Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin monet antavat kiinteitä jo 3-4 kk vauvalle, vaikka suositus on 6 kk?

Vierailija
26.07.2010 |

En tuomitse, ihmettelen vain. Itse vasta odotan ensimmäistä, joten asiat ovat vähän vieraita.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tarkoittaa sitä, että osa vauvoista saa kiinteitä 3 kuukauden ikäisenä, osa 4 kuukauden ikäisenä, osa 5 kuukauden ikäisenä ja osa 6 kuukauden ikäisenä. Ja jotkut varmaan saavat kiinteitä yli 6 kuukauden ikäisenä, mitä nyt ei voi suositella kenellekään.

Hassua, että Suomen kaltaisessa kouluttautuneiden ihmisten maassa ei ymmärretä tätä asiaa.

Vierailija
22/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, odota nyt ensin sen lapsen syntymää, niin tajuat, että lasten kanssa saa käyttää omaa järkeä ja neuvolakin neuvoo usein noiden kiinteiden kanssa.

Ja siksikin tätä asiaa kysyy. Itsellänikin on reilun puolen vuoden ikäinen esikoinen, ja itsekin olen miettinyt miksi jotkut aloittavat kiinteät jo niin aikaisin. En tuomitsevasti, vaan ihan mielenkiinnosta, sillä meillä ei ollut tarvetta aloittaa ennen sitä suositusta. Ja kyllä meillä neuvolassa ainakin oli suositus 6 kk, erikseen vielä 3 kk neuvolassa sanoi ettei ole mikään kiire aloittaa ennen puolta vuotta. Mutta varmasti taas toisilla vauvoilla voi olla syitä siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jotkut varmaan saavat kiinteitä yli 6 kuukauden ikäisenä, mitä nyt ei voi suositella kenellekään.

Vierailija
24/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykytiedon valossa yli 6 kk jatkunut täysimetys altistaa allergioille eikä enää tarjoa kasvavalle lapselle riittävää ravitsemusta.

Vierailija
25/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsuus vaan lyhenee nykyään. Mammat tuputtaa uutta ja isompien juttuja aina vain pienemmille. Sama ilmiö toistuu eri jutuilla joka ikäluokassa.

Vierailija
26/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska korvikeruokittu vauva ei saa suositusten mukaan elää 6 kk pelkällä korvikkeella.Rintamaito sen sijaan voi riittää puoli vuotta.Meidän "käskettiin" antaa ruokaa 4 kk alkaen,koska lapsi oli allerginen ja sai apteekin korviketta eikä se ole riittävää kuin alle 4kk lapselle.Lisäksi moni vauva vaan tarvitsee jo 4kk lisäravintoa.Sen huomasin,että omani oli jo aivan valmis aloittamaan silloin:hän oppi nopeasti syömään ja halusi syödä soseita.Ei siis hyljeksinyt niitä millään tavalla vaan kelpasi hyvin!

Vierailija
27/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nykyään suositus on 4-6kk ja ennen, ainakin mun lapsuudessa se oli 3kk? Niin aika jännä, jos nykyään muka tyrkytetään aiemmin. Ennemmin tuntuu, että nykyään ihmiset eivät ymmärrä, että lapset kehittyvät ja kasvavat. Yritetään pitää lapset vauvoina ja neljävuotiaatkin istuvat sitten rattaissa.

Vierailija
28/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vauva-aikanani tarjottiin appelisiinimehua ja porkkanaraastetta 3 viikon iästä alkaen.

Vierailija
29/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aloitettiin kiinteät 2 kk iässä, eipä nuo kovin sairailta vaikuta. Itse olen ollut 1 kk ikäinen, kun raju pulauttelu oli syynä kiinteiden aloittamiseen.

Vierailija
30/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mun mummuni ihmetteli, että miksi kielsin antamasta puolivuotiaalle jätskiä. Tai suolaa... Kun ennen kuulemma sitä ja tätä...

Vierailija
31/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipasi tuhdimpaa ateriaa. Oli alle 3kk, kun vellit aloitettiin. Ja aika pian perää soseet. Johan syöttövälit harveni. Ja neuvolassa olivat tyytyväisiä ja osin sieltä tuli ehdotus, että voisi siirtyä jo muuhuin, kuin olla pelkällä maidolla.

Vierailija
32/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä ihmiset lukevat suosituksia kuin piru raamattua?? Vauvan kasvatuksesta löytyy maailmalta mitä ihmeellisintä suositusta ja kaikkia niitä joku aina uskoo...

Mitenkähän sitä on ennen internettiä osattu vauvat kasvattaa...

Vierailija
33/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat ihan syntymästään saakka olleet allergisia eikä ole löydetty sopivaa erityiskorviketta tai äidille sopivaa ruokavaliota ja kiinteiden aloitus viivästyy.

Meillä alotettiin kiinteät vasta 7,5kk iässä, koska vasta tuolloin löytyi sopiva erityiskorvike ja meillä kaikki lapset ovat olleet allergisia ihan syntymästään saakka, siinä vaan aina oma työnsä, että löytää ne allergisoijat kun meidän lapsilla ei ole näkynyt kaikki testeissä.

Ja 1v ikäänhän se maito on vauvalle se pääasiallinen ravinto.

nykytiedon valossa yli 6 kk jatkunut täysimetys altistaa allergioille eikä enää tarjoa kasvavalle lapselle riittävää ravitsemusta.

Vierailija
34/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin niin mukavuudenhaluinen, että aloitin kiinteät vasta 6kk 2vk ikäiselle. Söi tissiä muutaman tunnin välein, mutta vain n. 5 min kerralla, joten mikäs sen helpompaa! Ja kasvoi oikein hyvin! Tyttö nyt vuoden, syö tissiä vielä pari kertaa yössä ja monta kertaa päivällä. Neuvolassa sovittiin, että helteitten loputtua lopetan yösyötön, ettei hampaat kärsi. Kiinteitä tyttö syö hyvin, vaikkei niitä aikaisin aloittanutkaan. Ja saman toistin 90-luvulla esikoisteni kanssa. Yksikään lapsista ei allerginen tai muutenkaan vaivainen.

Mutta kukin tavallaan, pääasia että itse ja vauva tyytyväisiä! Ääreislaiskana ja mukavuudenhaluisena minulle imetys aina ollut helpoin vaihtoehto. Se myös palauttaa alkuperäisiin mittoihin nopeasti. Yösyötöt pitävät maidontuotannon hyvässä käynnissä. Mitä enemmän vauva syö, sitä enemmän maitoa tulee.

Vierailija
35/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen jostain (taas hyvä lähdeviite...) lukenut että alle puolivuotiaalla ei suolisto olisi vielä riittävän kehittynyt kiinteitä varten ja että aloitus vasta puolenvuoden iässä suojaisi allergioilta. Ja että tosiaan sinne 9 kuukauden ikään asti täysaikaisena syntyneellä lapsella olisi vielä raskausaikana kertyneitä vararavintoja.

Mutta sitten ihan mielenkiinnosta, onkohan sitä tutkittu että onko väliä millä aloittaa ne kiinteiden antamiset suhteessa noihin allergioihin? Ja tarkoittavatko allergiat tässä yhteydessä ruoka-aineallergioita?

20

Vierailija
36/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta niin vaan se rintamaito ei riittänytkään vaan vauvalle joutui alustalähtien antamaan myös korviketta. Siitä huolimatta vauvan paino lähti todella huonosti nousemaan. Vauva oli liian hoikka, vaikka vettä ei annettu vaan rintamaitoa ja korviketta niin eivät nekään riittäneet. Siksi (vauvan riittävän energian saannin turvaamiseksi) ihan neuvolan ohjeen mukaan aloitettiin kiinteät kun täytti 4kk. Aina ei kaikki mene niin kuin toivoo. Onneksi lapsi on nyt lähes normaali painoinen, terve 3 vuotias.

Vierailija
38/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei ainakaan pelkkä rintamaito riittänyt vaan huusi nälkäänsä ni oli pakko aloittaa jo 2,5 kk ikäisenä. nyt poika on 5 kk ja aamuin illoin kaurapuuroa ja päivällä hedelmäsosetta. Poika voi oikein hyvin kun saa kunnolla ruokaa :)

Vierailija
39/39 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidit ei malta odottaa, että vauva kasvaisi tarpeeksi ja suolisto kehittyisi, että pääsee antamaan POTTUA ja nauramaan niille hassuille ilmeille.

Toinen yleinen syy on, että POTUN taikka porkkanan luullaan olevan täyttävämpää kuin maito. Kummallahan pärjää pidempään: porkkanalla vai lasillisella rasvaista maitoa.

Vastaukseni on siis, että siksi, kun ei viitsitä miettiä asioista nimenomaan sen vauvan kannalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän