SYYSVAUVAT 2005!! (10.10.->)
Heippa!
En löytänyt meille pinoa, niin päätin aloittaa uuden.. (ensimmäistä kertaa aloitan pinoa..;P)
Mutta juu.. Mites kaikilla menee??
Meillä neiti nukkuu tyytyväisesti sitterissä, yö meni ihanasti kun sai taas nukkua, kun ei tuo tyttö oikeastaan hereillä pitele, kun syö ja jatkaa vaan samantien unia!:) Oikea pikku enkeli!:) Kylläkin nukkuu meidän välissä, kun ei suostu omassa sängyssään nukkumaan. Yritän sitä kovasti totuttaa nukkumaan omaan sänkyynsä, mutta aina lopulta olen niin väsynyt että nostan sen vain viereen.. Olisko vinkkejä miten sen saisi tottumaan omaan sänkyynsä..??
Tänään oli meillä isyydentunnustus.. Ei ollut onneksi niin kamalaa kun odotin ja helposti se meni. Tosin se mies siellä puhui mulle kuin olisin idiootti, joka välissä kysyi että ymmärränkö nyt ihan VARMASTI. Ja kun mieheni on Marokosta, juttelimme myös englanniksi ja virkailijalla oli niin huono sanavarasto että minunkin oli vaikea ymmärtää mitä hän englanniksi sanoo. (olen aika hyvä englannissa, sillä asuin Lontoossa vuoden ja koulussakin on se aina ollut vahvin aine ja korkeita arvosanoja siitä olen saanut) Jouduin sitten monesti selittämään asiat miehelle itse uudestaan, kun ei hän tajunnut virkailijan sönkkäyksestä paljoa. Ajattelimme ettemme arabian kielen tulkkia tarvitse kun aina olemme englannilla pärjänneet, mutta virkailijan huono kielitaito yllätti vaikka hän sanoi puhuvansa sujuvasti englantia.. No, ainakin ymmärsimme asiat ja saatiin sekin hoidettua..
huh, huh.. johan tuli vuodatusta..:D nyt pitää kyllä mennä.. Hauskaa päivää kaikille!:)
Iida-Ilona ja Amira 3vk ja 2 pvä
Kommentit (32)
En ole kerennyt kirjoittelemaan, mutta...
21.9 syntyi meille pieni tytön tyllerö! Sektiolla syntyi, kun synn. ei edistynyt " vauvan laskeutumisen" osalta ja mulle nousi kuume. Meillä on nyt ihana pieni prinsessa, syntymäpaino+pituus: 3260g 51cm.
Kotosalla sujuu mukavasti, vauvalla ei vielä selkeää rytmiä, yöllä syödään n.2-3h välein. Vauva syö rinnasta osaksi ja sitten myös pullosta.
Kiva lukea teidän kuulumisia ja mitä vauva-arkeen kuuluu!
Johanniina+rinsessa
Pitkästä aikaa, meillä modeemi ollut rikki, enkä ole päässyt koneelle!!!
Ihan ensiksi TAYNAJA (menikö oikein): jaksaisitko vielä kerran jakaa teidän konstit, millä taltutitte masuvaivat!!!!
Meillä ollaan edelleen kovasti masuvaivaisia (typy kohta 5vk) päivin ja öin. Yöt menee kuitenkin hyvin eli typy ei itke, mutta ähisee ja puhisee. Mutta päivät ja illat on kovasti levoton...eli hereillä ollessaan ei ole oikeestaan ollenkaan tyytyväinen, koko ajna pitäisi kanniskella ja hytkyttää ja jos pitää taukoa niin alkaa itku :( Ei itke koko aikaa, mutta pitää pientä kitinää kantelun lomassa...äiti alkaa olemaan aika väsy....
Ei toivoakaan, että köllöttelisi sitterissä tai lattialla....sohvalla. Masussa kiertää kovasti ja ilmavaivoja on ja kakkaa tulee kohtalaisen harvoin. Ollaan käyty 2 kertaa vyöhyketerapiassa ja pientä apua siitä on ollut, ähinät ja puhinat vähentyneet ja kakka kulkee paremmin....mutta ihmeparantumista ei ole tapahtunut, huomenna mennään vielä....
En ole pitkään aikaan oinoja kunnolla lukenut ja kyselenkin Aurooran kuulumisia, teillä kun hieman sama tilanne ollut? Onko käännöstä parempaan tapahtunut???
Terveiset kaikille muillekin ja jaksamisia...
t.hope-a ja typy 1kk ja risat
ps. NASU, meillä myös tytöllä napasieni...
Piti heti aamusta tulla hehkuttamaan, miten ihanasti meillä nukuttiin viime yö. typy nukahti yöunille 22maissa, ekan kerran heräsi syömään 02.30 ja seuraavaksi 06.30 ja nyt nukkuu taas. onpa äitikin saanut nukuttua kunnolla :) Muutenkin ilta meni hienosti, ei itketty oikeestaan ollenkaan, vaikkakin liikkeessä piti olla koko ajan. Tänään mennään vielä iltapäivästä sinne vyöhyketerapeutille....
Mukavaa päivää kaikille.
t.hope-a ja typy huomenna 5vk
täällä ollaan jo hereillä. Takana hieman parempi yö; vain yksi kunnon ähinä&itkusessio, joka tosin kesti ruokailuineen lähemmäs kaksi tuntia ja sen lisäksi syöttöä noin tunnin välein. Eli hohhoh ja ottaisin mielelläni Tayjanalta (meniköhän oikein...) ne kaikki mahdolliset vinkit ilmavaivojen vähentämiseksi. Imetystekniikkaa olen jo alkanut seuraamaan ettei pikkuinen vain imisi samalla kauheasti ilmaa. Päivisin se onnistuukin suhteellisen hyvin, mutta yöllä kun on itsekin väsynyt ja imettää makuultaan, niin voi olla, että aina ei ole niin hyvä tulos...
Cuplatoniakin odotellaan, josko sitä pian apteekista saisi. Näyttää olevan loppu ympäri maan. Sukulaisetkin kyselivät sitä pohjanmaalaisista apteekeista eikä sieltäkään löytynyt. Yhdessä apteekissa lupailivat sitä ensi viikoksi eli toivossa on hyvä elää. Te, jotka olette Cuplatonia käyttäneet, niin onko se auttanut teillä?
Aloteltiin viikonloppuna d-vitamiinit (devitol), mutta koska sen jälkeen ilmavaivat pahenivat, neuvolantäti sanoi, että voi siirtää aloitusta muutamalla viikolla.
Meidän vaavi on siis nyt päivää vaille 3 viikkoa. Muuten kasvaa hyvin rintamaidolla. Eilen oli neuvolassa 4,835 kiloa ja 55,5 centtiä (syntymämitathan olivat 4,410 ja 52) eli näyttäisi maito ainakin riittävän. Ajattelin kyllä alkaa laittamaan pikkuhiljaa maitoa talteen, että isukki voisi välillä yöllä syötellä tai että jos vaikka pääsisi itse jonnekin vähän pidemmäksi aikaa.
Olen ollut tämän viikon yksin kotona ja kyllä huomaa, että illalla alkaa olemaan aika poikki. Voin vain kuvitella tilannetta, jos jaloissa pyörisi vielä muutama muu " vilpertti" ja olisi yksin.. Huhhuh.
Tällaista täältä suunnalta. Mukavaa keskiviikkoa kaikille ja Beebelle tsemppiä synnärille (varmaankin jo syntynyt?).
Abebe + poitsu
ja auh, mikä kamala rintakipu! Eilen illalla alkoi tiehyttukos tai vastaava, ja ei ole helpottanut vaikka olen lypsänyt, imettänyt, hautonut lämpimällä jne. Mitenkähän nopeasti pitää mennä lääkäriin? Vielä ei ole kuumetta, eli ei ole rintatulehdus, mutta hollilla taitaa olla... Ei voi kävelläkään kun tissi on niin arka. Isä vei onneksi esikoisen päivähoitoon.
Nyt prinsessa huutelee,
tsemppiä kaikille,
t.Kivipiira ja tyttö >2vkoa
Kävinpä taas porukan kuulumisia katsomassa ja kysymys on olis.
Kaisastiina: aiheuttaako disflatyl tosiaan masu vaivoja?
meillä herra B kärsii masuvaivoista ja luulin ensin sen johtuvan nan-maitojauheesta, joka on muuten erillainen koostumukseltaan kuin valmiit nan-tetrat. Eli vaihdoin takaisin tetroihin, mutta B:n masuvaivat ei helpottaneet nyt on jo mennyt muutama ilta huudoksi.
Tanyja: täälläkin mielellään otetaan vastaan kaikki vihjeet masuvaivojen helpottamiseksi.
Oma olo on aikas väsynyt ja välillä olen tosi ahdistunut, mutta toivotaan, että tää tästä helpottaa, kun vauvat alkavat nukkumaan paremmin öisin, meillä meinaan menee yösyötössä 45min-1h per kerta, kun on kaksi syöjää ja ovat siis pullo ruokinnalla. Olenkin naureskellut, kun kaverit kysyy onko rankaa niin vastaan, että jos sä syötät 8 kertaa päivässä vauvaa niin mä syötän 16 kertaa ;) Eli kyllä tämä työstä käy. Onneksi pojat kuitenkin on suht helppoja vauvoja... Eli uskon, että pääsen helpommalla kahden kanssa kuin, että olis yhden pahan koliikin omaavan vauvan kanssa. Ja päivisin mulla on ollut osa-aikaisesti apua.
Tällaisia kuulumisia meillä.
Kaikille voimia ja iloisia hetkiä vauvojen kanssa!
pallomasu ja pojat huomenna 6vko. + uhmainen esikko
Oma jässikkä on nyt 4 vko ja rapiat päälle ja aivan ihanasti on lähtenyt hommat sujumaan. Kasvu on komeaa ja maito maistuu. Yöllä nukutaan n. 4 tunnin pätkä alkajaisiksi ja sen jälkeen syödään parin tunnin välein. Pidän vauvan pääasiassa kainalossa eli viekussa yön yli, muutaman unen päivässä nukkuu myös omassa sängyssä. Mennään täysimetyksellä, josta tilkan annan joka päivä pullossa, että oppii siihenkin. Päivisin viihtyy hyvin lattialla itsekseen ja vatsavaivat on aika vähäisiä. Tuntuu kieltämättä, että tästä vauva-ajasta nautin aivan eri tavalla kuin vaativan esikoisen kanssa...
Usea kyselikin tuossa keinoja masuvaivojen taltuttamiseksi. Otin käyttöön tälle syysvauvalle samat kujeet, joita käytin esikoisen kanssa. Esikoinen olikin varsinainen vaativa vauva ja päälle mahtavat masuvaivat. Nämä keinot auttoivat silloin ja näyttävät purevan nytkin. Tässä muutamia:
- Itselle käyttöön monivitamiinit, josta saa mm. magnesiumia.
- Itselle maitohappobakteerit.
- Vauvalle maitohappobakteerit. Itse käytän DDS junioria, koska siinä on juuri vastasyntyneille tarkoitettua infantis- lajia. Myös nestemäistä Rela-dropsia olen kuullut käytettävän.
- Vauvalle Disflatyliä. Olen antanut tätä ainoastaan kerran päivässä (ohje on 3x/päivä) ja huomasin, että kannattaa antaa erityisesti aamupäivän aikana, ei siis illalla. Aiheutti täällä palstallakin kuultua ähinää ja kiemurtelua yön aikana. Sopi meille paremmin kuin Cuplaton.
- Vauvahierontaa jossain muodossa joka päivä. Jos en hiero koko vauvaa, hieron synnärillä kätilön opettamia vyöhyketerapiapisteitä jalkapohjissa, jotka vaikuttavat suolistoon ja mahaan. Helppo suorittaa esim. vaipanvaihdon yhteydessä. Hierontaan käytettävällä oliiviöljyllä saa vauvan ihon ihanan pehmeäksi...
- Suurimman vaikutuksen näistä kaikista olen meillä havainnut oman ruokavalion muutoksella ja erityisesti maidottomalla dieetillä. Olen jättänyt pois siis maitotuotteet, kahvin ja teen, hiilihapolliset huomat eli limsat ja kivennäisveden, suklaan, kaalit ym. vastaavat eli kaiken, joka saattaisi aiheuttaa ilmavaivoja sinulla tai vauvalle.
- Ai niin, tästä antaa taas neuvolan täti sapiskaa, mutta en ole aloittanut D-vitamiinitippojen antoa vielä. Aiheuttavat mitä todennäköisemmin vatsavaivoja. Tarkoitus on tässä kohta, pian, ajan kuluessa ottaa nekin mukaan.
Kuulostaa näin kirjoitettuna hurjalta, mutta käytännössä helppo toteuttaa. Lisää infoa löytyy Kirsti Rikala opuksesta " Koliikki -apua hieronnalla ja ruokavaliolla" .
Kaunista syksyn jatkoa!
-juliini & pikkumies 1 kk
Kiiru on kova, eikä koneella juuri ehdi käymään, mutta löytyihän täältä tuttuja ;)
Huomenna on vielä kontrolli kohdun tilanteesta polilla (mulla kohdun koko viikko sitten liian suuri, ei ollut tyhjentynyt kunnolla), saas nähdä miten lääkkeet on purreet...
Meillä menee ihan mukavasti, meidänkin poju nukkuu monesti n. 5 tuntia iltatankkausten jälkeen. Tänään nukkui aamupäivätankkausten jälkeen vaunuissa 4 tuntia päikkäreitä!
Isosisko on innoissaan, ehkä hieman liiankin innoissaan ;) Välillä säälittää tuo 4 v., että onko ihan tylsää kotona, kun vauvan imettäminen vie paljon aikaa ja isosisko saa vähemmän huomiota... Ja siihen vielä päälle väsyneen äidin hetkittäiset äksyilyt, niin johan on taas ainainen huono omatunto äidillä =( No, tää alku on raskasta ja ajan kanssa helpottaa, kun vauva kasvaa!
Maitoa on riittänyt hyvin, jaahas taitaa sylissä olevalla kääröllä olla taas nälkä ;)
T: Noppis ja poju 2 vk 5 pv ja tytsy 4 v.
kiva lukea muiden samoissa tilanteissa pyörivien mietteitä!!!
Meillä oli eilen neuvola (tyttö on nyt 2vkoa 1 pv) ja siellä oli punnitus ja meidän tytsy on kyllä kasvanut komeasti! painoi nyt 4860 g ja painoa tullut reilussa viikossa 610 g.. Ja täysimetyksellä mennään. ei tarvitse kyllä miettiä saako tarpeeksi maitoa. Ja terkka sanoikin että voisi koittaa rytmittää päivää niin että ainakin 2 tuntia olisi syöttöjen väli, ettei ihan joka itkuun sitä tissiä tarjoaisi.. Ja tätä kokeilin heti eilen ja hyvin meni, tyttö oli tyytyväinen!!
Imeekin tosi tehokkaasti, vaikka rinta olisi pingoittuneen täysi, niin menee 10 min ja se on tyhjä.. Aiemmin olen tyrkyttänyt tässä kohtaa vielä lisää samaa tissiä (kun olen ajatellut ettei voi niin nopeasti syödä itseänsä täyteen) mutta nyt otin vain rinnan pois ja tutin tilalle niin tyttö oli tyytyväinen. Taitaa vain olla kova imemisen tarve tytsyllä..
