SYYSUNELMAT ELO-SYYSKUUSSA
Päädyin nyt kuitenkin aloittamaan uuden pinon vaikka ei edellinen hurjan pitkä ollutkaan.
Tänään se sitten alkoi, äitiysloma. =) Mies palasi töihin. Esikoinen aloittaa kerhon syyskuun alussa, joten sitä tässä myös kovasti odotellaan. Helteet helpotti ja samalla myös olotila. Ihanaa, kun hiki ei enää virtaa kokoajan.
Joko olette kovasti laitelleet juttuja valmiiksi vauvaa varten? Me tuossa vkl koottiin pinnasänky , joka siis nyt näyttää liinavaatevarastolta. Vauvalle tulee kyllä aluksi kori, mutta meillä on sellainen pinnasängyn päälle laitettava hoitopöytä niin täytyy sit sänkykin olla kasassa. Esikoisen aikana sellaista ei ollut. Onko muilla käyttökokemuksia hoitotasosta? Vaatteet ja liinavaatteet olen pessyt. Autokin tuli vaihdettua, niin mahtuu takakonttiin vaunujen lisäksi muutakin. =)
Synnytys on pyörinyt unissa tosi vahvasti mukana. Lähes joka yö näen jotain vauvaan liittyvää unta. Vihlaisut kohdunsuulla ovat lisääntyneet huomattavasti ja lisäksi supistukset ovat alkaneet tuntua myös selän puolella. Ensi viikolla onkin neuvolalääkäri niin saa sit tietää onko siellä mitään kypsymistä tapahtunut. Lisäksi mietityttää se, että milloin synnytys mahtaa käynnistyä. Mies kun on sen verran kaukana töissä, että kestää n. 1.5h soitosta, että on kotona olettaen että juna lähtee sopivasti. Lisäksi mies on työreissulla viikkoo ennen laskettua aikaa. Olenkin haalinut tietoja kaikkien lähellä asuvien menoista, että tiedän kenet voin tarvittaessa hälyyttää lapsenvahdiksi.
Mutta nyt taidetaan lähteä esikoisen kanssa ulos nauttimaan sopivan lämpöisestä päivästä! Jaksamisia kaikille tähän loppuaikaan! =)
meikku ja taimi 35+1
Kommentit (141)
Ah minkä ihanan vaivan sainkin tänään seuraksi. Alkoi puolen päivän aikoihin kipuilla ihan tosissaan kylkeen, eikä se mene ohi. Soitin jo äitipolillekin ja epäilivät lihasrevähdykseksi. En kyllä ole tehnyt mitään erikoista, joten en tiedä mistä johtuu. Kävi jo mielessä, ettei vaan istukka irtoa, mutta kaipa tuo olisi joka puolelta kipeä, tämä vain sellaista pistelyä koko ajan toisella kyljellä. Voi kuulemma kestää kauankin, kiva. Kävely tuntuu kamalalta ja kipeällä kyljellä makaaminen sattuu. Eli nukkuma-asento typistyi sitten yhteen!!
Neuvolakin oli aamulla, kovasti uskoi, että tavataan vielä ensi viikolla. Niin minäkin toivon, on vielä paljon tekemättä.
1vauva10 oli aamulla kirjoitellut edelleen käyvänsä pumpissa ja stepissä. Ei voi kun nostaa hattua, mun urheilut jäi jo aivan alussa. Jos jaksaa näinkin pitkälle, niin tuskin on kovin iso kynnys aloittaa sitten uudelleen vauvan synnyttyä. Ja sitten piti vielä tuosta kokoarviosta sanoa vaikka taisinkin jo viime viikolla laittaa, että lääkäri sanoi nyt( siis viikko sitten) olevan 2,5 kiloa ja syntymäpainoksi epäili 3,3 kiloa. Mulla on sf-mitta mennyt alakäyrillä, mutta tänään oli jo keskikäyrällä 32 cm, ja kait tuo suht normipainonen tyttö tulee.
No joo, ei kai tässä nyt kummempia tällä kertaa. Kiva, kun keskustelu on taas lähtenyt käyntiin!
reimari 36+6
Sataa, kivaa! On kyllä niin tervetullut tämä sade, puhdistaa ilmaa mukavasti eikä ole niin hiostavaa.
Etrina, mulla ei ainakaan ole paino laskenut ennen synnytyksiä, jatkanut vaan tasaista nousua synnytykseen asti =) Mutta voihan se tosiaan enteillä synnytystä jos lääkäri sanoi niin!
Monilla on ollut jo supistuksia, täällä ei muita kuin kivuttomia sellaisia tosi harvoin. Eilen kyllä huomasin kun olin ulkona että kävellessä vauvan pää painoi ihan erilailla alapäätä ja vihloi välillä ihan tuntuvasti. Neuvolassa terveydenhoitaja sanoikin että vauva on selvästi laskeutunut ja sf-mittakin oli laskenut, nyt oli vain 30. Mutta muistaakseni edellisessäkin odotuksessa vauva laskeutui monta viikkoa ennen synnytystä että tuskin on vielä tulossa. Hb oli laskenut taas 95 vaikka syön rautaa säännöllisesti, kumma juttu... Ja verikoe olisi pitänyt ottaa kun viimeksi synnytyksen jälkeen vauva oli keltainen niin nyt pitää seurata veriryhmää että tuleeko siihen muutoksia, mutta mulla oli verisuonet jotenkin niin ettei saanut otettua verikoetta ja siirrettiin se ensi viikkoon. Ei ollut yhtään kivaa kun se pyöritteli sitä neulaa käsivarressa ja yritti etsiä suonta, rupesi vähän jo tulemaan huono olo...
Kiva kun jutustelu on vilkastunut, ja kohta saa oikeasti varmaan odotella jo ensimmäisiä vauvauutisia! Jaksamisia kaikille!
-henrietta ja masuvauva rv. 36+3
Minäkin intouduin tulemaan kuulumisia kertomaan, kun viimein tuntuu olevan aikaa.
Tänään oli synnytystapa-arvio ja sektioaika varattiin 14.9. Jos aikaisemmin meinaa syntyä niin sitten tulee alateitse. Esikoinen syntyi hätäsektiolla ja siksi nyt näitä pohdittiin.
Painoa oli tänään vauvalla 2600g ja keskikäyrän alapuolella mennään. Kasvu kuitenkin hyvää ja tasaista.
Vauva painaa jo kovasti peppua kohden ja ilmeisesti onkin tosi alhaalla. Supistuksia tulee vähän, mutta kuitenkin kohdun suu oli pehmeä ja sormelle auki. kaulaa oli jäljellä 1,5cm. Epäili, että tulisi ennen sektiopäivää maailmaan ja niin itsekin epäilen.
Kovat selkäkivut ovat vaivanneet minua pari viikkoa. Kyllä tämä tästä, kun ei tee mitään kotitöitä (ei niitä kukaan muukaan kyllä tee sitten). No ehkä ruoskin itseäni huomenna ja poden sitten kipuja sen jälkeen. Ties vaikka jos ipana tahtoisi jo maailmaan.
noffetus + poitsu 35+6
..jotain synnytykseen viittaavaa. Itellä ei oo edes supistuksia ollut, loppuivat heti kun jäin töistä pois, ja sen jälkeen ei oo tullut. Kaikki paikat kiinni ja kiinteenä. Kohdunkaulaa ollut alusta asti sen 1,5 cm. Oon niin varma että yliajalle menee, nyt kun siihen alatieyritykseen päädyttiin.
Joku siitä painon putoomisesta kyseli, niin mulla on molemmissa raskauksissa alkanu paino vekslaa kilolla-puolellatoista ees taas jo viikon 33-34 tienoilla, ja esikoinen syntyi 41+2. Mutta oon kyllä kanssa kuullu että joillain se putoominen voi olla merkki synnytyksestä.
Täällä kärvistellään nyt flunssan kourissa. Isännälle kirosinkin, että tosi kiva että päästiin helteistä eroon, mutta sitte tuun heti kipeeks. Ironista... :S
Lauantaina vielä vietellään esikoisen synttäreitä, vaikka viralliseen päivään on vielä reilu kaks viikkoa. En vaan halunnu ottaa riskiä, että joutuis sitte perumaan, kun laskettuun aikaa kolme viikkoa. Ja kuitenkin halusin pitää ennen vauvan tuloa, niin pysyy vieraillakin se huomio sankarissa, eikä uudessa vauvassa. :)
Onko täällä ketään kenellä olis lapset syntyneet (tai nyt syntymässä) tosi lähekkäisille päiville? Vietelläänkö teillä yhteisiä synttäreitä, vai pidättekö omat? Kun meillä anoppi alkoi motkottamaan, että on esikoiselle väärin pitää yhteisiä synttäreitä, kun on niin pitkään saanut olla ainoa. Ja esikoinen täyttää siis kolme... :| Itsellä on ollut aina kahden siskon kanssa kimppasynttärit, kun ollaan synnytty kuukauden erolla (toki vuosiakin välissä siis), eikä siitä mitään traumoja tms. jäänyt. Kouluiässä sitten oli kuitenkin omat kaverisynttärit, mutta sukulaisten kanssa pidettiin aina yhteiset.
No, mutta anopit on... Ainakin meillä... :S
Jaksamisia kaikille, ja koitelkaahan keräillä jo voimia tuleviin koitoksiin! :)
toivoottelee Harza+mukula 36+6
siis mua alkaa tosissaan jännitteleen nyt, koska koko ajan ravaan vessassa. Esikoisesta oireet alko pari päivää ennen synnytystä, sillä että vatsa oli löysällä ja elimistö tyhjensi itseään. Kävin lenkillä ja jouduin palaan pikareittiä kotiin esikoisen ja koirien kanssa kun alkoi supistaa. Ihme olo muutenkin. Samanlainen mikä esikoisesta oli vasta juuri ennen synnytystä. Kun nyt ei ihan vielä tulisi, kun mieskin tekee kaksi viikkoa yötöitä. sitten saa tullakin jo :)
Kumma juttu kun supistukset tuntuvat keskittyvän pääasiassa iltaan. Aamulla ja näin iltapäivisin on suht rauhallista vatsassa, vaikka jonkin verran noita supistuksia tulee. Eilen illallakin oli vatsa ihan kunnolla pinkeenä koko ajan ja ihan outo olo. Miehellekin sanoin, ettei tässä varmaan kovin montaa päivää mene, jos vaikka sunnuntaina syntyisi. Saa nähdä miten käy :). Muut ovat kuitenkin tulleet lähes ajallaan. Mutta joka ilta vatsa on ollut entistä supistusherkempi, kipeämpi, oudompi jne. Eilen sain selkäsärynkin osakseni.
Ääh kun tulisi jo :).
Harza pohti yhteissynttäreitä ja minusta ainakin olisi hienoa jos saisi synttärit järjestettyä samaan aikaan. Kaverila on kolme lasta, jotka ovat vuodenaikaan nähden syntyneet lähellä toisiaan. Pitävät aina yhteiset isot synttärit. Äitikin pääsee astetta helpommalla kun ei tarvi monia juhlia järjestellä :). En usko, että esikoinen siitä kärsii - päin vastoin, hauskaahan se on kun saa päivän jakaa sisaruksensa kanssa.
Mutta nyt on esikoisen raparperilehtikeitto valmista. Täytyy mennä maistamaan :).
Etrina 37+4
vaikka päivittäis kuulumisia välillä :)
synttäreistä sen verran että meillä "sukulaissynttärit" on samana päivänä ja kohtahan siinä on kolmaskin mukana. synttärit siis 28.7 18.8 ja tämä vauveli (luulisin että ensi viikolla olisi aika tulla ulos)
niin en ole alkanut jokaiselle omia pitämään, kaverit erikseen jos on halunnut :)
Omaa: tänään oli synnytystapa-arvio ja paino arvio 37+3 3700g että sillälailla :/ ens viikolla aika jollekki erikoislääkärille ketä sitten toivottavasti antaa luvan käynnistää.
kaikki oli muuten ok ja kohdunsuu ulkopuolelta auki (?) ja kohdunsuu taaksepäin... en tajunnu kysyä että onko se normaalia kun järkytyin siitä painosta :) kaippa se on kun ei maininnut asiasta muuten mitään :) Jaahas kohta hakemaan poika kerhosta (sai onneksi paikan vaikka oli varasijalla) ja ruuan tekoon :) tsempitystä loppuun :D
Täällähän on jo ihan synnytykset käsillä...en ole itse saanut aikaiseksi kirjoitella kun mieletön väsymys vaivaa..Minullakin veret heikkona ja verenpaine sitäkin huonompi.
Itsellä oli painoarvio rv38+1 ja se näytti jo nyt 4000g, olin ihan mykistynyt ja sekasin. Meidän pojat ovat olleet rv42+ syntyessään sen kokoisia... Kotiin tultua olin jo iha n paniikissa, vaikka lääkäri laitto uuden painoarvion rv40. Mut olin jo paniikissa että siihen on kaks viikkoo ja vauva on äkkiä 4500g siinä vaiheessa kun aletaan käynnistelemään. Soitin sitten terkkarille ja sain lähetteen Kysiin, ihan sillä että jos painoarvio pitää paikkansa niin on parempi alkaa kypsyttelemään kohdunsuuta ennen synnytystä koska mulla aina ihan epäkypsä tilanne yliajallakin. Kuopiossa lääkäri sai useiden mittausten jälkeen keskiarvon 3600g. Eli vähän pienempi, mutta onhan se iso tuokin, näille viikoille. Sokereitakin olen mittaillut kun mulla oli se paasto 5,3 eli raja arvolla, mutta sokerit ovat olleet aivan kunnossa. Tän lääkärin mukaan kohdunduu oli 2 sormelle auki, jota ihmettelen kun koskaan aiemmin yliaikaisenakaan ei ole ollut... Terkkari/klö kyllä sanoi että se on lääkärikohtaista miten asian ilmaisee, ns. toissynnyttäjällä on aina hiukan löysemmät lähtötilanteet, eikä sevaikuta synnytyksen alkamiseen sen kummemmin. Muutenhan useamman lapsen äidit synnyttäisivät aina etuajassa.
Lääkäri vielä venytteli hieman kohdunsuuta, jonka pitäis auttaa hieman paikkojen kypsymiseen. Joka tapauksessa minulla on siis 40+1 kokokontrolli, ja mitä luultavimmin lääkärin mukaan silloin aloitetaan käynnistely, koska vauvan koko on kuitenkin reilu.
Mun pitää myös käydä verikokeissa nyt joka ma ja to, kun minulla on niitä vasta-aineita veressä, ja jos synnytyksessä tulee verenhukkaa, Kysillä on tiedettävä kokoajan reaaliaikainen verenkuvani. Onpahan kaikenlaista vouhkaa ollut tässä raskaudessa, yleensä kaikki mennyt niin helposti jne. nyt tuntuu että kaikenlaista tohinaa.
Tänäaamuna vielä vessassa käydessä melkoinen limaklöntti tuli paperiin, ei kuitenkaan verinen. No, en osaa olla siitä millänsäkään kun minulla ei ole yksikään synnytys alkanut itsestään, vaan yliaikaisena käynnistettynä.
Supistuksia minullakin on ollut iltaakohden enemmän ja viime päivinä aika tasaiseen, mutta ei ne kivuliaita ole. En osaa sanoa tekeekö ne tilanteelle edistystä.
mutta eikun tsempitystä loppuun ja pian saadaan eka syyskuinen maailmaan!
RvaRuusu rv 38+5
Täältä ilmoittautuu vielä yksi viime metreille... LA 6.9. joten reilu pari viikkoa vielä eräpäivään... :) Ensimmäistä odottelen joten olo on kaikkea innostuneen ja paniikkikauhuisen väliltä! Kiva kuulostella mitä muilla samassa vaiheessa olevilla on meneillään...
terv. Liinoo 37+4
Eilen kävin neuvolassa. Oma hoitaja oli lomilla ja vastassa oli ihan untuvikko näissä asioissa. Koko käynti tuntui turhalta. Verenpaine ok, sf 35cm ja painoakin nyt tullut 318g, kaikkiaan 5-6kg.
Maha tääläkin tuntuu jättimäiseltä ja roikkuu polvissa :)kohta suurimmatkaan äippä vaatteet ei mahdu päälle masun kohdalta.
Mielen valtaa välillä ajatus, jos vauva olis jo maailmassa hänen olis parempi olla. Olen toki tietoinen ettei se niin mee, mutta kun kaikenlaista raskaus tuonnut tullessaan ja lääkkeitä pitänny popsia yhteen sun toiseen vaivaan tai sen ehkäisyyn, enkä jaksa hillitä makean nälkää :( Toisinaan toivoo kovin ettei vielä synny, haluan niin saada vauvan heti rinnalle tuijottelemaan ja ihmettelemään miltä se äippä näyttää. Se vaan on niin mieletön tunne.
Yhteis synttärit on mitä parasta. Meillä niitä vietetään kun 2 vko väliä. Joskus vietetty jopa kesä- heinä - elokuun synttärit samassa siis mummo&kummi juhlat.
ulpula 35+2 (la 22.9)
Pakko hehkutella, että oma olo on suht hyvä tänään ollut. Mitään en ole kyllä tehnytkään sitten :D
Ei ole supistanut kertaakaan ja muutenkin olo on ollut virkeä.
RouvaRuusun kuvauksen perusteella voisi kuvitella, että tämä lapsukainen ei malttaisi käynnistykseen odotella, vaan pääset pian synnytteleen. Toivotaan ainakin niin :)
Joku kyseli painoarviota. 35+6 painoarvio oli 2600g meillä. keskikäyrien alapuolella mennään siis :)
Kauhean tylsää tää loppuodotus, kun mies hössöttää ettei minnekään voi mennä ja aika käy pitkäksi. kai mun pitää joku projekti kotona aloittaa niin varmasti pian syntyy. Tosin viimeistään 14.9. tämä on ulkona, kun silloin on sektio varattuna. Sitä ennen saa tulla alateitse.
noffetus 36+1
uutena tuun tänne kirjottelemaan vielä ku ehtii:D
supisteluja on jo tullut paljon mutta ei hirveän kipeitä. keskiviikkona kävin neuvolassa ja oli jotain tapahtunut mutta ei kumminkaa vielä näytä syntyvän.
vaivoja on ollut raskaudessa vaikka ja mitä: ummetus,peräpukaumat, turvotus, korvatulehduksia 3kpl, hammassärkyjä, pahoinvointi oli tosi kova alussa, liitoskipuja, selkäkipua,..
mahataudissa oon ollut ja kuumetta samaan aikaan, vissiin jotain tautia liikeellä...onko kellään ollut raskaudessa mahatautia?inhottavampaa se on raskaana ollessa.
onko teillä millaisia vaivoja ollut? miten ootte niistä selvinny? etenki peräpukaumat on ollu hankalaa, mitä niihin keksis?
- ma90 rv 35
se että onko teille sanottu/valitettu painosta neuvolassa??
itsellä on tullut jo 17 kg, onko se paljon teidän mielestä? jäi niin paha olo neuvolassa kun sanoivat hirveesti siitä ja aina ku käy puntarilla ni se on iso askel mennä neuvolaan...
Mulla on raskautta edeltävään tilanteeseen verrattuna tullu painoa noin 16 kg ja ensimmäisestä neuvolakäynnistä noin 12 kg. Onneksi on aika rento neuvolantäti eikä oo sanonu pahasti, vaikka pari viikkoa sitten oli tullu 2 viikossa 3 kg lisää.. naureskeltiin vaan yhdessä että taitaa olla vähä nestettä kropas, että kontrolloidaan sitten seuraavalla kerralla. No sitten oli onneksi tasaantunu. Mutta itte en vaan ymmärrä että mihin nuo kilot on oikeen asettunu kun vaatteet mahtuu päälle eikä muutenkaan näytä kauheesti läskistyneen... mystistä.
Mä olin jo muutama päivä sitten hetken tulisilla hiilillä kun aamulla vessassa ilmestyi paperiin jonkinmoista hyytelöä (limatulppaa?) ja päivällä + illalla mahaa juili tasaisesti, ihan piti jo ruveta laskemaan että tuleeko nää tasaisin väliajoin... No illalla ku pääsi makuulle niin juilinnat loppui eikä oo sen koommin ilmaantunu takaisin. Mutta laittoi kyllä tajuamaan että kyllähän tämä voi käynnistyä koska vaan... Jaiks :) Sitä vaan miettii että tajuaako sitä sitten kun oikeesti rupeaa supistelemsaan... Mulla kun näitä kivuttomia harkkareita on ollu jo puolestavälistä asti, joten niihin on jo tottunu eikä oikein pidä minään kun ne ei oo mitään aukeamista aikaansaanu.
Liinoollekin tullut ylläri vessakäynnillä ;D Luin jostain että tuollainen lima voi myös liittyä kohdunkaulan lyhenemiseen. Joten kypsymisiä varmaan tapahtuu. Minä olen kyllä melko varma että käynnistämättä meille ei vauvaa tule, 3 aiempaa käynnistetty 42+ viikoilla... Mutta ainahan toivoa voi...Nyt puisss, siivoilemaan sotkut ja sit kokeilemaan uutta autoo. Eilen vaihdettiin 7-paikkainen auto :)
Rva Ruusu 38+6
Tässä alkaa jo pikkuhiljaa jännäilemään teidän puolesta. Omaan synnytykseen en oikeen osaa suhtautua silleen että "kohtahan se jo on". Oon ihan varma, että yliajalle mennään, joten aattelen koko ajan että reilu neljä-viis viikkoa vielä. :D
Täällä olo ehkä vähän helpottaa, hakattu olo kyllä edelleen. Eli nejättä päivää flunssassa kärvistelen. Eikä oo kerenny levätäkään, kun on nyt tullut joku pesänrakennusvimma, että oon pistäny lähes koko kämpän kaappeineen kaikkineen ympäri. Tälläkin viikolla vieny tavaraa roskiin ihan rehellisesti ainakin 14 kassillista. Ja kellariin on mennyt vähintään kymmenen kassillista vaatteita, mitkä sitten joskus vien kirpparille.
Tänään on sitten esikoisen synttärijuhlat, vaikka viralliseen päivään pari viikkoa vielä onkin. Mutta halusin varmistaa ettei missään nimessä tule lähtö ennen kun synttärit on juhlittu. :)
Tulipas taas vähän asian vierestä, mutta masun puolella kun ei tunnu mitään uutta tapahtuvan. Liikkeitä oon tarkkaillu tosi huolella, kun on ollut kova yskä, joka välillä "repii" vatsaa. Niin siitä sitten huolissaan että onko toinen ihan tuskissaan. Mutta enemmän siellä nyt on riehuttu, kun mitä parilla aiemmalla viikolla. Seuraava neuvola onkin sitte ens viikon torstaina.
Mutta nyt suklaakeksejä vääntämään, toivottavasti joku jaksaa lukea näitä mun kilometrin vuodatuksia! :D Hauskaa viikonloppua kaikille!!
toivottaa: Harza + mukula 37+1
joku haluaa mukaan fb ryhmään, ottakaahan yhteyttä sähköpostilla niin pistän kutsun tulemaan:) jos menee muutama pv niin älkää huolestuko heti laitan kun koneella käyn. kati.perttula@phnet.fi
Tervetuloa Liinoo ja Ma90! Mulla oli ekassa raskaudessa vatsatauti aika loppupuolella ja muistan kyllä ettei ollut kovin herkkua =( Jos ei nyt muutenkaan ole mutta varsinkaan ison mahan kanssa ei oo... Peräpukamatkin on tuttuja, niihin auttoi apteekista saatava peräpukamavoide, auttoi muistaakseni ihan samana tai seuraavana päivänä kun aloin käyttää, kannattaa ainakin kokeilla! Ja lohdutukseksi voin sanoa että kaikki raskaudet on tosiaan erilaisia eli vaikka tässä raskaudessa olisi kaikkia vaivoja niin seuraavassa ei pakosti ole mitään! Ei tuo 17kg ole mitenkään epänormaalin paljon, mulla tuli ekassa odotuksessa 20kg, seuraavassa 15kg ja nyt tähän mennessä on tullut 13kg. Vuoden sisällä synnytyksestä olen ollut lähtöpainossa ja se kai onkin tärkeämpää ettei jäisi niitä kiloja kauheasti roikkumaan... Meillä on onneksi mukava terveydenhoitaja joka ei paljon kiloista välitä, on varmaan inhottava käydä vaa´alla kun tietää että aina saa kuulla siitä =(
Liinoollakin alkaa olla jännät paikat jos limatulppaa jo irtosi! Kyllä ne oikeat supistukset on ihan erilaisia kuin harjoitussupistukset, ainakin mulla. Harjoitussupistukset kiristää vaan vatsaa ja vähän tuntuu selässä mutta kun tulee ensimmäinen oikea niin sen kyllä tuntee =) Tai ei kai sekään kaikilla ole samanlaista, mieluummin ehkä käy turhaan näytillä sairaalassa kuin odottaa liian kauan kotona, ainakin jos on pitkä matka. Meillä on tunnin ajomatka sairaalaan ja vähän jännittää välillä että milloin pitäisi lähteä kun edelliset synnytykset on olleet aika pitkiä enkä haluaisi turhaan olla sairaalassa kun kipuja on ainakin mun helpompi kestää kotona.
Harzalle mukavia synttäreitä, ja kiva on lukea kun viitsii vaan kirjoittaa =)
Jaksamisia kaikille, vikoja viikkoja viedään =)
-henrietta ja masuvauva rv. 36+6
Mä oon moneen kertaan miettinyt tässä synnytystä jännittäessä että mihin pisteeseen asti pelko/jännäys on normaalia... Välillä on ihan ok olo, että kyllä tästä selvitään ja sitten taas iskee kauhu päälle. Eikä kauheesti lohduta tuttavien kommentit tyyliin "ei siihen enää kovin moni kuole" tai "ei sinne mahaan oo vielä kukaan jääny"... Yritän vaan järkeillä että kai siitä normaalikuntoinen ja -rakenteinen ihminen suht todennäköisesti selviää :) Mitäs muut, jännittääkö? Ja jännittääkö niitä, joilla on jo touhusta kokemusta...?
Kyselee Liinoo 37+5
Täällä vatsa viistää maata eli on laskeutunut. Vauva tuntuu asettuneen tuohon keskelle. Väsymys on kova ja tuntuu ettei mitään jaksa tehdä.Turvotustakin enemmän kun aikasemmin kasvoja pingottaa.
Jotenkin olen varma että tämä asukki syntyy ennen la.ta eli 16.9.
Lääkäri ainakin sanoi että enään ei edes jarrutella jos haluaa tulla.
Yritän touhuta kaikkea mitä vaan jaksan kun tuntuu aika loppuvan kesken vauvan vaatteitakin vielä pesemättä jne...
t. Witch