Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun yliopistoon menevällä nuorella on säästössä

Vierailija
08.08.2010 |

n. 11.000 euroa. On lapsuudesta asti säästetty kaikki synttärirahat, joululahjarahat jne ja sitten on vuosia käynyt kesätöissä ja melkein kaikki nää ansiot on säästössä. Eipä tarvitse ottaa opintolainaa. Kiva tilanne =)

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon inflaatio on syönyt noita lasten rahoja?

Tilille "sijoittamien" ei vain kertakaikkiaan ole järkevää.

Vierailija
42/59 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nuo säästötilit on minun nimissä niin kauan, kunnes lapset ovat täysi-ikäisiä, ellen sitten halua ennen tilin erääntymistä muuttaa jotain. Eli siis tarj´koittaen, jos näyttää, ettei isoja summia kannata lapselle antaa, voi tili jäädä "mulle". Lisäksi niissä on mm sellainen "pykälä", että jos minä kuolen, niin siinä tapauksessa tili erääntyy automaattisesti lapselle." Sitten kun lahjoitat nuo kertasummana samalla kertaa lapsillesi ne tulee ennakoperintänä ja saavat maksaa pian veroja tuosta summasta. Otappa selvää paljonko saat lahjoittaa kerralla ilman veroja.

kun lapsen nimi näkyy niissä tilitiedoissa jo nyt

Onpas tämä nyt taas niin hankalaa, että muistin taas, miksen koskaan kommentoi mihinkään visteihin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset on vielä pieniä, toinen täyttää neljä, toinen on kaksi. Molemmilla on omat tilit, joille siirrän lapsilisistä 50€/lapsi aina, kun talous sen sallii. Sieltä sitten ostetaan kaikki isommat hankinnat (huonekalut, turvaistuimet ym). Lisäksi joka kuukausi menee suoraveloituksena säästöön lapsille 50€/kk. Noi säästötilit on avattu yksivuotiaana molemmille. Tilit on keskenään vähän erilaiset, kun samanlaista säästötiliä ei ollut enää mahdollista avata kakkosen ollessa 1v. Mutta ilman korkojakin heillä olisi sitten rahaa se reilu 10 000€, kun ovat täysi-ikäisiä. Ja joo, meilläkin tilejä hallinnoin minä. Pankkivirkailija oikein painotti sitä, että jos näyttää, ettei nuori ole valmis vastaanottamaan kyseistä summaa 18 vuotiaana, voi summan laittaa siirtymään minun omalle tilille, kun säästötili erääntyy. Minä ajattelin, että tuo käyttötili opettaa lapselle vastuullista rahankäyttöä. Niin mullakin on aikoinaan ollut. Jos jotian isompaa halusin, piti säästää. Olen myös ajatellut, että rihän se ole sanottu, että meisän lapset voi tulevaisuudessa opiskella "ilmaiseksi" niinkuin me olemme voineet. Ja ajokorttikin voi maksaa vaikka mansikoita 15 vuoden kuluttua.

Siis ovat omilla nimillään ja molemmilla vanhemmilla on niihin tileihin käyttöoikeus. Näkyvät siis ihan meidän vaerkkopankkisivuilla.

Tarkistapa pankin lakimieheltä: lapsen tili on lapsen tili, vaikka aikuisella käyttöoikeus. Sieltä ei saa ottaa rahaa perheen hankintoihin, vaikka perhe olisi ne rahat säästänyt.

Vanhemmalla ei ole oikeutta käyttää lapsen rahoja, oli ne sinne tilille miten tahansa tulleet.

Vierailija
44/59 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kaikkien nimet on tileissä miksi kerrot tilien olevan sinun nimissä....eihän me voida lukea sun ajatuksia!

Vierailija
45/59 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nuo säästötilit on minun nimissä niin kauan, kunnes lapset ovat täysi-ikäisiä, ellen sitten halua ennen tilin erääntymistä muuttaa jotain. Eli siis tarj´koittaen, jos näyttää, ettei isoja summia kannata lapselle antaa, voi tili jäädä "mulle". Lisäksi niissä on mm sellainen "pykälä", että jos minä kuolen, niin siinä tapauksessa tili erääntyy automaattisesti lapselle." Sitten kun lahjoitat nuo kertasummana samalla kertaa lapsillesi ne tulee ennakoperintänä ja saavat maksaa pian veroja tuosta summasta. Otappa selvää paljonko saat lahjoittaa kerralla ilman veroja.

eli jos siellä on tuollainen pykälä, joutuu lapsi maksamaan perintöveroja joka tapauksessa. Tuo pykälä osoittaa, että kyseessä ei oikeasti olekaan lapsen tili. Ja sama lahjaverona: jos ja kun annat tilit lapsille, on se vanhemman antama lahja eli taas verotetaan.

Vierailija
46/59 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pankki siihen puutu mihin se raha sieltä tililtä menee. Jos vanhemmilla on lasten tileihin käyttöoikeus ne voidaan vaikka tyhjentää kokonaan ja sillä hyvä. Sitä se käyttöoikeus tarkoittaa.

Vierailija
47/59 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysi-ikäinen ja silloin pankki on hankalassa välikädessä. Viemällä lapsen tililtä rahat tekee kavalluksen.

Vierailija
48/59 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallakin edunvalvojalla on erikseen laajat käyttö- ja tietojensaantioikeudet. Kumpikin edunvalvoja saa käyttää tiliä sekä pankin konttoreissa että pääte-, puhelin- tai muilla linjayhteyspalveluilla.

^näin sanoo tilisopimus.

Ja niinkuin aiemmin kirjoitin, rahoja käytetään LASTEN OMIIN hankintoihin. Hekin saattavat tarvita vaikkapa uuden sängyn tai polkupyörän tai käydä lääkärissä.

En olisi uskonut tästä syntyvän tällaista keskustelua.

Vierailija
49/59 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli kans säästetty lähestulkoon kaikki lapsilisät, eli täysi-ikäisenä oli markoissa kutakuinkin tota luokkaa säästötilin saldo. No, oma tili tyhjeni kun hankin ajokortin ja loput humpsuttelin yhden kesän aikana typerän poikaystävän kanssa juopotellen :(

Paremminkin ois voinut ne rahat käyttää, mutta turha sitä enää 15 vuoden jälkeen on itkeä. Toivottavasti muut osaa käyttää säästöt fiksummin. Omatkin lapset voi hölmöillä ihan vastaavalla tavalla, joten sen vuoksi mitään älyttömän suuria summia ei viitsi säästellä. Mieluummin käytetään nyt tarpeellisiin juttuihin, harrastuksiin ym.

Joku jo mainitsikin inflaatiosta, voinee jopa pitää paikkansa. Ainakin pitäisi olla korkeakorkoinen säästötili ja/tai määräaikaistalletusten kanssa pelailla.

Vierailija
50/59 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin otan sen riskin, että lapsi saa vapaasti syyttää minua, jos välillä täytän ja välillä tyhjennän hänen tiliään, josta hän ei itse edes tiedä mitään. Jos 18 v täytettyään tuntee kokeneensa vääryyttä, nostakoon kanteen ja perustelkoon sen hyvin.

Vierailija
51/59 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perintöveoa ei tarvitse maksaa alle 20 000€ perinnöstä.

Vierailija
52/59 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallakin edunvalvojalla on erikseen laajat käyttö- ja tietojensaantioikeudet. Kumpikin edunvalvoja saa käyttää tiliä sekä pankin konttoreissa että pääte-, puhelin- tai muilla linjayhteyspalveluilla. ^näin sanoo tilisopimus. Ja niinkuin aiemmin kirjoitin, rahoja käytetään LASTEN OMIIN hankintoihin. Hekin saattavat tarvita vaikkapa uuden sängyn tai polkupyörän tai käydä lääkärissä. En olisi uskonut tästä syntyvän tällaista keskustelua.

Esimerkiksi Osuuspankin nettisivulla kerrotaan hyvin selkeästi, että lapsen rahoja ei saa käyttää lapsen elatukseen. Lääkärissäkäynti ei ole asia, jonka lapsi joutuu maksamaan itse!

On varmaan hyvin vaikea uskoa, että edunvalvojana toimimisesta huolimatta ne rahat ovat sen tilinomistajan eli lapsen. Sinulla ei ole oikeutta niitä käyttää, vaikka olet ne itse sinne tilille laittanut.

Isäni nosti 13v sitten tilini tyhjäksi (olin 15v). Kiitos oikeusaputoimiston ja yhteiskuntaopin opettajan nostin kanteen ja sain rahani takaisin. Ja isäni oppi, että vaikka hän on osan rahasta sinne laittanut niin se raha oli minun ja vain minun.

Vierailija
53/59 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitten laskettu kaikki yhteen, eli tilillä ollut raha ja jos tulee muuta.

Vierailija
54/59 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen isän toimintaa (otti rahat) sekä omaa toimintaasi (nostit kanteen). En voisi koskaan nostaa kannetta tuollaisesta syystä. Jotenkin ei istu omaan perhemalliini.

Kummallakin edunvalvojalla on erikseen laajat käyttö- ja tietojensaantioikeudet. Kumpikin edunvalvoja saa käyttää tiliä sekä pankin konttoreissa että pääte-, puhelin- tai muilla linjayhteyspalveluilla. ^näin sanoo tilisopimus. Ja niinkuin aiemmin kirjoitin, rahoja käytetään LASTEN OMIIN hankintoihin. Hekin saattavat tarvita vaikkapa uuden sängyn tai polkupyörän tai käydä lääkärissä. En olisi uskonut tästä syntyvän tällaista keskustelua.

Esimerkiksi Osuuspankin nettisivulla kerrotaan hyvin selkeästi, että lapsen rahoja ei saa käyttää lapsen elatukseen. Lääkärissäkäynti ei ole asia, jonka lapsi joutuu maksamaan itse! On varmaan hyvin vaikea uskoa, että edunvalvojana toimimisesta huolimatta ne rahat ovat sen tilinomistajan eli lapsen. Sinulla ei ole oikeutta niitä käyttää, vaikka olet ne itse sinne tilille laittanut. Isäni nosti 13v sitten tilini tyhjäksi (olin 15v). Kiitos oikeusaputoimiston ja yhteiskuntaopin opettajan nostin kanteen ja sain rahani takaisin. Ja isäni oppi, että vaikka hän on osan rahasta sinne laittanut niin se raha oli minun ja vain minun.

Vierailija
55/59 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapselle ostetaan kaikkea tarpeellista ja lisäksi lapsen pyynnöstä sitä ns. viihde puoltakin melko runsaasti ja se tapahtuu helppous syistä äidin pankkikorttia vinguttaen, eikö ole kuitenkin ihan luonnollista, että lapsen tililta sovittuja summia voidaan näinollen siirtää äidin tilille? Sitten myöhemmin, kun lapsi alkaa katumaan ostoksiaan tuleekin tilanne, että ne rahojen menetykset kaduttavat ja ruvetaan syyttämään äitiä tilin tyhjennyksestä ja otetaan yhetyttä oikeusasiamieheen jne. Tuntuu naurettavalta, että perheen sisäisiin rahavirtoihin joku ulkopuolinen sitten tulee ja puuttuu ja sanoo mikä on oikein. Eiköhän se vanhempien pussi kuitenkin ole tyhjentynyt moneen kertaan lasten toimesta vuosien varrella. Harva lapsi on työllään kerännyt niin paljoa että olisi oman elämänsä ylläpitänyt kotona asuessaan.

Vierailija
56/59 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihmetellyt myöskin ihmisten kirjoituksia.

Kyllä minun oma äitini on aikoinaan käyttänyt tiliäni juuri niin, kuin on halunnut. Hänhän ne rahatkin oli sinne tilille laittanut. Eikä minulle olisi koskaan tullut mieleenkään arvostella toimintaa.

Niin tekee myös monet äiti-ystäväni. Rahaa siirrellään milloin lasten tileille ja milloin takaisin omille tileille, jos tilanne niin vaatii.

Vierailija
57/59 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilin käyttöoikeudet voi määritellä hyvin monin tavoin ja siihen ei vaikuta 18v . Siis lapsen nimissä olevaan tiliin voi määritellä esim. sellaisen nostopykälän, että noston tapahtuessa tarvitaa aina vaikka äiti, isä ja lapsi. Tätä pykälää ei voi muuttaa siten, että lapsi menee sen itse muuttamaan, vaan kuten kaikissa tällaisissa muutoksissa, tarvitaan kaikkien allekirjoitus.

On myös mahdollista vaikka nostaa kaikki rahat pois tililtä ennen henkilön tulemistä 18 vuotiaaksi, jos esim. näyttää ettei ole täydessä ymmärryksessä. Tätä ei kuitenkaan varmaan kaikki lähtökohtaisesti halua.

Lapsen tilillä olevia varoja voi käyttää kohtuudella ja oikeudenmukaisesti lapsen etua ajatellen. Näin esim. omaan käyttöön ja huvitukseen tai ryyppämiseen käytetyt rahat ovat laittomasti käytettyjä, mutta jos esim. ostaa rahoilla lapselle mopon asia on OK.

Vierailija
58/59 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) miksi tämä asia on mielestäsi sen arvoinen, että se pitää tuoda täällä esiin?

b) meinaako lapsesi tuolla summalla rahoittaa koko opiskeluajan? kiirettä saa pitää, mutta onhan tuo hyvä alku.

Meillä lapset ovat saaneet käyttää omia säästöjään esim. kännyköiden tai polkupyörien ostoon, ottaa matkarahaksi lomamatkoille jne. Itse en ole ollut niin kaukaa viisas, että olisin velvoittanut esim. synttärilahjarahat tulevaisuuteen sijoittamaan.

Vierailija
59/59 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) miksi tämä asia on mielestäsi sen arvoinen, että se pitää tuoda täällä esiin? b) meinaako lapsesi tuolla summalla rahoittaa koko opiskeluajan? kiirettä saa pitää, mutta onhan tuo hyvä alku. Meillä lapset ovat saaneet käyttää omia säästöjään esim. kännyköiden tai polkupyörien ostoon, ottaa matkarahaksi lomamatkoille jne. Itse en ole ollut niin kaukaa viisas, että olisin velvoittanut esim. synttärilahjarahat tulevaisuuteen sijoittamaan.

Kovin on säästäväistä ja varakasta väkeä tässä ketjussa. Omasta puolesta voin sanoa, että meillä lapsilisät on todellakin mennyt elämiseen, mutta muksut ovat saaneet olla kotona kolmivuotiaiksi. Se on sitä pääomaa mitä tähän asti ollaan pystytty tarjoamaan...ja toisaalta, kaikkea ei tarvi saada valmiiksi pureskeltuna..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi