Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tarkkoja Finnkinolla ollaan ikärajoista? Ootteko vieneet 4v:n 7/5 -näytöksiin??

Vierailija
30.07.2010 |

Siis 4,5 v. haluaisi kovin kovasti nähdä ainakin Shrekin ja Toy Storyn - ja niissähän on ikäraja 7 / vanh. seurassa 5v.

Onkohan ne kovin tarkkoja eli kysyvätkö aina ikää, ja jos sanomme että on 5, niin voivatko vaatia henkkaria?

Eihän tuon ikäisellä edes ole virallista henkkaria, ja tuskin mulla on velvoite esim. KELA-korttia mukana kanniskella kun ei se edes ole virallinen henkkari (eli voisin lainata vaikka joltain, tosin ei taida oikein olla sopivaa 5v:tä tuttavapiirissä :).

Onko kokemusta esim. stadin/Jumbon/Iso omenan teattereista, miten tarkkoja ovat??

Ois kurjaa ostaa kalliit liput jos ovella ei pääsiskään sisään...

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. kolmvuotiasta ei pelota/sureta ollenkaan ne asiat, minkä vuoksi joku elokuva on kielletty lapsilta, kun ei ymmärrä vielä - esim. jos joku sairastuu. Vanhempi lapsihan siellä todennäköisemmin itkee. Tai äiti :)

Pelottavia ovat kovat äänet ja pimeät kohtaukset, joita itse asiassa on Shrek 3ssa jonkin verran, mutta meillä se ei ole pelottanut ollenkaan.

eräät vanhemmat kun eivät osaa itse arvioida lapsensa kypsyyttä vaan tuijotellaan toisten laatimiin ikärajoihin sokeasti. Toiset tuntee lapsensa toiset ei! Mulle ainakin nuo ikärajat ovat vain suuntaa antavia. Mun 4,5v on ollut katsomassa 5veen elokuvia kanssani ja hihkui siellä ilosta :D ei itkenyt todellakaan!

Vierailija
42/97 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei viedä, kun niissä ei yksinkertaisesti ole mitään pelottavaa, jos lapsi on tottunut elokuvia katsomaan.

Monet teatterinäytökset ilman ikärajaa ovat huomattavasti pelottavampia. Kaikkea ei aina pidä ottaa niin kirjaimellisesti, 'siellä varmaan joku lapsipsykiatri on tutkinut asiaa ja päättänyt näiden leffojen ikärajoista...'.

Itse en lähtisi tieten tahtoen viemään liian pientä leffaan. Enkä varsinkaan näyttäisi mitään Pottereiden tyylistä nelivuotiaalle. Ne rajat on kuitenkin määritellyt joku, joka tietää lasten psyykestä yleisellä tasolla huomattavasti enemmän kuin minä. En myöskään halua olla pilaamassa muiden leffailtaa, jos lapsi pelkääkin.

Kyse on puolesta vuodesta, ja lastenleffoja tulee teattereihin ja DVD:lle koko ajan. Ei se ole niin ylitsepääsemätön asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arka lapsi saattaa pelästyä ja itkeä vaikka oliskin jo ikää riittävästi...

Vierailija
44/97 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsomaan, mutta ei menty vaan selitin, että olisi kiva mennä mutta ei voida, kun on liian pieni. Lapsi sitten toisteli lausettani aina mainoksen nähdessään. No nyt ko. leffa ilmestyi jo dvd:nä ja sitä sitten katsottu kotona.

Lumikki-leffaa käytiin katsomassa ilmaisnäytöksessä elokuvatatterissa ja selvästi muutamat kohdat olivat pelottavia silloin vähän päälle 4v.

Vierailija
45/97 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kysyisin, että onko kaupassa miten tarkkoja noiden ikärajojen kanssa, kun meidän 10 vee niin kovasti haluais nauttia olutta aterialla. Että jätänkö 10 vee vähän sivummalle, ettei kaupan täti huomaa, että ostan sille vai miten? 8 vuotta on niin pitkä aika odottaa, että saa itse ostaa.

Vierailija
46/97 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätköhän ne yhtä lailla itsekkäistä syistä niitä vahdi.

Nuo nimenomaan eivät ole suosituksia, vaan ihan oikeita rajoja. Teatterit valvovat, että niitä noudatetaan. Vaan aina on näitä idiootteja vanhempia, jotka eivät ymmärrä, että lasten parhaan kuuluu mennä vanhempien itsekkyyden edelle näissä asioissa.

[/quote]

Vierailija
47/97 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskään kotona tälläisiä elokuvia tai ohjelmia ei meillä saa katsoa.

Vierailija
48/97 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka älykääpiö vertaa oluen juomista lasten elokuvan katsomiseen?

Vierailija
49/97 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en näyttäisi vielä pottereita todellakaan. Äitinä tuntee lapsensa, olen niistä vilauksia nähnyt ja tiedän, että pelottaisivat vielä kovasti.

Lapsen kanssa muuten kannattaa aina puhua vähänkin pelottavista kohdista, niin mielestäni mitään ongelmaa ei ole. Asiat vaan pitää muistaa käsitellä, lapsilla on yksinään ihmeellisiä ajatuksia usein jostain kohdista, vaikka ei olisi ikärajaa lainkaan.

nin oikein hyvin voi jo mennä. Kyllä sä äitinä itse tiedät mitä voi katsoa ja mitä esim jo kotona katsonut. Elokuvissa kuitenkin se vanhempi koko ajan vieressä eikä ainakaan meiltä koskaan ole ikää eikä kelakortteja kyselty :D mun lapsi pienikokoinen ja näyttää ikäistään vuoden pari nuoremmalta eikä koskaan siltikään ole kyselty!

Vierailija
50/97 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 4,5 v. haluaisi kovin kovasti nähdä ainakin Shrekin ja Toy Storyn - ja niissähän on ikäraja 7 / vanh. seurassa 5v.

Onkohan ne kovin tarkkoja eli kysyvätkö aina ikää, ja jos sanomme että on 5, niin voivatko vaatia henkkaria?

Eihän tuon ikäisellä edes ole virallista henkkaria, ja tuskin mulla on velvoite esim. KELA-korttia mukana kanniskella kun ei se edes ole virallinen henkkari (eli voisin lainata vaikka joltain, tosin ei taida oikein olla sopivaa 5v:tä tuttavapiirissä :).

Onko kokemusta esim. stadin/Jumbon/Iso omenan teattereista, miten tarkkoja ovat??

Ois kurjaa ostaa kalliit liput jos ovella ei pääsiskään sisään...

Vierailija
51/97 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten sitten jatkossa lapselle perustelet, ettei hän kuitenkaan saa valehdella teille? Toisekseen ikärajat on tehty lasten suojelemiseksi.

Ikää voidaan kysyä vielä salin ovella ja käännyttää pois. Joskus kysyvät ikää myös suoraan lapselta (olen nähnyt muutamaan otteeseen), muista sitten kertoa lapselle jo etukäteen, että valehtele ikäsi jos joku kysyy.

Mistä näitä idioottivanhempia oikein sikiää?

Vierailija
52/97 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten sitten jatkossa lapselle perustelet, ettei hän kuitenkaan saa valehdella teille? Toisekseen ikärajat on tehty lasten suojelemiseksi. Ikää voidaan kysyä vielä salin ovella ja käännyttää pois. Joskus kysyvät ikää myös suoraan lapselta (olen nähnyt muutamaan otteeseen), muista sitten kertoa lapselle jo etukäteen, että valehtele ikäsi jos joku kysyy. Mistä näitä idioottivanhempia oikein sikiää?

Voiko traagisempaa lapselle tapahtuakaan kun saada vanhemmat, jotka vievät elokuviin pari kuukautta ennen 5-vuotissynttäreitä?

Vierailija
53/97 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin jos epäilevät vanhemman vastausta.

Vierailija
54/97 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten sitten jatkossa lapselle perustelet, ettei hän kuitenkaan saa valehdella teille? Toisekseen ikärajat on tehty lasten suojelemiseksi. Ikää voidaan kysyä vielä salin ovella ja käännyttää pois. Joskus kysyvät ikää myös suoraan lapselta (olen nähnyt muutamaan otteeseen), muista sitten kertoa lapselle jo etukäteen, että valehtele ikäsi jos joku kysyy. Mistä näitä idioottivanhempia oikein sikiää?

Voiko traagisempaa lapselle tapahtuakaan kun saada vanhemmat, jotka vievät elokuviin pari kuukautta ennen 5-vuotissynttäreitä?

Vierailija
55/97 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

17v 11kk voisi aivan hyvin elimistönsä puolesta juoda alkoholia, mutta ikäraja on 18 vuotta, piste.

Sama juttu elokuvien kanssa. Miettikää nyt oikeasti, mammat. Jos sinne leffaan päästetään 4v 9kk, niin miksei 4v 6kk? Ja jos 4v 6kk, niin miksei saman tien 4v 2kk, 3v 8kk, 3v 3kk...

Vierailija
56/97 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin toivon, että lapseni ei noudata sääntöjä ja lakeja koskaan niitä kyseenalaistamatta (ts. natsit...). Olen myös huomannut, että menestyvät ihmiset osaavat aina suhteuttaa ja kyseenalaistaa asioita ja tehdä ITSE fiksuja johtopäätöksiä.

Parhaita asioita, mitä lapselleen voi opettaa, on ajattelemaan omilla aivoilla ja kyllä, siihen kuuluu usein myös sääntöjen joustava noudattaminen, esim. ajan mieluummin punaisiin, kuin vaikka jään auton alle.

miten sitten jatkossa lapselle perustelet, ettei hän kuitenkaan saa valehdella teille? Toisekseen ikärajat on tehty lasten suojelemiseksi.

Ikää voidaan kysyä vielä salin ovella ja käännyttää pois. Joskus kysyvät ikää myös suoraan lapselta (olen nähnyt muutamaan otteeseen), muista sitten kertoa lapselle jo etukäteen, että valehtele ikäsi jos joku kysyy.

Mistä näitä idioottivanhempia oikein sikiää?

Vierailija
57/97 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi juoda ja toivonkin, että lapseni tekevät päätelmänsä suhteutettuna ikäänsä ja muuhun, eivätkä sen mukaan, että saavat lain mukaan juoda, joten sitten täytyy juoda. Ihan yhtä hyvin tällainen ehdottomuus voi toimia siihenkin suuntaan.

Lain mukaan ikäraja on 18 ja muusta saa rangaistusta, näin ei kuitenkaan ole leffassa, joten siinä mielessä ei ihan sama vertaus...

17v 11kk voisi aivan hyvin elimistönsä puolesta juoda alkoholia, mutta ikäraja on 18 vuotta, piste.

Sama juttu elokuvien kanssa. Miettikää nyt oikeasti, mammat. Jos sinne leffaan päästetään 4v 9kk, niin miksei 4v 6kk? Ja jos 4v 6kk, niin miksei saman tien 4v 2kk, 3v 8kk, 3v 3kk...

Vierailija
58/97 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin toivon, että lapseni ei noudata sääntöjä ja lakeja koskaan niitä kyseenalaistamatta (ts. natsit...). Olen myös huomannut, että menestyvät ihmiset osaavat aina suhteuttaa ja kyseenalaistaa asioita ja tehdä ITSE fiksuja johtopäätöksiä. Parhaita asioita, mitä lapselleen voi opettaa, on ajattelemaan omilla aivoilla ja kyllä, siihen kuuluu usein myös sääntöjen joustava noudattaminen, esim. ajan mieluummin punaisiin, kuin vaikka jään auton alle.

Tottakai lapsille pitää opettaa kyseenalaistamista (en nyt näkisi tässä kuitenkaan vertailukohtaa kansallissosialismiin), mutta ihan yhtälailla myös sääntöjen noudattamista. Fiksut ja menestyvät ymmärtävät, ettei kyseenalaistaminen ole yksi yhteen sääntöjen rikkomisen kanssa.

Vierailija
59/97 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen alle oleva lapsonen pääsee, jos vanhemmat pitää kädestä, tai ottaa syliin tai osaa viedä heti pois, jos tulee lapselle paniikki ja itkettää tai osaa sensuroida elokuvaa laittamalla käsi lapsen silmien eteen, osaa komentaa lapsen olemaan hiljaa ja aloillaan häiritsemäti muita, selittää asiat jälkikäteen ettei tule pahoja unia jne. Niin ja tätä toimintaa sitten odotetaan siltä vanhemmalta!

Oikeasti AP:n lapsi siis on sallittuu ikärajaan nähden 3 VUOTTA liian nuori. Tuo 5v on JO se harkinnanvarainen jousto.

Vierailija
60/97 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat tosi tarkkoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi