiköön.
norkoilevat sitten koko iltapäivän koulun pihala ja odottelevat, että kaverit tulisivat kerhosta pihalle.
Ja koulusta suosittelivat kerhoa kaveri suhteiden takia lapselle, vaikka olen kotona lapsi on siellä sitten puolipäiväisenä eli kolmeen asti. Sen jälkeen ehtii ihan kivasti vielä tehdä kotona läksyt etc ennen iltaa
40sta lapsesta vain 3 ei ollut ip-hoidossa. kaksi on pphlla ja yksi äidi kanssa kotona. Ja nyt se äidin kanssa kotona olevakin tulee IP-kerhoon ekalla, sillä äiti sanoi lapsen olleen vähän yksinäinen outsider eskarissa. Ja kyllä siinä äiti mielestäni ajattelee lapsen parasta eikä vaan keskity oman kruunun kiillottamiseen kun laittaa lapsen kerhoon
jotka käyvät hoidossa vaan eskarin ajan on aika paljon. (Poikani ryhmästäkin yli puolet) ja sit ekaluokkalaisen täytyy mennä ip:hen luomaan kaverisuhteita.
Onneksi tämä on pieni paikka ja ystäviä löytyy muutenkin...
norkoilevat sitten koko iltapäivän koulun pihala ja odottelevat, että kaverit tulisivat kerhosta pihalle. Ja koulusta suosittelivat kerhoa kaveri suhteiden takia lapselle, vaikka olen kotona lapsi on siellä sitten puolipäiväisenä eli kolmeen asti. Sen jälkeen ehtii ihan kivasti vielä tehdä kotona läksyt etc ennen iltaa
tekee rauhassa läksyt, pelaa pelejä, käy kavereitten kanssa ulkona ja nauttii elämästään. Voi olla vaikka ihan yksin, jos siltä tuntuu. Kerho on säilytyspaikka, johon lapset menevät, jos muuta ei ole.
onpahan yksi av-mamam vähemmän nostelemassa tukia kortistossa kun on saanut kerhotätipestin iltapäiväkerhoon. On siinä sekin näkökulma.
Täällä meillä kaikki välttävät iltapäiväkerhoa kuin ruttoa jos vain mahdollista ja vain ns. huonompiosaiset sinne menevät. Eli isot ryhmät eikä kunnollista koulutettua vetäjää, vaan näitä tukityöllistettyjä ohjaamassa on varmin tapa saada muhimaan kunnon kiusaamiset yms. negat. ilmiöt.
Ne jotka eivät ole iltiksessä ovatlapseni luokalla tietty poppoo ja leikkivät aina iltapäivän sen lapsen kotona jossa on paikalla vanhempi tai järjestetty muu aikuinen paikalle. Aika moni myös harrastaa, joten läksyjen jälkeen onkin jo harrastukseen lähtemisen aika, ainakin omalla lapsellani on usein näin, eli ei ehtisikään olla ip:ssa.
10kk-2v on se ikähaitari meidän suunnalla puistoissa.
Mä en oikein edes ymmärrä mitä joku hädin tuskin 1v tekee puistossa. Juuri ja juuri oppinut kävelemään, sotkee toisten hiekkaleikit,talloo ne jalkoihinsa. Viskoo hiekkaa toisten niskaan, on nenällään joka heinätupsussa ja parkuu.
Ex-asuinalueellani kotihoitolapsilla ei juuri ollut kavereita missään, koska 99% alueen lapsista oli hoidossa. Ja täällä jankutettiin, että "puistossa on kavereita". Eipä ollut kun olivat päiväkodissa. Siellä ei riittänyt lapsia edes srk:n kerhoon, koska kaikki olivat hoidossa.
Sen tarkoitus on ollut alunperin tarjota pienille oppilaille paikka iltapäivisin,jos vanhemmat ovat töissä ja lapset joutuisivat olemaan yksin kotona!!
Ei lapsi jonka vanhempi on kotona,eikä työelämässä,joutuu viettämään koulupäivän jälkeen aikaa yksin kotona.
Eli sellainen lapsi ei tarvi ip.-kerhopaikkaa,kun toinen vanhempi on kotona.
Noh,kaverisuhteet:niitä voi se kotona oleva äiti tarjota lapselle menemällä lapsen kanssa puistoon,jossa varmasti on leikkimässä muitakin samanikäisiä lpsi.Jos saadaan kotonaolevien vanhempien lapset kotiin,pois kerhosta,saatais turvattua kaikille OIKEASTI PAIKAA TARVITSEVILLE lapsille ip.-paikka.
kaikki muut on päiväkodeissa ja kerhoissa.
Syynä juurikin nuo kaverit, jotka ovat kaikki siellä. Kyllä ekaluokkalaisella tulee aika tosi pitkäksi kun koulu loppuu klo 12 ja kaverit ovat kotona klo 17. Lisäksi tottuu ryhmään ja kerhossa käymiseen, kun palaan töihin ensi vuoden puolella niin on sitten tutumpi paikka.
eka- ja tokaluokkalaisille, vaikka teen töitä kotoa käsin tämän syksyn. Mulla voi kuitenkin olla asiakaspalavereja ym. joten on parempi että muksuilla on kerhopaikka. Eivät ole siellä nyt joka päivä olleet, mutta jos esim puhelinkonffa on klo 14-15 niin sanon heille aamulla, että menevät kerhoon. Pystyn paremmin keskittymään jos eivät ole kotona pörräämässä. Ja vuodenvaihteen jälkeistä tilannetta töissä en edes tiedä vielä.
Minä en saanut ekaluokkalaiselle ip-paikkaa. Laitoin hakemukset myöhässä molempiin, kun hakuaika oli keväällä ja muutto tänne varmistui vasta kesällä.
Seurakunnen kerhosta ei tullut edes kielteistä vastausta, ei mitään tietoa joten soitin ja kysyin ja sanottiin että täyttä on.
Kaupungin iltapäiväkerhoon laitoin kyselyn. kerhotädit sanoi että tilaa on, mutta asiaa hoitava henkilö ei vastannut sähköpostiini.
Ja me molemmat vanhemmat olemme töissä, pienempi lapsi päiväkodissa.
Kysyin ystävältä, voisiko lapsi tulla toisinaan heille leikkimään, jos edessä on semmoinen päivä että olisi iltaan asti yksin. Lapset ovat samalla luokalla.
Ystävä vastasi kieltävästi.
Hän ymmärsi, että kysyn häntä iltapäivähoitajaksi, eikä ollut valmis sitoutumaan semmoseen. Ymmärrän sen, mutta kun minä halusin vain varmuutta syksyyn, ettei niin huolettaisi itseä, että pääsisikö joskus esim. parin viikon välein koulun jälkeen heille leikkimään.
No, tänä syksynä on käynyt noin kerran kuukaudessa, kaveri on itse kysynyt että tuleeko. Aina on lapsi halunnut, sillä iltapäivät kotona yksin on tylsiä. Kavereita hänellä ei ole tässä lähellä. Lapsia on, mutta eivät suostu olemaan lapseni kanssa. On siis yksin ja yksinäinen.
Hänelläon yksi kaveri, mutta olemme tehneet säännön, että kavereita = tätä lasta ei saa tuoda meille sisälle silloin kun aikuisia ei ole paikalla.
Me päädyimme ratkaisuun, että mies tekee pekkkää yötyötä ja minä olen osaviikkotöissä. Näin iltapäiviä, jolloin on yksin kotona = minä töissäja mies yön jälkeen nukkumassa, on vähän.
1
niin silloinhan siellä olisi muitakin, vai mitä?
98 % muista lapsista menee sinne kerhoon, joten on sitten aika yksin ja seuraton, jos ei mene.
Kunnan asia on huolehtia niitä paikkoja tarpeeksi - ei ole sinun asiasi valvoa niiden käyttöä...
heti koulun jälkeen esim. ekaluokkalaisen hengata kavereiden kanssa? Eikö voi mennä koulusta kotiin, syödä välipalaa, tehdä läksyt, viettää aikaa kotona olevan vanhemman kanssa?
Minun ekaluokkalaiseni tulee koulusta kotiin ja viettää mielellään aikaa minun ja sisarustensa kanssa. Ei tulisi mielenkään laittaa ekaluokkalaista ip-kerhoon sen takia, että kaveritkin on siellä :O
10kk-2v on se ikähaitari meidän suunnalla puistoissa.
Mä en oikein edes ymmärrä mitä joku hädin tuskin 1v tekee puistossa. Juuri ja juuri oppinut kävelemään, sotkee toisten hiekkaleikit,talloo ne jalkoihinsa. Viskoo hiekkaa toisten niskaan, on nenällään joka heinätupsussa ja parkuu.
Ex-asuinalueellani kotihoitolapsilla ei juuri ollut kavereita missään, koska 99% alueen lapsista oli hoidossa. Ja täällä jankutettiin, että "puistossa on kavereita". Eipä ollut kun olivat päiväkodissa. Siellä ei riittänyt lapsia edes srk:n kerhoon, koska kaikki olivat hoidossa.
siis kaikki alta 2v:t pois puistoista sotkemasta muiden leikkejä :O Et voi olla tosissasi :D
Eiköhän ne pienet siellä just harjoittele, miten toimitaan toisten lasten kanssa, tutustuvat ulkoiluun jne...
Ei kai sitä nyt ihan aivottomaksi tarvitse ryhtyä :O?!
Olen hoitanut hänet kotona muuten, paitsi että kävi esikoulun ja sitä ennen joitakin tunteja parina kolmena päivänä viikossa kestävissä kerhoissa. Esikoululaisenakin hän oli vain aamupäivän neljä tuntia, kun muut jäivät iltapäiviksi päiväkotiin hoitoon leikkimimään vapaata leikkiä.
Hänelle tekee hyvää vahvistaa kaverisuhteitaan iltapäiväkerhossa. Joinakin päivinä hän voi kutsua ip-kerhokavereitaan tai muita kavereitaan kerhon sijasta meille.
Kotiäitien työtä ei arvosteta paljoakaan tässä yhteiskunnássa, mitä tulee rahalliseen arvostukseen. Ajattelemme nyt vain lapsen etua ja olemme valmiita maksamaan kerhosta! Vieköön paikan muilta! Toiset lapset ovat jo vuosia käyneet päiväkotia, vaikka perheessä ei olisi siihen mitään taloudellista pakkoa ollutkaan.
Minä nautin nyt löysemmistä iltapäivistä kahden nuoremman lapseni kanssa. Aamupäivisin kuljetan heitä kerhoihin ja iltapäivisin ei tarvitse katsoa turhautunutta ekaluokkalaista, jota jo esikouluaikana harmitti ne iltapäivät, joihin en löytänyt tai jaksanut järjestää hänelle leikkiseuraa.
Työssäkäyvät vanhemmatkin hyötyvät minusta, kotiäidistä, kun heidän lapsilleen on tullut vapaapäiviä päiväkodista, sillä minä olen ottanut lapseni ystäviä meille välillä kokonaisiksi päiviksikin ja tietysti ilmaiseksi täysihoidolla leikkimään.
Lapseni on sosiaalinen ja kaipaa paljon ystäviä ja tekemistä.