Lasten koulumatka 4 kilometriä, miten onnistuu?
Onko jollain kokemuksia, voiko tuollaisesta selviytyä joka päivä pieni koululainen ja koko perhe. Miten olette järjestäneet? Eli 3.luokkalaisesta lähtien loppuisivat koulukyydit. Onko missäänpäin ollut mahdollista saada koulukyyti, vaikka maksullisena?
Kommentit (39)
tuon verran koulumatka, onneksi oli hyvät bussiyhteydet. Silloin tällöin kävelin ihan huvin vuoksi, mutta kyllä se olisi ollut aika raskas matka kävellä pienelle lapselle joka päivä edes takaisin.
Tottahan toki siitä selviää, mutta ikävää se olisi ollut. En mielellään muuttaisi paikkaan, jossa lapsella ei olisi muuta vaihtoehtoa kuin kävellä. Kaatosateella, 25 asteen pakkasessa, kun räntää tulee vaakatasossa, hiihtopäivänä suksien kanssa, auraamatonta tietä pitkin, pienessä nuhassa. Aina reppu selässä, jossa paljon kirjoja. Tavallisella kelillä ja kevyellä varustuksella menee mukavasti, mutta niitä huonoja olosuhteita tai paljon kannettavaa osuu pienelle lapselle aika usein myös.
kävelyvauhtia. Jonkun urheilusivuston mukaan aikuisen normaali kävelyvauhti on n. 5,5 km/h. Siis lenkillä, ilman kantamuksia ja nimenomaan aikuisen, ei lapsen.
Esim. Tampereen kaupungin bussien reittioppaan oletus normaaliksi kävelyvauhdiksi on 4,2 km/h.
Eli mielestäni on ihan realistista laskea lapselta menevän tuohon matkaan noin tunti. Koululaisella on kuitenkin aina tavaraa mukana, todennäköisesti on tien ylityksiä, joissa joutuu pysähtymään eikä kelikään ole aina hyvä.
Oletko miettinyt myös lapsen harrastuksia? Missä ne olisivat ja kuljetatteko te lapsen vai pitäisikö paikalle päästä itse?
Minulla oli siis koulumatkaa tuo 4 km ja harrastukset olivat myös suunnilleen samalla etäisyydellä. Aika raskasta olisi ollut esim. liikuntatunnin jälkeen kävellä tunnin kotiin, syödä välipala ja lähteä taas vähän ajan kuluttua kävelemään uudestaan tunti tanssitunnille, tanssia tuntia ja sen jälkeen taas kävellä sama tunti takaisin. Kelistä riippumatta.
Neljä tuntia päivässä kävelyä edestakaisin olisi varmaan syönyt melkoisesti intoa harrastaa.
pyörällä 90-luvulla, mutta reitti oli turvallinen (pyörätietä koko matka, yksi vaarallinen tien ylitys). Onko nykykoululaiset huonokuntoisempia vai välineet huonompia? Vaarallisen reitin ymmärrän.
Pääseehän bussin kyytiin minkä ikäinen vain, jos ne siellä kulkee.
niin fillarilla syksyllä ja keväällä, talvella kimppakyyti tai kunnan kyyti. Aikuisen suhdetta päivittäiseen 6 km:n patikointiin töihin ei voi suoraan soveltaa kolmasluokkalaisen koulumatkaan.
Ota asia puheeksi naapureiden kanssa, vaikka heillä ei vielä olekaan kouluikäisiä. Joku vanhempi voi olla omalla työmatkallaan menossa koulun suuntaan tms. Toivottavasti järjestyy!
pyörällä 90-luvulla, mutta reitti oli turvallinen (pyörätietä koko matka, yksi vaarallinen tien ylitys). Onko nykykoululaiset huonokuntoisempia vai välineet huonompia? Vaarallisen reitin ymmärrän.
Pääseehän bussin kyytiin minkä ikäinen vain, jos ne siellä kulkee.
kesät talvet? En minä päästäisi kovin pientä pyöräilemään liukkaalla kelillä. Ja bussejahan ap:n tapauksessa ei oikein ollut käytettävissä.
ja talvella kun ei ole ehditty aurata vielä kunnolla, menevät kävellen. Pakkaset olivat Lapissa viime talvena hurjia, jopa -33. Silloin pyrimme viemään itse autolla.
Siis ajoitko pyörällä kesät talvet?
Olen ajanut pyörällä siitä asti, kun pyörän selässä pysyin, ensimmäinen oli kolmipyöräinen.
Hoitoonkin pyöräilin ennen kouluun menoa, silloin toki vanhempieni kanssa.
Ekalla ei saanut kotikunnassani pyöräillä kuin erityisluvalla, mutta minullakaan ei silloin ollut kuin 1½ km matkaa. Tokaa edeltävänä kesänä muutettiin neljän kilometrin päähän ja sieltä pyöräiltiin kesät talvet, huonolla kelillä käveltiin.
Yläasteella en enää kävellyt huonollakaan kelillä, pyörän tarakalla kulki luistimet ja muut ylimääräiset kätevästi. Harrastuksiinkin jouduin menemään pyörällä. Lukioaikoina (90-luvun lopussa) kävelin kelin takia, kun oli 40-asteen pakkasia eikä pyörässä toiminut vaihteet.
En edelleenkään käytä autoa, jos vaan pyörällä pääsee. Ja siellä kotiseudullani lapset pyöräilee kouluun edelleen, vaikkei koulu ole siirtynyt sen lähemmäksi.
Normaali aikuinen kävelee vähintään 6 km/h ja 9-vuotias lapsikin samaa vauhtia. Itse ainakin jo tuossa iässä kävelin aikuisen vauhtia, ihan siis vauhdikkaasti kävelevän aikuisen tahdissa pysyin.
kävelyvauhtia. Jonkun urheilusivuston mukaan aikuisen normaali kävelyvauhti on n. 5,5 km/h. Siis lenkillä, ilman kantamuksia ja nimenomaan aikuisen, ei lapsen.
Esim. Tampereen kaupungin bussien reittioppaan oletus normaaliksi kävelyvauhdiksi on 4,2 km/h.
Eli mielestäni on ihan realistista laskea lapselta menevän tuohon matkaan noin tunti. Koululaisella on kuitenkin aina tavaraa mukana, todennäköisesti on tien ylityksiä, joissa joutuu pysähtymään eikä kelikään ole aina hyvä.
ei lihavuudella ole tekemistä kävelyvauhdin kanssa.
Itse olen aina ollut hidas kävelijä. Tunnissa kävelen vajaat 5km. Olen ihan hikinen ja hengästynyt sen jälkeen. Mielestäni en ole lihavakaan 165cm ja 50kg. Kuntotesteissä sain arvioksi kiitettävä, keskitasoa huomattavasti parempi kuntoinen joka kohdassa.
Lapset käävelevät hitaaammin raskaitten reppujen ja muiden koulujuttujen kanssa.
Olen lukenut taulukon jonka mukaan 10v menisi 1km matkaan n12 min
ei lihavuudella ole tekemistä kävelyvauhdin kanssa.
Itse olen aina ollut hidas kävelijä. Tunnissa kävelen vajaat 5km. Olen ihan hikinen ja hengästynyt sen jälkeen. Mielestäni en ole lihavakaan 165cm ja 50kg. Kuntotesteissä sain arvioksi kiitettävä, keskitasoa huomattavasti parempi kuntoinen joka kohdassa.
Lapset käävelevät hitaaammin raskaitten reppujen ja muiden koulujuttujen kanssa.
Olen lukenut taulukon jonka mukaan 10v menisi 1km matkaan n12 min
muutama sataa metriä. Katuvalotonta kävelymatkaa tulisi n 2.5km talviaamuisin. Sama matka on siis asutukseen.
Kaupunkilainen ei välttämättä ymmärrä, mikä on maalaisen pimeä, se kun on ihan pilkkopimeä. ;o)
Meillä aiotaan kulkea vanhemman kyydillä aamulla keskustaan työpaikalle ja siitä sitten jaloilla kouluun.
Viime talvi oli hyvä, silloin olisi päässyt kävellen kouluun, mutta edellinenkin olosuhteiltaan sellainen, että tuota tietä pitkin ei yksinkertaisesti pystynyt jaloilla kulkemaan. Saatikka fillarilla. Huonoilla luistimilla olis ehkä mennyt parhaiten. Lastaa siihen sitten vielä pienen koululaisen selkään urheilukamat, niin aika mahdotonta on.
Oletko miettinyt myös lapsen harrastuksia? Missä ne olisivat ja kuljetatteko te lapsen vai pitäisikö paikalle päästä itse? Minulla oli siis koulumatkaa tuo 4 km ja harrastukset olivat myös suunnilleen samalla etäisyydellä. Aika raskasta olisi ollut esim. liikuntatunnin jälkeen kävellä tunnin kotiin, syödä välipala ja lähteä taas vähän ajan kuluttua kävelemään uudestaan tunti tanssitunnille, tanssia tuntia ja sen jälkeen taas kävellä sama tunti takaisin. Kelistä riippumatta. Neljä tuntia päivässä kävelyä edestakaisin olisi varmaan syönyt melkoisesti intoa harrastaa.
ja lapsi syö ne harrastepaikalla ettei tarvitsisi kävellä edes takaisin..=)
itse aikoinaan kävelin talleille, vaikka yksi koulukyyti bussesita meni jopa tallin ohi, mutta kun minulla oli vääränvärinen kyytikortti.. niin kävelin matkan (säässä kuin säässä) reilut 2kilsaa 20min vaikka matka oli ylämäki,alamäki,ylämäki,alamäki välissä vähän suoraa, ilman eväitä yleensä, talilla syötiin kuivunutta leipää ja porkkanoita omistajan luvalla ja odotettii viiteen-kuuteen asti että isä pääsee hakemaan työpäivän jälkeen, joskus sain kyllä kyydin r.opettajalta tai hänen äidiltään jos niillä oli asioita hoidettavana..
mistä siis löysitte tontin?
kun meitin silloinen asuinkunta oli velvollinen järjestämään ilmainen koulukyyti ala-asteikäisille jos matka on yli 3km ja ylä-asteelle jos matka on yli 5km.
itse sain aamuisin vielä kyydin taksilla kun oli todella vaarallinen tie ylitettävänä
Sulan maan aikaan kuljin sen polkupyörällä eikä ollut matka eikä mikään.
Talvella kävellen ja joskus isä saattoi viedä kouluun kaikista kovimmilla pakkasilla ei muulloin.
Tuohon aikaan myös hiihdettiin koulumatkoja ja minäkin kuljin hiihtäen jonkin verran.
Mielestäni nykylapset ei saa riittävästi liikuntaa ja pitkä koulumatka varmistaa riittävän liikunnan joka on vain hyvä asia.
Lopettakaa se hyysääminen. Lapsilla on valtavasti energiaa. Ei kiukutella suotta ja olla sohvaperunoita. Uskon että muutama AHDH diagnoosi jäisi tekemättä jos lapset saisi kuluttaa energiaansa liikunnalla.
eli maksan 3 lapsen kyydityksestä kuukaudessa maltaita. Matka on 4 km 897 m, reitin varrella ei oikeastaan taloja lainkaan, säkkipimeää peltoaukeaa. Kun tuulee niin todella tuulee. Muutama metsäkohta välissä, mutta muuten todella turvaton ja surkea reitti. Naapurin pojalle on kyyti, koska matkaa 5 km 20 m, talojen välissä yllättäen vain 40 m, koska mittaus tontin rajalta, ei pihasta.
Eli ensin tulee koulutaksi ja hakee naapurin lapsen meidän pihatien päästä, sitten minun tilaamani maksullinen koulukyyti ja hakee meidän lapset samasta paikasta.
kävelee tuon matkan selässään reppu, joka painaan esim. 25 kg? Meillä 30 kg painavalla lapsella reppu kirjoineen painaa lähes 10 kg, joten ei se pelkkä kävely vaan myös se paino harteilla. Voi kävelyvauhti hieman hidastua.
Kyllä kolmasluokkalainen jo kulkee itsekseen bussilla.
Käytännössä aivan surkeat ajat koululaisen kannalta.
Pyörä on tällä hetkellä niin huonossa kunnossa ettei sillä voi ajaa.
Kannattaa ottaa se kävely ihan liikunnankin kannalta, siitä on vain hyötyä lapselle, ei mitään haittaa!
Joku kirjoitti että lapselta menee tunti 4 km kävelyyn, siis kolmasluokkalaiseltako? Kyllä tuon ikäinen jo kävelee nopeammin ellei mikään löntystelijä ole. Ja jos on hidas kävelijä niin kunto ja kävelytaito vain paranee jos lapsi laitetaan kävelemään.