Paljonko säästää jos rakentaa omakotitalon ITSE?
Tämmönen alkanu mietityttämään kun meilläkin talon rakennus suunnitteilla ja on paljon pieniä lapsia. Oon kuullu huhuja et kuinka raskasta se talonrakennusaika on perheelle et mietityttää pitäskö ottaa "avaimet käteen"-paketti...
Osaatteko sanoa noin summissa paljon enemmän tulee maksaan?
Kommentit (53)
50 000 tontti, kaivaminen toiset saman. Eli 100 000
Talo itse 150 000. Eli 250 tonnia.
Samaan hintaan saat valmiin talon, halvemmalla mitä enempi itse remppaatte.
Me ostettiin 160 000 talo 5 vuotta sitten. 20 000 tehty remppaa (nostaa talon arvoa ainakin tällä summalla).
Tästä kaupungista ei 50 000 saa omaa tonttia, ehkä jonkun pienen.. Lisänä kaivuutyöt ja niissä saattaa hinta pompsahtaa jos maaperä onkin kiveä joka pitää pommittaa.
Itserakentaminen kesti kauemmin, mutta ei meillä ainakaan mitenkään raskasta ollut.
Rahaa meni 130 000 euroa, talon arvo yli 300 000 euroa. Että ei harmita. Mutta jos oltais sama rakennettu jonnekin peräkylille, erotus olisi paljon pienempi.
olisihan se paljon helpompaa ottaa avaimet käteen... Mut minkälaisista summista on kyse jos haluaa esim. 1-kerroksisen kivitalon 5 makuuhuonetta? NOIN? :) Siis se erotus itse rakennettuna ja avaimet kätee...
ja meil on jo valmiina tontti... t.ap
koska kivitalon elementit ovat 60x20 cm kokoisia -> työ tehdään paikan päällä.
Pystytysurakan hinta vaihtelee talon koosta riippuen 30 - 100 ke. 1 krs talo ehkä 50 000?
ette kyselisi täällä tuollaista. Säästö, jos tekee kaiken itse, keskiverrossa ok-talossa (valmiina jotain 250 000 ilman tonttia) lienee muutamia kymmeniä tuhansia, jos kaikki menee nappiin ja aikaa on. Silti joutuu ostamaan esim. sähkö- ja LVI-työt vieraalta, jos ei satu olemaan ammattilainen.
Järkevä vaihtoehto näppärälle DIY-miehelle tai -naiselle on ottaa talo sisustamattomana, siis laittaa lattiat ja seinäpinnat itse. märkätiloissa pitää tietää, mitä tekee, jos tekee itse.
itse tekemällä säästää niiden työmiesten palkan verran.
Rakennustavara on pääpiirteittäin samanhintaista, tilaako sen itse vai ottaako talotehtaan kautta.
Mieti itse, jos sitä taloa rakentaa sulle kolme miestä puolen vuoden ajan, ja eivä t tee urakkapalkalla vaan tuntipalkalla. Joten tahti ei ole se, mitä itse tekisi. Tuntipalkka 20 euroa, eli kolmelta 60 euroa tunnissa x 8 h päivässä, 480 euroa päivässä työmiesten palkkaan. Se kertaa 5 päivää (työviikko) x 4 (kuukausi) x 6 (puolivuotta), niin työn osuus on ainkain sen 60 000 euroa. Summat on ihan omasta päästäni, mutta logiikka on tuo.
Rakennustavara on pääpiirteittäin samanhintaista, tilaako sen itse vai ottaako talotehtaan kautta.
Esimerkiksi vaikka kattotuolit. Ovh-hinta (tai siis normaalihinta) on esimerkiksi 150 e/kpl ja tingit sitten ne 125 euroon. Yhteensä vaikka 10 kattotuolia -> säästö 250 e.
Talotehdas sen sijaan suurena ostajana tinkii ne 110 euroon, MUTTA ottaa tingityn erotuksen itselleen ja myy ne sinulle "alennuksella" 125 e/kpl tai jopa enemmällä. Ei ne siellä talotehtaalla ilmaista työtä tee.
Eli itse hankkimalla voi saada vähintään samat alennukset kuin talotehtaan kautta.
Kyllä ammattimies aina tee-se-itse-miestä nopeammin hommat tekee.
Mutta vaikka itse olisikin ammattitaitoinen, menee kolmen miehen töiden tekemiseen kolminkertainen aikakin.
Ja kun itse tekisi myöt normityöpäivän jälkeen ei vireystasokaan kovin korkea ole.
semmoista juttua että en ikinä teettäisi taloa ilman 100% omaa valvontaa. Yksikin kertoi miten lattian valussa betoni loppui juuri loppumetreillä, no ei kun hiekkaa tilalle ja vähän betonia päälle: "Ei sitä kukaan ikinä voi tietää".
Esimerkiksi vaikka kattotuolit. Ovh-hinta (tai siis normaalihinta) on esimerkiksi 150 e/kpl ja tingit sitten ne 125 euroon. Yhteensä vaikka 10 kattotuolia -> säästö 250 e. Talotehdas sen sijaan suurena ostajana tinkii ne 110 euroon, MUTTA ottaa tingityn erotuksen itselleen ja myy ne sinulle "alennuksella" 125 e/kpl tai jopa enemmällä. Ei ne siellä talotehtaalla ilmaista työtä tee. Eli itse hankkimalla voi saada vähintään samat alennukset kuin talotehtaan kautta.
`
Nimenomaan itse hankkimalla voi saada samaan hintaan tai halvemmallakin, mitä talotehtaan kautta. Käytinkin sanaa PÄÄPIIRTEITTÄIN; en alkaisi kyllä vaikkapa 250 euron takia saivartelemaan monen huutomerkin kanssa vääryyttä :)
Erot kuitenkin ovat aika pieniä koko talon mittakaavassa, mietippä pelkkiä rahtimaksuja, jotka helposti on eri tuotteilla satasen keikka. Siis talotehtaalta saa tietyn köntän tiettyyn hintaan, itse hommaamalla sieltä täältä rahtimaksuineen erot ei liene PÄÄTÄHUIMAAVAN isot.
On ihan turhaa laatia budjettia satasen päälle, siksipä se sana pääpiirteittäin varmaan ei hirveästi valehtele :)
Esimerkiksi vaikka kattotuolit. Ovh-hinta (tai siis normaalihinta) on esimerkiksi 150 e/kpl ja tingit sitten ne 125 euroon. Yhteensä vaikka 10 kattotuolia -> säästö 250 e. Talotehdas sen sijaan suurena ostajana tinkii ne 110 euroon, MUTTA ottaa tingityn erotuksen itselleen ja myy ne sinulle "alennuksella" 125 e/kpl tai jopa enemmällä. Ei ne siellä talotehtaalla ilmaista työtä tee. Eli itse hankkimalla voi saada vähintään samat alennukset kuin talotehtaan kautta.
`
Nimenomaan itse hankkimalla voi saada samaan hintaan tai halvemmallakin, mitä talotehtaan kautta. Käytinkin sanaa PÄÄPIIRTEITTÄIN; en alkaisi kyllä vaikkapa 250 euron takia saivartelemaan monen huutomerkin kanssa vääryyttä :)Erot kuitenkin ovat aika pieniä koko talon mittakaavassa, mietippä pelkkiä rahtimaksuja, jotka helposti on eri tuotteilla satasen keikka. Siis talotehtaalta saa tietyn köntän tiettyyn hintaan, itse hommaamalla sieltä täältä rahtimaksuineen erot ei liene PÄÄTÄHUIMAAVAN isot.
On ihan turhaa laatia budjettia satasen päälle, siksipä se sana pääpiirteittäin varmaan ei hirveästi valehtele :)
ettei kannata paljon säästellä tai miettiä mistä tilaa.
Meille tuli paljon muutakin, ikkunoita, ovia, lämmitysjärjestelmiä, ontelolaattoja, eristeitä, harkkoja, jne, ja jos niistä pystyy säästämään tuon 25/150 =16,7%, se onkin jo iso raha.
Ja juu, otettiin itse harkkotalopaketti, ja on sitä kaduttu pitkän aikaa. Olisi säästetty huimasti ilman välikättä.
Tietenkään et saa kustomoitua mallia siihen hintaan vaan sitten siitä tuleekin kallis, mutta valmiista mallistosta valittuna tulee varmasti halvemmaksi kuin rakennuttaa itse.
Kyllä moni kaveri on miettinyt jotain avaimet käteen taloa ja lopuksi mennytkin tilaamaan jonkun Kastellin tai Vaajan paketin. Lopputuloksena on vuoden ajan mennyt kaikki vapaa-aika, hermot puljatessa osaurakoiden kanssa ja budjettikin nousi sitä avaimet käteen -vaihtoehtoa korkeammaksi.
Onhan se selvää, kun tehdään samaa Design-talojen Elinaa ympäri Suomea, niin kaikki putkia myöten on optimoitu ja palaakaan ei jää ylimääräistä. Lisäksi isona neuvottelijana saa sovittua urakat paljon edullisemmaksi kuin yksityinen henkilö. Toki firmat lisää siivunsa päälle, mutta siltikään se hinta ei nouse korkeaksi!
Eli pyydettiin hinta avaimet käteen-hinnalla, jolloin hinta oli 250 000e ja teetettiin ulkoa valmiiksi ja rahaa meni kaikkinensa piha sisältyen (avaimet käteen hintaan ei sisältynyt pihaa) ja rahaa meillä meni 180 000e.Eli säästöä TODELLA paljon.
että olette ihan aloittelijoita rakentamisen suhteen?
Silloin ei todellakaan kannata alkaa itse rakentaa, ei todellakaan. Miten muuraat kivitalon seinät? Kuka ne rappaa? Päältä? Sisältä? Millä aineilla? Millä välineillä? Kuka muuraa takan? Millainen lämmityssysteemi? Sinäkö sen teet?
Lisäksi:
-kuka tekee ilmastoinnin?
-kuka asentaa ikkunat, ovet ja lukot?
-kuka valaa lattiat?
-kuka tekee kivijalan?
-varaston?/autotallin?
-kuka tekee putkityöt?
-asentaa kalusteet?
Voisin jatkaa loputtomiin... Sori :(
Ja täällä joku sanoi, että työmiehen saa 20 €/h töihin. Ei onnistu. Ei onnistunut edes vuonna 2006 ja ei onnistu nytkään.
Itse en ollut muurannut ennen edes pihagrilliä, mutta niin vain on 2 krs kivitalo pysynyt pystyssä vieläkin. Ulkopinta on rapattu ja sisäpinta tasoitettu.
Ilmastoinnin tekeminen on kuvien mukaan helppoa.
Ikkunoiden asentaminen samoin, myös ovien ja lukkojen.
Lattianvalussa käytetään yleisesti ammattilaisia, hinta on muutaman euron per neliö.
Kivijalan (eli nykykielellä anturan ja sokkelin) osaa tehkä kuka vaan.
20 e/h ei tosiaan saa ketään töihin, ainakaan ammattimiestä.
80 000e säästettiin
Eli pyydettiin hinta avaimet käteen-hinnalla, jolloin hinta oli 250 000e ja teetettiin ulkoa valmiiksi ja rahaa meni kaikkinensa piha sisältyen (avaimet käteen hintaan ei sisältynyt pihaa) ja rahaa meillä meni 180 000e.Eli säästöä TODELLA paljon.
johon meni sitten 10 000e. eli 260 000-180 000=80 000e ja jos pihaa ei lasketa -> 250 000-170 000=80 000e.
3000 työtuntia x 35€, eli timpurin palkka (joskus tarvitsee jopa 2 miestä töihin) eli n 100000 € mutta todellisuudessa säästö ajassa ja työmäärässä on ehkä 30-50k€ luokkaa. Avaimet käteen talo tulee suhteessa halvemmaksi kuin talopaketti jonka timpuri tekee valmiiksi urakkana koska ne on tehty tehtaalla jo niin pitkälle kuin vain linjalla on mahdollista ja timpuri vain viimeistelee paikan päällä.
Rakentamisen raskaus on suhteellista, me olemme rakentaneet itse (max oman työn määrällä) jo 2 taloa ja kolmas projekti alkanee ensi keväänä. Lapsia on 4 (nuorin nyt 8v) mutta rakentaminen on aina otettu hauskana harrastuksena eikä rasitteena.
Se on kaikista paras vaihtoehto. Ammattilainen vastaa työstään ja antaa takuun. Talon rakentaminen on todella hidasta, varsinkin kun koittaa itse käydä töissä. Ei se raksa oikein etene jos iltaisin ja viikonloppuisin kanniskelee lautoja muutaman tunnin. Sukulaisten ja tuttujen varaan ei kannata kaskea. Ne ehkä sanoo että kyllä me autetaan, mutta kun se hetki koittaa, ei ketään näy...