Ehkäisyasiaa migreeniköltä, kokemuksia kaivataan..
Kokemuksia kaipaisin ihmisiltä joilla on aurallinen migreeni, että mitä käyttää ehkäisynä?
Aurallisen migreenin kanssahan voi käyttää cerazette e-pillereitä.. Itse käytin niitä ennen lapsia. Mutta nyt kun ne otin käyttöön niin vuodan vaan koko ajan ja runsaasti. Niin raivostuttavaa!! Eli jotain muuta tarttis keksiä.. Mut muut e-pillerit ei ilmeisesti sovi aurallisen migreenin kanssa?
Myöskään hormonaalista ehkäisyä ei voi käyttää, eli hormonikierukka on pois suljettu. Lisäksi kuparikierukka on pois suljettu nikkeliallergian vuoksi.
Eli niitä kokemuksia, mitä te aurallista migreeniä potevat käytätte ehkäisynä? Kondomia sitten vaan vai.. :( Ei sekään kuulosta hyvältä..
Kiitos.
Kommentit (3)
Mulla on aurallinen migreeni, josta huolimatta kyllä söin lähes 10v yhdistelmäpillereitä. Molempien raskauksien jälkeen söin minipillereitä (cerazette, mini-pill), jotka sopi ihan hyvin. Nyt otin muutama kuukausi synnytyksestä hormonikierukan. Siinähän on samankaltaista hormonia kuin minipillereissäkin, eli se on ihan sallittu vaikka olisi aurallinen migreeni. Tietty on mahdollista että senkin kanssa tulee vuoto-ongelmaa, jos minipilllereiden kanssa oli. Mulla ei pillereistä tullut mitään ihmeellistä, mutta muutama kuukausi kierukan laiton jälkeen tiputteli lähes koko ajan, nyt on rauhoittunut onneksi. Kierukan lisäksi mun käsittääkseni myös ehkäisykapseli kävis, koska siinä on myös vain keltarauhashormonia.
tai oikeaastaan kommentti edellisen vastaajan viestiin... ehkäisylaastarit on yhdistelmävalmisteita, samoin ehkäisyrengas, joten en eivät sovi aurallisesta migreenistä kärsiville. Mun nähdäkseni ap:n vaihtoehdot on hormonikierukka, kondomi tai sterilisaatio. Tai pidättäytyminen ;-)
itselläni ei ole aurallista migreeniä, mutta kaverillani on, joten jotain tiedän siitä. eli yhdistelmäehkäisypillereitä ei voi käyttää, jos on aurallinen migreeni. suurin osa naisista käyttää niitä. mut minipillereitä voi (sekin on hormonaalinen ehkäisy mut se ei sisällä muistaakseni estrogeeniä...). luulis et niitäkin on enemmän kuin yhtä merkkiä? monet naisethan vaihtavat vain pillerin merkkiä jos joku ei passaa.
tai miten ois ehkäisylaastari? moni kaverini käytää niitä ja he ovat todella tyytyväisiä. laastari pysyy hyvin paikallaan eikä tarvitse muistaa ottaa pilleriä aina samaan kellon aikaan.
kannattaa keskustella lääkärin kans, kun nykyisin on kaikeanlaisia uusia ehkäisyvalmisteita, jossa on aika matalat hormonipitoisuudet.