Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukupuolineutraalin liiton jälkeen vaadittaisiin moniavioisuutta

Vierailija
05.08.2010 |

Korhola: Sukupuolineutraalin liiton jälkeen vaadittaisiin moniavioisuutta

5.8.2010 14:56

A A Helsingin Sanomat

Eija-Riitta Korhola

Europarlamentaarikko Eija-Riitta Korhola (kok) ottaa kolumnissaan kantaa sukupuolineutraaliin avioliittoon. Korhola kirjoittaa kotisivuillaan julkaistussa kolumnissa, että homojen oikeudet pitäisi turvata muilla keinoin kuin sukupuolineutraalilla avioliittolailla.

"Vaikka edellytän homoseksuaaleille yhdenvertaista kohtelua, en kuitenkaan kannata sukupuolineutraalin avioliiton käsitettä. En pidä ratkaisuna sitä, että kirjoitamme historiaa uusiksi muuttamalla vakiintuneiden kulttuuristen käsitteiden sisältöjä", Korhola kirjoittaa.

Korholan puolue kokoomus teki jo alkukesästä aloitteen sukupuolineutraalista avioliitosta. Korhola epäilee, että lakimuutoksen jälkeen seuraavaksi ehdotettaisiin, että avioliiton tulisi koskea myös useiden ihmisten välisiä suhteita.

"Jo nyt muutamat vasemmistopoliitikot ovat sanoneet, ettei tämäkään aloite riitä. Sukupuolineutraalista olisi tehtävä myös lukumääräneutraali; avioliiton tulisi kattaa myös useamman ihmisen muodostamat ns. polyamoriset suhteet", hän kirjoittaa.

Korhola kertoo saavansa päivittäin äänestäjiltä palautetta, jotka ovat pettyneet kokoomuksen aloitteeseen sukupuolineutraalista avioliitosta. Hän myös kirjoittaa, että useimmat puolueen kansanedustajat eivät kannata lakimuutosta.

"Mieluummin lähdetään siitä, että lainsäädännön epäkohtia korjataan yksityiskohdissa, kuten sukunimikäytännössä tai adoptio-oikeudessa, muuttamatta perinteistä avioliittokäsitettä."

Korholan kannanotosta uutisoi ensimmäisenä kokoomuksen verkkolehti Verkkouutiset.

Suomessa moniavioisuuden sallimista on väläytellyt ainakin Sexpo-säätiön puheenjohtaja Tommi Paalanen. Hän on perustellut näkemystään sopeutumisella maahanmuuttajien avionormistoon. Sexpo-säätiö ei ole kuitenkaan ottanut moniavioisuutta viralliseksi tavoitteekseen.

Ruotsissa puolestaan vihreät nuoret ovat esittäneet, että lainsäädännössä pitäisi harkita lukumääräneutraalia avioliittoa

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulemme sallimaan jatkossa myös pedofilian ja liitot ihmisten sekä eläinten kesken. Kun pirulle antaa pikkusormen, se vie koko käden. Näin se menee

tässäkin moraalisuuden rappeutumisessa.

Vierailija
2/24 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos alkaa juomaan alkoholia tai polttaa tupakkaa, päätyy väistämättä käyttämään myös heroiinia ja kokaiinia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jo nyt Ranskassa on ongelmia siirtolaisten kanssa. Yhdellä miehellä monta perhettä, yhteiskunta maksaa monen perheen kulut.

Vierailija
4/24 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korholassa on vielä enemmän kuin pikkuripaus kristillisdemokraattia, huomaan.

Älkääpä nyt, siskot, loukatko meidän lukijoiden älykkyyttä. Trollatkaa vähän kypsemmin, jooko?

Vierailija
5/24 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksi pitäisi olla kaksi eri lakia avioliitosta, heteroille ja homoille. Avioliitto on kuitenkin juridinen sopimus kahden ihmisen välillä. Miksi sukupuoli on siinä sopimuksessa niin oleellinen asia. Kun lopputulos, velvollisuudet ja oikeudet ym on ihan samat. Älyvapaata olis tehdä kaksi eri lakia yhdestä asiasta.

Ja tuo kokonaan eri asioiden vetäminen tähän asiaan on harvinaisen typerää, puhutaan tästä asiasta ei muusta. Homous ja pedofilia eivät liity toisiinsa ja jokainen jolla on vähänkään älyä tajuaa sen kyllä. Mutta kun ei voi perustella asiaansa muuten niin sitten aletaan pelotella että jos tämä hyväksytään niin sitten tapahtuu sitä ja tätä. Höpö höpö sentään.

Vierailija
6/24 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulemme sallimaan jatkossa myös pedofilian ja liitot ihmisten sekä eläinten kesken. Kun pirulle antaa pikkusormen, se vie koko käden. Näin se menee tässäkin moraalisuuden rappeutumisessa.

Vierailija
7/24 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

homoilta voidaan evätä ihmisoikeudet sen takia että sitten tapahtuu sitä ja tota kauheaa, joka ei liity homoihin millään lailla. Kaksi eri taistelua, ja on täysin epäoikeudenmukaista että homot laitetaan maksumiehiksi asiassa joka ei mitenkään liity heihin.

Vierailija
8/24 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan joku yhteiskunnallisesti hyväksytty ja järkevä syy, että mustia ei pidetty valkoisten kanssa samanarvoisina? Ja nyt vain muutama vuosikymmen myöhemmin ei ymmärretä, että mistä moinen on voinut johtua, ja Usan pressakin on musta?

Vierailija
9/24 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua oikein risoo tämä, että homoavioliiton vastustajille tuntuu olevan kunnia-asia, kuka keksii naurettavimman harhautuksen. Ovatko heidän argumenttinsa todella niin heikkoja, että ei voida keskittyä ja puhua suoraa asiaa käsillä olevasta aiheesta?

No, tiedänhän minä vastauksen. Kyllä ne ovat.

Itse olen kyllä myös sitä mieltä, että jos useampi täysissä järjissään oleva aikuinen ihminen haluaa solmia liiton keskenään, niin siinä ei ole mitään vikaa. Eläimet, lapset ja muut puolustuskyvyttömät ovat asia erikseen.

Vierailija
10/24 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jo nyt muutamat vasemmistopoliitikot ovat sanoneet, ettei tämäkään aloite riitä. Sukupuolineutraalista olisi tehtävä myös lukumääräneutraali; avioliiton tulisi kattaa myös useamman ihmisen muodostamat ns. polyamoriset suhteet", hän kirjoittaa.

Suomessa moniavioisuuden sallimista on väläytellyt ainakin Sexpo-säätiön puheenjohtaja Tommi Paalanen. Hän on perustellut näkemystään sopeutumisella maahanmuuttajien avionormistoon. Sexpo-säätiö ei ole kuitenkaan ottanut moniavioisuutta viralliseksi tavoitteekseen

Vierailija
11/24 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne ovat. Itse olen kyllä myös sitä mieltä, että jos useampi täysissä järjissään oleva aikuinen ihminen haluaa solmia liiton keskenään, niin siinä ei ole mitään vikaa.

Tosin kun katselen ympärilleni näen vain liittoja joissa kolmas pyörä olisi katastrofi ja kriisin paikka, joten mitenköhän suuri kansanliike tästä moniavioisuusjutustakin todellisuudessa oikein syntyykään?

Vierailija
12/24 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat moniavioisia kaiken aikaa, ei vaan voi mennä kahden kanssa naimisiin yhtäaikaa. Muutenhan joka toinen (tai kolmas) pitää yllä useampaa parisuhdetta, vaikka olisi naimisissa.

Vierailija
13/24 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälkeeni tulleet, palautitte uskoni AV:hen.

-7-

Vierailija
14/24 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälkeeni tulleet, palautitte uskoni AV:hen.

-7-

Vierailija
15/24 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs se moniavioisuudessa vikana olisikaan. Voitaisiin ottaa vaimon kanssa tähän vaikka toinen mies, niin olisi heti kolme ihmistä taloutta ylläpitämässä. Helpottaisi kaikkien arkiaskareitten tekoa, kun olisi kolme tyyppiä: yksi kävisi kaupassa, toinen tekisi ruokaa ja kolmas hakisi mukulat tarhasta. Tulisi elämästä paljon iisimpää.

Vierailija
16/24 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vaimo voisi olla mukavaa seuraa ja saisi apua kotitöihinkin.Ja eiköhän meidän isäntä käy vieraissakin (salaa), joten olisipa sitten toinenkin vako kynnettävänä ihan virallisesti.En olisi mustasukkainen, seksin takia (hänen kanssaan) ei kannata.

Vierailija
17/24 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos on erikseen avioliitto sekä rekisteröity parisuhde, niin se väistämättäkin asettaa homot eriarvoiseen asemaan? Miksi samasta asiasta pitää olla kaksi eri nimitystä? Olen tästä ennenkin täällä jauhanut, mutta kun ei mene kerrasta perille, niin sanotaan nyt vielä miljoonannenkin kerran:

Eri lait samalle asialle antavat mielikuvan siitä, että homoliitto ei ole yhteiskunnan silmissä yhtä arvokas kuin heteroliitto. Minä homoseksuaalina tunnen kyllä pelkoa rastia lomakkeista se " rekisteröidyssä parisuhteessa " -laatikko, koska en voi koskaan tietää miten se vaikuttaa. Unohtuuko hakemukseni laatikon pohjalle vai lentääkö suoraan roskiin, koska työnantaja ei halua palkata homoa? Saanko epäasiallista kohtelua virastoissa? Viivytelläänkö hakemuksieni käsittelyä tahallisesti? Saanko lainaa tai vuokra-asuntoa?

Nämä asiat ovat minulle todellisia. Näitä tapahtuu ihan oikeasti. Minkä takia minulla pitäisi olla vähemmän ihmisoikeuksia vain siksi, koska rakastan vaimoani? Voisiko joku selittää?

Vierailija
18/24 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uudesta laista, rekisteröidystä parisuhteesta. Suureen ääneen vaaditte sen toteutumista. Miksi se nyt ei enää kelpaa?

Vierailija
19/24 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos on erikseen avioliitto sekä rekisteröity parisuhde, niin se väistämättäkin asettaa homot eriarvoiseen asemaan? Miksi samasta asiasta pitää olla kaksi eri nimitystä? Olen tästä ennenkin täällä jauhanut, mutta kun ei mene kerrasta perille, niin sanotaan nyt vielä miljoonannenkin kerran:

Eri lait samalle asialle antavat mielikuvan siitä, että homoliitto ei ole yhteiskunnan silmissä yhtä arvokas kuin heteroliitto. Minä homoseksuaalina tunnen kyllä pelkoa rastia lomakkeista se " rekisteröidyssä parisuhteessa " -laatikko, koska en voi koskaan tietää miten se vaikuttaa. Unohtuuko hakemukseni laatikon pohjalle vai lentääkö suoraan roskiin, koska työnantaja ei halua palkata homoa? Saanko epäasiallista kohtelua virastoissa? Viivytelläänkö hakemuksieni käsittelyä tahallisesti? Saanko lainaa tai vuokra-asuntoa?

Nämä asiat ovat minulle todellisia. Näitä tapahtuu ihan oikeasti. Minkä takia minulla pitäisi olla vähemmän ihmisoikeuksia vain siksi, koska rakastan vaimoani? Voisiko joku selittää?

Tottakai yhteiskunnassa pitää voida lainsäädännön kautta ilmaista, että heteroliitto on homoliittoa arvokkaampi ja toivottavampi, jos suurin osa ihmisistä näin ajattelee. Samalla tavalla usean vaimon pitämistä ei pidetä hyväksyttävänä, vaikka sekin pitää varmaan tasa-arvosyistä kohta laillistaa.

Vierailija
20/24 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muka helpottaisi! Sillä ainoalla vaimolla olisi vain yksi mies lisää riesana. Miehet mitään arkiaskareita tee, kunhan lojuisivat yhdessä sohvalla katsomatta jalkapalloa ja lipittämässä kaljaa.

Toisesta vaimosta sen sijaan voisi ollakin helpotusta arjen kiireisiin.

Voitaisiin ottaa vaimon kanssa tähän vaikka toinen mies, niin olisi heti kolme ihmistä taloutta ylläpitämässä. Helpottaisi kaikkien arkiaskareitten tekoa, kun olisi kolme tyyppiä: yksi kävisi kaupassa, toinen tekisi ruokaa ja kolmas hakisi mukulat tarhasta. Tulisi elämästä paljon iisimpää.