Tiesitkö, että lääkäreillä ei ole lupa ajaa ylinopeutta, vaikka olisi henki kyseessä?
Yhdeltä tutulta tämän kuulin ja olin aika yllättynyt. Vaikka olisi ajamassa sairaalaan hätätilanteessa, niin poliisit sakottavat jos ajaa ylinopeutta. Useimmat eivät siis enää kuulema aja ylinopeutta, vaikka olisi hätäsektio tai kolari tms. kyseessä, vaan potilas saattaa pahimmassa tapauksessa kuolla tämän vuoksi.
Kommentit (65)
onko lääkärit parempia kuskeja tai aiheutuuko noista hälytyksistä isoa vaaraa muulle liikenteelle, mutta esim. taksikuskeille (ainakin täällä yliopistosairaalakaupungissa) verilähetysten hakeminen/vieminen ei ole ollenkaan vierasta. Silloin tällöin nämä tilanteet ovat todella kiireellisiä ja tällöin ylinopeuden ajamiseen on oikeasti lupa.
Eli koska ei nämä nopeusrajoitukset selkeästi kaikkia tilanteita koske, niin ehkäpä olis aiheellista sillon miettiä myös mm. tätä lääkäreiden hälytyssysteemiä.
Mutta jos itse olisin hengenvaarassa tai varsinkin jos lapsi olisi, niin kyllä haluaisin, että lääkäri tulisi mahdollisimman nopeasti eikä jumittaisi jossain naurettavien nopeusrajoitusten takia. Kyllähän poliisi pystyy tarkistamaan oliko kyseessä oikea hätä vai ei.
Niin ihan vinkiks, että kannattaa tilata 112 -numerosta ambulanssi, eikä vapailla olevaa lääkäriä vinguttamaan Toyotalla liikenneruuhkaan...
Buahahahahaaaa
Ei voi ymmärtää. Miten VOI löytyä ihmisiä, joiden mielestä on tärkeämpää noudattaa nopeusrajoituksia tilanteessa kuin tilanteessa kuin ajaa vähän kovempaa jos on henki kysymyksessä?
Ei taida olla nämä ihmiset koskaan olleet hengenvaarassa tai edes lähellä sitä.
ambulanssia. Minulla puhkesi umpisuoli lapsena. Äiti soitti ambulanssin 70km päähän sairaalasta. Käskivät ajaa vastaan niin lujaa kuin pääsee, ambulanssi laitetaan tulemaan ja tehdään vaihto kohdatessa.
Säilyin niukin naukin hengissä. Ja isä ajoi muuten niin lujaa kuin autolla pääsi. Ei tainnut välittää, olisiko kortti mennyt vai ei. Ei olisi paljon minun haudalla kortti lohduttanut.
Ei onneksi tullut poliiseja vastaan pysäyttelemään sillä kertaa.
Ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että hätätilanteessa lääkärin pitäisi saada ajaa ylinopeutta.
päivystäjillä voisi olla kotona semmoinen irrotettava vilkku, jonka ne voi laittaa auton kattoon, jolloin muut autoilijat osaavat väistää kuten ambulanssiakin.
Kummallista ettei lääkäri saa ajaa ylinopeutta, kun poliisit ja ambulanssit ajavat vilkut päällä varsin pienistäkin syistä, läheskään aina ei ole henki kyseessä. Tiedän, koska tunnen molempia, myöntävät suoraan että joskus on vain kiva laittaa vilkut päälle tai ärsyttää ruuhka ja haluaa päästä ohi.
Kummallista ettei lääkäri saa ajaa ylinopeutta, kun poliisit ja ambulanssit ajavat vilkut päällä varsin pienistäkin syistä, läheskään aina ei ole henki kyseessä. Tiedän, koska tunnen molempia, myöntävät suoraan että joskus on vain kiva laittaa vilkut päälle tai ärsyttää ruuhka ja haluaa päästä ohi.
