Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

38v äiti joka epäröi huomista lapsivesipunkitiota?

Vierailija
04.08.2010 |

tilanne se että keskenmeno pelottaa toimenpiteen jälkeen!olen 4lapsen äiti ja nyt jäin veriseulassa ."kiinni".np ultras turvotus 0.8mm!minulla oli km 3/10 ja vain yhdet menkat ja sitten tulin uudestaan raskaaksi! Nyt pelottaa huominen vaikka kätilö sanoi että ensin keskustelu ja sitten voi vielä päät.toimenpiteestä?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

0,8mm turvotus on todella hyvä. Alle 2,5mm turvotukset katsotaan normaaleiksi.

Vierailija
22/45 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sinun kohdallasi 1,01 %. Toisin sanoen todennäköisyys siihen, että lapsella ei ole downin syndroomaa, on 98,99 %.

Ainakaan minä en noilla riskiluvuilla teettäisi lapsivesipunktiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tulin uudestaan raskaaksi, ikäero toisiin lapsiin oli 10 v! Mulla oli selvää se että en jaksaisi vammaisen lapsen kanssa joten menin lapsivesi punktioon. Toimenpide meni hyvin ja ei mitään oireita sen jälkeen, vähän mahassa tuntui mutta ei sen kummempaa. raskaus meni ihan normaalisti sen jälkeen ja syntyi terve lapsi.

Eli mun mielestä sun pitää mennä lapsivesipunktioon jos yhtään epäröit jaksamistasi jos tulisikin vammainen lapsi! Onnea matkaan

Vierailija
24/45 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole edes 100% varmuudella.

Jos se lapsi ei olekaan vammainen niin sitten olisin keskeyttänyt raskauden turhaan! Sitä en kestäisi.

Mieluummin otan vastaan lapsen sellaisena kuin tulee kuin mietin, että keskeytänkö vai en. Ja se pelkkä punktiokin on muuten riski raskauden jatkumiselle.

Vierailija
25/45 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka saisit siis "puhtaan" tuloksen, voisit kuitenkin odottaa lasta,jolla on kromosomeissa "vikaa".

Vierailija
26/45 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vammaista lasta. Mitä tekisit,jos sellaisen saisit? Alkaisitko sitten kuitenkin jaksaa vai peruuttaisitko koko jutun lapsen synnyttyä?

Vierailija
27/45 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka saisit siis "puhtaan" tuloksen, voisit kuitenkin odottaa lasta,jolla on kromosomeissa "vikaa".

Toki, ja lapsella voi olla muitakin kuin kromosomiperäisiä vaurioita ja vammoja. Kai tuon nyt kaikki tietää.

Minusta pääpoistti on se, mitä teet, jos lapsella on kromosomipoikkeamia. Jos on selvää, että abortoisit, mene punktioon. Muuten ei ole paljonkaan järkeä. Se, että osaa "henkisesti valmistautua" vammaisen lapsen syntymään on minusta aika pieni etu suhteessa tutkimuksen riskiin.

Vierailija
28/45 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

punktioissakaan.

Vierailija
29/45 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

np turvotus on normaali, jos on alle 3 mm?

Vierailija
30/45 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveen lapsen keskenmenon.

Halusi varmistaa, että lapsi on terve. Olihan se, mutta punktio aiheutti keskenmenon terveelle lapselle.

Vierailija
31/45 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riski kromosomipoikkeavuuteen oli samaa tasoa kuin punktion keskenmenoriski. Keskusteluissa kävi ilmi, että syy testin hälyttämiseen oli ennenkaikkea ikä ja toissijaisesti hieman korkealla oleva raskaushormonipitoisuus. Päädyttiin miehen kanssa siihen, että tehdään Naikkarilla se ultra (niillä paremmat laitteet kuin Jorvissa) ja mikäli siinä ei näy mitään poikkeavuuteen viittaavaa, ei lapsivesipunktiota tehdä. Poikkeavaa ei ollut ja lapsi ihan isohko ikäisekseen (kromosomipoikkeavuuksiin liittyy usein pienikokoisuus), joten punktiota ei tehty. Päätökseen vaikutti vielä se, että alkuraskaus oli vaikea (en olisi jaksanut enää uutta) ja tunsin jo lapsen liikkeet. Kun vakaviin kehitysongelmiin ei hyvässä ultrassa ollut merkkejä, en tiedä, olisinko voinut keskeytystä tehdäkään. Onneksi ei tarvinnut sitä päättää.

Kävin myöhemmin vielä yksityisessä 3D-ultrassa hankkimassa mielenrauhaa (siinä vaiheessa kun keskeytystä ei enää olisi voinut tehdä) ja sielläkin sain vahvistusta siihen, että ihan normaalille vauva vaikutti. Terve lapsi lopulta syntyikin.

Tuo oli yksi elämän vaikeita päätöksiä, mutta meidän kohdallamme osoittautui hyväksi ratkaisuksi. Jokaisen on vaan punnittava omalta kohdaltaan niitä tekijöitä, miksi seula on hälyttänyt ja minkälainen on suhtautuminen siihen, jos kaikki ei olekaan hyvin.

Voimia huomiselle!

Vierailija
32/45 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sinun kohdallasi 1,01 %. Toisin sanoen todennäköisyys siihen, että lapsella ei ole downin syndroomaa, on 98,99 %.

Ainakaan minä en noilla riskiluvuilla teettäisi lapsivesipunktiota.

Mä olen ollut neljästi, kolmas oli kromosomihäiriönen hälytys nt ollessa yli 4 mm.

Joten minä menisin.

Vierailija
33/45 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveen lapsen keskenmenon.

Halusi varmistaa, että lapsi on terve. Olihan se, mutta punktio aiheutti keskenmenon terveelle lapselle.

Vierailija
34/45 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole edes 100% varmuudella.

Jos se lapsi ei olekaan vammainen niin sitten olisin keskeyttänyt raskauden turhaan! Sitä en kestäisi.

Mieluummin otan vastaan lapsen sellaisena kuin tulee kuin mietin, että keskeytänkö vai en. Ja se pelkkä punktiokin on muuten riski raskauden jatkumiselle.

Vierailija
35/45 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskisi saada vammainen lapsi on tosi pieni. Ja vaikka saisitkin vammaisen, on hän kuitenkin sinun oma rakas lapsesi.

Vierailija
36/45 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jättänyt väliin kaikki seulat, paitsi 3. raskaudessa kävin rakenneultrassa.

Vierailija
37/45 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskenmenon voi saada punktion jälkeen myös ilman, että liittyy punktioon mitenkään. Voi olla vain ikävä yhteensattuma.

Vierailija
38/45 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mahdolliset kromosomimuutokset eivät selviä.

Vierailija
39/45 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

peruskromosomitutkimuksissa vaan niihin tarvitaan tarkempia ja kalliimpia tutkimuksia. Nämä muutokset ovat paaaljon harvinaisempia kuin esim. down ja olisi hirmuinen ja mahdotonkin homma etsiä niitä kaikkia.

Vierailija
40/45 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi