jätätkö ravintolassa tippiä tarjoilijalle? perustele vastauksesi
Kommentit (142)
lasku on ihan tarpeeksi suuri ilman mitään ylimääräisiäkään ja tarjoilija saa kyllä asianmukaista palkkaa.
tarjoilija saanee palkkansa ja sellainen ei ole Suomessa tapana. Ei mulla sen puoleen olisi varaakaan tuollaiseen. Tai no, jos se tippi saa olla 10 centtiä niin sitten kyllä.
Olen kai sitten outo lintu, mutta silloin sinkkuvuosina ja vielä kun oltiin kaksin, kun palveluita tuli käytettyä enemmän, ei mulla todellakaan tullut mieleen jäädä odottelemaan taksikuskilta takaisin niitä muutamaa kolikkoa, tai pizzakuskilta. Jos olin ollut erityisen tyytyväinen vakikampaajani tulokseen, vein hänelle seuraavalla kerralla viinipullon kiitokseksi, kosmetologilleni erikoisteetä jne. Ei rahallisesti mitään suurensuuria panostuksia, mutta tuli itselle hyvä mieli kun sain ilahduttaa toista. Ja kyllä vien myös joulu- ja kevätjuhlissa lapseni opettajalle/leikkikoulun tädille kiitokseksi jotain pientä. Enkä "antaakseni almuja nöyristelijälle", vaan koska haluan itse kiittää hyvin tehdystä työstä, viis siitä saako isoa palkkaa vai ei.
tuntipalkalla? Teinini sai enemmän mansikanmyynnistä.
en anna, koska Suomessa on minimipalkat. Tippikulttuuri on erittäin vahva maissa, joista minimipalkat puuttuvat. Joskus harvoin annan.
Suomessa tarjoilijoilla on palkka ja sitä vastaan tekevät työnsä. Joissain maissa ei tarjoiljan palkka koostuu yksinomaan tipeistä, joten tilanne on ihan eri.
Täällä saavat ihan normi palkkaa, mutta muualla saattaa olla että tipit on suurin osa tarjoilijan palkasta.
Niin ruokaa syödessäni kuin baarissa vaikka siiderin tilatessani ja ovimiehelle tietty lähtiessä jätän jonkun kympin. Hyvästä palvelusta kiitetään tipillä ja sillä saa hyvää palvelua myös ensi kerralla. Hyvän tipin antaneet muistetaan nääs ja saattaa saada hiukka extraa joka asiassa.
Meidän ympyröissä kaikki antaa tippiä!
että haukkuvat suomalaisia moukkamaisiksi, kun eivät osaa edes tippiä jättää!!
"Ei kuulu maan tapoihin" "sisältyy palkkaan" "sisältyy ruokaan"
Ihan oikeasti?!
Olen ollut monessa ruokaravintolassa ja baarissa töissä ja melko suuri osa asiakkaista jättää jonkinlaista tippiä. Olkoon se vaikka 20 senttiä mutta sekin lämmittää mieltä.
Pidän itseäni hyvänä asiakaspalvelijana, olen kohtelias, nopea ja ystävällinen, joten eshkä sekin selittää sen, että saan usein tippiä..? Mutta kertokaahan, MISTÄ olette saaneet päähänne sen, että tippiä EI TARVITSE jättää suomessa?!?! Tai no, eihän se mikään PAKKO ole, mutta miksi luulette, ettei se hyviin tapoihin kuuluisi?!?!
PAM on neuvotellut tarjoilijoille sellaiset palkat, joilla kyllä elää. TES:n mukaan minimipalkka kokemattomalle aputyöntekijälle on 9,23 €. Iltalisä 1 €/h, yölisä 1,95 €/h, sunnuntaina tuplapalkka. Kokemattoman tarjoilijan tuntipalkka on 9,29 €/h, samat lisät.
Kaikki nämä ovat verotettavaa tuloa. Jos tuohon päälle rakennetaan toinen systeemi, kuten vaikkapa Yhdysvalloissa, niin se tarkoittaa ravintolapalveluiden kallistumista ja harmaan talouden lisääntymistä. Kannatettavaa?
pidät näitä palkkoja korkeina, niinkö!?
Kyllä moukka keksii selityksen...;)
että haukkuvat suomalaisia moukkamaisiksi, kun eivät osaa edes tippiä jättää!!
"Ei kuulu maan tapoihin" "sisältyy palkkaan" "sisältyy ruokaan"
Ihan oikeasti?!
Olen ollut monessa ruokaravintolassa ja baarissa töissä ja melko suuri osa asiakkaista jättää jonkinlaista tippiä. Olkoon se vaikka 20 senttiä mutta sekin lämmittää mieltä.
Pidän itseäni hyvänä asiakaspalvelijana, olen kohtelias, nopea ja ystävällinen, joten eshkä sekin selittää sen, että saan usein tippiä..? Mutta kertokaahan, MISTÄ olette saaneet päähänne sen, että tippiä EI TARVITSE jättää suomessa?!?! Tai no, eihän se mikään PAKKO ole, mutta miksi luulette, ettei se hyviin tapoihin kuuluisi?!?!
Vai oletko julkisesti harmaan talouden kannattaja?
PAM on neuvotellut tarjoilijoille sellaiset palkat, joilla kyllä elää. TES:n mukaan minimipalkka kokemattomalle aputyöntekijälle on 9,23 €. Iltalisä 1 €/h, yölisä 1,95 €/h, sunnuntaina tuplapalkka. Kokemattoman tarjoilijan tuntipalkka on 9,29 €/h, samat lisät.
Kaikki nämä ovat verotettavaa tuloa. Jos tuohon päälle rakennetaan toinen systeemi, kuten vaikkapa Yhdysvalloissa, niin se tarkoittaa ravintolapalveluiden kallistumista ja harmaan talouden lisääntymistä. Kannatettavaa?
Ulkomailla tippaaminen on ymmärrettävää, sillä siellä suuri osa palkasta voi todellakin muodostua tipeistä. Tarkoilijoille maksetaan onnetonta perusliksaa jolla ei pärjää, tai sitten palkkaa ei ole, vaan ollaan jopa täysin tippien varassa.
Näissä maissa on ymmärrettävää, että tippejä jätetään ja niitä kuuluu jättää.
Suomessa asiat ovat toisin. Tipeistä vinkuminen on vain yksi esimerkki ahneudesta, joka voi toki tuoda lyhyellä tähtäimellä lisää liksaa, mutta johtaa pitkällä tähtäimellä tarjoilijoiden palkkatason kuihtumiseen - sillä palkka ryömii yhä enemmän hoidettavaksi tipeillä. Ja tästä kärsivät nimenomaan ne tarjoilijat, jotka eivät tippiä saa.
Kun nyt täällä vingutaan aina naisten keskinäisestä solidaarisuudesta, niin missä on tarjoilijoiden keskinäinen solidaarisuus? Sen olemassaololle pitäisi olla sentään jotain perusteita?
Miksi tarjoilijat vinkuvat epäsolidaarisen ja alaa kurjistavan tippikulttuurin perään, kun pitäisi pitää meteliä alan palkkatasosta sen kurjistamisen sijaan?
Suomessa en jätä tippiä, koska en ole koskaan saanut missään niin hyvää palvelua että olisin katsonut tarpeelliseksi (perusystävällisyys ja omien töiden hoitaminen ei mielestäni riitä).
En myöskään harjoittaisi ammattia, josta saisi vain 7 e tuntupalkkaa vaikka tulisikin lisät päälle.
mutta en ole ikinä antanut tippiä ravintolassa. Ei ole tullut mieleenkään. Ulkomailla kyllä, mutta en suomessa. Syyt onkin lueteltu jo kymmeniä kertoja edellisissä viesteissä.
Sitäpaitsi millaista sen palvelun tulisi olla, että siitä tippiä tulisi antaa? Se että tarjoilija kantaa ruuan pöytään kun se keittiössä valmistuu, ja tuo lasillisen viiniä tai vettä ei mielestäni ole mikään kummoinen uroteko :D Tai se, että käy kysymässä onko kaikki hyvin, maistuuko ruoka ja tahtoisimmeko jotain lisää...? Sehän on heidän työtään!!!
pidät näitä palkkoja korkeina, niinkö!?
Kyllä moukka keksii selityksen...;)
... niin kannattaa mennä oikikseen ja lukea itsensä juristiksi. Heidän palkkansa on yli 200 €/h. Tarjoilijoiden tulisi verrata omaa palkkaansa vastaavanlaista työtä, vastaanvanlaisella "koulutuksella" (yleensä ei koulutusta lainkaan...) tekeviin kuten siivoojiin, kaupan kassoihin ja bussikuskeihin.
t. 109
ja toisissa kaupungeissa tippiä jättää joka toinen ja joissakin saa kerran kuussa joltakin asiakkaalta. No joskus joku mukava asiakas muistaa koko henkilökuntaa ja antaa viisikymppisen jaettavaksi vuoron kokkien, tarjoilijoiden yms kesken.
Mitä varakkaammasta ihmisestä kyse niin sitä useammin tippiä tulee. Paitsi sellaset ökyrikkaat on usein niin pihejä, että kehtaavat tinkiä jopa laskun loppusummasta, kun muualla päinmaailmaa jätettäisiin tippiä...
koska en tiedä mikä olisi sopiva summa ja varsinkin jos maksaa kortilla niin olisi mielestäni varsin noloa sanoa liian pieni rahamäärä enkä myös ole varma miten se tehdään (joo, ongelma on omassa päässäni :). Tarjoilijat, kertoisitteko miten tuossa pitäisi toimia ja onko eroja "keskitason" ravintolan (esim. Gastone) ja enempi "fine dining" ravintolan (esim. Farang, Raku-Ya ja ei tarvitse tulla huutamaan, että ei noi mitään hienoja ole, mä nyt en vaan ole omalla rahalla syönyt kalliimmissa)?
hinnat jo valmiiksi ylhäällä joten miksi ihmeessä jättäisin?