Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

jätätkö ravintolassa tippiä tarjoilijalle? perustele vastauksesi

Vierailija
24.07.2010 |

Kommentit (142)

Vierailija
1/142 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ay-liikkeet jotka on neuvotellut tarjoilijoille tarvittavan isot palkat. Ulkomailla monissa paikoissa tätä ihanuutta ei ole, vaan siellä palkka oikeesti muodostuu jopa 80-90% niistä tipeistä.

Vierailija
2/142 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska olen itse tarjoilija. Töissä siis yökerhossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/142 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun maksan aina kortilla

Vierailija
4/142 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseni kipeäksi siitä ruuasta...

Vierailija
5/142 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo Suomessa tapana, tipit on jo laskettu hintoihin.

Vierailija
6/142 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä tasokkaan ruokaravintolan toimitusjohtajana tiedän myös sen, että aika paljon tarjoilijat ja baarimestarit saavat tippejä. Ainakin minun johtamassani paikassa tarjoilijat ymmärsivät, että mitä paremmin palvelee asiakkaita, sitä paremmin tulee tippiä. Oppivat myös katsomaan hyvän palvelun mallia muilta paremmin tippiä saavilta työkavereiltaan.

Eikä se ravintolahenkilökunnan taulukkopalkka Suomessakaan mikään kovin kummoinen ole, vaikka ilta-, yö- ja pyhälisistä tulee kuitenkin oma osansa.

Vierailija
7/142 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvää palvelua, on hyvää käytöstä.

Tietty jos on kokemusta vain Rossosta ja Hesestä, niin ymmärrän, ettei tapoja tunneta.

Vierailija
8/142 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on ollut hyvä palvelu. Olen itse nuorena ollut ravintoloissa töissä, ehkä tippaus on perua siitä.

Lounaalla käydessä en jätä, enkä silloin, jos jokin osa-alue ravintolakäynnissä on tökkinyt (vaikka se ei olisikaan ollut tarjoilijasta riippuvaista).

Vierailija
9/142 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä aiempien kirjoittajien kanssa siitä, että Suomessa se ei ole tapana plus että hinnat ovat täällä jo valmiiksi korkeat.

Jos palvelu on ekstra hyvää niin sitten voin jättää. Näin tapahtuu valitettavan harvoin, sori vaan suomalaiset tarjoilijat. Tuntuu että aika monessa raflassa on huono ilmapiiri, joka sitten heijastuu niin että tarjoilijatkaan eivät jaksa yrittää.

Välillä käy niinkin että palvelu ois ihan hyvää mutta ruoka on välttävää. Silloinkaan en jätä tippiä.

Vierailija
10/142 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jätän jos on siihen aihetta. Meillä on mahdollisuus käydä aika harvoin ravintolassa, joten silloin kun käydään, niin käydään aika hyvissä.

Jossain Jumbon perheravintolassa en kyllä tippiä jätä, mutta harvoin niistä saa kovin ihmeellistä palvelua.

Vierailija
11/142 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoilijat saavat palkkaa ja palvelumaksu on laskettu jo ruuan hintoihin.

Vierailija
12/142 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se hinta jonka maksatte ruuasta/juomasta menee yritykselle, ei siitä eritellä tippi osuutta työntekijöille. Tietenkin palkka maksetaan, mutta ei tarjoilijan palkka ole todellakaan mikään hyvä. Itse olen töissä ravintolassa jossa on kolme kerrosta. Ei se kovin helppoa ole ravata niitä kerroksia edes takaisin.

Vierailija
13/142 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjoilijalle kuuluu maksaa palkkaa, sen ison hienon ravintolan johtajan. En jätä tippiä kaupanmyyjällekään, hammaslääkärille, kirjastontädille, päiväkodin hoitajalle, mummoni kotihoitajalle jne.

Vierailija
14/142 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen nähden paljonko tosiaan tarjoilija kävelee ja seisoo jaloillaan ei mikään luksus palkka.

Vierailija
15/142 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ruuan hinnalla oletan JOKA tapauksesa saavani hyvää palvelua. Tosiaan eipä täälä muutkaan saa tippiä hyvästä työstä ja muuallakin on 7 e tuntipalkka ja ruumiillista työtä. Eli en jätä tippiä. Se antaa varsinkin nuorille kuvan, että työ tehdään parhaalla mahdollisella tavalla VAIN jos siitä saa erityisen palkinnon, mistä seuraa näitä "mä oon vaan töissä täälä"-työntekijöitä.

Vierailija
16/142 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun maksan aina kortilla

Vierailija
17/142 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun maksan aina kortilla

Tuossa vastauksessa ei ole mitaan jarkea.

niin ei ole mitään järkeä? Pyydetäänkö tarjoilijaa höyläämään itselleen kortilta tippiä vai miten tämä käytännössä onnistuu?

Vierailija
18/142 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään ravintolassa ei sisälly tippi siihen ruoan hintaan! Mistä he*vetistä te tuon olette repineet??

Se raha minkä te siitä ruoasta maksatte (ja senkin naama norsun sukupuolielimellä, valittaen "emmekö voisi saada jotain alennusta"), menee sille ravintolalle 100%:sti!

Tuntipalkka perus tarjoilijalle on vähän päälle 7€.

Tottakai työkokemus tuo lisää tuohon, mutta tiesittekö että tarjoilijat ja muut ravintola-alalla olevat tekevät suhteellisen paljon ylitöitä ja ilta ja yötöitä? Persnahasta se palkka oikeasti revitään.

Lisäksi saamme kuulla valitusta niistä hinnoista, joille _me_ei_voida_mitään_!!!!!!!!!

Mutta kyllä, tippaan aina kun saan hyvää palvelua. Ja jos näen että on harjoittelija vuorossa, tippaan sitäkin enemmän koska usein he saavat liikaa pa*kaa niskaan kaiken maailma urpoilta.

Vierailija
19/142 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun maksan aina kortilla

niin ei ole mitään järkeä? Pyydetäänkö tarjoilijaa höyläämään itselleen kortilta tippiä vai miten tämä käytännössä onnistuu?

Vierailija
20/142 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun maksan aina kortilla

Monta kertaa ainakin minulle on sanottu että höylää itsellesi vaikka 10€..