Ensikoti homeessa
Asun Helsingin ensikodissa ja olen huomannut kuinka huonossa kunnossa koko rakennus on. Kylpyhuoneen katto on selvästi homeessa kuten myös seinät. Enkä usko että se on ainut epäkohta. Olen sanonut asiasta ensikodin johtajalle monta kertaa, mutta hän ei ota asiaa vakavasti. Ensikodissa asuu paljon pieniä vauvoja sekä myös äitejä jotka ovat homeallergikkoja. Onko mielestänne oikein että lapset joutuvat asumaan tälläisessä ympäristössä, jonka kuitenkin pitäisi olla kaikinpuolin lapsille turvallinen?
Kommentit (27)
Joo tiedän tunteen varsin hyvin. Moni ensikodin asiakkaista on oikeasti tavallisia perheitä joilla on asiat hyvin. Kuitenkin sossut ottavat heidät silmätikukseen esim. sairauden tai monen vuoden takaisten nuoruuden hölmöilyjen vuoksi. Meilläkin ensikoti jakson oli tarkoitus aluksi olla 3 kk mutta nyt ollaan asuttu täällä jo vuosi koska "ovat niin huolissaan, miten pärjäämme todellisessa elämässä" ja uhkailevat lapsen huostaanotolla jos lähdemme pois. Enkä todellakaan ole mikään huumeongelmainen/väkivaltainen äiti tms.. Ja eipä ensikodin työntekijöistä ainakaan mitään apua minulle ole ollut, päinvastoin. Eniten ehkä päähän ottaa se, että asiakkaat joilla oikeasti on vakavia ongelmia, pääsevät pois, koska ensikodin työntekijät eivät halua pitää "agressiivisia henkilöitä" siellä tai kaupunki ei halua maksaa heille hoitoa. Itselläkin on käynyt mielessä että pitäisiköhän ottaa asianajajaan yhteyttä, mutta rahanhaaskaustahan se taitaisi olla, kun tuntuvat nuo sossut olevan kaiken yläpuolella. Ja jos ei kukaan muu sitä tee niin aion tuoda homeongelman julki viimeistään siinä vaiheessa kun olen päässyt tuolta pois..
Vuonna 2014 Helsingin ensikodin hometilanne näkyi vähän jokapuolella.Onko sille vieläkään tehty mitään?
Onkohan siellä mikään muuttunut?
En vieläkään voi ymmärtää sitä miten siellä kohdeltiin asukkaita.
Toivon ettei kukaan enää koskaan joudu sinne.
Helsingin ensikoti on nyt Vallilan ensikoti...
Traumat jäi koko paikasta.
Ulkopuolisin silmin paikka vaikuttaa lämminhenkiseltä. Mistäköhän karut kokemukset johtuvat?
Voi kuulkaa olla niinkin, että henkilökuntaa on käsketty pitää suunsa kiinni mistään sisäilmaongelmista. Ei saa lietsoa hysteriaa. Aika yleistä esimiestoimintaa nykyajan Suomessa.
Ensikoti on pahasti homeessa, olen joutunut olemaan siellä muutaman kuukauden pari vuotta sitten ja sain homeherkkänä kaameat oireet. Imelä, piståvä homeen haju leijuu ilmassa. Mikähän tilanne on siellä nyt?
Todellakin, yritä kestää mutta tee tuleville äideille ja vauvoille palvelus ja ilmoita homeongelmasta sitten, kun olet päässyt sieltä pois.
Itselläni karvaita kokemuksia Helsingin Ensikodin "hyväntekijöistä". Jouduin Ensikotiin kaksosraskauden ja mieheni vakavan sairauden vuoksi. Luulin, että kaksosten hoitoon tulisi henkilökunnalta apua ja että olisi ylimääräinen käsipari käytettävissä. Kaikkea muuta. Henkilökunta katseli vierestä, kun imetin toista ja toinen vauva kirkui nälissään metrin päässä. Kun kysyin, että voisiko joku nostaa toisenkin vauvan rinnalle, kieltäydyttiin siitä ehdottomasti siihen vedoten, että tarvitsen harjoitusta kahden vauvan kanssa pärjäämiseen.
Kummisetäni lainasi minulle melko uuden Mersunsa, koska asuu talvet Floridassa. Kävin vauvojen kanssa päivittäin sairaalassa mieheni luona. Ei ollut turvallista kuljettaa vauvoja autossa, vaikka minulla ABC1E ajokortti ja rekanajo kokemusta yms. yms.
Lähdin 2 kk jälkeen, vaikka toisella vauvallani oli keltaisuutta.
Kaksi kertaa tulivat jälkeenpäin kotiini ilmoittamatta. Ensimmäisellä kerralla "olivat lähistöllä" toisella kerralla olivat muka 2 viikkoa aiemmin ilmoittaneet kirjallisesti. Mieheni oli jo toipunut sen verran, että heitti mummot ulos ja uhkasi poliisitutkinnalla. Vasta sen jälkeen saimme olla rauhassa.
Tästä on yli 10 vuotta, muttei vieläkään ole tuo aika unohtunut.
Että koita kestää ja ilmoita tosiaan epäkohdista vasta sitten, kun olet heidän ulottumattomissaan!