Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko beeta-mies olla hyvä aviomies?

Vierailija
09.08.2010 |

Ymmärsin kai jo suhteen alussa, että tämä mies ei ole ns alfa-uros. Hän on kyllä hyvännäköinen ja fiksu, mutta ei käyttäydy sillä tavalla kuin alfaurokset. Ruumiinkieli paljastaa, ettei hän ota tilaa ympärilleen vaan alistuu itseään voimakkaammille. Olen vahvaluontoinen ja työelämässä menestynyt nainen, ja luulenpa että minä olen enemmän se alfa tässä suhteessa. Ei mies ole mikään tossu, enkä kohtele häntä sellaisena, mutta olen perinteisesti ajatellut että tarvitsisin sellaisen miehen joka olisi vielä kunnianhimoisempi kuin minä. Tämä miesystäväni on kuitenkin jotain muuta. En tiedä onko se hyvä vai huono asia pitkällä tähtäimellä. Meillä synkkaa hyvin ja on jotenkin helppo olla yhdessä. Tunnen kuitenkin olevani enemmän vastuussa kuin mies. Jos perustan perheen tämän miehen kanssa, tulenko jossain vaiheessa kaipaamaan jotain enemmän? Miehen joka on perheen pää? Miehen joka näyttää suunnan minne menemme?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/29 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2010 klo 13:24"]

Tuo on tosiaan alfa-miehen toimintaa. Muka-alfa voi olla ihan kädetön muissa kuin oman alan hommissa. Mutta mistä sen tietää ennen kuin tullaan tosipaikan eteen?

Siis alfahan on se, joka ei pelkää yrittää jotain mitä ei välttämättä osaa ja uskaltaa ottaa riskejä. Mutta ihan hyvin alfa voi olla kädetön ihan kaikessa, mutta varustettu isoilla ballseilla.

Olimme vuosittaisella häälomalla Venezuelassa vuonna 1987.

Bussimatkalla kävi onnettomuus. Sateet olivat pehmentäneet tien niin veteläksi että se valui bussin alta. Koko bussi keikahti ympäri ja jäi puiden väliin. Auto siis jäi puiden varaan, muutoin olisimme pudonneet mäkeä pitkin ales ja rusertuneet murskaksi.

Nössö mieheni sai auton ylös tielle moottorisahan ja ketjujen turvin. Kaikki 40 matkustajaa osallistuimme mieheni johdolla hommiin. Hän rakensi urat autoon sahatuista puista. Jota pitkin auto pääsi taisin tielle. Illansuussa jatkoimme jo matkaa.

Nössönä pidetty mieheni osottautuikin sankariksi. Turmassa loukkaantui muutama matkustaja jotka saimme turvallisesti hoitoon.
Tämä siis aikana jolloin ei ollut kännyköitä.

Beettamieskin voi olla alfa, kun aika on oikea ja paikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupaisaa. Pitäsi vissiin ensin määritellä, et mikä se alfa nyt sitten on: onko se perinteinen, biologinen alfa vai nykyajan määrittelemä alfa.

Biologinen alfa: esim. leijonauros: alfan tehtävän on pitää muut urokset aisoissa ja taata näin naaraille ja pennuille rauha ja turva. Palkkioksi uros saa paritella halukkaiden naaraiden kanssa ja siten levittää geenejään. Toissijainen tehtävä on yhteisön suojeleminen ulkoisilta uhilta yhdessä naaraiden kanssa. Laumaa johtaa käytännössä alfa-naaras, sen johdolla metsästetään, sen johdolla etsitään juomapaikat ym. Urokset ovat naaraisiin verrattuna kömpelöitä metsästäjiä ja eivät niin kestäviä. Alfanaaras ei määräydy mitenkään urosten kautta, vaan naaraiden oman hierarkian ja osittain myös sukuperimän kautta. Sen sijaan alfauroksen on ensin näytettävä, että on vahvin uroksista ja sen lisäksi sen on vielä saatava naaraiden hyväksyntä alfaurokseksi. Tiedetään tapauksia (esim. leijonissa ja simpansseissa), jossa selvästi muut päihittävä urosta ei naaraat - syystä tai toisesta - hyväksy lauman alfaksi, vaan ovat ajaneet tämän uroksen pois laumasta. Yleisin syy tähän lienee alfan liiallinen aggressiivisuus, joka on alkanut kohdistua naaraisiin. Joka tapauksessa niin naaraissa kuin miehissäkin alfuuden ehdoton vaatimus on, että lisäännyt. Vahva, mutta kykenemätön jatkamaan sukua - ei voi olla alfa.

Ihmisten keskuudessa alfa-urokset ja alfa-naaraat nykyään tuntuvat määräytyvän sosiaalisen statuksen myötä. Se, jolla on eniten valtaa, erityisesti vaikutusvaltaa, koetaan alfaksi. Näillä määritelmillä alfat harvoin pariutuvat toisen alfan kanssa, päinvastoin, heillä on useimmiten kumppaninaan beta. Niin uroksissa kuin naaraissakin. Se, joka tyytyy huoltamaan ja hoivaamaan, pysymään taustalla ja pitää siitä, että ohjakset on jollakin toisella.

Ja tässä tullaan sitten mielenkiintoiseen juttuun, jota täällä on jo käsiteltykin: tällainen nykyajan alfa-määritelmä ei välttämättä päde ollenkaan todellisiin fyysisiin kriisitilanteisiin, joihin taas biologisen alfan asema pääsääntöisesti perustuu. Ja niinpä nykyihmisen ällistykseksi alfaurokseksi voi osoittautua muuten täysin näkymätön uros. Se, joka on koulutettu toimimaan vaativassa oikeusjutun selvittelyssä ei välttämättä ole paras ja vahvin räjähdys- , tulipalo- tai väkivaltatilanteissa. Siis ei välttämättä.  On otettava huomioon, että iso osa kriisitilannejohtamisessakin perustuu mielikuviin ja psykologiaan. Sitä totellaan, joka on vakuuttavin.

Vierailija
4/29 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä ole puhuttu mitään nakkikioskilla pullistelusta vaan siitä kuka kantaa vastuun päätöksistä - päätöksentekijä on alfa

"Mielenkiintoisuus" on tässä yhteydessä eufemismi.

Vierailija
5/29 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi Ap, minä ehkä sinuna jättäisin beeta-miehen Naiselle, joka häntä arvostaa ihmisenä.

Vierailija
6/29 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi että olen jo ehtinyt perustaa perheen tämän miehen kanssa. Koen itse vahvasti että olen perheen pää monissa asioissa ja tämä aiheuttaa ristiriitaa välillemme.

Olen itse vahvaluontoinen ja päämäärätietoinen, tiedän mitä haluan ja otan sen, mutta toisaalta kaipaisin myös vahvaa miestä joka ottaisi joskus sen suurimman vastuun ja minä voisin tulla vinkuen perässä. Toisaalta en tiedä pystyisinkö "alistumaan" siihen rooliin ja hyväksymään sen, että mies määrää kaapin paikan (vertauskuvallisesti). Toimisiko kahden tasavahvan liitto? Se olisi tietysti ihanteellista.

Vierailija
7/29 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beta-urokset ovat huomioonottavampia eikä tarvitse päteä "pippelin koolla" joka asiassa, koskee se sitten työelämää tai sitä että kuka on perheen pomo.

Itsestäsi riippuu miten paljon annat kunnioitusta ja päätösvaltaa omalle miehellesi.

Vierailija
8/29 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ei kylillä kukkoile mutta on kyllä oman laumansa alfa-uros. Jos et näe miehessäsi sitä oman perheen ykkösmiestä, niin et taida olla kovin rakastunut.

Miksi miehen pitäisi kilpailla muiden miesten kanssa jos on jo oma perhe ja vaimo jonka luottaa pysyvän rinnalla?

Vierailija
9/29 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten täällä naiset ruikuttaa kun "alfaurokset" on kaikki ajat töissä eikä perhe kiinnosta pätkääkään.

Rakastatko miestäsi?

Vierailija
10/29 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulin tuota otsikon beta-miesjuttua vitsiksi, mutta täällä siis ihmisiä luokitellaan oikeasti alfoihin ja betoihin... =0

Mä olen jotenkin ymmärtänyt, että alfa-uroksella tarkoitetaan miestä, jolla on miesten keskuudessa korkea asema, ei niinkään perheessä.

Onko Uljas, uusi maailma -teos teille muuten tuttu? Entä gammat, deltat ja epsilonit?

Vierailija
11/29 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä rakastan tätä miestä ja kohtelen häntä ihan tasa-arvoisena, ja tässä elämäntilanteessa olen meidän suhteeseen tyytyväinen juuri sellaisena kuin se on. Se joka on ollut vastaavanlaisessa suhteessa tietää mitä tarkoittaa kun mies ei ole se joka päättää...tasa-arvoisessakin suhteessa toinen on aina se joka vie. Enkä ole varma tunnenko oloni tässä "roolissa" hyväksi myös siinä vaiheessa kun tulemme isojen päätösten eteen.

ap

Ja sitten täällä naiset ruikuttaa kun "alfaurokset" on kaikki ajat töissä eikä perhe kiinnosta pätkääkään.

Rakastatko miestäsi?

Vierailija
12/29 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jotenkin ymmärtänyt, että alfa-uroksella tarkoitetaan miestä, jolla on miesten keskuudessa korkea asema, ei niinkään perheessä.

Yleisesti yhteisössään. Naisten arvostus syntyy aika samoista jutuista kuin miesten´, vaikka erojakin tietysti on. Määrätietoisuus, tietty itsekkyys ja silti sosiaalinen taitavuus ja huumorintaju. Nämä yleensä johtavat myös hyvään tulotasoon ja asemaan, tavalla tai toisella.

Aika harvoi tuollainen mies on perheessäänkään ihan tossu, vaikka voikin jättää vaimon huolehtimaan käytännön asioista.

AP:n kuvailema beta taas on läsnä, mutta pasiivinen ja alistuva "ihan miten vaan". Tekee kuten pyydetään, mutta ei ota kokonaisvastuuta. Beta on hyvä aviomies arjessa, mutta joillekin naisille liian myöntyvä ja ainakin seksuaalinen mielenkiinto hiipuu.

Eihän nuo mitään joko-tai -juttuja ole, mutta peruspiirteinä kuvaavia.

Vierailija
13/29 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sisaruksiin ja parhaisiin ystäviin. ja millaisten ihmisten kanssa et tule toimeen. Jos olet ystävyys- ja sukulaissuhteissa dominoiva, beeta-mies voi olla sopivampi kumppani kuin alfa pidemmän päälle.

Vierailija
14/29 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellinen alfuus näkyy kriisitilanteissa. Elämä on tasapainoista ja turvallista. Riskien ottaminen on mitä on eikä mikään päätös tai kunnianhimoinen suoritus yhteiskunnan tasolla ole saavutus tai mikään. Jokainen kykenee siihen.

Ehkä beettasi on oikeasti alfa. Eihän siitä tiedä. Hän toimii vaistojensa turvin, kuten sinäkin. Enkä mene lyömään vetoa sinunkaan alfuuden puolesta ap.

Ehkäpä oletkin oikeasti nössö vellipöksy, joka itkee kun puu kaatuu vajan päälle?

Vierailija
15/29 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussimatkalla kävi onnettomuus. Sateet olivat pehmentäneet tien niin veteläksi että se valui bussin alta. Koko bussi keikahti ympäri ja jäi puiden väliin. Auto siis jäi puiden varaan, muutoin olisimme pudonneet mäkeä pitkin ales ja rusertuneet murskaksi.

Nössö mieheni sai auton ylös tielle moottorisahan ja ketjujen turvin. Kaikki 40 matkustajaa osallistuimme mieheni johdolla hommiin. Hän rakensi urat autoon sahatuista puista. Jota pitkin auto pääsi taisin tielle. Illansuussa jatkoimme jo matkaa.

Nössönä pidetty mieheni osottautuikin sankariksi. Turmassa loukkaantui muutama matkustaja jotka saimme turvallisesti hoitoon.

Vierailija
16/29 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tosiaan alfa-miehen toimintaa. Muka-alfa voi olla ihan kädetön muissa kuin oman alan hommissa. Mutta mistä sen tietää ennen kuin tullaan tosipaikan eteen?

Vierailija
17/29 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin epätasa-arvoisesti?

Vierailija
18/29 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

väkivallan uhasta nykyajan alfauroksen merkkinä. Itse olen nimittäin huomannut, että ne kaikkein alfimmat eli siis ne, jotka sitä todella isoa tahtipuikkoa heiluttavat jättävät nämä nakkikiskatason pullistelut vähäisemmille lahjakkuuksille.

Tunnen monta yritysjohtajaa, ja heistä yksikään ei ole määrittelemälläsi tavalla alfauros.

Vierailija
19/29 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

väkivallan uhasta nykyajan alfauroksen merkkinä. Itse olen nimittäin huomannut, että ne kaikkein alfimmat eli siis ne, jotka sitä todella isoa tahtipuikkoa heiluttavat jättävät nämä nakkikiskatason pullistelut vähäisemmille lahjakkuuksille.

Tunnen monta yritysjohtajaa, ja heistä yksikään ei ole määrittelemälläsi tavalla alfauros.

Minäkin tunnen monta yritysjohtajaa ja olen ottanut monilta suihin. Ehkäpä tunnemme samoja yritysjohtajia?

Voisitko silti valottaa mitä mielenkiintoista tuossa viestissä oli?

Vierailija
20/29 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mielenkiintoisuus" on tässä yhteydessä eufemismi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi