Lähteekö asuntojen hinnat enää ollenkaan laskuun?
Jos, niin milloinkohan tämä käänne voisi tapahtua? Ennustajaa paikalla?
Kommentit (6)
ja syksyllä lisää kun hintakupla puhkeaa (korot nousee)
ja syksyllä lisää kun hintakupla puhkeaa (korot nousee)
Hinnat lähtee laskuun sitten, kun korot lähtee nousuun. Nyt nousua on ollut noin 0,2%, joten tästä on suunta varmasti ylöspäin, mutta edelleen ollaan niin alhaalla, että vaikea sanoa, että milloin alas lähtee hinnat, voi olla että ensi keväänä vasta kunnolla. Mut paljonhan nää on ihan psykologisiakin juttuja, mutta usein ihmiset laskee, että kuukausierä saa olla vaikka 800 euroa ja sitten kun korot nousee, niin lainan määrän on joustettava. Ensin siirrytään ostamaan halvempia asuntoja (mikä jo näkyy, kalliit asunnot menee hitaammin kaupaksi, alle 200t asunnot taas revitään käsistä pks) ja sitten hinnatkin rupeaa vähin erin joustamaan.
Tätä vauhtia, että asuntojen hinnat nousee 10% ja palkat nousee nettona 1% ei voi ikuisesti jatkua.
ja niin pitkään kuin korot ovat alhaalla, hinnat tuskin laskevat.
Miksi lähtisi? Jotain pientä notkahdusta voi suhdanteiden mukaan tulla, mutta mä en usko mihinkään romahdukseen, ellei sitten koko Suomen talous kaadu muutenkin. Ihmisten on vaan pakko asua jossain ja muuttoliike ylläpitaa hintatasoa Etelä-Suomessa.
Rakennuskustannukset on hurjat ja tämänkin "laman" aikana ei tullut mitään laskua. Ihan yhtä kallista oli rakentaminen edelleen ja nousee vaan hinnat.
Ja faktahan on, että uudehkon talon saa toisen tekemänä tosi edullisesti verrattuna siihen, mitä itsellä menisi. Aina ihmiset päivittelee noita 400-500 kEuron taloja ja sitä, kuinka ylihintaisia ne on. Sitä sopii itse tehdä vastaava siihen hintaan. Eipä taida onnistua, vaikka itse tekisi siellä raksalla aputöitä kaksi vuotta.