Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

PARAS JENGI/ ELOKUU

03.08.2010 |

Eli tänne kaikki tuolla kuumeilupuolella ketjussa PIKKU2 kirjoitelleet :-) Jatketaan juttelua tällä puolella!

Jonttu82

LA 15.11/ tyttö 02/08

Inkku82

LA 29.11/ tyttö 05/07

virva

LA 29.11/ tyttö 10/09/ Ikä27/ Helsinki

Timantti76

LA 10.12/ poika 06/09

Sabriina

LA 12.12/ poika 10/08/ Ikä27/ Espoo

amandak

LA 15.12/ poika 12/08/ Ikä24/ Turku

Mindy81

LA 16.12/ poika 04/06/ Ikä29/ Itä-Suomi

ninnininnuli

LA 23.12/ poika 05/08/ Ikä24/ Satakunta

LilleLobster

LA 30.12/ tyttö 09/04/ Ikä23/ Lahti

Chili

LA 10.1/ poika 05/09/ Ikä 23/ Helsinki

mammamuori

LA 2.2/ poika 6/07/ Etelä-Suomi

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
18.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kans pohtinut noita rahoitusjuttuja. Mulla tulee kans päivärahat sen puolen vuoden mukaan, koska vuodesta 2008 olin osan vielä äippälomalla. En kyllä tajua miten kela voi venyttää päätöstä äitiysloman alkuun asti, että näkis ne tulot?? Niittenhän pitäis sillon jo alkaa maksamaan. Mullakin vaihtelee tulot kuukausittain aika paljon ja nyt loppuvaiheesta tulot putoo vähän, kun en enää jaksa tehdä iltoja, öitä tai päivystyksiä. En tiedä tosiaan että miten ne oikeesti sen ottaa?? Ihan hepreaa noi laput taas muutenkin. Esim. jos isä piää isäkuukauden eli pitää sen 14päivää vanhempainrahakauden lopusta niin kannattaako mun hakea rahaa koko kaudelta vai vaan tohon isäkuukauden alkuun asti? Se isäkuukauden pitäminen kun ei oo vielä varmaa...

Vierailija
2/41 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitenkäs mun kuuluu ne laittaa kun mulla on kuukaudessa se tietty peruspalkka + sitten lisät iltavuoroista ja viikonlopuista (ja yövuoroista mitä en tee) miinus verot sitten niin kuuluuko mun laittaa niihin se peruspalkka vai se minkä ihan todellisuudessa oon saanu? :O Mää niin oon onneton näissä ja varmaan se siä kelan sivuilla sanottas selkeesti jos vaan jaksais paneutua.. On helpomi kysyä muilta =)

Kohta rattaileen ja sopimaan viimisetkin kukka-asiat floristin kanssa (jonka ammattitaitoon en ehkä täysin luota..).. Rahat niin menee kaikki.. Huoh..

ninnininnuli 22+0

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kyllä osaa olla nimittäin kelan kanssa pelleily. Mut ninnininnuli mulla oli kaikenmaailman ylityö,-kylmä,-pakkas,-viikonloppulisät ja mä otin palkkakuitin laskin muttaman kuitin keskiarvon ja laitoin tulot sen mukaan. jos ne vaatii muuta niin kyl ne ilmottaa! Nyt ite mietin että pitäskö ottaa 2008 verotuksen mukaan äippäraha vai sama ku esikoisen aikana..

Mikäs vika floristissas on? miksi et ehkä luota?

ON:

Mä olen nyt pikkasen hermona kun mun pitäs löytää lapsenvahti ens torstaiksi kun on rakenneultra eikä mies voi olla pois töistä vahtimas esikoista.. Apua, mitä teen? onko teillä ehdotuksia?

Vierailija
4/41 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inkku, haet ne etuudet koko vanhemainrahakaudelle. Jos sun mies sitten pitää isyysvapaata, niin niitä ehtii mulkata sittenkin kun on ajankohtaista.

Ninnininnuli, palkanlaskija laskee sulle ne puolen vuoden tulot, en mä viimeksikään siihen ite mitään tuloja ja veroja laskeskellut, laitoin vaan liitteeksi sen palkanlaskijan lappusen.

Luulen, että jostain keskiverrosta laskevat etuudet ja kun kukaan ei nyt joulunpyhiä tässä aio töissä heilua (jippii!). Niillä mahtaa olla jotkut rajat, että jos vaihtelua onkin enemmän, niin sitten tekevät muutoksia.

Mä keksin että jos aloittaisinkin varhennetulla äitiyslomalla jo 11.10! Mullahan ei tämän kesäloman jälkeen ole muita tuloja kuin kodinhoidontuki, niin olishan se kotiinpäin. Jäi vaan vähän epävarma olo, kun soitin Kelan palvelunumeroon, niin ei se ottanut asiaan kantaa. Voiko siis niin tosiaan tehdä!? Pitänee käydä varmistamassa oikeen paikan päällä ens viikolla, etteivät sitten karhua multa mitään takaisin..

Chili, ei taida teilläkään lähellä asua potentiaalisia lastenvahteja? Voisko kysyä vaikka MLL:tä? Meillä ainoa mahdollinen lastenhoitaja täällä on kolmivuorotyötä tekevä anoppi, et nuo on meilläkin aina niin vaikeita. Nyt ainoa lähellä asuva ja kotona lapsia hoitamassa ollut kaverikin aloittaa opinnot, niin oon jo etukäteen murehtinut tulevaa lääkärineuvolaa..

Poika se tuolla huutelee, niin kai se on mentävä. Järkyttävän herttanen!

Timantti 23+6

Vierailija
5/41 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä noi kelan jutut on aika hyvinkin selviä, tosin nyt oon saanu tän yhden kerran "taistella" niiden kans.

Jos hakee äitiyspäivärahaa sen viimisen 6kk:n tulojen mukaan, niin kelaan pitää toimittaa sit kun työpäivät loppuu (eli äippäloma alkaa) palkkatodistus (työnantaja tai palkanlaskija kirjottaa, ei tartte ite runoilla tulojaan), tai jos on saanu viimeks esimerkiks työttömyyspäivärahaa, niin sen viimeinen päivärahan maksuilmoitus. Ensimmäinen äitiyspäiväraha maksetaan kuitenkin vasta lähellä laskettua synnytysaikaa, joten eipä siinä voi muuta kuin odotella päätöstä päivärahasta äitisyloman ensimmäisinä viikkoina. Ja kun niillä on ne paperit siellä valmiina, puuttuu vaan tulotiedot, niin aika äkkiä se päätös tulee. Siihen on muuten joku oikee lomake, jolla ne tulot sinne kuuluu ilmottaa. Eli kannattaa viedä se lomake palkanlaskijalle, ja se lähettää sen sieltä sit eteenpäin kelaan kun se aika koittaa.

Isäkuukautta ei tarvi vielä tässä vaihees miettiä, sen saa ilmoitettua ja muutettua sinne jälkikäteen, eli viimeistään 2kk ENNEN vanhempainavapaan loppumista (että isä saa ne äitin 12 viimeistä vanhempainvapaapäivää). Me ilmotettiin viimeks just isäkuukausi sit vasta kun päätettiin sen pitämisestä, eikä sitä kannata ennen, kun ei tiedä miten elämäntilanteet muuttuu. Ja kun niitä päiviä ei saa enää itselle takas, jos nyt jo ilmoittaa ja kuukausi jääkin syystä tai toisesta pitämättä. Nytkin ollaan alustavasti puhuttu, että mies pitäs isäkuukauden, ehkä siirrettynä. Tosin nyt hän on ollut paljon muutenkin kotona lomautusten vuoksi, mutta mun mielestä se on ollut vaan hienoa, että hänkin on nähnyt ja kokenut esikoisen kasvua ja kehitystä ja on mukana arjessa. Toivottavasti sama jatkuis vielä marraskuun jälkeenkin! :)

Mulla ei ole vielä äitiyspakkaus tullut, mut en sitä vielä kovin odotakaan. Tässä tehdään just talokauppoja, ja jos hyvin käy niin päästään muuttamaan vielä syys-lokakuun aikana. Tänne nykyseen asuntoon ei se pakkauslaatikko edes mahtus minnekään säilytykseen. :)

Nyt jouduin "taistelemaan" kelan kanssa hakemusten täytössä, kun ei niillä tuntunut menevän jakeluun että mulla on nyt määräaikainen työsopimus, joka päättyy ens viikolla. Ne kyseli lisätietoja, että olenko töissä 9.-22.10.2010?! En edes ymmärrä mistä noi päivämäärät on tullut, paitsi sen että 9.10. pitäs olla ensimmäinen äitiyslomapäivä. Mut nyt yritin niille selvällä suomenkielellä kirjottaa, että ei mulla oo tuolloin enää edes työsopimuksia mihinkään suuntaan. :) Ensviikosta eteenpäin olen hoitovapaalla äitiysloman alkuun asti. Äitiyspäiväraha tulee mulle sama kuin esikoisesta, kun hän ei kerkee täyttämään vielä 3 vuotta.

Kolme työyötä olis vielä jäljellä. Nukuttuu en oo yövuorojen jälkeen kunnolla saanut, nytkin lapsi on mummulassa, mut heräsin silti jo 4h unien jälkeen.. =/ tarttee mennä kohta uudelleen yrittämään vaakatasoon.

Muita oireita ei oikein oo tullut närästyksen lisäks, mut nyt pari viikkoa on jaloissa suonenvetoa ollut ihan hemmetisti! Pohkeet kramppaa pitkin päivää, ja vaikka asunnossa on lämpöä +28 niin silti saa yrittää nukkua villasukat ja säärystimet jalassa. Nyt hommasin magnesiumtabuja, jos ne auttas. Ensviikolla pitäs keretä myös käymään uudelleen sokerirasituksessa.

Mä kävin lukemassa vauvakuumepuolen pinoa, ja harmittaa vietävästi parin virtuaalikaverin puolesta, jotka siellä kuumeili aikoinaan mun kanssa samaan aikaan, ja kuumeilee vieläkin. :(

Mä en nyt muista mitä muuta mun piti kommentoida, hyviä ultrakuulumisia ainakin oli tullut. :)

Aurinkoisia loppukesän päiviä!

jonttu rv28

Vierailija
6/41 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se mahdollista aloittaa varhennetulla äitiyslomalla, mutta se on sit taas aina sieltä loppupäästä pois. :)

Itse aloittaisin mielelläni myöhennetyllä äitiyslomalla, eli vaikka vasta siitä päivästä kun lapsi syntyy, niin sais sit sen yhden kuukauden verran parempaa rahaa ensvuonna ennen hoitovapaata.

Vierailija
7/41 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ensimmäisen kerran se raha maksetaan tilille n. päivää ennen laskettua synnytysaikaa, jos aloittaa äitiysvapaan normaalisti 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Eli kun mulla on laskettu aika 15.11., niin todennäköisesti ekan kerran kela maksaa tilille rahaa 14.11.

Ja vaikka sen päätöksen ja määrän odottaminen onkin pitkä ja hiuksia halkova prosessi, niin sitä pitää valitettavasti odotella äitiysloman jo alettua, jos hakee niiden viimeisten 6kk:n tulojen mukaan.

Vierailija
8/41 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin esikoisen aikan varhaistetulla äitiyslomalla koska jouduin olemaan paljon sairaslomalla ja vaikka en olis ollu niin kukaan ei olis mua töihin ottanu raskaana, ei todellakaan omanalan hommiin ainakaan. Se olis ollu jatkuvaa perälaudan päällä hyppelyä ja rullakon vetoo, ei vaan pysty!

Sain ku sainki lapsenvahdin ens torstaille. Kaveri jolla on opiskelu vaihees lupas tulla.Hänen lukuvuosi ei ollu vielä alkanu joten hällä on viä ensviikko vapaata. ihanaa että ite ilmotti että vois tulla!

Nyt oottelen ens viikon rakenneultraa...

Vierailija
9/41 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mä sitten halua sille varhennetulle äitiyslomalle! Se kyllä siellä palvelunumerossa väitti, ettei lyhennä päiviä loppupäästä. Mut ei mulle tosiaan jäänyt siitä puhelusta muutenkaan mitenkään luottavainen olo.

Chili, hieno juttu! Nyt saat vaan tyytyväisenä ootella ultrausaikaa.

Jonttu, onpa sulla mennyt hyvin raskausaika :). Toi suonenveto on kyllä ärsyttävää, etenkin jos vaivaa öisin. Voiko se muulloin vaivatakaan ;DDD.

Nytkö toi poika jo heräs?!!

Timantti 24+0

Vierailija
10/41 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä töistä kirjottelen (hyi mua).. Oli tänään rakenne ultra.. kaikki hyvin!! =) Ja sain sanottua että ei saa kertoa kumpi on =) Vähän se kyllä pojalta näytti näin maallikon silmään ;) Ensin lääkäri sano että vastaa 23+1 mut sit kuitenki se saneli että vastaa viikkoja.. No tiä si onko hän viikon vanhempi oikeesti vai ei.. Si sen näkee koska tulee =) Nyt täytyy lopetella..

ninnininnuli 22+1

Vierailija
11/41 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se varhaistettu lyhentää toisesta päästä mutta itse katsoin parhaaksi kuitenkin vointini kannalta jäädä aiemmin. se on kuitenkin vain sen kk:n pidempi!

Voi ku jo näkis kuka siellä on... 8)

Vierailija
12/41 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on hiljaseks käyny.. Vatsa kasvaa ja närästys lisääntyy, samaten v***tus käydä töissä.. Voi hitto kun olis se työspoimus äippälomaan asti niin sanoisin jo hei hei ja jäisin saikulle! Kuinka voikin olla näin äärettömän kyllästyny käymään töissä.. Häihin enää reilu 2viikkoo, apuva! Ja kaikki vaiheessa! Plääh... Yhden päivän takia kaikki säästötkin menny..

Nyt kun itkuvirsi pidetty niin voi lähtee töihin hymyileen kauniisti! Ihmeen hiljanen tämä masuasukki ollu pari päivää.. Hmm, kai hän vaan lepäilee..

ninnininnuli 23+0

Vierailija
13/41 |
27.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ninnininnuli sulla alkaa ny viimenen rutistus häiden kanssa.. toivottavasti et stressaa liikaa kun se ei tee vauvalle hyvää.

Olin eilen rakenneultras ja asukki voi oikeen loistavasti! Sain tosin kolmannen ultran kun kätilö halus selvittää istukan tarkan paikan, ettei ole tiellä. Se ei mua haittaa että halutaan olla tarkkoja, näkeehän ainakin pienen uudestaan!

Chili rv 21..

Vierailija
14/41 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ninnininnulille ja chilille onnittelut ultrakuulumisista! Oot sä ninnininnuli aika sissi, kun maltoit olla sukupuolta kysymättä! Miten chili, olitteko päättäneet olla kysymättä vai eikö sukupuoli selvinnyt? Mikäs siellä on ultrassa uudemman kerran käydessä :).

Timantti 25+2

Vierailija
15/41 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me haluttiin tietää kumpi tulossa ja saatiinkin tietää.. :) Istukan paikka oli sen verran epäselvä tosiaan että halutaan varmistua että ei ole syytä huoleen sen kannalta.

Eilen tunsin ekat potkut mahan päältä ja voi kuinka mä olinkaan kaivannu sitä!

Vierailija
16/41 |
31.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaargh, olis ohi jo koko häät!! Mä oon jo alkanu miettii et haluunko ees naimisiin! :o No ei vaan, kamala häslinki yhden pirun päivän takia.. Ja hame mahtu just ja just päälle perjantaina.. Saas nähdä vieläkö tarvii ratkoa sitä sit.. Nyt tarvis surkeesti maalata noita tienvarsi kylttejä ku poju on päikkäreillä mut kun tekis mieli vaan olla!!

Kävin tänään neuvolassa ja valittelin kaikkia kremppojani ja kuinka ei jaksais olla töissä niin perjantaina aamulla olis lääkäri ja se si varmaa pistää hetkeks saikulle.. Tossa aikasemmin kun noita kela juttuja mietittiin niin kyllähän se 6kuukautta voi olla muultakin ajanjaksolta kun tasan siitä äippälomasta taaksepäin! Eli ei hätiä, minä jään saikulle nyt ja haen äippärahat sun muut maaliskuu-elokuu ajalta.. jep jep, näin mulle sanottiin ja näin sitten itekin ymmärsin kun tutkin asiaa..

Kiva että pääset Chili uudestaan ultraan, se on aina kiva juttu se =) Mullaki on sit kolmen viikon päästä taas normaali lääkärineuvola käynti ja täällä meillä katotaa sillonki ultralla, kivaa! Ja edelleen aion olla kysymättä sukupuolta.. Vaikka poikahan se on ;)

Tää beibi saa välillä ihme hepuleita mahassa, se potkii ihan ku jänis välillä =) Ja hauska kun jo nyt näkee selvästi miten hän tua mahassa köllii ku välillä vatsa on kellallaan oikeella puolella tai välillä hän selvästi on poikittain (se ei ole kyllä kivaa se kun kylkiin potkii..)

Mutta äkkiä tää aika kyllä menee.. Ainakin nyt kun on miljoona rautaa tulessa..

Hyviä vointeja,

ninnininnuli 23+5

Vierailija
17/41 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olis uusi pino. En nyt ehdi muuta turisemaan, palailen toisella kertaa :-)

Inkku 23+1

Vierailija
18/41 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin siellä voitiin, löytyi kaikki tarvittavat sisäelimet ja näyttäis sormia ja varpaitakin olevan :) Sukupuolesta ei varmuutta, vetäisi tottakai jalat koukkuun heti kun alettiin tutkia.

Ostettiin samalla reissulla Gracon telakallinen turvakaukalo ja Mirage-matkarattaat joihin se kaukalo käy. Suurimmat hankinnat tehty ja pieniä vaatteitakin ostettu. Esikoiselta on kyllä kaikki vaatteet tallella, mutta muut tarvikkeet kerkesin myydä eteenpäin ajat sitten kun luulin etten enää halua lisääntyä...

Huomenna lääkäriin esittelemään ihottumiani, ja arvelin samalla pyytää että vilkaisisiko kohdunsuun tilannetta, neuvolan lääkärineuvola vasta rv 26 ja nyt jo supistelee varsin epämiellyttävästi. Parin päivän ajan on tuntunut myös polttavaa kipua häpyluun tienoilla varsinkin jos yrittää lenkkeillä :/ Ei pitäis kyllä valittaa, tosi helpolla olen päässyt oireitten kanssa tai ilman niitä tänne asti!

Mindy 20+5

Vierailija
19/41 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ihan pihalla nyt taas kaikesta kun oon ollu menos niin en nettiin juuri kerkee.

oon nyt rv18+ mut en ole kuullu kertaakaan vauvan sydänääniä,joten soitin neuvolaan ja sanoin että haluan kuulla että kaikki on hyvin. huomiselle sain ajan aamu 8. paino on pudonnu 10kg ja oireita ei ole ollu lievää rintojen arkuutta lukuunottamatta!

Vajaa 20pv ja on rakenne ultra, jos sit vaikka sais tietää kumpi on tulossa.

Mutta se nyt tällä erää, kun ollaan pojan kanssa kipeenä kotona niin ei oikeen jaksa kirjoitella enempää!

Voikaa hyvin!! :)

Vierailija
20/41 |
05.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli viimeiset työpäivät ja sisko perheineen hoitamassa meidän poikaa, niin en oo kaikelta hommaamiselta joutanut yhtään surffaamaan.

Chili, miten et oo päässyt sydänääniä aikaisemmin kuulemaan? Onko sulla pitkä aika edellisestä neuvolasta? Onneksi aika on heti huomenna aamulla!

Mindy saa sitten jännittää lapsen sukupuolta :).

Meillä tosiaan talo juuri hiljeni, poika meni päikkäreille ja miestä oottelen töistä. Illalla on hieroja, niin pääsen rrrrentoutumaan :). Hassua ajatella, että nyt oon semmoset pari vuotta kotona, toivottavasti. Mielellään pidempäänkin, mut eihän sitä koskaan tiedä miten asiat on kahden vuoden päästä, et jos mun onkin pakko mennä töihin.

Vauvan potkut on voimistuneet ja melskaa kyllä esikoiseen verrattuna usein :). Pää tuntuu nykyään olevan tässä rintojen alla, niin maha on järkyttävä pallo.. Supisteluja lukuunottamatta edelleen oon kohtuullisen vetreä ja hyvävointinen.

Timantti 21+6