Muistatko mikä on vanhin kirja joka sulta löytyy?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Don Quihote on kai liki 500 vuotta vanha. Painos tosin tuoreempi.
No jos näin. Onhan tossa vaikka Hesiodoksen Jumalten Synty, 2700 vuotta vanha teos. Painos nolkytluvulta.
En osaa sanoa, jotain 1900-luvun alkupuolen kirjoja taitaa tuolla kirjahyllyssä olla. En tuijottele niitä vuosilukuja.
Isän sotilasmuistokirja jatkosodan ajalta. Mielenkiintoinen kuin mikä. Eipä ole ihan jokaisella.
Joku lastenkirja löytyy ja tiedot siitä kun synnyin. Sain äidiltä ja siihen on kirjattu kaikki minun mitat usealta vuodelta, varmaan aina jonnekin 15v asti.
eräällä oli sellainen opus joka vihreää päältä, jotain arsenikkipitoista. huomasi todellakin että käyttäjä ja lukija oli sitä siplannut.
Mulla Theodor Dreiser, 'Titan'... kannattaa lukea...
Stranger midst us tai jotain...
Muistojen maa, Tatjana Metternich
Kaikki julkaistu noin 1920...
En tiedä, kumpi on vanhempi, kun kannet ja osa sivuista on hävinnyt ja painovuosi myös. Epäilen vanhemmaksi jotain Fabritiuksen hevosenkengitysopasta. Toinen on mummovainaan keittokirja. Viime vuosisadan alkupuolelta molemmat.
Anatole France: Kuningatar Hanhenjalan ravintola
Helaakoski-Tuominen: Pula-ajan keittokirja
Siinä taitaa olla vanhimmat
Ja sitten on joku maatalousopas, jonka nimeä en tähän hätään muista. En tiedä mikä niistä on vanhin. Kaikki kuitenkin painettu 1900-luvun alkupuolella.
On muutama 1800-luvulta. Mm. kaukaisissa maissa seikkailevien matkakertomuksia.
Sota-ajan keittokirjojakin on jokunen. Niissä neuvotaan, miten tehdä ruokaa tyhjästä.
Esim. lasten karkkuja ovat olleet sakariiniliemessä liotetut porkkanan siivut.
En tiedä onko. Anhin, mutta mulla on Mein Kampfit. Onkohan noita enää saatavillakaan?