Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako hakea tradenomin koulutukseen enää 50 vuotiaana?

Vierailija
31.10.2023 |

Työkokemusta talouhallinosta jne 25 vuotta. Mitä lisäarvoa tutkinto antaisi osaamiselle? 

Kannattaako hakea vai onko hukkaan heitettyä aikaa?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin mitään hyötyä tuolla kokemuksella.

Tradenomi M50

Vierailija
2/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa julkisella puolella kelpoisuuden ns. parempiin töihin. Itsellä sama tilanne, valmistuin tradenomiksi juuri ja koen että suurin juttu oli se kelpoisuus ja parempi palkka, ei niinkään tutkinnon tuoma yleissivistys. Koska olet jo ammattilainen niin tutkinto on ns. läpihuutojuttu, vaikka tokihan se teetti töitä. Saahan siitä myös eläkerrä lisää muutaman kympin 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai kannattaa! Jos ei muuten niin käytät aivojasi ja torjut dementiaa, kun opiskelet uutta.

Kokemusta sinulla jo on, mutta varaudu siihen että aikaa joudut käyttämään opiskeluun. Taloushallinnossakin on paljon uutta kuten automaatio, tekoäly ja prosessien virtaviivaistaminen. 50+ ei ole vielä mitään.

Opintojasi helpottaa verkkokurssit ja ahot-menettely, jotka sopivat erityisesti aikuisille.

Vierailija
4/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä eläkkeeseen on aikaa vielä melkein 20 vuotta. Paljon on vielä tekemistä ja oppimista.

Vierailija
5/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso kävi amkin yli nelikymppisenä valmistui siis alle 45 vuotiaana. Ei sanut töitä.

Vierailija
6/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustan opiskelemaan vielä vanhemmallakin iällä. Itse olen 50 ja tarkoitus hakea opiskelemaan yliopistoon ensi vuonna. Minulla on jo yliopistotutkinto, mutta ihan jo oman kehittymisen ja näkökantojen avartamisen vuoksi haluan lisää. Myös amk voisi tulla kyseeseen, mutta katsotaan nyt ensin pääsisikö yliopistolle.

Vierailija
7/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, jos haluat. Ikä ei ole mikään este. Monet viisikymppisen opiskelevat. Työkulttuuri on muuttunut, joten se on lähes välttämätöntä. Opiskelu tekee hyvää aivoille ja psyykkiselle vireydelle. Mitään menetettävää tuossa ei ole.

Vierailija
8/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomin koulutus on erittäin helppo, itse opiskelin sen parissa vuodessa työn ohella monimuotokoulutuksena. Suurin osa kursseista oli yläastetasoisia ryhmätöitä, jotka eivät vaatineet juuri mitään opiskelua jos on ymmärrystä työelämästä. Itse työllistyin nykyiseen paikkaani jo ennen valmistumista, joten en osaa sanoa oliko hyötyä. Jos jossain vaiheessa haen uusia töitä, on varmaan ihan hyvä olla tutkinto CV:ssä.

Vierailija
9/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tuossa iässä eläkkeeseen on aikaa vielä melkein 20 vuotta. Paljon on vielä tekemistä ja oppimista.

Ja jos joutuu töistä pois YT:n kautta, työllistyminen on aina varmempi tradenomina kuin merkonomina, kun tulevaa työuraa on jäljellä noinkin paljon. Yksi työkkärivirkailija rupesi länkyttämään mullekin, kuusikymppiselle, tradenomin koulutusta. Mullehan se ei anna mitään lisäarvoa, valmistumisen jälkeen työuraa jäljellä max vuosi. Eipä mahda tuossa tapauksessa mikään työnantaja innostua palkkaamiseen.

Vierailija
10/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä onkin, että tradenomi on niin ympäripyöreä käsite itselleni, kun en sillä alalla työskentele, että en osaa oikein arvostaa.

-ennen oli merkonomit ja ekonomit ja merkanitit. Ne hahmotin. Eikös tradenomi ole sama kuin ylioppilasmerkonomi? Vai onko?

-kannustan kyllä opiskelemaan-se tekee yleensä aina hyvää.

Vierailija
11/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Puoliso kävi amkin yli nelikymppisenä valmistui siis alle 45 vuotiaana. Ei sanut töitä.

Hmm. Nyt alkaa olla markkinoilla töitä. Tekijöiltä kaivataan.

Vierailija
12/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri oli ollut töissä taloushallinnossa saman ajan kuin sinä. Kyllä hän suoritti tradenomin työnsä ohessa. Aikaa jo 10 vuotta.

Halusi varmistaa, että pysyy jatkossakin töissä ja saa töitä, jos irtisanotaan. Nyt on ajankohtaista pitää osaaminen ajan tasalla. Hänkin on suuressa rakennusyhtiössä, jossa on ollut tänä vuonna kahteen kertaan lomautukset jo. 

Vierailija
13/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tradenomin koulutus on erittäin helppo, itse opiskelin sen parissa vuodessa työn ohella monimuotokoulutuksena. Suurin osa kursseista oli yläastetasoisia ryhmätöitä, jotka eivät vaatineet juuri mitään opiskelua jos on ymmärrystä työelämästä. Itse työllistyin nykyiseen paikkaani jo ennen valmistumista, joten en osaa sanoa oliko hyötyä. Jos jossain vaiheessa haen uusia töitä, on varmaan ihan hyvä olla tutkinto CV:ssä.

Ei kuulosta kovin imartelevalta sille koulutukselle.

Miksi moinen edes on, jos se on niin helppoheikkikoulutus?

Vierailija
14/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mikä siinä onkin, että tradenomi on niin ympäripyöreä käsite itselleni, kun en sillä alalla työskentele, että en osaa oikein arvostaa.

-ennen oli merkonomit ja ekonomit ja merkanitit. Ne hahmotin. Eikös tradenomi ole sama kuin ylioppilasmerkonomi? Vai onko?

-kannustan kyllä opiskelemaan-se tekee yleensä aina hyvää.

Sama aines sinne menee kuin ylioppilasmerkonomiksi aikoinaan. Vastaa sitä nykyään. 

Olem itse yo-merkonomi ja diplomi-insinööri. 

Vierailija
15/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ei kuulosta kovin imartelevalta sille koulutukselle.

Miksi moinen edes on, jos se on niin helppoheikkikoulutus?

Suurin osa kursseista lienee tarkoitettu niille joilla ei vielä ole kokemusta työelämästä. Toki tutkintoon kuuluu myös alueita jotka vaativat muiltakin opiskelua, jos ne eivät ole ennestään tuttuja, kuten kirjanpito. Ap:n kaltaiselle kokeneelle työntekijälle koulutus on varmasti nopeasti tehty, joten miksipä ei. Eipä siitä haittaakaan ole.

Vierailija
16/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kannustan opiskelemaan vielä vanhemmallakin iällä. Itse olen 50 ja tarkoitus hakea opiskelemaan yliopistoon ensi vuonna. Minulla on jo yliopistotutkinto, mutta ihan jo oman kehittymisen ja näkökantojen avartamisen vuoksi haluan lisää. Myös amk voisi tulla kyseeseen, mutta katsotaan nyt ensin pääsisikö yliopistolle.

Anna se paikka jollekin parikymppiselle. Sille siitä on enemmän hyötyä.

Vierailija
17/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä hehkutetaan, että tottakai kannattaa opiskella! Niin varmaan, mutta se on sitten pois monesta muusta. Esim:

- perheeltä, jos sellaista on. 

- myös sitä fyysistä kuntoa pitää hoitaa. Itseltäni jäi salilla käynti ja sen kyllä huomaa. 

- vapaa-ajasta.

Ei se töiden ohessa opiskelu nyt tuosta vain suju. Mieti, oletko valmis uhraamaan aikaa sille.

Vierailija
18/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Täällä hehkutetaan, että tottakai kannattaa opiskella! Niin varmaan, mutta se on sitten pois monesta muusta. Esim:

- perheeltä, jos sellaista on. 

- myös sitä fyysistä kuntoa pitää hoitaa. Itseltäni jäi salilla käynti ja sen kyllä huomaa. 

- vapaa-ajasta.

Ei se töiden ohessa opiskelu nyt tuosta vain suju. Mieti, oletko valmis uhraamaan aikaa sille.

Eikö ap sanonut olevansa töissä? Hän voi hakea opintovapaalta ja palkkaan suhteutettua opintorahaa. Opintovapaalla voi olla myös osan viikkoa.

Vierailija
19/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Avaa julkisella puolella kelpoisuuden ns. parempiin töihin. Itsellä sama tilanne, valmistuin tradenomiksi juuri ja koen että suurin juttu oli se kelpoisuus ja parempi palkka, ei niinkään tutkinnon tuoma yleissivistys. Koska olet jo ammattilainen niin tutkinto on ns. läpihuutojuttu, vaikka tokihan se teetti töitä. Saahan siitä myös eläkerrä lisää muutaman kympin 

Tradenomin tutkinto ei todellakaan teetätä hirveästi töitä jos on yhtään älliä päässä. Ekan lukukauden olin päätoiminen opiskelija, sen jälkeen vähintään 20 h/vko töissä ja kotona kaksi alle kouluikäistä, silti valmistuin vuoden etuajassa.

Vierailija
20/41 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tradenomin tutkinto ei todellakaan teetätä hirveästi töitä jos on yhtään älliä päässä. Ekan lukukauden olin päätoiminen opiskelija, sen jälkeen vähintään 20 h/vko töissä ja kotona kaksi alle kouluikäistä, silti valmistuin vuoden etuajassa.

Kyllä mä koin sen raskaaksi kokopäivätyön ohella, vaikka kurssit ei vaikeita olleetkaan. Jos ei olisi tarvinnut töitä tehdä samaan aikaan niin olisi tuntunut lomalta, mutta harvalla aikuisella on varaa opiskella päätoimisesti ilman että käy töissä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi