Onko kuukautisten siirtäminen hankalaa? saako
reseptillä vai ilman siirtopillerit?
Pitääkö sitä varten varata esim omalle tervkeskuslekurille aika?
Sivuoireita tms?
Kommentit (51)
Tarvitset reseptin. Kaikissa lääkkeissähän on mahdollisia sivuvaikutuksia, mutta ainakaan mulle ei oo tullu mitään. Eli varaapa aika.
Edes tutulta omalääkäriltä?
En vaan ymmärä miksi pitäisi ihan aika varata kun eihän siinä edes tutkita mitään...
ap
jos kyse on useammasta päivästä. Myöskään kovin paljon ei saa siirtää kerralla. Jos siirretään paljon niin saattaa tulla tuhruvuotoa.
Riippuu varmaankin ihan terveyskeskuksesta pitääkö sun mennä sinne vai voivatko kirjoittaa puhelinreseptin.
riittää kun pillerien napsimisen aloittaa 3vrk ennen siirrettävien kuukautisten alkamispäivää..
?
ap
Minulle gynekologi suositteli, että mieluummin edellisessä kierrossa, jos mahdollista. Tuhruvuotoa voi tulla siirrosta huolimatta.
Muiden kuin ehkäisypillerien käyttäjien siirtomenetelmät
Kuukautisvuoto voidaan siirtää eteenpäin käyttämällä jotakin reseptillä saatavaa keltarauhashormonivalmistetta. Raskauden ehkäisy pitää olla varmistettu ennen valmisteen käyttöä. Keltarauhashormoni aloitetaan viimeistään 3 päivää ennen oletettua vuodon alkamisaikaa, ja tabletteja jatketaan enintään 14 päivän ajan tai niin kauan kuin vuodon alkua halutaan siirtää. Vuoto alkaa yleensä 2–4 päivän kuluttua hoidon loppumisesta, ja seuraavan kuukautiskierron pituus on yleensä normaali.
ap*googletti*
kuin mitä siirtoa edes tarvitsisi...
Älytöntä sotkea useampi kierto sen luonnollisesta rytmistä kuin mitä tarvekaan olisi.
mulla riitti soitto terveyskeskukseen, ja seuraavaana päivänä sain hakea reseptin.
Käytin Primolut Nor valmistetta.
Siirrossa ei minkäänlaisia ongelmia. Ei tiputteluvuotoa eikä muutakaan. Vuoto tosin alkoi vasta 5vrk kuluttua pillereiden lopetuksesta eikä 1-3vrk kuluttua kuten pakkauksessa "luvattiin". Vuoto kesti 1,5vrk normaalin 4 päivän sijaan ja oli niukkaa. Selkeästi ei tullut kaikki ulos. Myös kuukautisten aikainen normaali turvotus jäi päälle seuraavalle kierrolle eikä poistunut kuukautisten mukana kuten yleensä.
Seuraavat kuukautiset olivatkin sitten kyllä kamalat. :( Tulivat kp26 kun normaalisti kiertoni on aina tasan 28vrk. Välivuotoa kp14 lähtien. No se ei ollut niin paha vaan se että kuukautisvuoto oli helvetillisen runsasta (siteen/tamponin vaihto tunnin välein) ja normaalisti kivuttomat kuukautiset olivat todella kivuliaat. Epäilen että tämä johtuu juuri siitä että edellisessä vuodossa kaikki ei poistunut. Näiden megakuukautisten jälkeen koko kierron ollut turvotus hävisi sen sileän tien. Tämä oli tietty hyvä juttu.
Eli siirto oli helppo mutta se seuraava kierto (ja sen kuukautiset) sitten aivan kauhea.
kuin mitä siirtoa edes tarvitsisi...
Älytöntä sotkea useampi kierto sen luonnollisesta rytmistä kuin mitä tarvekaan olisi.
Noin on pakkokin tehdä, jos tarvitsee siirtää pitemmästi. Niissä pillereitä ei saa yhtäjaksoisesti syödä miten pitkään vaan.
Itse olen siirtänyt useasti urheiluharrastukseni vuoksi. Pari kolme päivää menee vielä, mutta jos on pitempi aika niin silloin tulee usein inhottava turpea olo ja tosiaan tuota tiputtelua voi olla. Siksi teen siirron AINA edellisessä kierrossa, jos mahdollista. Silloin tavoiteajankohtana on ihan normaali olo eikä tarvitse enää muistaa koko asiaa.
Olisiko minun hyvä siirtää jo tammikuun kuukautisia eikä vasta helmikuun jonka ajankohta on mahdollisimman huono (matka)?
Huokaus, ärsyttävää kun pitää mennä säännöllistä 28vrk kiertoa venkslaamaan:/
ap
Meikäläiselle ovat aina yllätys. Mikä on aiheuttanut, että ihan kaikkialla menkat hoituu, oli matka tai mikä tahansa juttu.
Olisiko minun hyvä siirtää jo tammikuun kuukautisia eikä vasta helmikuun jonka ajankohta on mahdollisimman huono (matka)?
Huokaus, ärsyttävää kun pitää mennä säännöllistä 28vrk kiertoa venkslaamaan:/ap
pyysin sen nyt valmiiksi hepatiitti-rokotteiden kanssa, onpahan taas pari asiaa pois "muista hoitaa ennen matkaa"-listalta.
Toisaalta toivoisin että kiertoni liikkuisi luonnostaan vaikka muutamalla päivällä, toisaalta eipä sekään välttämättä auttaisi/riittäisi eli kai ne on parempi kemiallisesti siirtää.
Ei ole kivaa olla ulkomailla ja yrittää nauttia Väimerestä, uima-altaista jne jos vuotaa:/
Ap
ja tuota Primolut Norria se omakin resepti on.
Ap
Joten menepäs sinä joka olet kade, lääkäriin!
Helppo juttu, napsitaan pilleri päivässä kolme päivää ennen vuodon oletettua alkua aloittaen. Ei kun lääkäriltä aika. Ei tullut mitään sivuoireita.
apuva,
voiko e-pillereiden syönnin aloittaa jo ennen kuukautisten alkua(n.vk ennen) vai meneekö kierrot ihan sekaisin? Olen ihan uuno näissä hommissa.
Nyt oisin niin apua vaille
Olen nimittäin nyt siirtämässä ennakkoon, jo ensi kuuta ajatellen. MUTTA, siirtyykö seuraava kiertokin varmasti? Tämän kuun vuoto tulee siis n. viikon päästä kun lopetan kohta Primolut-kuurin, mutta tuleeko seuraava nyt kuitenkin vanhan kierron mukaan? Eli siirtyykö vain nämä kuukautiset sen verran mitä syön, ja seuraavat tulevat kuitenkin väärään aikaan. Vai siirtyvätkö ensi kuun kuukautiset kanssa? AUTTAKAA, nyt kävi huolestuttamaan...
Voit toki siirtää vasta helmikuun kuukautisiasi, mut oman mukavuuden kannalta, mä ainaki siirtäisin jo ed. kierrossa, niin ei tartte matkalla huolehtia pillereistä (eikä mahdollisesta tiputteluvuodosta). Eikä sun kierron pituus mihinkään varmaan muutu. Eli siirron jälkeen jatkunee 28 vrk:na. Älä turhaan stressaa, ei oo hankala juttu.
Hei, lue lääkkeen pakkausseloste netistä, saat lisää oikeaa tietoa! Ainakin Primolut Nor -nimistä hormonivalmistetta käytetään siirtämiseen.
Terv. 2