Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärrättekö riikinruotsia?

Vierailija
04.08.2010 |

Ihm,een äkkiä sen kuunteleminen on tullut luontevaksi, muutin rajaseudulle muutama vuosi sitten. Voin seurata ongelmitta uutisia tai vaikka elokuvia. Viimeisenä on tullut mukaan viihdeohjemien vitsit tai radiokanavien nopeat iltapäiväjuontajat huulenheittoineen. Englanti sen sijaan alkaa kärsiä ruotsin kustannuksella!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pystyvät elämään suomalaisessa yhteiskunnassa, eivät osaa suomea eivätkä oikeaa ruotsia, vain oman paikkakunnan vähemmistömurretta:(

vaan heidän vanhempien

Kummaa kun tässä asiassa ollaan aika takapajuisia.

Ehkä se olisi parasta että skandinaavisen yhteityon nimissä opiskeltaisiin Norjaa.

Jos sen osaa niin ruotsi ja tanskakin näyttää menevän.

Vierailija
2/22 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta koulussa opetettiin sitä mikä ei kiinnostanut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi että opettajat eivät osaa oikeaa ruotsia. Kiva sillä kouluruotsilla sitten koettaa pärjätä Ruotsissa.

Ja minä ymmärrän riikinruotsia hitaasti puhuttuna.

Vierailija
4/22 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitinä vaan tällänen komentti, siitä miksi lapseni puhuvat kahta kieltä samassa lauseessa..he ovat kaksikielisiä, ei pelkästään ruotsia, vaan äidinkieli on myös suomi.

Toinen ongelma on se, että uusia sanoja tulee koko ajan ja jos jollekin sanalle on "suomennos", ei sitä sanaa napata ruotsista noin vaan, koska välttämättä siellä ei ole edes sellaista sanaa käytössä. se pitää keksiä ja niin kauan käytetään "suomennosta"

Vierailija
5/22 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hollanti on aidinkieleni ja osaan hyvin ruotsia. Norjaa ja saksaa ymmarran. Tanskaa ymmarran vain kirjoitettuna.

Vierailija
6/22 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut riikin ruotsia puhuvat eivät ymmärrä suomenruotsalaisia

Vierailija
7/22 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin joku Etelä-Suomen rannikkoruotsi on kuin suomeksi tankattua yläkoulun oppikirjaa, väliin suomea kun sanavarasto on huono!

Vierailija
8/22 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin joku Etelä-Suomen rannikkoruotsi on kuin suomeksi tankattua yläkoulun oppikirjaa, väliin suomea kun sanavarasto on huono!

hän sanoi että ei voisi asua ruotsissa

kun kerran tukholmassa kun hän oli kaupassa ja kysyi jotain ja henkilokunta meni hakemaan jonkun joka osasi englantia jottai voisisivat häntä auttaa

Vierailija
9/22 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Tukholman lähellä 90-luvun puolivälissä 1½ vuotta. Silloin nyt näki unetkin Ruotsiksi ja suomenkieleen alkoi tulla hassuja ilmaisuja ruotsin lauserakenteista. Mulla ei siellä silloin ollut suomalaisia kavereita ja olin kunnon kielikylvyssä.

Pakko silti sanoa, että Skåne ei mene mulla jakeluun, se on niin erikoista etten todella ymmärrä kuin murto-osan vaikka keskittyisin kuinka

Valitettavasti taito kyllä ruostuu, mutta pyrin pitämään sitä yllä katsomalla ruotsinkielisiä leffoja ja sarjoja. Stieg Larsson trilogian ja varmaan kymmenen tuijottamamme Wallander leffan ansiosta just tänä kesänä on ruotsi taas ollut pinnalla :)Ja tietenkin Victuuurian ja Daanielin häät. Kärä, kära vänner :)

Vierailija
10/22 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsia nimittäin. Riikinruotsia en ymmärrä sitten millään. Ruotsissa käydessäni puhun aina englantia, koska en kehtaa pyytää ihmisiä puhumaan hitaammin.

Vierailija
11/22 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska asuin Lundissa 5-vuotiaaksi. Ymmärrän sitä jotenkin autopilotilla kohtuullisesti. Meillä on myös katsottu ruotsiksi rikossarjoa, mm. Johan Falkit ja tietysti Larssonin leffat. Seuraan Ruotsin Idolsit ja Så ska de låta:t mielelläni. Euroviisujen esikatselut myös.

Ruotsalaiset osaavat viihdeohjemien ja rikossarjojen teon!

Vierailija
12/22 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä joku tahtoi tietää että kannattaisko oppia tanskaa tai norjaa tai ruotsia

Luulisi että skane on tanskalta kuullostavaa

ja norjalaiset kuulemma ymmärtävät ruotsia ja tanskaa paremmin kuin muut.

ja tanskan kieli ruotsisksi puhuttuna on norjaa

hollanti on erikseen koska sitä pidetään saksankaltaisena

minä taas kerran kuulin tanskaa puhuttavan ja pelästyin että henkilo ei voinut hyvin koska puhui ruotsia ja hollantia sekaisin!!

- ja minä osaan jonkinverran hollantia. Sen takia en voi enään puhua ruotsia. Menee sekaisin

Vierailija
13/22 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äkkiä myös norjaa. En välillä edes hoksaa kuuntelevani norjankielistä haastateltavaa Ruotsin radiossa, koska puheesta saa ihan hyvin selvää. Tanska sen sijaan jo menee niin hollannin kuuloiseksi, ettei sitä enää tajua vaikka skoone vähän sujuukin :) ap

Vierailija
14/22 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein aikoinaan töitä kouluruotsipohjalla skandinaavisten työkavereiden ja asiakkaiden kanssa. Yllättävän nopeasti korva tottui ja oppi ymmärtämään niin skånea kuin tanskaakin. Kerran tanskalainen kollegani kuunteli, kun keskustelin tanskalaisen asiakkaan kanssa. "Ymmärrätkö tosiaan tuota jyllannin murretta?" hän kysyi minulta ihmeissään. Hänellä kööpenhaminalaisella oli kuulemma vaikeuksia ymmärtää jyllantilaisen puhetta.

Ruotsalaisilla, jotka eivät ole tottuneet kuulemaan suomenruotsia, on vaikeuksia ymmärtää sitä. Onhan se lähestulkoon eri kieli. Monesti taas tanskalaiset asiakkaat sanoivat, että he ymmärtävät minun suomenruotsi-skandinaaviska-sekoitustani paremmin kuin riikinruotsia.

Vierailija
15/22 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tanskalaiset pitävät suomenruotsia ymmärrettävämpänä kuin ruotsin ruotsia.

Ehkä sen takia että he puvuat sitä 'suomalaisittain', ilman inklinaatiota

Vierailija
16/22 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut Ruotsissa kuusivuotiaaksi, vanhempani ovat kuitenkin suomalaisia ja kotona puhuttiin silloin suomea, joten taidan kummankin kielen kohtuullisesti.

Täällä (Suomessa)kun menin ylä-asteelle ja koulussa alkoi ruotsin opiskelu, se olikin minulle ihmeen haasteellista. Opettaja sanoi että riikinruotsia ei suomessa ymmärrä kukaan, joten koulutehtävät ym tuli tehdä suomenruotsilla. Jotenkin tuntui tyhnmältä että jos opiskellaan ruotsia niin sitten "oikea" ruotsi onkin väärää ja virheellistä...

Vierailija
17/22 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntui tyhnmältä että jos opiskellaan ruotsia niin sitten "oikea" ruotsi onkin väärää ja virheellistä...

ehkä oppilailla pitäisi olla oikeus valita haluavatko he ruotsia tai tanskaa tai norjaa oppia.

minulla meni maku ruotsin oppimiseen tuon takia

Vierailija
18/22 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistään sanavaraston huonoudesta, vaan ihan normaalista puhekielestä. Se, että sanoja tulee toisesta kielestä, on ihan tavallinen kaksikielisen alueen juttu. Sanoja tulee yleensä dominoivasta kielestä ns. heikompaan kieleen.

Eikä suomenruotsi voi olla samanlaista kuin riikinruotsi. Minusta on jopa vähän loukkaavaa nimittää jonkun kieltä "yläkoulun oppikirjasta tankatuksi". Kysymys on kuitenkin eri murteista. Ja muuten, Etelä-Suomen rannikolla on aika useita murteita, eivätkä esim. Länsi-Uudenmaan murteet kuulosta todellakaan siltä ruotsilta, jota oppikirjoissa opetetaan. Esim. eknäsiskassa ei käytetä suomen sanoja juurikaan, ja nuottikin on aivan eri. Tuo, mitä nyt haet takaa, on nimenomaan PK-seudun ruotsi.

Ja mitä AP:n kysymykseen tulee, niin joo, ymmärrän jonkin verran riikinruotsia, riippuu vähän, mistä puhutaan.

Vierailija
19/22 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten saamme vielä kuulla miten tärkeätä on osata ruotsia kun meillä on skandinaavia maiden kanssa niin paljon taloudellista yhteistyotä

jep joo joo

Vierailija
20/22 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hassua miten muissa asioissa ollaan edistytty, mutta ei tässä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän