Mikä olis hyvä tapa pudottaa 8-10 kg?
Tietysti kuluttaa enemmän kuin syö. Mutta en ole koskaan aiemmin laihduttanut, enkä oikein tiedä miten käytännössä aloittaisi...
kuinka usein pitäisi liikkua ja millaista liikuntaa? joka päivä vai riittääkö esim 3 kertaa viikossa? tai 5 kertaa? mitä uskaltaa syödä ja kuinka paljon?
onkohan mitään hyviä nettisivuja missä olis käytännön ohjeita? mitään päivittäistä käyntiä en jaksa jollain laihdutussivulla, vaan enempi aloitus ja ylläpito ohjeita vain.
Kommentit (27)
Tuohon on vaikea sanoa, kun ei tiedä, mitä syöt ja miten paljon liikut. Kannattaa miettiä itse, mistä kalorilähteistä on valmis luopumaan ja miten paljon voi liikunnalla kulutusta lisätä.
Jos nyt et liho, riittää, että teet päivän kalorimäärään keskimäärin n. 500 kcal vajeen. Eli vaikka viineri vähemmän + vajaa 30 min reipasta kävelyä (liikunnan kuluttavuus on painostasi riippuvaa). Tai syöt pakastepizzan sijaan vain puolikkaan. Tai korvaat 5 dl limpparia sokerittomalla. Tai teet jotain raskasta pihahomaa pari tuntia.
Kilo läskiä lähtee 7000 kcal vajauksella. 500 kcal/päivä on siis 1 kg/2 viikkoa. Yksinkeraista matikkaa, joka pätee pitemmällä tähtäyksellä.
Hanki sykemittari ja liiku sen kanssa. Aloita rauhallisesti, ettei into mene heti. Jätä leipä, pasta ja riisi pois. Syö paljon vihreatä ruokaa ja proteiinia.
Jos syöt päivässä 1600 kaloria poltat puoli kiloa rasvaa pois kehostasi, kun olet kuluttanut 3500 kaloria. (Tunnin kävely kuluttaa noin 300 kaloria.) Ole siis kärsivällinen.
Paraskaan liikuntaohjelma ei laihduta tai nosta kuntoa, jos sitä ei jaksa noudattaa. On paljon järkevämpää aloittaa lyhyistä lenkeistä ja kasvattaa matkoja vähitellen kuin aloittaa pitkillä lenkeillä ja väsyä ja lopettaa parin viikon kuluttua. Tuo Porin juoksukoulun ohjelma on oikein hyvin. Tärkeintä on aluksi saada liikunta säännölliseksi, vaikka se tarkoittaisikin vain 10-15 minuutin pätkiä. Kun on sitten päässyt hyvin alkuun, pystyy melkein huomaamatta kasvattamaan pituuksia vähän kerrallaan.
Toki kannattaa myös muistaa arkiliikunta. Käy lähikaupassa auton sijasta kävellen tai pyörällä jne.
Terv. useamman puolimaratonin juossut nainen
se alkaa tarpeeksi maltilla ja kun on ohjelma, jota noudattaa, niin ei tule lipsuttua :) Itse aloitin tuolla viime kesänä ja nyt treenaan puolimaratonille (hurahdin siis täysin...), esim. Kuntoplussan sivuilla on sitten tuon jälkeen vähän vaativimpia ohjelmia, jos innostaa.
Sitten voin omakohtaisesti suositella osoitetta www.fitfarm.fi ja siellä alkaa ilmainen go fat go -haaste elokuussa. Itse osallistuin samaan (tosin silloin se oli gojuttago.com-blogissa, jossa ohjeet vieläkin näkyvisä) tänä keväänä ja onnistuin kyseisten ohjeiden avulla tiputtamaan neljässä viikossa viisi kiloa ja senteissä paljon. Yksinkertaiset ohjeet, mutta koska ei ollut soveltamisen varaa, niin toimi käsittämättömän hyvin :) Kesän aikana on vielä tullut pari kiloa alas, vaikka olenkin ottanut paljon rennommin. Tsemppiä sinulle oikein paljon, pidä tavoite kirkkaana mielessä, niin motivaatio säilyy!
Syö vain silloin kun on nälkä, ei siksi että on ruoka-aika. Älä kuitenkaan päästä nälkää kasvamaan sietämättömäksi, silloinhan tulee helposti ahmittua harkitsemattomasti. Minun keinoni on ollut ruisleipä ja raejuusto. Ne vie nälän ja ovat terveellisiä. Niillä olen korvannut makeat tai rasvaiset välipalat. Varsinaiset ateriat tavallista perusruokaa kohtuuannoksin. Rasvaa olen polttanut harrastamalla joka aamu 20 min liikuntaa ennen aamiaista. terv. vuosi sitten aloittanut, -18 kg
ruokailuajat.
Jos en syö säännöllisesti, kasvaa nälkä huomaamatta ja sen seurauksena iskee mahdoton makeanhimo :/
Siispä syön kevyitä välipaloja ruokailujen välissä ja pidän myös varsinaiset ateriat pieninä.
itse olen todennut, että säännöllinen syöminen on ainoa toimiva malli. Minulla helposti venyy syömisvälit liian pitkiksi ja sitten iskee ahmimisvaihe päälle ja tulee vedettyä vaikka mitä. Kun on säännölliset ruoka-ajat ja sopivat annokset hyvänlaatuista ruokaa, niin kiusaukset pysyvät paljon paremmin hallinassa.
15 kg neljässä kuukaudessa on hyvä saavutus kyllä. onnittelut!