Todella, siis t o d e l l a , pohjaanpalanut kattila, mitä tehdä?
Äiti keitti lapselle riisipuuroa ja mä en tiedä mitä tapahtu, mutta unohdin sen (kerroskattila) reiluks kahdeks tunniks hellalle ja se puuro palo niin pohjaan, ettei mikään oo vielä mulla niin pahasti palanu!
Kattila on nyt ollu likoomassa useampia päiviä, kerran päivässä mä oon yrittäny sitä hinkata puhtaaks. Kamala on.
Oisko jotain niksiä?
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 20:56"]
Hinkkaa ny ainakin terässutilla,kun aineet on pohjalla.Mä laitoin terässutin pernavoinuijanpäähän ja sillä hinkailen kuin puuroa keittäisin.Pohjalla on pulveria ja tiskiainetta ja sitten sitä pyöritystä.Ehkä vois vielä antaa liota aineineen yli yön.Terv.Pena
[/quote]
Mitäs luulet, Pena, onkohan vastauksesi hieman myöhässä?
siinä vettä, jossa pyykinpesupulveria. Hyvin irtoaa!
kiehumaan kattilaan ja jo puhdistuu
eli keität siinä vettä, jossa pyykkiainetta.
samaa kuin 2 ja 3. Tai sitten ruokasoodaa.
tuon puhdistuksen jälkeen tietysti huolellinen pesu!
Jos ei noilla aineilla irtoa lika, niin voit unohtaa koko kattilan.
sitä saa isoista marketeista ja rautakaupoista
Heitä kattila roskiin. Kerran palanut jämähtää helposti jatkossakin.
Ja sitten tulevaisuutta ajatellen: KOITA NYT HYVÄ IHMINEN HUOLEHTIA ASIOISTASI!
Keität ensin puuroa pari tuntia ja sitten liotat pari päivää? Aika kevytkenkästä puuhaa.
Ja sitten tulevaisuutta ajatellen: KOITA NYT HYVÄ IHMINEN HUOLEHTIA ASIOISTASI!
Keität ensin puuroa pari tuntia ja sitten liotat pari päivää? Aika kevytkenkästä puuhaa.
Aion nyt kuitenkin kokeilla tota pyykinpesuaineniksiä :D :D Kiitos kaikille vinkeistä!
-ap-
omaan kattilaani ei viimeksi tehonnut tämä vanhan niksi keittää vettä + pyykkipulveria. Aina ennen on tehonnut. (Mies lämmitti pinaattikeittoa, ilmeisen huolellisesti...) Yritin pestä kattilaa monta päivää, mm. sokeripalalla, rapata pohjaa, keittää pariin kertaan kattilassa vettä ja pyykkipulveria jne. Kaikki kokeilin! Sitten äitini tuli vahtimaan lapsia yhdeksi illaksi, ja seuraavana aamuna huomasin, että kattila on puhtaana astiakaapissa. Josko siis ap:nkin kannattaisi pyytää äitiä lastenvahdiksi..? ;D
Olen kokki, joten osaan sanoa sulle ettei siitä enää kattilaa tule!
Jos saisitkin kattilan puhtaaksi, niin se palaa TODELLA herkästi jatkossa.
Heitä pois jos olet sitä tunteja polttanut, etkä edes jaksa siivota vaan liottelet päiväkausia.
Ei tollanen toiminta ole vaan järkevää. Opettele vähän kotitalousjuttuja, jos keität niin älä ny hyvä ihminen jätä niitä yksinään pörisemään, varsinkaan maitopohjasia!!
T. 9, eikä tämä ollut mitään päänaukomista vaan faktaa.
Tuhkaa saunan pesästä, kakluunista tai vaikka nuotiosta. Lisäksi vettä ja sekoitat paksuksi mönjäksi. Jätät likoamaan tähän mönjään vuorokaudeksi ja taatusti puhdistuu. MUTTA kuten moni muu on sanonut, jatkossa kattila palaa pohjaan melko helposti. =(
Turha sitä on enää hinkata, menee vaan pohja pilalle (jos nyt edes saa puhtaaksi), minkä jälkeen palaa kaikki pohjaan.
Eilen tosin unohdin sitten sen ruokasoodan sinne liedelle kiehuttelemaan kattilaan :-D Tuli kyllä puhdasta.
Pyykinpesuaineesta en ole koskaan kuullutkaan, mutta hyvä tietää että sekin auttaisi. Jos joskus tulisi vastaan tahra joka ei soodalla lähtisi. Ruokasoodalla saa myös tiskialtaan kiiltämään helposti :-)
Kokille tiedoksi: kyllä niillä kattiloilla vielä ainakin pastat ja perunat saa keitettyä. Pois ei todellakaan kannata heittää. Eikä ole kyllä sen herkemmin palanut puurotkaan.
Ja jos on ihan teräskattila, eikä teflon (niinkun ilmeisesti on) niin hinkaa pata patalla/saippuavillalla, niin lähtee hyvin ja helposti.
T. yks joka polttaa kaiken pohjaan, ja välillä sitä palanutta on sielä pohjassa pari senttiä kovettuneena, ja silti lähtee.
Kaeiken paras on ruokasooda ja vesi, ja kiehumaan... Etkä unohda ja autat vielä kun sekoitat sitä samalla koko ajan! Ruokasoodalla saa myös kaakelienvälit ja hanojen juuret puhtaaksi jos on kalkkitahroja!
vaiheessa jos siellä on pelkästään se mustunut pinta eikä enää mitään kötettä, ei tarvitse kuin pyyhkäistä kevyesti taikasienellä ja se musta lähtee.
Hinkkaa ny ainakin terässutilla,kun aineet on pohjalla.Mä laitoin terässutin pernavoinuijanpäähän ja sillä hinkailen kuin puuroa keittäisin.Pohjalla on pulveria ja tiskiainetta ja sitten sitä pyöritystä.Ehkä vois vielä antaa liota aineineen yli yön.Terv.Pena