Miksi tupakoivia VIHATAAN niin kovasti?
Olen polttanut 12 vuotta. Takana yksi lopettamisyritys, joka epäonnistui. Nyt olen ollut muutaman viikon tupakoimatta Champix-lääkityksen avulla. Keskustelupalstoilla on pinnalla ihmisten tupakointi. Tupakoivia haukutaan paskoiksi luusereiksi, siis ihan kaikkia tupakoivia. Tupakoivat ovat pahimpia ihmisiä kaikista, edes alkoholisteja ja narkkareita ei vihata näin paljoa. Sanomalehdet ovat täynnä kirjoittelua tupakasta. Miksi? Tuntuu todella pahalta lukea tuollaista halveksuntaa. Riippuvuus voi olla vaikea, ja ainakin minä haluan ja yritän lopettaa. Tuntuu vain niin pahalta olla "vihattu", koska tupakoi. Millään muulla ei ole väliä. Toivottavasti onnistun tällä kertaa lopettamaan.
Kommentit (36)
narkkarit ja juopot ovat sairaita riippuvuutensa vuoksi, tupakoijat vain idiootteja ja halveksittuja.
Itse en edes yirtä loppettaa tällä hetkellä, ehkä sitten joskus. En koskaan altista muita savulle ja halveksunnan vuoksi poltankin lähinnä salassa.
Ja se haju on karmea ja tuosta hajusta tietää, että savu pilannut oman hengitysilman juuri kun sen on imaissut sisään keuhkoihin. Keuhkoihin tuleva ilma on jo jotenkin yksityisomaisuutta ja sen ei kuulu olla saastutettu. Ei voi olla tupakoitsijalle mitenkään armollinen tuosta.
Työaikoina poltan ruokiksella samalla kun käyn lounaalla. En tupakoi bussipysäkeillä, koska en yksinkertaisesti kehtaa savustaa muita. En myöskään lasten vieressä. Silti vihataan, halveksutaan. Saa polkea, vaikka muuten olen ihan "kunnon kansalainen". Ihmeellistä, että sitä on pohjasakkaa pelkän tupakan takia.
Ei näy yhtään merkitsevän että muuten olen kunnon kansalainen, en koskaan ole ollut työtön, en ole veloissa, en koskaan käynyt sossussa. Aina olen hoitanut asiani hyvin, opiskellut, hankkinut ammatin ja hyvän työpaikan, osallistun ay-toimintaan, vapaaehtoistyöhön, olen hoitanut puoli vuotta isääni kotona ennen hänen kuolemaansa ( ilman mitään korvausta). En juo, avioliitto kukoistaa 20 v yhdessäolon jälkeen, lapsi on fiksu ja hyväkäytöksinen. Silti olen onneton luuseri, koska poltan....
Työaikoina poltan ruokiksella samalla kun käyn lounaalla. En tupakoi bussipysäkeillä, koska en yksinkertaisesti kehtaa savustaa muita. En myöskään lasten vieressä. Silti vihataan, halveksutaan. Saa polkea, vaikka muuten olen ihan "kunnon kansalainen". Ihmeellistä, että sitä on pohjasakkaa pelkän tupakan takia.
Minä ainakin myönnän,että nimenomaan VIHAAN tupakkaa en niinkään TUPAKOITSIJOITA,mutta jos polttaa,täytyyhän sen kertoa jotain pääkopasta ;)
olette pahalta haisevia,itsekeskeisiä paskiaisia. piste.
Minusta tupakointi vain on niin ylitsepääsemättömän typerää kaikkine käsienviuhumisineen, pihalla seisoskeluineen, hajuineen, keltaisine hampaineen ja syöpineen, että en pysty arvostamaan moista tapaa omaavaa ihmistä. En vaan pysty. Astmaatikkona lisäksi kärsin ko. savusta erityisen paljon ja vihaan jo sitäkin, että jonkun muun itse valitsema TAPA aiheuttaa minulle oireita ja pahoinvointia. Fiksu ihminen ei polta. Onnea valitsemallasi tiellä, ap, toivottavasti onnistut! Huomaat varmasti eron jo viikossa :)
parvekkeeni alla useamman minuutin. Tai sellaisia vanhoja autoja, jotka todella haisee, kuten Wartburgit! Muutoinhan autot yleensä pyyhältävät ohitseni niin, että pakokaasuista ei jää kuin ripe ilmaan. Jotenkin siitä hajusta tietää, vaikka nenään tulisi, että menee aika nopeasti ohi.
sä varmaan vihaat myös autoilijoita
Minusta tupakointi vain on niin ylitsepääsemättömän typerää kaikkine käsienviuhumisineen, pihalla seisoskeluineen, hajuineen, keltaisine hampaineen ja syöpineen, että en pysty arvostamaan moista tapaa omaavaa ihmistä. En vaan pysty. Astmaatikkona lisäksi kärsin ko. savusta erityisen paljon ja vihaan jo sitäkin, että jonkun muun itse valitsema TAPA aiheuttaa minulle oireita ja pahoinvointia. Fiksu ihminen ei polta. Onnea valitsemallasi tiellä, ap, toivottavasti onnistut! Huomaat varmasti eron jo viikossa :)
Jotka ajavat ihmisten päälle humalassa autolla, jotka haastavat riitaa ja tappelevat kännissä, jättävät humalassa lapset heitteille? Ai niin, et, koska SINÄ et kärsi astmasi kanssa heistä. Vai mitä? Pidätkö itseäsi fiksuna?
No, itse en vihaa tupakoitsijoita, elleivät he savusta muita. Myönnän tosin, että jos näen jonkun polttavan esim. kadulla, mieleeni tulee, miten joku voi olla niin tyhmä. Toki jokainen vastaa itse itsestään ja on lukemattomia muitakin tapoja tuhota itseään, mutta esim. se että on olemassa myös juoppoja, ei silmissäni vähennä tupakoinnin typeryyttä.
Aikanaan toitotettiin, ettei esimerkiksi tupakointikielto baareissa vähennä tupakointia. Mielestäni niin näyttää kuitenkin käyneen. Asenneilmasto vaikuttaa muuttuneen tupakoinnin vastaiseksi. Uutisissa oli juuri, että tupakointi on vähentynyt paljon.
Koska polttaminen ihmisten kansoittamissa paikoissa on siis nykyään no-can-do, ärsyynnyn suunnattomasti, kun edelleen jotkut sytyttävät tupakan esimerkiksi terassilla, vaikka tietäisivät olevansa seurueen ainoita polttajia. Ok, ollaan ulkona, mutta haju häiritsee silti ja paljon.
ei se tupakka ilman sitä typerää ihmisenkuvatusta huulille mene.
yli kaiken.En ymmärrä ihmisiä jotka kantaa pulloja kaupasta enempi/vähempi..Hyi helvata kaikki känniääliöt!enkä polta.
tuskaisaa kuolemaa. nimenomaan sellaista kuolemaa,joka johtuu tupakanpoltosta, sen seurauksia. esim. juuri keuhkosyöpä,keuhkoahtaumatauti...ihanaa on tietää,että tupakoitsijat kuolee keuhkoahtaumatautiin,ja kuolema on silloin yleensä tukehtuminen.tukehtuminen hengiltä.
SIINÄ voitte sitten miettä, kannattiko.
siltä että paheksutaan paljonkin. Ehkä kiinnitätte asiaan asianosaisina enemmän huomiota. Tupakoitsijat haisevat tupakalle ja pilaavat terveytensä sekä kuormittavat terveydenhuoltoa (vaikka tuostakin taisi olla vähän erilaisiakin laskelmia ottaen huomioon että tupakoitsijoiden kuoleminen nuorempana tuo säästöjä).
Täysin laillista se röökaaminen kuitenkin on, vaikka tupakoimattomat eivät siinä järkeä näekään ja ovat tyytyväisiä etteivät koskaan ole ko. paheeseen jääneet koukkuun. Tutkimusten mukaan 68-82% tupakoitsijoista haluaa lopettaa. Herättääkö mitään ajatuksia?
Tupakointi on tutkimusten mukaan paljon yleisempää ns. duunarien keskuudessa kuin esim. akateemisissa.
Paheita on paljon muitakin ja sanoisin että esim. alkoholisteja paheksutaan enemmän kuin tupakoitsijoita. Alkoholismia pidetään sairautena ja tupakointia huonona tapana.
tupakointia vihaan. Olen myöskin tosi vihainen siitä, että esim kadulla kävellessäni joudun hengittämään tupakan saastuttamaa ilmaa. Inhoan sitä, että markettiin ostoksille mennessäni ovenpielessä notkuu aina muutama tupakoitsija ja myrkyttää hengitysilmani. Raivostuttaa, että kun kesällä haluaisin lapseni kanssa terassilla nauttia jäätelöstä, niin joku tupakantuskainen tulee pilaamaan raikkaan nautintomme. Minun puolestani tupakoitsijat voisivat mennä tupakoimaan jonnekin pökköperälle, mistä savu ei kulkeudu ihmisten ilmoille. Toisaalta suututtaa myös lasten puolesta se tieto, että tupakoitsijan hiusten ja vaatteiden mukana kulkeutuu vaarallisia pienhiukkasia tupakoitsijan perheenjäsenten hengitettäväksi. Lisäksi tupakan vuoksi hakataan sademetsää. Tupakkataudit ovat turha kuluerä yhteiskunnalle. Tupakointi on ruman näköistä ja ylimääräiset (joskus laittomatkin) tupakkatauot vievät työaikaa. Tupakkaporukoissa puhutaan pahaa muista työntekijöistä tai liittoudutaan pomoa vastaan. Se ei ole omiaan luomaan hyvää työilmapiiriä.
Tiedän, että tupakan riippuvuudesta on vaikea päästä irti. Sääliä tuntien katselen niitä täriseväkätisiä vanhoja miehiä ja naisia, jotka terveyskeskuksen vuodeosaston tupakkapaikalle raahautuvat pyörätuolinsa kanssa jalka amputoituna. Yskä kuulostaa pahalta ja hampaat, mitä niistä on jäljellä, ovat tummankeltaiset.
Ihminen tuon kaiken sisällä on rakastettava ihminen, mutta tupakka, tuo pieni syöpäkääryle voi tehdä niin paljon pahaa. Kunpa kaikki teini-ikäiset tajuaisivat, että eivät ikinä edes kokeilisi tupakkaa, sillä sen aiheuttama riippuvuus on hankala juttu.
ei se tupakka ilman sitä typerää ihmisenkuvatusta huulille mene.
rumaa ja likaista kielta sielta ah niin puhtaasta suusta.
Halveksin tuollaista ihmista joka ei edes saa kieltansa kuriin.
Onnea valitsemallasi tiellä, ap, toivottavasti onnistut! Huomaat varmasti eron jo viikossa :)
nyt ollut 9kk ilman, eikä ole mitään tapahtunut, ei mitään luvatuista palkinnoita. Makuaistin parantumista, ihon paranemista jne.
Ikinä ei ole ollut näin paljon kipeänä ja karsea tupakkayskäkin on tullut parin viime kk:n aikana.
Ei näy yhtään merkitsevän että muuten olen kunnon kansalainen, en koskaan ole ollut työtön, en ole veloissa, en koskaan käynyt sossussa. Aina olen hoitanut asiani hyvin, opiskellut, hankkinut ammatin ja hyvän työpaikan, osallistun ay-toimintaan, vapaaehtoistyöhön, olen hoitanut puoli vuotta isääni kotona ennen hänen kuolemaansa ( ilman mitään korvausta). En juo, avioliitto kukoistaa 20 v yhdessäolon jälkeen, lapsi on fiksu ja hyväkäytöksinen. Silti olen onneton luuseri, koska poltan....