miksi te islamin uskoiset?
Anteeksi nyt tietämättömyyteni, mutta miksi te islamiin kääntyneet aina sanotte palanneenne islamiin. Ettehän te syntyessänne islamin uskoisia ole olleet...
Kommentit (59)
Välihuomautuksena vaan tähän kertaisin vielä että Koraanin jaetta oli siis jopa muutettu, ei pelkästään pätkäisty ja irroitettu asiayhteydestä... Voisinhan minäkin muutella raamatun jakeita oman mieleni mukaan ja pistellä niitä nettisivuille kansan luettavaksi, mutta mitä järkeä siinä olisi? Tässä selvästi käytetään hyväksi sitä tosiasiaa että Koraani on vielä suht tuntematon kirja suomalaisille ja on helppoa väittää että siellä lukee sitä ja tätä kun ei ihmiset voi asiaa itse tarkistaa näkemättä vaivaa...
Luen nyt rivien välistä, mutta ei kai Ummux2 ole vastuussa siitä, mitä ilovebabys kirjoittaa tai tuhve vastuussa siitä, mitä josefiina4 kirjoittaa?
Surullista, totta tosiaan.
kukas saapuu (suura 89:22)?
kenestä puhutaan???
KAHDEKASKYMMENES YHDEKSÄS SUURA: Päivänkoitto (Al-Fadzr) Ilmoitettu Mekassa (30 jaetta )
Al-Fadzr, »Päivänkoitto», saa nimensä ensimmäisestä jakeesta.
Kuuluu Mekassa ilmoitettujen suurojen kaikkein varhaisimpaan ryhmään.
Aloitan JUMALAN, laupiaan Armahtajan, nimeen.
1. Kautta päivänkoiton
2. ja kymmenen yön,
3. kautta (juhlapäivien) luvun ja epäluvun,
4. kautta yön, jolloin lähdetään (kotimatkalle).
5. Eikö tässä kaikessa ole minkä nimeen vannoa, jos kuka sen tajuaa?
6. Etkö ole miettinyt sitä, mitä Herrasi teki Aadille
7. ja Aramin heimolle, jonka rakennuksia tukivat ylväät pilarit,
8. sellaiset, joiden vertaisia ei rakennettu muissa kaupungeissa,
9. (ja mitä tehtiin) Tamuudin kansalle, joka laaksossaan hakkasi asumuksensa suunnattomiin kallioihin
10. ja faraolle, sotajoukkojen valtiaalle,
11. noille kaikille,jotka harjoittivat irstaisuutta kaupungeissaan
12. ja saivat aikaan paljon pahaa.
13. Sentähden Herrasi lähetti heille kurituksen;
14. totisesti Herrasi seuraa valppaasti teidänkin menoanne.
15. Kun ihmisen Herra koettelee häntä antamalla hänelle kunniaa ja osoittamalla hänelle hyvyyttä, niin hän sanoo: »Herra pitää minut kunniassa.»
16. Mutta kun Hän koettelee häntä toisin, niukentaen hänen elatustaan, silloin hän sanoo: »Herra halveksii minua.»
17. Ei, te ette pidä orpoa missään arvossa
18. ettekä kehoita toisianne ruokkimaan köyhiä,
19. vaan te syötte olemattomiin kaikki heidän perintönsä ettekä mistään pidä väliä ahmiessanne,
20. ja te rakastatte ylellisyyttä koko sydämestänne.
21. Ei, kun tärähdykset panevat maan luhistumaan,
22. kun Herra ilmestyy enkeliparvien seuraamana
23. ja paljastaa helvetin, sinä päivänä ihminen noudattaisi kehoitusta, mutta miksi hyödyksi on hänelle totteleminen enää?
24. Hän sanoo: »Voi, jospa olisin huolehtinut tulevasta elämästäni!»
25. Mutta tuona päivänä ei kukaan rankaise niinkuin Hän,
26. ei kukaan sido niinkuin Hän.
27. Sinä levon löytänyt sielu,
28. palaa Herrasi luo saadaksesi Hänestä lohtusi ja ollaksesi Hänelle otollinen,
29. astu siis Minun palvelijoitteni joukkoon,
30. Niin, astu autuuden tarhaan!
josefiina4:
kukas saapuu (suura 89:22)?
kenestä puhutaan???
Jumalasta, siitä oikeasta, ei Jeesuksesta (as)
Ninni-03:
Luen nyt rivien välistä, mutta ei kai Ummux2 ole vastuussa siitä, mitä ilovebabys kirjoittaa tai tuhve vastuussa siitä, mitä josefiina4 kirjoittaa?Surullista, totta tosiaan.
Hän oli ottanut ne sivuilta, missä opetetaan islamin uskoa. Lähdettä hän ei maininnut, mutta tyyli oli sama. Jos menet joihinkin näihinkin linkkeihin, mitä muslimit antavat, niin löydät juuri saman tyylin: raamatunlauseita pätkitään, miten halutaan ja niitä käytetään omien mielihalujen mukaisesti. Se on erittäin tyypillinen toimintatapa yrittää todistella, että kristinusko on väärässä ja islaminusko on oikeassa. UmmuX2 ei ole vastuussa tietysti näistä kirjoituksista, mutta ajatuksen kanssa lukiessaan huomaa, että hänen uskontukuntansa edustajat käyttävät juuri tätä tyyliä todistellessaan kristittyjen väärämielisyyttä. Ikävää vain, että joku kristitty on ottanut saman tyylin todistellessaan koraanin vääryyttä. Siinä mielessä siis olen UmmuX2:n kanssa samaa mieltä, että se on surullista, että tuolla tavalla mollaamalla toisen uskonto yritetään osoittaa vääräksi. Se ei ole hyvän markkinointitavan mukaista: vakuutuksiakaan myydessä ei saa mennä kertomaan, että kilpailijayhtiö toimii täysin väärin ja että siellä homma ei toimi lainkaan.
OK. Molemmin puolin tuota " pätkimistä" ja asiayhteydestä irrottamista harrastetaan. Ei sen mun mielestä ole tietyn uskontokunnan edustajien yleinen tapa esitellä asioita. Jokainen on vastuussa vain omista kirjoituksistaan, eikä pidä yleistää. Puoleen jos toiseenkaan. Koskee siis kaikkia uskontokuntia. En tiedä, onko näissä jutuissa niinkään kyse markkinoinnista. Pikemminkin kuulostaa kilpailulta. Toivon, ettei se ole sitä.
No, jatketaan ek-palstalla.
tuhve:
Ninni-03:
Luen nyt rivien välistä, mutta ei kai Ummux2 ole vastuussa siitä, mitä ilovebabys kirjoittaa tai tuhve vastuussa siitä, mitä josefiina4 kirjoittaa?Surullista, totta tosiaan.
Hän oli ottanut ne sivuilta, missä opetetaan islamin uskoa. Lähdettä hän ei maininnut, mutta tyyli oli sama. Jos menet joihinkin näihinkin linkkeihin, mitä muslimit antavat, niin löydät juuri saman tyylin: raamatunlauseita pätkitään, miten halutaan ja niitä käytetään omien mielihalujen mukaisesti. Se on erittäin tyypillinen toimintatapa yrittää todistella, että kristinusko on väärässä ja islaminusko on oikeassa. UmmuX2 ei ole vastuussa tietysti näistä kirjoituksista, mutta ajatuksen kanssa lukiessaan huomaa, että hänen uskontukuntansa edustajat käyttävät juuri tätä tyyliä todistellessaan kristittyjen väärämielisyyttä. Ikävää vain, että joku kristitty on ottanut saman tyylin todistellessaan koraanin vääryyttä. Siinä mielessä siis olen UmmuX2:n kanssa samaa mieltä, että se on surullista, että tuolla tavalla mollaamalla toisen uskonto yritetään osoittaa vääräksi. Se ei ole hyvän markkinointitavan mukaista: vakuutuksiakaan myydessä ei saa mennä kertomaan, että kilpailijayhtiö toimii täysin väärin ja että siellä homma ei toimi lainkaan.
olipas tän aihe muuttunut kun alku oli että miksi muslimit sanovat palaavansa muslimiksi. Nyt haluankin tietää, että missä on niin että kaikki olisivat muslimeja synnyttyään??? voitteko todistaa sen, en huomannut vastausta alussa, ehkä siellä oli,en muista.
Raamatussa on kerrottu Mohammedista ja siitä ,että hän tuo viimeisen kirjan.. en kyllä osaa tähän hätään kertoa tarkkaa kohtaa...osaisko joku muu???
latifah85, joko osaat kertoa tuon raamatun paikan??? tai voisko joku muu kertoa???
Minä viittasin nimenomaan kohtaan, jonka Aureole ehti jo laittaa viestissä numero 16:
Jeesus (as) puhui viimeisellä ateriallaan opetuslapsilleen seuraavasti:
Mutta nyt minä menen hänen tykönsä, joka on minut lähettänyt,
eikä kukaan teistä kysy minulta: ' Mihin sinä menet?'
Mutta koska minä olen tämän teille puhunut, täyttää murhe teidän sydämenne.
Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois.
Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne;
mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän. Ja kun hän tulee,
niinhän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:
synnin, koska he eivät usko minuun; vanhurskauden, koska minä menen Isän tykö,
ettekä te enää minua näe; ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu.
Minulla on vielä paljon sanottavaa teille, mutta te ette voi nyt sitä kantaa.
Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen.
Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu,
ja tulevaiset hän teille julistaa.
Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.
(John. 16:5-14)
muistan myös kuulleeni muita kohtia...mutta en oikeasti osaa yhtään sanoa, että missä kohtaa Raamattua löytyy... lähdenpä tästä hetkeksi googlaamaan, jos tärppäisi..;O)
http://www.viattomuus.net/pages/page207.htm
Tässä vähän Raamatusta ja sen " muuttumattomuudesta" ..
Kuinkahan muhamed kirkasti Jeesusta? kun ei tunnusta ristinkuolemaa.
ja jossakin paikassa lukee että Pyhä Henki tulee olemaan kanssamme iankaikkisen, eli ei ikinä mene pois. No onkos muhamed täällä kanssa?, EI OLE, se on kuollut ja kuopattu, joten toi Puolusta, Pyhä Henki ei todellakaan ole muhamed.
Elikkä onko niitä muita paikkoja raamatussa joka ennustaisi muhamedin????
ja vielä kuinka muhamed julisti sitten Jeesusta??? todistakaa
Onko Koraanin käännös oikea Koraani vai ei?
Muhammed (SAWS) kirkasti Jeesuksen (AS) puhdistamalla hänet ihmisten valheista joiden mukaan hän olisi väittänyt olevansa Jumala tai Jumalan poika.
Muhammedista raamatussa voit lukea täältä: http://www.islamtampere.com/vuoropuhelu.htm#_Toc36895394
Ja otathan raamatun viereesi että voit tarkistaa kaikki raamatunkohdat omastasi...
josefiina4:
Kuinkahan muhamed kirkasti Jeesusta? kun ei tunnusta ristinkuolemaa.
ja jossakin paikassa lukee että Pyhä Henki tulee olemaan kanssamme iankaikkisen, eli ei ikinä mene pois. No onkos muhamed täällä kanssa?, EI OLE, se on kuollut ja kuopattu, joten toi Puolusta, Pyhä Henki ei todellakaan ole muhamed.Elikkä onko niitä muita paikkoja raamatussa joka ennustaisi muhamedin????
ja vielä kuinka muhamed julisti sitten Jeesusta??? todistakaa
kallirhoe:
Onko Koraanin käännös oikea Koraani vai ei?
Käännös on aina käännös, ja nykyisissä suomenkielisissä koraaninkäännöksisä on poikeuksitta virheitä/puutteita.
Koraanin käännös on aina lähinnä merkityksen käännös...
Kannattaako silloin täällä muslimien siteerata suomenkielistä Koraania? Mielestäni pitäisi osata klassista arabiaa riittävän hyvin jotta voisi täällä selittää islaminoppeja muille. Ja lisäksi pohtia noiden käännösten merkityksiä ja miten voisi parhaiten selvittää tuon arabiankielisen sisällön oikein. Tämä en käsittääkseni ole kovin helppoa. Tosin joillekin se on täällä turhankin helppoa. Ehkä he ovatkin sujuvia klassisen arabian taitajia ja ymmärtävät sen sisällön ja käsittävät myös mitä siinä tarkoitetaan (mitä tarkoitetaan on siis aina tulkinta, eikö totta?).
Heh, aika harva täällä varmaan ymmärtäisi jos ruvettaisiin arabiankielistä Koraania täällä siteeraamaan. Taitaisi mennä yksinpuheluksi... Vai mitä oikein tarkoitit?
Eiköhän se ole olosuhteidenpakosta kun täällä suomenkielistä Koraaninkäännöstä siteerataan. Jos totta puhutaan, itse siteeraisin mieluiten vain englanninkielistä, mutta silloinkin on se vaara etteivät kaikki ymmärtäisi...
Hyvä sivusto Koraanin tutkimiselle on www.tafsir.com. Löytyy selitysteos koko Koraanille, suura suuralta. Itse käytän sitä usein. Kyseiset kirjathan on myös netin kautta tilattavissa. Aika hintavat vaan jos kaikki ostaa ja pitää postikulut ja hyvässä lykyssä tullikin maksaa...
Useimmiten kuitenkin täälläkin siteeratut Koraanin jakeet on sellasia yleisiä, jotka ovat tulleet jo monessa paikassa vastaan, nettisivuilla ja kirjoissa joten ovat tulleet suht tutuiksi. Tarkoituksineen kaikkineen.
Meillähän on sitten vielä sunna jota käytetään hyväksi Koraanin jakeiden ymmärtämiseen, ettei me pelkän Koraanin käännöksen varassa olla muutenkaan.
Aika hyvin on myös tiedossa mitä virheitä tai puuteita kussakin Koraaninkäännöksessä on. Toki olisi aiheellista kerätä ne johonkin nettisivuille tai vihkoseen kaikkien saataville.
No onhan sitten vielä monella kotiarabi apuna, jos tulee tiukka paikka tai haluaa varmistaa epäselvyyksiä. Monta kertaa meilläkin on tartuttu yhdessä Koraaniin pyynnöstäni ja mies vain kysyy että mikä suura ja mikä jae :) Koskaan ei ole kieltäytynyt kun olen halunnut jotakin tarkistuttaa, mash Allaah.
Mielestäni olisi tärkeää kuitenkin käyttää tuota arabiankielistä Koraania alkuperäislähteenä. Halusin herättää kysymyksen siitä, onko käännös ja Koraania tukevat selitysteokset molemmat sittenkin tulkintaa ja voiko ihminen saavuttaa mitä Koraanissa oikeastaan tarkoitetaan? Tässä on kyse siitä minkä kukin käsittää tulkinnaksi.
Ja jos jyrkästi ollaan sitä mieltä ettei mikään muu kuin alkuperäisteos ole Koraani, niin eikö silloin ole outoa sinusta siteerata suomenkielistä Koraania täällä? (arvelin että annetaan selitykseksi se jotta muut ymmärtäisivät. mutta mutta. tämä selitys on mielestäni huono. Nimenomaan Koraanin opiskelu ja vielä arabiaksi antaisi olettaa että olette fiksuja ja pohdiskelevia ihmisiä ja tarjoatte meille tietonne kukkaisia tai sentään suvaitsette myöntää vajavaisen ymmärryksenne.)
- minä pidän kääntämistä, jota olen tehnyt jonkin verran kahdella eri kielellä, hyvin vaikeana. Tiettyjä asioita ei voi kääntää. Toisaalta asiat saavat uuden kulttuurisemman perspektiivin (esim. suomenkielinen Koraani, suomalaiset sanat -> suomalainen kulttuuri). Mielestäni kielellä, ja tämä on oma kieliteoriani vain, on sekä kulttuurinen että semanttinen ulottuvuutensa. Onko suomenkielen sana armo sana kuin arabiankielinen vastine?
Esimerkiksi tämä " 72 neitsyttä" juttu, joka on Koraanissa, voi toki ollakin että on tarkoitettu 72:ta neitsyttä... mutta tuota sanaa (niin kuin olen lukenut) voi käyttää myös toisessa merkityksessä. Silloin olisi asiallista kirjata nämä merkitykset ylös.
Pointtini oli se, että ehkä ei kannattaisi esittää sitten asioita tyyliin " näin se on, tässä on pätkä Koraania" , vaan pitäisi myös muistuttaa kääntämisongelmista.
Ja kyllä jos alkaa toisille sataprosenttisen varmana tietämyksestään kertomaan uskonnostaan niin ei pitäisi kovin huteralla pohjalla sitä tehdä. Kotiarabi on varmasti hyvä apuna. Mulla ei sellaista ole, mutta ehkä ne kielikurssit joskus tulevaisuudessa voisi aloittaa jos tähän päähän vielä uutta oppia mahtuu.
No, mutta ehkäpä vaadin liikaa - vaan eipä tämä sisäinen kielitieteilijä muuta voi.
Mikäli haluat lukea vastaavanlaista tekstiä raamatun käytöstä, kehoitan sinua lukemaan ek-palstalta ilovebabys-nimimerkin kirjoitukset mm. Muhammden profeetallisuudesta, moniavioisuudesta ja oli siellä joitain muitakin kirjoituksia, mitä hän sinne kirjoitti. Niissäkin kirjoituksissa on käytetty raamattua oman mielen mukaisesti ja lyhennelty raamatun pätkiä tarkoitukseen sopivaksi. Sairasta ja surullista?
Palanen Ummun kirjoituksesta:
" Eli kuten näkyy jaetta on muutettu ja se on katkaistu mielivaltaisesti palvelemaan ihmisten omia sairaita tarkoitusperiä...
Huoh, kuten sanoin, tämä on vain yksi esimerkki. Koko opus on tehty taitavasti ja salakavalasti kehyskertomuksen kera pelkästään johdattamaan ihmisiä harhaan ja kauemmaksi oikealta tieltä... Tosi sairasta ja surullista... "