Imettävät äidit, kuinka usein juotte alkoholia?
Imetän, mutta mieli tekee koko ajan kylmää lonkeroa. En juo muuten alkoholia, Ennen raskautta join max. 2 annosta/kk ja raskausaikana en ollenkaan, mutta nyt nää helteet saa mut haluamaan karpalolonkeroa! Olen sallinut nyt itselleni yhden tölkin silloin tällöin juuri ennen nukkumaanmenoa, jolloin seuraavaan imetykseen useampi tunti.. Mutta tuostakin tulee hirvee itsetunto.. Mitenkäs teillä muilla? Miten paljon alkoholia ootte ittellenne sallineet?
Kommentit (31)
Yritän ajoittaa nämä vauvan (nyt 8kk) nukkumaanmenon jälkeen, jolloin seuraavaan syöttöön on todennäköisesti muutama tunti. Mutta olen kyllä tarpeen vaatiessa imettänyt heti yhden tai kahdenkin annoksen jälkeen. Varsinaisesti humalassa en ole imettänyt.
En juo alkoholia lainkaan enkä olisi juonut ilman imetystäkään. Joskus voin lusikallisen maistaa puolison oluesta uteliaisuudesta kun hän juo usein saunajuomana jonkun uudenlaisen oluen. Mutta käsittääkseni yhden lonkeron voi kyllä hyvin ottaa kuvaamassasi tilanteessa. Kovin paljon enempää ei pienen lapsen vanhemman mielestäni kannata ottaa kun lasta hoitaa vaikka ei imettäisikään (olen varmaan vähän tiukkis mutta ainakin itse humaltuisin tosi helposti kun en yleensä juo, toki vähän eri asia jos toleranssi on parempi). Eikös muuten saa mietoakin lonkeroa (2,6 tai allekin, ei ehkä karpalona mutta kuitenkin...)
En juo alkoholia lainkaan enkä olisi juonut ilman imetystäkään. Joskus voin lusikallisen maistaa puolison oluesta uteliaisuudesta kun hän juo usein saunajuomana jonkun uudenlaisen oluen. Mutta käsittääkseni yhden lonkeron voi kyllä hyvin ottaa kuvaamassasi tilanteessa. Kovin paljon enempää ei pienen lapsen vanhemman mielestäni kannata ottaa kun lasta hoitaa vaikka ei imettäisikään (olen varmaan vähän tiukkis mutta ainakin itse humaltuisin tosi helposti kun en yleensä juo, toki vähän eri asia jos toleranssi on parempi). Eikös muuten saa mietoakin lonkeroa (2,6 tai allekin, ei ehkä karpalona mutta kuitenkin...)
vauva siis koe alkoholin vaikutuksia jos imettää heti oluen jälkeen?
rintamaidon alkoholipitoisuus on sama kuin veren, eli yhden oluen jälkeen arviolta 0,2-0,3 promillea.
Nyt olen helmikuusta -08 ollut jatkuvasti joko raskaana tai imettänyt, joten aika raitista on ollut :) Ja varmaan vuoden verran imetystä edessä :)
eli siis arkena vaikka yhden siiderin viikossa, juhlissa pienen hiprakan. Maidossahan tuo ei tunnu. Mulla vaan kävi niin, että kroppa ei enää kestäkään yhtään, kun olin sen 9kk ilman. Pari desiä siideriä kun sain alas, niin naama lehahti tulipunaiseksi ja alkoi pistellä ja polttaa. Ihan outo homma, en tiedä koska uskallan kokeilla uudelleen.
Ja join muutamia kertoja imettämisen aikana (vuosi imetystä, josta puolet täysimetystä), joten laskin aika tarkkaan aina milloinj alkoholia ei enää veressä ole ja imetin sitten. Jos olin useamman tunnin poissa tai join useamman, pumppasin omaa maitoani pakastimeen. En halunnut alkaa empiä, joten tein tämän tarkkaan.
Mutta alkoholillista maitoa ei tarvitse "pumpata pois", vaan riittää, että alkoholi on haihtunut elimistöstä.
Ja join muutamia kertoja imettämisen aikana (vuosi imetystä, josta puolet täysimetystä), joten laskin aika tarkkaan aina milloinj alkoholia ei enää veressä ole ja imetin sitten. Jos olin useamman tunnin poissa tai join useamman, pumppasin omaa maitoani pakastimeen. En halunnut alkaa empiä, joten tein tämän tarkkaan.
Mutta alkoholillista maitoa ei tarvitse "pumpata pois", vaan riittää, että alkoholi on haihtunut elimistöstä.
Otan saunasiiderin tai joskus glögin tai kaakaon kanssa jotain vähän väkevämpää. Myös viiniä saatan juoda pari annosta ruuan kanssa. Silloin kun vauva oli ihan pieni en jostain syystä viitsinyt ottaa mitään. Kai se vain tuntui liian epä-äitimäiseltä, vaikka hyvin olisi voinut sen yhden saunasiiderin juoda. Aina olen imettänyt ihan normaalisti enkä ole mitään laskeskellut.
raskaana en juo tippaakaan, mutta imettaessa kylla (koska tiedan, etta alkoholia on maidossa saman verran kuin veressakin, eli haviavan pieni maara; alkoholin kaytto raskaana taas on mielestani rikokseen verrattavaa). En ole "juhlija" ts. en koskaan juo itseani humalaan, mutta saatan ottaa lasin viinia tai yhden oluen vaikka joka paiva jos silta tuntuu.
juuri olut kädessä. imetin juuri vauvan ja nyt otan yhden olusen:) seuraava imetys sitten n. 3h päästä.
jääkaapissa on varalta lypsettyä maitoa. ja isä syöttää minun maidolla yöllä klo viiden syötön ja minä aamulla taas joten hyvät pitkät unetkin saan.