Miten tarkkoja Finnkinolla ollaan ikärajoista? Ootteko vieneet 4v:n 7/5 -näytöksiin??
Siis 4,5 v. haluaisi kovin kovasti nähdä ainakin Shrekin ja Toy Storyn - ja niissähän on ikäraja 7 / vanh. seurassa 5v.
Onkohan ne kovin tarkkoja eli kysyvätkö aina ikää, ja jos sanomme että on 5, niin voivatko vaatia henkkaria?
Eihän tuon ikäisellä edes ole virallista henkkaria, ja tuskin mulla on velvoite esim. KELA-korttia mukana kanniskella kun ei se edes ole virallinen henkkari (eli voisin lainata vaikka joltain, tosin ei taida oikein olla sopivaa 5v:tä tuttavapiirissä :).
Onko kokemusta esim. stadin/Jumbon/Iso omenan teattereista, miten tarkkoja ovat??
Ois kurjaa ostaa kalliit liput jos ovella ei pääsiskään sisään...
Kommentit (97)
Jos olet sitä mieltä, että K7-leffaan voi mennä 4-vuotiaana, niin varmaan annat 12-13-vuotiaan katsoa K18-leffoja..
Siis leffa ei ole vain k7, VAAN se on K5 aikuisen seurassa!!!
KAIKISSA leffoissa ikäraja on 2v. alempi aikuisen seurassa!! PAITSI K18 leffoissa jotka todella on K18, mutta ne siis on yleensä niin sairaita että ei ne ole hyviä kellekään.
Esim. Potterit on K11 / K9 vanhemman seurassa! Ja kotivideolta joka ei niin jännä, voi mielestäni vanhemman kanssa katsoa jo 8-v (lapsesta riipuen toki..)
ap
Siis leffa ei ole vain k7, VAAN se on K5 aikuisen seurassa!!!
lastenelokuvien kohdalla vanhemmat voivat itse päättää minkä ikäisen vie elokuviin. Ikärajat on lähinnä suosituksia (joita ehkä kannattaa noudattaakin).
K-18 elokuvat on niitä, joiden kohdalla ikärajoista ei jousteta.
nin oikein hyvin voi jo mennä. Kyllä sä äitinä itse tiedät mitä voi katsoa ja mitä esim jo kotona katsonut. Elokuvissa kuitenkin se vanhempi koko ajan vieressä eikä ainakaan meiltä koskaan ole ikää eikä kelakortteja kyselty :D mun lapsi pienikokoinen ja näyttää ikäistään vuoden pari nuoremmalta eikä koskaan siltikään ole kyselty!
lastenelokuvien kohdalla vanhemmat voivat itse päättää minkä ikäisen vie elokuviin. Ikärajat on lähinnä suosituksia (joita ehkä kannattaa noudattaakin). K-18 elokuvat on niitä, joiden kohdalla ikärajoista ei jousteta.
Nuo nimenomaan eivät ole suosituksia, vaan ihan oikeita rajoja. Teatterit valvovat, että niitä noudatetaan. Vaan aina on näitä idiootteja vanhempia, jotka eivät ymmärrä, että lasten parhaan kuuluu mennä vanhempien itsekkyyden edelle näissä asioissa.
et halua noudattaa rajoja????
Miten lapsesi on NIIN erikoinen ettei tarvitse rajoja niinkuin muut lapset?
Mua niin ällöttää tuollasen vanhemmat jotka ei pysty ajattelemaan lapsensa parasta. Tänä päivänä on niin paljon elokuvia jotka sopivat kaikenikäisille että mikä pakkomielle on viedä lapsi johonkin mihin hänellä ei ole ikää?
leffateatterin ovella yrittäessään viedä pieniä lapsiaan K-7 leffaan?
Ihan oikein hänelle ja teille muille idiooteille, jotka pelottelette lapsianen ja opetatte heidät valehtelemaan.
oma lapsi on nyt 10 v ja vieläkin vähän pelotti Potter kotona vaikka vanhempien kanssa katsoikin.
Vaikka ei muuten olekaan mikään arkajalka tai yliherkkä
eikä mitkään suositukset.
Tässä vielä AV-mammoille kuvaukset ikärajojen perusteista.
http://kinocity.fi/fi/gilda/ikarajat
Edellä meni sisään kaksi isompaa tyttöä ja pieni poika ja äiti jäi näyttämään lippuja lasten jo livahdettua. Lipuntarkastaja kysyi että minkä ikäinen poika oli kyseessä ja ääiti sanoi että pian 5v, jolloin ovitarkastaja sanoi että valitettavasti poika on haettava teatterisalista pois, sillä heidän on noudatettava lakeja. siinä ei siis äidin selittelyt auttanut että ovat kotonakin katselleet K7 leffoja jne. Joutui hakemaan pojan pois ja keikkui kahden viaheilla että pärjäävätkö tytöt leffassa ilman aikuista ja jätti sitten tytöt sinne. Ovitarkastaja sanoi että lippu kyllä hyvitetään tällaisissa tapauksissa.
En tiedä kuinka olisi käynyt jos olisi vain sanonut että on jo 5v, että olisiko se pitänyt todistaa?
Ainakaan meidsän pienikokoisen tytön ikää ei koskaan ole kysytty vaikka 5-vuotiaana oli 3-4v kokoinen....jos lapsi melkein jo 5v niin mun mielestäni on hysteriaa vauhkota ikärajoista ja niiden noudattamisesta :D huvittavaa että lapsi olis aivan liian pieni vielä 4v10kk iässä mutta sit 2kk päästä jo vallan kypsä :D
Edellä meni sisään kaksi isompaa tyttöä ja pieni poika ja äiti jäi näyttämään lippuja lasten jo livahdettua. Lipuntarkastaja kysyi että minkä ikäinen poika oli kyseessä ja ääiti sanoi että pian 5v, jolloin ovitarkastaja sanoi että valitettavasti poika on haettava teatterisalista pois, sillä heidän on noudatettava lakeja. siinä ei siis äidin selittelyt auttanut että ovat kotonakin katselleet K7 leffoja jne. Joutui hakemaan pojan pois ja keikkui kahden viaheilla että pärjäävätkö tytöt leffassa ilman aikuista ja jätti sitten tytöt sinne. Ovitarkastaja sanoi että lippu kyllä hyvitetään tällaisissa tapauksissa. En tiedä kuinka olisi käynyt jos olisi vain sanonut että on jo 5v, että olisiko se pitänyt todistaa?
isomman sisaruksen korttia! Teattereiden pitäis jotenkin valvoa mutta miten se käytännössä tapahtuisi? Muutenkin nuo ikärajat häilyviä sillä lapset erilaisia ja pakkohan sitä vaan on luottaa vanhempien harkintakykyyn! Hassua muuten alkaa vängätä jos joku 4v menossa katsomaan 5veen elokuvaa sillä moni sen ikäinen jo ihan kypsä katsomaan jotain autot-elokuvaa (ikäraja oli 5v)
lastenelokuvien kohdalla vanhemmat voivat itse päättää minkä ikäisen vie elokuviin. Ikärajat on lähinnä suosituksia (joita ehkä kannattaa noudattaakin). K-18 elokuvat on niitä, joiden kohdalla ikärajoista ei jousteta.
Nuo nimenomaan eivät ole suosituksia, vaan ihan oikeita rajoja. Teatterit valvovat, että niitä noudatetaan. Vaan aina on näitä idiootteja vanhempia, jotka eivät ymmärrä, että lasten parhaan kuuluu mennä vanhempien itsekkyyden edelle näissä asioissa.
vaikka elokuvien ikärajojen noudattamisen, jos ei mitään muuta keksi.
18v on rajana miedoissa alkoholeissa eikä 17v11kk vanha saa ostaa mikäli papereita kysytään.
:D huvittavaa että lapsi olis aivan liian pieni vielä 4v10kk iässä mutta sit 2kk päästä jo vallan kypsä :D
leffateatteriin, muiden katsojien kiusaksi
eräät vanhemmat kun eivät osaa itse arvioida lapsensa kypsyyttä vaan tuijotellaan toisten laatimiin ikärajoihin sokeasti. Toiset tuntee lapsensa toiset ei! Mulle ainakin nuo ikärajat ovat vain suuntaa antavia. Mun 4,5v on ollut katsomassa 5veen elokuvia kanssani ja hihkui siellä ilosta :D ei itkenyt todellakaan!
Meillä kans 4.5v, jota olen viemässä katsomaan Shrekiä. Olen näyttänyt sen jo englanninkielisenä, eikä siinä ollut hänelle liian pelottavia kohtia, joten en ole siitä huolissani, haluaa nähdä suomeksi.
Oliko se toy storykin jo leffassa?
Itse en lähtisi tieten tahtoen viemään liian pientä leffaan. Enkä varsinkaan näyttäisi mitään Pottereiden tyylistä nelivuotiaalle. Ne rajat on kuitenkin määritellyt joku, joka tietää lasten psyykestä yleisellä tasolla huomattavasti enemmän kuin minä. En myöskään halua olla pilaamassa muiden leffailtaa, jos lapsi pelkääkin.
Kyse on puolesta vuodesta, ja lastenleffoja tulee teattereihin ja DVD:lle koko ajan. Ei se ole niin ylitsepääsemätön asia.
pakollisia, joten mikä ihmeen vimma sulla on niitä rikkoa?
Mitäs sitten teet, kun lapsesi pelkää ja alkaa itkeä ja muiden elokuvanautinto on pilalla?
Mä en tajua näitä mun-lapselle-heti-kaikki-nyt -vanhempia, jotka vielä opettaa lapsensa samanlaisiksi. Olet varmaan samaa porukkaa, joka huvipuistossa yrittää saada lapsensa isompien laitteisiin, kun "lapsi haluaa".
Mä sanon mun lapselle, että sä olet vielä liian pieni katsomaan sitä elokuvaa.