Mitäs kummallista siinä on? Hälytysajoneuvossa on juuri sen takia ne vilkut ja sireenit, että voivat ilmaista olevansa hälyytysajossa, joten muu liikenne osaa ottaa huomioon sen, että sieltä voidaan tulla aika laillakin kovempaa vauhtia kuin rajoitukset sallii. Lääkärien yksityisautoissa taas tällaisia ei ole, joten muu liikenne ei osaa ottaa huomioon heitä, eikä väistää asiaankuuluvasti ja tällöin moinen ylinopeudella "kaahaaminen" on liikenteen vaarantamista siinä kuin mikä tahansa muukin ylinopeudella ajaminen.
Se, että lääkärillä on varmaan hyväkin syy ylinopeuteensa, ei ole mikään puolustus. Kyllähän jokaisella on aina hyvä syy ylinopeudelleen, jos niikseen tulee. Laki kuitenkaan ei tunne erivapauksia ylinopeuksien suhteen. Se, että poliisit voivat katsoa sormiensa läpi niitä, on pelkästään poliisien oma ratkaisu, eikä perustu lakiin.
jota ylinopeus häiritsee.
Yleensä nämä päivystävien lääkäreiden ylinopeudella ajamiset tapahtuisivat keskellä yötä tai pyhäaamuisin, jolloin muuta liikennettä ei juurikaan ole eikä ylinopeus häiritsisi ketään eikä aiheuttaisi vaaraa.
Arkipäivinä ruuhka-aikaan ne lääkärit ovat jo valmiiksi siellä sairaalassa.
Ja sinun mielestäsikö mikä tahansa "hyvä syy" on aina yhtä hyvä syy? Toivottavasti joudut itse joskus sairaalassa hengen hädässä odottelemaan päivystävää lääkäriä!
Kerroppa millä sen lääkärin mersun erottaa tavallisen kaaharin mersusta? Poliisi pysäyttää ihan samalla lailla kuin muutkin liikenteessä kulkijat. Tiesitkö ettei ambulanssitkaan tai poliisit saa rikkoa lakia? Eli ambulanssit eivät saisi ajaa ylinopeutta tai punaisia päin. Käytäntö on kuitenkin toinen eikä rikkeestä joudu käräjille.
Yhdeltä tutulta tämän kuulin ja olin aika yllättynyt. Vaikka olisi ajamassa sairaalaan hätätilanteessa, niin poliisit sakottavat jos ajaa ylinopeutta. Useimmat eivät siis enää kuulema aja ylinopeutta, vaikka olisi hätäsektio tai kolari tms. kyseessä, vaan potilas saattaa pahimmassa tapauksessa kuolla tämän vuoksi.
Ainostaan hälytysajoneuvoilla on lupa ajaa ylinopeutta.
Muutenhan joka toinen esiintyisi lääkärinä, jolla on kiire pelastaman potilas. Jos kyseessä on sellainen sairaalassa, jossa potilas voi olla hengenvaarassa siellä on paikan päällä tarvittava päivystysvalmius, mussa tapauksessa ambulanssa tarvittaessa lääkäri ambulanssi kuljettaa potilaan tarkoituksen mukaiseen hoitopaikkaan.
jota ylinopeus häiritsee.
Yleensä nämä päivystävien lääkäreiden ylinopeudella ajamiset tapahtuisivat keskellä yötä tai pyhäaamuisin, jolloin muuta liikennettä ei juurikaan ole eikä ylinopeus häiritsisi ketään eikä aiheuttaisi vaaraa.
Arkipäivinä ruuhka-aikaan ne lääkärit ovat jo valmiiksi siellä sairaalassa.
Ja sinun mielestäsikö mikä tahansa "hyvä syy" on aina yhtä hyvä syy? Toivottavasti joudut itse joskus sairaalassa hengen hädässä odottelemaan päivystävää lääkäriä!
se sairaalaan kaahaava lääkäri ei kiireissään aja risteyksessä auton päälle. Huonolla tuurilla siinä kuolee koko toisessa autossa matkannut perhe ja ehkä se lääkärikin. Vaikka lääkäri ei kuolisikaan, ei sitä autokolarin takia saada minua pelastamaan pariin tuntiin. Että parempi vaan kun ajaa hissukseen jotta suurempi mahdollisuus päästä sairaalaan minua leikkaamaan...
Niin ja oikein huonolla tuurilla se toinen auto (jonka yli lääkäri risteyksessä ajoi ja joka kuoli) saattaakin olla juuri minun vuokseni sairaalaan tulossa oleva aviomieheni...
Ketjussa on käyty jo moneen kertaan läpi se, että kaikissa sairaaloissa ei suinkaan ole esim. leikkausvalmiutta (mm. hätäsektio) päivystysaikana, vaan lääkärit ja hoitajat tulevat kotoa.
Samaten sairaaloissa päivystää monesti vain kokemattomia sairaalalääkäreitä, joilla ei välttämättä ole valmiutta hoitaa äkillisiä hätätilanteita. Niitä tilanteita varten on olemassa takapäivystäjä, mutta hän päivystää kotona - eikä saa siis ajaa ylinopeutta kiirehtiessään sairaalaan.
Ihan pumpulissa elätte jos kuvittelette, että joka sairaalassa on valmius kaikkeen paikan päällä. Ei ole. Ja niillä takapäivystäjillä olisi oikeasti ja monesti kiire, mutta ehkä opitte sen vasta kun kolahtaa omaan nilkkaan.
Käytäntö on siis se, että kun poliisi pysäyttää ylinopeutta ajavan lääkärin, niin sakkoja ei suinkaan jäädä selvittämään siihen ratsiaan, vaan poliisi seuraa lääkäriä sairaalaan ja tilanne hoidetaan ensin. Poliisi odottaa sairaalassa tarvittavan ajan, joskus tunteja, ja kirjoittaa sakot vasta vaaratilanteenjälkeen.
Kukaan ei siis pysty "esiintymään lääkärinä", vaan nämä tilanteet ovat ihan päivänselviä ja poliisi kyllä näkee tilanteen ihan varmuudella.
Pointti oli se, että mielestäni on kohtuutonta sekä kaikkien viranomaisten ajan tuhlausta, että poliisi käyttää jopa tunteja työaikaansa sakottaakseen potilasta pelastamaan mennyttä lääkäriä. Poliisihan joutuu odottamaan tilanteen selviämistä sairaalassa jopa tunteja. Eikö poliiseilla ole muuta tekemistä? kannattaisiko jahdata todellisia rikollisia sen sijaan, että odotetaan että päästään sakottamaan päivystävää lääkäriä joka meni pelastamaan jonkun vauvan kuolemasta?
hälytysajoneuvolla ajon? Pakollisine harjoitteluineen?
Ei kai se mitkään ongelma olis asentaa irtovilkkuja lääkäreiden autoihin.
Poliisi ei saa tehdä leikkausta, mutta saa ajaa lujaa hälytysajoneuvoilla.
Lääkäri saa tehdä leikkauksen, mutta ei saa ajaa lujaa hälytysajoneuvolla.
Suurin kysymys tässä on se, että mikseivät lääkärit päivystä siellä TYÖPAIKALLA?
Hurjimmallakaan törttäyksellä ei matka aika käytännössä lyhene.
Koen tämän päivittäin. Eli tapaan saman ylinopeutta ohi törttäävän monta kertaa saman matkan aikana;-)
Ja entäs ne ruumiit jotka syntyvät törttäyksen seurauksena? Sinun lapsesi vaikka?
jos ei ole kovin virkaintoinen.
Ei mitakaan sakotettu vaikka ei olla laakareita. Kun poikaa vietiin verissapain sairaalaan ja ei ollut edes turvavyo kiinni ja poika mun sylissa etupenkilla.
Sanoivat vaan, et anta menna mut varovasti.
Kyse on PÄIVYSTÄVÄN LÄÄKÄRIN SAAPUMISESTA SAIRAALAAN HÄTÄTILANTEESSA.
Ambulanssista ei paljon iloa ole jos ei ole lääkäriä!