Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Marie, onko liian hienosteleva nimi suomalaiselle?

Vierailija
30.07.2010 |

Sukunimi on suomalainen, mutta ei mikään tusinanimi. Miten nimen lausuisit? Marii vai Marie?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
31.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei, emme valitse tällekään lapselle nimeä hiekkalaatikkomammojen maun mukaan, mutta ainahan se kiinnostaa, miltä nimet muiden korvaan kuulostavat ja vaikuttavat ;)

ap

Vierailija
2/25 |
31.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole mitään hienostelua.lausuisin, ellei toisin ohjistettaisi, niinkuin kirjoitetaan ja niin ehkä hauskinkin mielestäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se ongelma tulee juuri siinä, etten tietäisi, kummalla tavalla lausutaan. Varmaan reippaasti kysyisin ihmiseltä itseltään.

Mulla on tuonniminen tuttu, joka on nimenomaan [marie].

Vierailija
4/25 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä nimeä käytettiin vielä 1800 luvulla ja 1900-luvun alussa suomessa. Nimi lausutaan Marii ja näin itsekkin sen lausuisin. en tajua miksi kaikkien pitäisi olla mikkoja ja mareja..

Vierailija
5/25 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin joutuisin miettimään että mitenköhän se lausutaan, ääntäisinkö englanniksi vai sanotaanko samalla lailla kuin Marie-keksi... Minusta on aina vähän kurjaa jos pitää miettiä miten nimi lausutaan. Olettaisin kuitenkin että lausutaan suomeksi kun Suomessa ollaan ja vanhemmat suomalaisia. Esim. Mariet olisi helpompi, lausuisin automaattisesti suomeksi.

Vierailija
6/25 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marie.

Niinkuin Marie-keksi :)

Vierailija
7/25 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

, jonka nimi lausutaan kuten kirjoitetaan. Tottuneena sanoisin, että ihan normaali nimi. Hienostelua on, jos nimi täytyy lausua kahdella i:llä.

Vierailija
8/25 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lausuisin Marje.

Vierailija
9/25 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin suomalaisjunttti olisi antanut hienomman nimen kuin osaa lausua? Siis jos sanotaan kuten kirjoitetaan?

Kyllä nimen valinta on vastuullinen tehtävä :D

ap

Vierailija
10/25 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaisjuntti on antanut hienomman nimen kuin osaa lausua. Silloin kun itse mietin lapselle nimeä käytin hiekkalaatikkotestiä. Miltä tuntuis karjua nimeä taloyhtiön hiekkalaatikolla kun jälkikasvu heittää hiekkaa naapurin Villen naamalle. Lopputuloksena annoin luojan kiitos ihan tavallisen mutta ei top 10 -nimen, ja puistattaa pari vaihtoehtoa joita hetken harkitsin.

Vierailija
11/25 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä mulle tullut ennen ketjun avausta mieleenkään, että pitäisi lausua jotenkin muuten kuin miten kirjoitetaan. Eli ihan Marie sanoisin.

Vierailija
12/25 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lausutaan suomessa marie.

Kannattaa muistaa, että on Ranskassa miehen nimi (tarkoittaa aviomiestä).

Eli kv-yhteyksissä voi tulla sekannuksia sukupuolesta. Siksi me ei valittu tuota nimeä, vaikka suosikkien joukossa oli.

Vierailija
13/25 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa Marie on varsin yleinen nimi tytöllä, mutta sitähän ei tosiaan sitten hiekkalaatikkopiirit tiedä. Siksi kai en osaa itse arvioida tuon nimen "hienoutta" suomalaisten korvissa, kun olen siihen toisaalla tottunut.

ap

Vierailija
14/25 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että on Ranskassa miehen nimi (tarkoittaa aviomiestä).

Aviomies on ranskaksi mari tai epoux.

Vierailija
15/25 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lausuttuna [marii] se tarkoittaa aviomiestä. Miehen nimissä voi esiintyä yhdysnimen jälkiosassa, esim. Jean-Marie.

Älä siis pelkää sekaannuksia höpöpuheiden takia.

Vierailija
16/25 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ääntämisen kanssa voi olla ongelmia. Ensin ajattelin, että tietysti nimen sanon 'Marii'. Mutta sitten muistin Marie-keksit, jotka sanon 'Marie'.

Onko sekään niin vaarallista, jos joku sanoo väärin? Eihän noista muodoista kumpikaan ruma ole. Tutut oppii kyllä, kun kerrotaan miten sanotaan.

Vierailija
17/25 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeistään jossain virastossa.

Vierailija
18/25 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

liian paha väännös :D

ap

Vierailija
19/25 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on Marie ja ihan samalla tavalla nimen sanon (kuten muutkin hänen nimensä) miten kirjoitetaan.

Hänellä on myös lempinimi, jota en koskaan käytä juuri siitä syystä, että Marie on niin kaunis.

Vierailija
20/25 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lausuisin Marii.

Meidän tytön toinen nimi on Maria ja ainakin sukulaiseni lausuvat senkin Mariia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi