Juoko joku oikeesti vielä kahvia n. desin vetoisista kupeista?
Olen ihmetellyt tätä mielessäni jo aiemminkin.. nimittäin kahvikeittimien mittataulukkoa (siis kun kaadetaan vettä säiliöön, näyttää paljonko tulee isoja ja pieniä kupillisia)
Oikeammin nämä ovat kyllä pienet, ja älyttömän pienet kupilliset..
Keitin tossa just itselleni ja miehelle kahvia. Kahvinkeitin näyttää että 7 isoa kupillista, mutta kokemuksesta tiedän jo että jos meinataan kaksi kupillista saada molemmat, niin tuon verran on vettä laitettava...
Ja siis ei meillä ole edes mitkään jättikupit, ihan tuollaiset normaalit mukit, eipä juuri pienempiä mistään enää löydäkään (paitsi jotain espresso-kuppeja.. niin ja meidän keitin EI ole espressokeitin :D )
Koskahan kahvinkeittimien mittataulukko päivittyy nykyaikaan...
Kommentit (13)
Meillä joutuvat sitten juomaan mukeista :)
Äitin osti minulle pienet kahvikupit kun keräsi minulle astiastoa kotoa mukaan otettavaksi. Kerran olen ottanut pienet kupit esiin esikoisen 1-vuotissynttäreillä ja silloinkin mummut ja papat hakivat isommat kahvimukit kaapista omatoimisesti ja pienet kahvikupit jäivät käyttämättä. Sen jälkeen ovat seisseet paketeissa kaapin perällä.
kahvitellaan pikkukupeista, mutta myös mukeista. Miten milloinkin. Kahvinkeittimen kyllä lataan vähän sinne päin -periaatteella, en niitä kuppien lukumääriä ala tarkasti sihtaamaan.
Aian juodaan kupeista ja jos se ei kelpaa vieraalle, niin tuo oman mukin tullessaan. Kahvikupillinen on kätevä, tulee juotua vähemmän eikä kuljeskella muki kädessä ympäriinsä niin kuin monessa tuttavaperheessä tehdään.
kullatut kupit joissa "hienosti" muotoiltu kahva. Niihin ei paljoa kahvia mahtunut.
kullatut kupit joissa "hienosti" muotoiltu kahva. Niihin ei paljoa kahvia mahtunut.
Appikin siellä aina marisee, kun ei tykkää juoda pienistä kupeista. Ei kukaan muukaan, mutta anopille se on tärkeää, että sunnuntaina ja muina juhlina kaivetaan ne piempääkin pienemmät kupposet tasseineen esiin, joten en viitsi lähteä marisemaan.
Anoppi on sitten tyytyväinen ja itse juon sitten sen kupillisen enemmän kahvia. Kyllä sitä pientä ärsytystä elämässään kestää. Itse saan omassa kodissani tarjota vastaavasti kahvin niin, kuin itse tahdon. =)
Appikin siellä aina marisee, kun ei tykkää juoda pienistä kupeista. Ei kukaan muukaan, mutta anopille se on tärkeää, että sunnuntaina ja muina juhlina kaivetaan ne piempääkin pienemmät kupposet tasseineen esiin, joten en viitsi lähteä marisemaan.
Anoppi on sitten tyytyväinen ja itse juon sitten sen kupillisen enemmän kahvia. Kyllä sitä pientä ärsytystä elämässään kestää. Itse saan omassa kodissani tarjota vastaavasti kahvin niin, kuin itse tahdon. =)
Koska tykätään vahvasta kahvista ja usein tehdään vaan pienet espressot. Ällöttää oikein kun menee johonkin kylään ja siellä lotrataan jotain litkua puolen litran mukillinen eteen. En pysty juomaan sellaista kokonaan.
Tarkoitatko Arabian Myrnaa?
niitä oli erilaisia, mutta yhteistä niille oli kultaus, kukka ja pieni koko.
Tyyliin mummon 80v-pirskeet, johon kokoontuu kulmakunnan eläkeläiset. ;) Ai, mutta niihinkään ei mittataulukoita tarvitse, kun tarvitaan täysi pannullinen...
En edes muista minkälaiset taulukot meidän nykyisessä keittimessä on. ...Ei näköjään ole kuin yksi taulukko. Täydellä pannulla saa 5-6 mukillista, mittataulukossa se on 10.
juon kahvin mustana ja pikkukupista sen saa juotua juuri sopivan kuumana. Musta kahvi pitää nimenomaan juoda kuumana ja pienin siemauksin, mun mielestä :) Ainahan voi ottaa toisen kupillisen.
Mulla on isoisoäitiä varten kaapissa miniastiasto.