Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asukaspuistossamme on hoidossa tokaluokkalainen 10 viikkoa!

Vierailija
28.07.2010 |

Kävin tänään asukaspuistossamme. Sinne on koko kesäksi jätetty tuleva tokaluokkalainen. Soppaa saa joka päivä, mutta koska vieressä on ranta, muut vanhempineen lähtevät rannalle vähintään yhden jälkeen.

Tänään jäimme hänen seurakseen, koska hän on tyttäreni rinnakkaisluokalla. Kukaan muu ei ole puistossa hoidossa. Kello yhden jälkeen puistossa oli muutama alle 2-vuotias vanhempineen ja hän. Äidillä ei kuulemma ole lomaa tänä kesänä ja lapsi on puoli kymmenestä puoli viiteen puistotätien armoilla joka päivä.

Olenko oikeutettu ls-ilmoitukseen? Minusta tokaluokkalainen, jolle ei ole järkätty mitään muuta kuin hengailua asiakaspuistossa on surullinen ilmiö.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 - 10 tuntia per päivä 8 vuotias yksin kotona.

nyt menee hermot, en jaksa sinun puolesta ruveta googlaamaan.

ap- soita lastensuojelukseen.

Vierailija
22/45 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksin koko päivä on aivan eri asia

eihän se lapsi ole yksin jos se on siellä puistossa! missä on muita ihmisiä ja aikuisia.

Ei kaikilla vaan ole kaveria muutenkaan koko ajan. Se on elämää!

Vierailija
24/45 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin lapselle loistavin ratkaisu on tuo puisto. Vaihtoehto olisi yksin kotona.

Eihän tuo tietty iltapäivästä varmasti kivaa ole, mutta aina ei ole vaihtoehtoja.

Se, että mielessäsi käy ls-ilmoitus osoittaa enemmänkin jotain sinusta ja kokemuspiiristäsi kuin lapsesta ja hänen äidistään, joka on tehnyt parhaansa huolehtiakseen lapsesta.

Vierailija
25/45 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

urheiluleirille, lähettänyt ulkomaille tuttujen kanssa ja olen kierrättänyt muutenkin tutut, vanhemmat ja kaverit. Se, että on itse vastuussa itsestään 10 viikkoa on sadismia.

Kaikilla ei ole tuttuja, vanhempia tai kavereita, joiden mukaan tuupata lapsi. Kaikilla ei ole varaa leireihin. Ja itse en laittaisi lastani tuossa iässä ulkomaille tuttujen kanssa.

Otin uuden duuninkin vastaan VAIN sillä ehdolla, että minulla on 4 viikon kesäloma.

Onnea sinulle. Minä en ole kertaakaan saanut sovittua uuteen työpaikkaan mennessäni, että saisin 4 viikon kesäloman heti kesällä. Ekassa "oikeassa" työpaikassani aloitin toukokuussa enkä ollut lainkaan lomalla koko kesänä. Lapsia oli silloin jo kaksi. Samoin vaihtaessani työpaikkaa edellisen mentyä alta (yt:t katsos osuvat meihin tavallisiin kuolevaisiin) en todellakaan saanut ylimääräistä lomaa, mutta koska halusin ruokkia lapseni, otin työn.

Vierailija
26/45 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. olen yh ja olen pitänyt visusti huolta, että lapsella on hoitajia! Olen palkannut niitä, lapsi on ollut kaveriperheissä, meille tulee viikoksi yksi lapsen kaveri. Mikään ei estä lapsen äitiä tekemästä ihan samaa ja pyörittämään sitä vähän ystäväperheissä.

2. kirkon kerho ei maksa paskaakaan, siellä järjestetään lapsille tekemistä ja siellä on kavereita koko 8 h päivän. Urheiluleiri oli kallis, mutta samaan aikaan olisi ollut kirkon kerhoa.

3. jos on asiantuntija-asemassa, tottakai saa neuvoteltua itselleen loman. Jos jäi koulut käymättä ja on vain jossain muissa duuneissa, ei varmaan saa lomaa. Ja kyllä viime kesän olin pakkolomalla... joten osuu ne yt:t minuunkin.

4. minusta on UUSAVUTONTA pitää lasta vain yksin pudessa, jossa sadepäivinä ja hellepäivinä ei ole ristin sielun vertaa! Tai jos on, ne on 2-vuotiaita ja nuorempia kotihoidossa.

Se mikä minut sai lopullisesti hermostumaan oli se, että kyseinen lapsi alkoi itkemään kun neljän pintaan lähdimme kotiin! Hänellä ei todellakaan ole muuta tekemistä kuin olla mölliä yksinään, toki valvovan silmän alla, mutta henkisesti todella yksin.

Veisin tytön uimaan heti, jos emme olisi juuri lähdössä matkoille. Ottaisin sen meille leikkimään ja olemaankin vaikka loppukesäksi!

Vierailija
27/45 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta tuossa iässä vielä pitää järkätä jotain muutakin tekemistä kuin olla yksin puistotätien silmien alla... Ensinnäkin heillä ei ole aikaa, toisekseen lapsella ei ole kavereita kuin puistoruokailun aikana. Viimeistään yhdeltä näillä helteillä kaikki sen ikäiset lähtevät hoitajineen tai vanhempineen rannalle, joka on siis ihan vieressä. Ja minusta lapsellakin pitää olla lomaa vanhempien kanssa... eikä vain puoliyksin valvottuna, ei hoivattuna. ap

Tutussa puistossa tutun puistotädin kanssa on minusta paljon parempi vaihtoehto kuin koko kesä vaihtuvilla leireillä! Kukin leiri kestää kuitenkin vain noin viikon ja siinä ajassa juuri ehtii tutustua ohjaajaan ja muihin lapsiin.

Puistossa kuitenkin aamupäivisin on hänen ikäistään seuraa joten kestää kyllä ne iltapäivät. Eiköhän se äiti käytä lastaan iltaisin sitten uimassa.

Ole ihan rauhassa nyt vaan ap, homma on hoidossa. En käsitä mitä ls-ilmoitettavaa moisessa näet!

Vierailija
28/45 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä molempia.

Hyvä, että sillä lapsella sentään on joku paikka missä olla. En mäkään saanut yhdestä työpaikasta päivääkään palkatonta kesälomaa vaikka kuinka pyysin. Ei auttavia sukulaisia, mies aloittanut myös juuri uudessa työssä, joten ei silläkään yhtään lomaoikeutta.

Meillä oli nuorempi päiväkodissa KOKO kesän ja koululainen puistossa. Mutta olipahan rahaa ruokaan ja vaatteisiin ja katto pään päällä.

Jos tuollainen on ap:n mielestä ls-asia, niin sittenhän suuri osa suomalaisista lapsista sinne kuuluisi.

Vierailija
29/45 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti olet asiantuntija-asemassa, mitä suuresti epäilen, niin olet takuulla päässyt sinne reittä pitkin tai muuten suhteilla, et ainakaan älyn tai käytöksen avulla.

Osaatko ollenkaan asettua toisen ihmisen asemaan? Oletko koskaan edes yrittänyt?

Miksi viet lapsesi asukaspuistoon syömään ensisijaisesti pikkukoululaisille varattua ruokaa? Luulisi että asiantuntija-asemassa olevalla olisi varaa itse ruokkia omat lapsensa.

Äiti on huolehtinut siitä, että lapsi ei ole yksin kotona kun on töissä. On hienoa, että yhteiskunta on järjestänyt tällaisen mahdollisuuden.

Jokaisella lapsella on joskus tylsää, jopa hoitopaikassa. (ja jopa kotona)

Jos sun mielestä asukaspuiston ohjelmassa on korjaamista, niin kerro siitä asukaspuistoon, älä meille.

Vierailija
30/45 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaisi tytön kotiinsa, jos voisi ja on järjestänyt asiansa paremmin, jotta lapsella olisi tekemistä ja ystäviä koko ajan ympärillään.

Suree tytön kohtaloakin kovasti, koska toinen purskahti itkuun.

Perus av:ta kivittää hyväsydäminen ja huolestunut.

Ehkä kaikilla ei ole vaihtoehtoja. Minä ainakin liputan AP.lle, koska hän on vastuullisena YH:na järjestänyt lapselleen koko kesäksi hauskaa puuhaa.

Vierailija
31/45 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki äiti olisi voinut yrittää hankkia lapselleen seuraa, kirkon edulliset kerhot eivät ehkä tule mieleen, jos äiti ei kuulu kirkkoon.

Lapsi on kuitenkin aikuisten lähellä, saa ruokaa ja kavereitakin on joskus. Itkuahan voi tulla kurjina hetkinä vaikka keneltä, toiset lasten kaverit ovat itksekelleet sitäkin, että on pitänyt iltapäivähoidossa olla yksin viimeiset kymmenen minuuttia, aina ei itkussakaan ole kyse mistään isommasta.

Joo, itse järkkäisin kyllä jotain muita ratkaisuja, mutta ei tuokaan mikään katastrofaalinen ole - ja varmasti ei äiti keväällä arvannut, että sää ovat tällaiset ja puistossa ei juurikaan seuraa.

Vierailija
33/45 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niihin ei aina kaikki halukkaat mahdu. Toisekseen kaikki eivät kuulu kirkoon.

Vierailija
34/45 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:n lapset ovat olleet jo 8 -vuotiaina valmiita reissaamaan koko kesän ilman äitiä eri leireillä ja sukulaisilla ja muilla, niin sitten ovat. Jotkut lapset ovat sen verran arkoja, etteivät yli 10 -vuotiainakaan halua leirille. Sitä paitsi ehkäpä tuon lapsen äiti, toisin kuin ap, haluaa olla lapsensa kanssa edes iltaisin kesällä, eikä siis lähetä lasta pois kotoa, vaan järjestää vain hoitopaikan päiväksi. Eihän tuo puistossa oleskelu mikään ideaaliratkaisu ole, mutta aina ei ole vaihtoehtoja.

Mistä on peräisin tuo varma tieto, että lapsi on siellä puistossa 10 viikkoa? Vai muuttuiko se heti 10 viikoksi kun ap näki lapsen siellä puistossa kerran...

Vierailija
35/45 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä viitsi keksiä tuollaisia juttuja, kun nää kaahot uskoo niitä vielä. Lastensuojelulaki on, mutta siinä tälläiset arvioidaan tapauskohtaisesti. Mitään tuntimäärää ei laissa lue.

8 - 10 tuntia per päivä 8 vuotias yksin kotona. nyt menee hermot, en jaksa sinun puolesta ruveta googlaamaan. ap- soita lastensuojelukseen.

Vierailija
36/45 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei mitään ls-ilmoituksia. Äiti on töissä ja lapsi valvotussa paikassa päivisin.

Eri asia jos äiti juopottelisi kaikki päivät.

Nykyään ollaan puuttumassa joka asiaan. Raivostuttavaa!! Mutta henk.kohtasesti apua ei kyllä tarjota, vaikka niinkin voisi tehdä.

Vierailija
37/45 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis kokevat, että siihen on aihetta.

Itse toimin asiantuntijatehtävissä ja ei minulla ollut uudessa työpaikassa ensimmäisenä kesänä lomaa kuin viikko. Osaamiseni projektissa oli niin olennaista, että eivät voineet heti alkuun antaa enempää lomaa. Tosin silloin minulla ei vielä ollut lapsiakaan.

Vierailija
38/45 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

loppuessa muutama vuosi sitten. Olin myös aloittanut uuden työn eikä kesälomaa ollut, miehen loma oli elokuussa. Kaupungin järjestämät leirit olivat klo 9-15 - kiva aika siis, kun oma työaika oli 8-16 - eikä lapsi edes sinne päässyt. Nuorempi lapsi oli tarhassa.

Lapsi oli siis päivät kotona siten, että hän aamu-unisena nukkui kymmeneen ja mies kävi ruokatunnilla kotona 11-12. Omien sanojen mukaan tykkäsi, kun sai olla rauhassa (?). Avain lapsella tottakai oli, pääsi ulos leikkimään omaan pihaan kavereiden kanssa. Välipalaa järjestin jääkaappiin ja neljän jälkeen olimmekin jo kotona. Toimi, vaikkei hyvä ratkaisu ollutkaan, muuta vaihtoehtoa ei ollut.

Nuorempi on luonteeltaan erilainen, hänen kanssaan ei olisi onnistunut.

Vierailija
39/45 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://www.mll.fi/ajankohtaista/yksin_kotona/" alt="http://www.mll.fi/ajankohtaista/yksin_kotona/">http://www.mll.fi/ajankohtaista/yksin_kotona/</a&gt;

Tässähän juuri sanotaan, ettei laissa määritellä! Hyvä lähdeviittaus...

Vierailija
40/45 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:han on kiltti, ottaisi tytön kotiinsa, jos voisi ja on järjestänyt asiansa paremmin, jotta lapsella olisi tekemistä ja ystäviä koko ajan ympärillään. Suree tytön kohtaloakin kovasti, koska toinen purskahti itkuun. Perus av:ta kivittää hyväsydäminen ja huolestunut. Ehkä kaikilla ei ole vaihtoehtoja. Minä ainakin liputan AP.lle, koska hän on vastuullisena YH:na järjestänyt lapselleen koko kesäksi hauskaa puuhaa.

kertoo halunsa ottaa kotiin, mutta siinä samassa löytyy syitä miksei voi ottaa. Arvostella hän kyllä osaa.

Ja sille jankkaajalle, joka väitti olevan olemassa lain lasten yksinjättämisestä, niin tuossa MLL:n linkissähän nimenomaan sanotaan, ettei sellaista lakia ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän