Paljonko säästää jos rakentaa omakotitalon ITSE?
Tämmönen alkanu mietityttämään kun meilläkin talon rakennus suunnitteilla ja on paljon pieniä lapsia. Oon kuullu huhuja et kuinka raskasta se talonrakennusaika on perheelle et mietityttää pitäskö ottaa "avaimet käteen"-paketti...
Osaatteko sanoa noin summissa paljon enemmän tulee maksaan?
Kommentit (53)
"ammattilaisten" tekemisiä joutuu vahtimaan todella tarkasti.
etkä laske omalle työllesi hintaa, säästät normaalissa ok-talossa helposti 150 000. Jos taas et ole rakentamisen ammattilainen, suosittelen lämpimästi avaimet käteen-ratkaisua, niin säästyt myös tekemiltäsi virheiltä.
Nämä nykyammattilaiset osaa tehdä urakkansa niin, että aina joku "helppo" välityö ja teettäjälle. Ja sitten niska limassa painat siellä työmaalla paikkailemassa herrojen jälkiä ja tekemässä niitä "pieniä välitöitä", joita kukaan urakoitsija ei halua tehdä, kun ne on tylsiä... Lopputuloksena maksat saman kuin teettäisit isoja urakoita ja teet joka välissä itse duunia. Siksi ehdottomasti amatöörirakennutajalle: Mahdollisimman suuret urakat!!!
Mutta ei ne urakatkaan ole aina niin yksinkertaisia. Voisin kertoa kauhutarinan siitä, miten meidän raksalla 21 000 Euron urakalle tuli hintaa 35 000 Euroa ja päälle 2000 Euroa oikeudenkäyntikulujen omavastuista. Kun urakoitsijaa ei voi "irtisanoa", vaikka jokainen naapurikin näki homman menevän pepulleen. (meillä tuli naapuri sanomaan, että heidän pihasta nähden talomme katto on vinossa... ja niinhän se olikin, kun katsoi pidemmän matkan päästä, se oli itseasiassa vinossa ja propellilla) Jos "irtisanot", joudut maksamaan urakan loppusumman kuitenkin ja urakkaahan maksetaan usein aina osan valmistuttua ja ne virheet kuitenkin paljastuu yleensä vasta "viimeisellä rivillä". Urakoitsija on korvausvastuussa, mutta mitäs siltä "isä, poika ja paku"-firmalta saa. Sehän menee konkurssiin ja uusi pulju pystyyn jne.
50 000 tontti, kaivaminen toiset saman. Eli 100 000
Talo itse 150 000. Eli 250 tonnia.Samaan hintaan saat valmiin talon, halvemmalla mitä enempi itse remppaatte.
Me ostettiin 160 000 talo 5 vuotta sitten. 20 000 tehty remppaa (nostaa talon arvoa ainakin tällä summalla).
Tästä kaupungista ei 50 000 saa omaa tonttia, ehkä jonkun pienen.. Lisänä kaivuutyöt ja niissä saattaa hinta pompsahtaa jos maaperä onkin kiveä joka pitää pommittaa.
50 000 tontti, kaivaminen toiset saman. Eli 100 000
Talo itse 150 000. Eli 250 tonnia.Samaan hintaan saat valmiin talon, halvemmalla mitä enempi itse remppaatte.
Me ostettiin 160 000 talo 5 vuotta sitten. 20 000 tehty remppaa (nostaa talon arvoa ainakin tällä summalla).
Tästä kaupungista ei 50 000 saa omaa tonttia, ehkä jonkun pienen.. Lisänä kaivuutyöt ja niissä saattaa hinta pompsahtaa jos maaperä onkin kiveä joka pitää pommittaa.
Se niin riippuu kaikesta. Me ollaan rakennettu 2 asuntoa itse alusta loppuun ja selvää säästöä ollut.
Riippuu millasen rakentaa, mihin ja kuinka paljon osaa tehdä itse ja kuinka paljon on käytettävää materiaalia itsellä. Täälä tontit maksaa 0,5-3€ neliö. Pienrakennusfirmat kun kilpailuttaa saa edullisia urakkahintoja.
Ensimmäinen asunto rakennettiin pellolle ja tonttityöt oli todella edulliset, toinen rakennettiin pienelle kalliolle ja räjäyttäminen maksoi kaikkine koneineen, töineen/palkkoineen ja alueen tasaus ja kallion pois vieminen yhteensä 9200€. Puut kaadetaan omasta metsästä.
Ensimmäinen asunto tuli maksemaan 64 000 ja myytiin 175 000.
Toinen asunto tuli maksamaan 78 000 ja myytiin 190 000 eurolla.
Kolmas asunto on juuri valmistunut ja tuli maksamaan 120 000 ja käytettiin ulkopuolisia työmiehiä töittemme takia. 2 vuoden päästä arvio ja jos hintarvio miellyttää niin laitetaan myyntiin.
jos olisitte kykeneviä rakentamaan talon
ette kyselisi täällä tuollaista.
Järkevä vaihtoehto näppärälle DIY-miehelle tai -naiselle on ottaa talo sisustamattomana, siis laittaa lattiat ja seinäpinnat itse. märkätiloissa pitää tietää, mitä tekee, jos tekee itse.
Oletko niitä kateellisia rakennusalan ihmisiä, joiden mielestä on väärin, että nykyään kuka tahansa voi hankkia itselleen tontin ja rakentaa siihen joko rakennuttamalla ostopalveluina tai miten haluaa haluamansa laisen talon?
Komppaan joitakin muita vastaajia, eli saman verran maksaa rakentaminen kuin ostaminen, jos haluaa uudenveroisen talon. Hieman vaihtelua on suuntaan tai toiseen tapauksesta riippuen, alueesta jne.
Avaimet käteen -paketteja räätälöi moni talovalmistaja nykyään, ja hyvä suunnittelija auttaa teitä selviytymään kaikesta.
oppirahat tulee maksettua moneen kertaan.
Ollaan 2 omakotitaloa ostettu, avain käteen periaatteella. Talopakettia ostaessa oli myyjällä selvät sävelet jos tätä seinää siirtää miten se vaikuttaa ja sanoi suoraan miksi ei tekis tätä ratkaisua jne. Uskoisin että oli myös helpompi eka myydä, kun ei oltu sotkeuduttu tekemiseen.
Ystävän mies on tehnyt 2 taloa. Eka oli tosi edullinen kun teki lama-aikaan 90 luvulla mutta toka oli järkyttävän paljon kalliimpi, valmistui n 5 v sitten. Ja ei ole tokassa talossa vieläkään tehnyt sitä ns loppuun, kun ei ole pakko. Tämä on tosi yleistä näitten tee se itse miesten keskuudessa.
"en muuten usko että sahapurueristeiseen taloon saa rakennuslupaa"
Miksei. Meillä ainakin sai. Ei kyse ole eristemateriaalista vaan sen eristävyydestä. Sahanpuru sekoitettuna kutterinlastuun on melko hyvä eriste. Ja kosteuksien kannalta turvallinen. Eikä tarvitse olla paljonkaan paksummasti niin vastaa jo selluvillaa.
"Perustuksia ei noin vain voi itse valaa. Palkattava ammattilaiset ja kalusto. Kattotuolit täytyy asentaa, yksinkö? Hartiavoimin? Viemärit, putket, sähköt, lämmitysjärjestelmät jne. Mikä muu kuin tapetointi, maalaus ja kaappien asennus onnistuu?"
Helppoa kuin heinän teko. Pintamaat pois, anturalle kuoppaa, tekniikan ja perusvesien yms vedot siihen, suodatinkangasta pohjalle ja sepeliä päälle. Tärytellään tiiviiksi ja vaikkapa ihan kaupasta haettavia anturaharkkoja jonoon. Betonimyllyllä kuraa ja harjaterästä aina sitämukaa kun sokkeliharkkovarvit nousee. Sitten kun sopiva korkeus on saavutettu vaikkapa lätkäistään bitumikaistat perustusten päälle ja eikun esimerkiksi hirsikehikko pystyyn. Tapitus ja kara-asiat tajuaa jokainen. Kattopalkit paikoilleen ja vesikatesysteemit päälle. Rossipohjarakenteet sisälle, samaten yläpohja. Hieman ovíen ja ikkunoiden asentelua lautojen laittelua ja listoja, tekniikan pojat käyvät tekemässä oman osansa lvis ja kiintokalusteet paikoilleen. Siinä pääpiirteissään. Ja hinnaksi tuli jos omaksi tuntipalkan menetykseksi laskee 20 euroa: tasan puolet siitä mitä talopaketti repii.
Entäs kun routa koettelee perustuksia?
Routasuojaus vasta vaikea homma onkin: Ensin täytyy saada routastyrox-paketti auki. Sitten pitää onnistua asettamaan styrox levyt perustusten ympärille viettosuunta talosta pois päin ja lopuksi ne pitää pohdiskellen peittää pintamaalla.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 19:46"]
Olisi mielenkiintoista tietää, mitä te "tee-se-itse-miehet" ja naiset oikein osaatte ja pystytte tekemään. Onko teillä tietoa, taitoa, työvälineet, kuljetusvälineet, työmiehet ja spesialistit?
Perustuksia ei noin vain voi itse valaa. Palkattava ammattilaiset ja kalusto. Kattotuolit täytyy asentaa, yksinkö? Hartiavoimin? Viemärit, putket, sähköt, lämmitysjärjestelmät jne. Mikä muu kuin tapetointi, maalaus ja kaappien asennus onnistuu?
[/quote]
Olemme rakentaneet itse 1 talon ja runkomuurausta lukuuottamatta toisen. Ja ei se tosiaan ole mitään rakettitiedettä. Mieheni oli nuoruudessaan mukana monessa peruskorjausprojektissa ja rempassa, siinä on taitoa kertynyt. Lisäksi hän on todella taitava lukemaan työpiirustuksia missä lukee tarkasti mitä pitää tehdä.
1. taloon valettiin antura ja tehtiin lähes 2m korkea sokkeli ihan omin pikku kätösin. Tarkastaja sanoi ettei ole ikinä nähnyt niin millintarkkaa tulosta:)
Talotehtaalta tuli omien piirustusten mukaan teetetty (ulkoseinä)runko ja siihen katto päälle. Siitä eteenpäin jatkoimme taas itse: LVIS tehtiin itse mikä luvallista on, väliseinät, yläpohja, eristykset, levytykset, ilmantoinnin vedot ja eristykset. Maalaustyöt, laatoitukset ja kalusteet oli vain piste iin päällä ihan viimeisen kuukauden aikana. Kyllä siinä on tekemistä ihan tarpeeksi!
14kk meni maakuopasta sisäänmuuttoon 1. kerralla, 11kk toisella.
Kolmas talo on jo suunniteltu...
Aika paljon siinä voi säästää. Nykyisin kaikki sanoo että elementit ovat olleet valmiiksi homeessa. Onhan se rankkaa maksaa täyttä hintaa silloin. Myös rivarit mitä täälläpäin on rakennettu ovat olleet valmiiksi kovassa homeessa eikä niitä kukaan ole halunneet ostaa.
Mikäli joku tavallinen pakettitalo tyydyttää tarpeet, kannattaa ottaa avaimet käteen -periaatteella. Mikäli itse olette rakennustaitoisia, halvin vaihtoehto on rakentaa puutalo, joka tehdään pitkästä tavarasta. Perustukset tontista riippuen maksavat 10 000e-200 000e, eli mikäli tonttia ei vielä ole, kannattaa tuokin seikka ottaa huomioon.
Meillä itsesuunnittelemamme betonielementtitalo ollut rakenteilla jo toista vuotta. Mies rakentaa itse, joten muu perhe ei häntä vuoteen ole pahemmin nähnyt. Tosin silloin ei kyllä tule riideltyäkään.. Eli jos pieniä lapsia, vaimo usein jää muutamaksi vuodeksi yksinhuoltajaksi. Tämä ei ole ongelma, mikäli asia ei tule yllätyksenä.
Eli mitään suoraa summaa, paljonko itse rakentaen säästää, ei voi määritellä. Materiaalivalinnat, lämmitysmuodot, varustelutaso ym. määrittää lopullisen hinnan. Kaikenlaisia laskureita löytyy, esim osuuspankin sivuilta.
Mikäli pääasia on oma uusi omakotitalo, kannattaa ottaa halpa valmistalo!