Miten tarkkoja Finnkinolla ollaan ikärajoista? Ootteko vieneet 4v:n 7/5 -näytöksiin??
Siis 4,5 v. haluaisi kovin kovasti nähdä ainakin Shrekin ja Toy Storyn - ja niissähän on ikäraja 7 / vanh. seurassa 5v.
Onkohan ne kovin tarkkoja eli kysyvätkö aina ikää, ja jos sanomme että on 5, niin voivatko vaatia henkkaria?
Eihän tuon ikäisellä edes ole virallista henkkaria, ja tuskin mulla on velvoite esim. KELA-korttia mukana kanniskella kun ei se edes ole virallinen henkkari (eli voisin lainata vaikka joltain, tosin ei taida oikein olla sopivaa 5v:tä tuttavapiirissä :).
Onko kokemusta esim. stadin/Jumbon/Iso omenan teattereista, miten tarkkoja ovat??
Ois kurjaa ostaa kalliit liput jos ovella ei pääsiskään sisään...
Kommentit (97)
yhteisesti koeteltu ja hyviksi havaittu. Yhteiskunta tarvitsee sääntöjä toimiakseen. Muuten kaiken maailman psykopaatit saavat "ajatella omilla aivoillaan" ja tehdä mitä tykkäävät.
Sitäkö haluat?
etten sanonut niiden olevan yksi yhteen...
Minä ainakin toivon, että lapseni ei noudata sääntöjä ja lakeja koskaan niitä kyseenalaistamatta (ts. natsit...). Olen myös huomannut, että menestyvät ihmiset osaavat aina suhteuttaa ja kyseenalaistaa asioita ja tehdä ITSE fiksuja johtopäätöksiä. Parhaita asioita, mitä lapselleen voi opettaa, on ajattelemaan omilla aivoilla ja kyllä, siihen kuuluu usein myös sääntöjen joustava noudattaminen, esim. ajan mieluummin punaisiin, kuin vaikka jään auton alle.
miten sitten jatkossa lapselle perustelet, ettei hän kuitenkaan saa valehdella teille? Toisekseen ikärajat on tehty lasten suojelemiseksi. Ikää voidaan kysyä vielä salin ovella ja käännyttää pois. Joskus kysyvät ikää myös suoraan lapselta (olen nähnyt muutamaan otteeseen), muista sitten kertoa lapselle jo etukäteen, että valehtele ikäsi jos joku kysyy. Mistä näitä idioottivanhempia oikein sikiää?
Tottakai lapsille pitää opettaa kyseenalaistamista (en nyt näkisi tässä kuitenkaan vertailukohtaa kansallissosialismiin), mutta ihan yhtälailla myös sääntöjen noudattamista. Fiksut ja menestyvät ymmärtävät, ettei kyseenalaistaminen ole yksi yhteen sääntöjen rikkomisen kanssa.
On eri asia ajatella omilla aivoillaan ja tehdä ratkaisuja henkensä pelastamiseksi kuin tieten tahtoen rikkoa lakia, koska uskoo olevansa se poikkeus, jolle se on sallittua. Olennainen kysymys on MIKSI juuri tämän 4,5-vuotiaan pitäisi päästä elokuviin vaikka hän on alaikäinen? Koska lapsi haluaa, ei ole riittävä syy rikkoa selkeää kieltoa.
Liiknetessä näin ajattelevat eivät ole niitä, jotka väisätvät punaisia päin välttääkseen onnettomuuden vaan niitä, jotka ajavat reipasta ylinopeutta, koska tie on tyhjä ja MINULLA on kiire ja koska MINÄ kyllä hallitsen auton suuremmissa nopeuksissakin.
Minä ainakin toivon, että lapseni ei noudata sääntöjä ja lakeja koskaan niitä kyseenalaistamatta (ts. natsit...). Olen myös huomannut, että menestyvät ihmiset osaavat aina suhteuttaa ja kyseenalaistaa asioita ja tehdä ITSE fiksuja johtopäätöksiä.
Parhaita asioita, mitä lapselleen voi opettaa, on ajattelemaan omilla aivoilla ja kyllä, siihen kuuluu usein myös sääntöjen joustava noudattaminen, esim. ajan mieluummin punaisiin, kuin vaikka jään auton alle.
miten sitten jatkossa lapselle perustelet, ettei hän kuitenkaan saa valehdella teille? Toisekseen ikärajat on tehty lasten suojelemiseksi.
Ikää voidaan kysyä vielä salin ovella ja käännyttää pois. Joskus kysyvät ikää myös suoraan lapselta (olen nähnyt muutamaan otteeseen), muista sitten kertoa lapselle jo etukäteen, että valehtele ikäsi jos joku kysyy.
Mistä näitä idioottivanhempia oikein sikiää?
tällöin kannattaa täydellistä anarkiaa. Voi kun teitä olisi opetettu ajattelemaan myös omilla aivoilla, niin tämä selittäminen ei olisi näin monimutkaista.
t. EI-AP
yhteisesti koeteltu ja hyviksi havaittu. Yhteiskunta tarvitsee sääntöjä toimiakseen. Muuten kaiken maailman psykopaatit saavat "ajatella omilla aivoillaan" ja tehdä mitä tykkäävät.
Sitäkö haluat?
Enkä ottanut kantaa yhteiskunnan sääntöihin, olen samaa mieltä, että finnkino ei voi tehdä poikkeusta. Se, että minä vien nuoremman lapsen elokuviin, on toinen juttu.
On eri asia ajatella omilla aivoillaan ja tehdä ratkaisuja henkensä pelastamiseksi kuin tieten tahtoen rikkoa lakia, koska uskoo olevansa se poikkeus, jolle se on sallittua. Olennainen kysymys on MIKSI juuri tämän 4,5-vuotiaan pitäisi päästä elokuviin vaikka hän on alaikäinen? Koska lapsi haluaa, ei ole riittävä syy rikkoa selkeää kieltoa.
Liiknetessä näin ajattelevat eivät ole niitä, jotka väisätvät punaisia päin välttääkseen onnettomuuden vaan niitä, jotka ajavat reipasta ylinopeutta, koska tie on tyhjä ja MINULLA on kiire ja koska MINÄ kyllä hallitsen auton suuremmissa nopeuksissakin.
Minä ainakin toivon, että lapseni ei noudata sääntöjä ja lakeja koskaan niitä kyseenalaistamatta (ts. natsit...). Olen myös huomannut, että menestyvät ihmiset osaavat aina suhteuttaa ja kyseenalaistaa asioita ja tehdä ITSE fiksuja johtopäätöksiä.
Parhaita asioita, mitä lapselleen voi opettaa, on ajattelemaan omilla aivoilla ja kyllä, siihen kuuluu usein myös sääntöjen joustava noudattaminen, esim. ajan mieluummin punaisiin, kuin vaikka jään auton alle.
miten sitten jatkossa lapselle perustelet, ettei hän kuitenkaan saa valehdella teille? Toisekseen ikärajat on tehty lasten suojelemiseksi.
Ikää voidaan kysyä vielä salin ovella ja käännyttää pois. Joskus kysyvät ikää myös suoraan lapselta (olen nähnyt muutamaan otteeseen), muista sitten kertoa lapselle jo etukäteen, että valehtele ikäsi jos joku kysyy.
Mistä näitä idioottivanhempia oikein sikiää?
eivät itsekään huomaa tuossa asiassa mitään mätää.
Meillä lapset KYSELEVÄT ja KYSEENALAISTAVAT, ja heille saa ihan tosissaan selittää kaikkea maan ja taivaan väliltä. Mm. elokuvien ikärajat on keskusteltu läpi jo ajat sitten ja lapset ovat hyväksyneet niiden perusteet.
Ja uskokaa tai älkää: teette lapsillenne karhunpalveluksen, jos ehdoin tahdoin opetatte heidät olemaan noudattamatta sääntöjä. Vaikeuksia on tiedossa viimeistään koulussa. Ja mitä noihin elokuvien ikärajoihin tulee, niin jos joustatte 4-vuotiaan kohdalla, joudutte joustamaan myöhemminkin.
Mutta itsepähän soppanne keitätte.
t. 15-, 11- ja 6-vuotiaiden äiti
asian suhteen koulussa. Ilman, että kasvatukessani noudatettiin kirjaimellisesti Suomen elokuvasäätiön suosituksia, olen osannut noudattaa sääntöjä koulussa ja työpaikalla. Eikö ole hurjaa!
Tosin, en usko, että tunnollisin sääntöjen noudattaja voi mitenkään yletä yksityisen puolen firmassa kovin korkealle.
eivät itsekään huomaa tuossa asiassa mitään mätää.
Meillä lapset KYSELEVÄT ja KYSEENALAISTAVAT, ja heille saa ihan tosissaan selittää kaikkea maan ja taivaan väliltä. Mm. elokuvien ikärajat on keskusteltu läpi jo ajat sitten ja lapset ovat hyväksyneet niiden perusteet.
Ja uskokaa tai älkää: teette lapsillenne karhunpalveluksen, jos ehdoin tahdoin opetatte heidät olemaan noudattamatta sääntöjä. Vaikeuksia on tiedossa viimeistään koulussa. Ja mitä noihin elokuvien ikärajoihin tulee, niin jos joustatte 4-vuotiaan kohdalla, joudutte joustamaan myöhemminkin.
Mutta itsepähän soppanne keitätte.
t. 15-, 11- ja 6-vuotiaiden äiti
Se kaksi vuotta 5v-ikään asti on JO joustoa!
Siis on määritelty, että henkisesti tuo elokuva sopii vasta 7-vuotiaalle, OIKEESTI!
tämä samainen lapsi oli muuten jo oisko ollut vasta 1v. tai 2v. kun oli leffassa (ei mikään babybio) sallitussa elokuvassa katsomassa Joulupukki-elokuvaa meidän kanssa! :)
Mitäs av-mammat siitä sanotte?
SUOSITUS on ettei alle 3v viedä tavalliseen näytökseen. No mutta hyvin hän istui ja katseli leffaa koko ajan, ei häirinnyt edes mitenkään. (ja tiesimme tämän, koska olin mm. käynyt hänen kanssa paljon babybiossa, että pärjää leffassa kyllä).
Nää hysteerikot on varmaan 99% niitä jolla vielä ei ole isoja lapsia (meillä vamhin jo 16v.), joten sitä on vielä idealismia...
Voin kertoa että ei se lapsi pilalle mene vaikka katsookin jnkun leffan muutama kk ennen suositusikärajaa, jos jostain LASTEN leffasta kyse.
Ei meillä silti osteta kaljaa teineillemme, olemme tarkkoja pelien ikärajoista ja noista K15 / K18 yms. leffoista.
Vähän niinkuin terveen järjen käyttö sallittua.
Sinänsä kannatan kyllä lakien ja sääntöjen noudattamista, ja yleensä olen tosi tarkka kaikesta, ja tässäkin mua vähän ärsyttää tuo mahdollinen valehtelu, mutta haluamme kovasti katsoa yhdessä Toy Storyn niin aiomme tehdä sitten niin.
Asia ei niin suuren suuri - voi sitä joskus joutua hetkeksi pysäköimään vaikka kielletylle paikalle tms. jos pakkotilanne (tätäkin vältän viiemiseen asti, en vaan pidä siitä yleisesti että sääntöjä rikotaan ja se on minulle epämukavaa, mutta... tässä leffa-asiassa anann kyllä oman järkeni toimia.)
ap
niin kuin joku kirjoitti, että lippu oli hyvitetty, kun ei ovella päästettykään sisään?
Eihän meillä sitten mitään pahaa riskiä edes ole, mennään kokeilemaan - se harmittaisi vietävästi jos tosiaan lippujen hintaa ei saisi takaisin eli jäisi esim. 3 lippua (2 aik. + 1 lapsi) käyttämättä =(.
ap
Ei ole mielestäni sopiva alle kouluikäisille.
Sinänsä kannatan kyllä lakien ja sääntöjen noudattamista, ja yleensä olen tosi tarkka kaikesta, ja tässäkin mua vähän ärsyttää tuo mahdollinen valehtelu, mutta haluamme kovasti katsoa yhdessä Toy Storyn niin aiomme tehdä sitten niin.
ap
miksi sitä täällä tilität.
eikä traumatisoitunut mitenkään tai pelännyt koko elokuvan aikana. Eihän sen pitäisi olla mahdollista!!
Se kaksi vuotta 5v-ikään asti on JO joustoa!
Siis on määritelty, että henkisesti tuo elokuva sopii vasta 7-vuotiaalle, OIKEESTI!
Sinänsä kannatan kyllä lakien ja sääntöjen noudattamista, ja yleensä olen tosi tarkka kaikesta, ja tässäkin mua vähän ärsyttää tuo mahdollinen valehtelu, mutta haluamme kovasti katsoa yhdessä Toy Storyn niin aiomme tehdä sitten niin. ap
miksi sitä täällä tilität.
vaan kysyinkin NEUVOA / KOKEMUSTA, miten tarkkoja ovat ikärajoista??? Että päästäänköhän sisään?
En mä kaivannutkaan mitään moraalisaarnaa / synninpäästöä tai muuta (toki arvasin että sellaisiakin tullaan tähän ketjuun sotkemaan... valitettavasti enemmän kun suoria vastauksia mun kysymykseen).
Mutta kaipaan siis kokemuksia miten helppo/vaikea päästä 4v:n kanssa 5v leffaan tmv.
ap
Että päästäänköhän sisään?
kyllä tuo melkoista avautumista on :-D
olet valmis valehtelemaan.
Kaikkia sitä maa päällään kantaa.
voi juoda ja toivonkin, että lapseni tekevät päätelmänsä suhteutettuna ikäänsä ja muuhun, eivätkä sen mukaan, että saavat lain mukaan juoda, joten sitten täytyy juoda. Ihan yhtä hyvin tällainen ehdottomuus voi toimia siihenkin suuntaan.
Lain mukaan ikäraja on 18 ja muusta saa rangaistusta, näin ei kuitenkaan ole leffassa, joten siinä mielessä ei ihan sama vertaus...
etkö voi opettaa heille että kaikkea ei tarvitse tehdä?
Minä en anna lasten juoda tai polttaa alaikäisinä, enkä katsoa kiellettyjä elokuvia.
Heidän ei myöskää tarvitse juoda,silloin kuin laki sallii tai katsoa elokuvia tai polttaa!
Minä en käytä alkoholia,koska minun tulee siitä huono olo,vaikka saisinkin. En myöskään katso sellaisia elokuvia, vaikka kuinka saisin, joissa on väkivaltaa. Eivätköhän lapseni tämän mallin opi kotoaan. Lapset eivät ole aivottomia idiootteja,ainakaan minun lapseni,joille täytyy antaa kaikki vapaus jo pienenä , että myöhemmin osaisivat ajatella omilla aivoillaan.
Esimerkiksi minun esikoiseni pohtii tätä maailmaa ja sen arvoja hyvinkin viisaasti, ja kyseenalaistaa niitä, vaikka moni asia häneltä onkin kielletty. Ja tunnen myös monta, monta nuorta, jotka osaavat yhtä lailla kyseenalaistaa maailmaa, vaikkeivat saakaan ryypätä ja rellestää.
Sinä tee vain hallaa lapsillesi,kun et luota heidän ajattelukykyynsä mutta laitat heidät liian pienenä otttamaan vastuuta siitä, mikä on heille hyväksi ja mikä ei. Aivan kuin et haluaisi itse ottaa vastuuta omista lapsistasi.
laitat heidät liian pienenä otttamaan vastuuta siitä, mikä on heille hyväksi ja mikä ei. Aivan kuin et haluaisi itse ottaa vastuuta omista lapsistasi.
enemmän kiinnostaa että saako hän sen muutaman euron takaisin jos käännyttävät.
kun se on niin kypsä että voi kyllä jo juoda