Mites te muut hoidatte imetyksen, tai siis missä?? Kun itse olen tähän asti imettänyt lähes täysin makuulla kun tuntuu etten saa itseäni rennoksi istualtaan.. jännitän ihan väkisin hartioita.
Onko hyviä vinkkejä tähän??? Minulla on imetystyynykin mutta senkin kanssa jännitän hertioita kun tuntuu että tyttö luisuu minun ja tyynyn väliin.. Olisi kyllä kiva opetella imetystä myös muualla kun sängyssä.
Eilen tyttö nukkui ekaa kertaa kunnon unet vaunuissa. Ensin lenkillä ja loput sitten partsilla. Ennen on aina herännyt kun vaunut on pysähtyneet.. mutta nyt veteli sikeitä melkein 4 tuntia.
On kyllä mennyt tähän asti paremmin kuin olisin ikinä voinut kuvitella! Tänään aloitettiin D-vitamiini, toivottavasti siitäkään ei tule ilmavaivoja.
nyt kuuluu huuto, ruoka-aikaaaaa
moi kaikille,
masuvaivojen taltuttamiseen on ainaski meillä toiminu seuraavat>:
1.jalkojen pumppaminen vatsaa vasten
2. vatsan hieronta myötä päivään,
kirjastoista löytyy vauvahieronta kirjoja,sieltä
aurinko ja kuu on tämän liikkeen tekemisen nimi,sitten siipirstas: molemmat kädet vuorotellen navasta vauvan sukupuolielimiin asti kevyesti painaen,näitä molempia liikkeitä useamman kerran peräkkäin ja vliikeettä vihtaessa joko jalkojen pumppausta tai jalat koukkuun vatsalle kevyesti painaen
3.jalkapohjissa on akupunktio/vyöhyketerapia pisteeet ,kannattaa kysyä vyöhyketerapeutiltane tarkat pisteet,niitä on vaikea selittää tarkasti,mutta yleisesti jalkapohjan ,erityisesti kantapään yläpuolelta hieronta myötäpäivään peukalolla, ensin voi hieroa isoavarvasta,se rauhoittaa vauvaa.
4.cuplaton tai distafyltipat
Meillä sohvi on rauhallisin meidän lapsista ja ollaan selvitty ilman koliikkia. ilmabvaivoja on,mutta noi yllämainitut ovat auttaneet ja kakka tullu aina hieronnan jälkeen ja ilmaa pois.
Mä oon innostunu kantoliinailusta,esikoista ja kaksosia tuli kanneltua rintarepussa,mut tää on ollu jotenki paljo parempi selälle ja hartioille.Mä sain tän kantoliinan lahjaks mun ystävältä,se oli tehny mulle tän rengasliinan itse,aivan ihanasti tehty,ku sillä itelläki vuoden ikänen taapero ja hommaa riittää.
Tänää ollaa ulkoiltupaljo ku on ollu nii ihana ilma,
kuulumisiin,
nina.n
kun vauvaa hieroo muistakaa käyttää öljyä,ihan vauvan ihonhoitoöljyä tai esim. oliiviöljyä,niin hierominen tuntuu mukavammalta ja on helpompaa!
Vielä pikasesti ennen nukkumaan menoa tulin vastaamaan, Pallomasu kyselit että tuleeko meillä vatsavaivoja disflatylistä. Ainakin meillä Nikellä vatsavaivat paheni, ähki ja puhki muutaman yön ja huusi vatsa karrella, eli meille tuo ei ainakaan sopinut. Juliini taisi mainita, että antaa lääkkeen ainoastaan kerran päivässä ja aamulla, niin vatsavaivat on helpottaneet. Me mennään nyt ilman lääkettä ja vatsavaivat ainakin Nikellä ovat helpottaneet, paukuttelee kyllä aika lailla, mutta hyvä niin että tulee ilmaa ulos eikä jää masuun kiertämään. Toinen mikä meillä on auttanut: tuttipulloista olen käyttänyt ainoastaan Aventin ja Mama ultivent pulloja - ainakin mainostavat että vähentävät ilman pääsyä vatsaan, tiedö siitä, mutta meillä on ainakin toimineet ja vaivat vähentyneet.
Niin ja ei syödä devitolia vaan Jekovittiä.
Olin illalla vanhemman pojan kanssa kahdestaan Hulluillä Päivillä ja mies hoiti Nikkeä sen aikaa. Ihanaa oli päästä hetkeksi kahdestaan isomman lapsen kanssa, vaikka paikka ei ollutkaan paras mahdollinen. Joka vuosi lupaan itselleni, etten enää mene Hulluille Päiville jonottamaan, mutta taas löysin itseni sieltä :) Siellä ei kaikki muuten ole halpaa, esim. vauvoille oli Name It bodyja - ostin ennen Niken syntymää tismalleen samanlaisia bodyja paikallisesta Vaatehuoneelta hintaan 1 ja 2 euroa, Stockkalla olivat joko 4.9 tai 4.90 egee. Muutaman Benettonin paidan ja housut ostin varastoon ensi kevättä varten, pari tuttia ja lusikkaa tarttui mukaan. Muuten aika nopeasti sieltä sitten lähdettiin pois pojan kanssa - ei jaksa siellä ruuhkassa ryysiä. Näköjään mitä vanhemmaksi tulee, niin sitä mukavuuden haluisemmaksi muuttuu :)
Nyt meen nukkumaan, jospa saisi nukkua vaikka 2 tuntia putkeen. Ihana äitini lupasi ottaa vauvan yhdeksi yöksi yökylään tässä lähiaikoina (heti kun päivän päätän ja raaskin), niin saadaan nukkua 8-10 tuntia putkeen ja kerätä voimia :)
Öitä,
t. Kaisastiina & Nikke 1 kk
No niin. Meillä vietetään tänään sitten kolmeviikkoissynttäreitä. Äkkiä nämä viikot on menneet, vaikka toisaaltahan tämä on ollut niin tätä... :) Eli imetystä, nukkumista ja vaipan vaihtoa, niin kuin kaikki tiedättekin.
Kurjaa on, että meidän pikkuiselle tuli toissa yönä nuha! En olisi ikinä uskonut, että näin pieni ja rintamaidolla ruokittava saa edes mitään pöpöjä, mutta näin vain kävi. Nyt tuolla sängyssään tuhisee nokka tukossa ja kitisee tietenkin kurjaa oloaan. Toivottavasti ei mene kovin pahaksi. Tämän kanssa vielä pärjää. Onko kenenkään muun vauva sairastunut näin pienenä?!
Tänään kaivelin tuon kantoliinankin esiin. Vartin verran tyttö jaksoi olla ihan tyytyväisenä liinassa. Tuntui itsestä tosi hyvältä, joten aion nyt joka päivä kanniskella häntä hetken verran. Jospa ne viihtyvyysajatkin pitenisivät vähitellen.
No niin, kutsu käy, täytyy mennä. Voimia!
viime yö oli eka yö, kun meinasi pinna palaa: poika heräsi kahden tunnin välein syömään! Annoin muutaman ekan kerran tissiä, mutta sitten ajattelin, että josko ei saa sieltä tarpeeksi vatsan täytettä, joten seuraavilla kerroilla annoin pullosta...mutta ei, taas kaksi tuntia ja taas nälkä. miten voi noin usein nälättää, kun aiemmin nukkunut vähintään kolme tuntia.?! Muistan kun synnytysvalmennuksessa terkka kertoi, että vauvoilla on tietyn ikäisinä yleensä sellaisia aikoja, että syö useammin tai enemmän. Onko teille kellekkän muille sanottu moista, kun en itse muista minkä ikäisinä ne oli?
-suzanne ja poika 3vko
Ihan ekana vastaan että taitaa olla juuri ensimmäinen tiheänimunkausi tuossa 3n viikon iässä, korjatkaa toki jos olen väärässä. Ite en välitä kummoisista, syötän pojan kun hällä on nälkä :D Meillä taitaa olla jatkuva tiheänimunkausi ;) No ei tosiaan, illalla on aina eka pätkä tosi pitkä n.6h ja sen jälkeen heräilee tikkana 3h välein. Kun vaan ite menis sänkyyn aikaisin eikä vahtais typeriä tv-ohjelmia!
Eilen oli todellinen kakkaamispäivä, tuntui että sai vaihtaa vaippaa jatkuvasti mutta hyvä että tulloo! Huomasin että poika kasvanut tajuttomasti, ei enää mikään pikkuvauva ;D Alkaa oleen jalatkin sellasta michelinukko-laatua.
IHANAA ETTÄ ON PERJANTAI! Kamala ikävä miestä vaikka lähti töihin n. tunti sitten, tuntuu että meidän suhde on parempi kuin koskaan, tosin ollaanhan me vastarakastuneita muutenkin, nii nuor tää " liitto" :D
Nyt uhmitteleen tuon uhmiksen kanssa, huoh!
Hauskaa viikonloppua!:)
JMMK
Juuri kun pääsin sanomasta, että poika nukkuu pidempiä unia ja syö vaan 2 kertaa yössä... Pari yötä on heränny syömään 3 kertaa, siis noin kolmen tunnin välein ja kitissyt välissä. Tuttia ollaan lykätty suuhun ja unet jääneet vähäisemmiksi. Mutta taitaapi olla se 5-6 viikon iässä oleva tiheän imun kausi.
Niin, joku kaksosten äippä siellä sanoi, että 16 kertaa syöttö/päivä. Mulla ihan tämä yksönen syö 10-12 kertaa/vrk (ja kakkaa vähintään yhtä usein :)). Siitä voi sitten laskeskella kuin usein hän syö päivällä, kun (aiemmin) yöllä on syöty 4-6 h välein kertaa kolme... Eipä siinä mitään, mieluummin useemmin päivällä kun yöllä, toivottavasti jatkossakin... Ja tarkoitus ei ollut sitten sanoa sulle kaksosten äiti, että ei sulla nyt niin vaikeeta oo, että älä valita. Ei toki. Itse asiassa meidän poju taitaa yksöseksikin olla suhteellisen helppo tapaus. Eli en valita omaa tilannettani ja uskon, että sulla ihan varmasti on hommaa riittämiin tuplien kanssa. Tsemppiä vaan :).
Kyllä niitä tiheän imun kausia tosiaan on, just tossa 2-3 viikon iässä, sitten 5-6 ja myöhemminkin, mutta tähän hätään en muista milloin.
Minä imetän melkein aina (kotosalla ollessa tietty) sellaisessa " jenkkisohvassa" eli sellanen iso pehmeä nojatuolilaiskalinna, jossa saa selkänojan alas ja jalkaosan ylös. Sain sen mieheltä valmistujaislahjaksi tossa keväällä. Siinä on niin muhkeat käsinojat, johon tukea kyynärpäät, että voi imettää rentona (onko se nyt madonna-asento vai...) istuultaan. Oon käyttäny äitiyspakkauksen peittoa vauvan alla, että mun kovat ranneluut ei paina, XD. Se on paras paikka. Ostin sellasen Pikku-Piian imetystyynyn, mutta en kyllä osaa käyttää sitä ja tossa tuolissa sitä ei kyl tarvitsekaan.
tuiskuneiti79 + poika 5 vk ja risat
Jostain opuksesta luin, että imeväisikäisillä, jotka saavat rintamaitoa, voi olla nenän tukkoisuutta ihan johtuen äidinmaidon jostain hormooneista tai jostain vastaavasta. Joka tapauksessa äidinmaidosta. Ja pitäisi olla ihan vaaratonta. Tietty jos kuumetta ja hirveen paljon itkuisuutta on, niin se on sitten asia erikseen. Neuvolasta kannattaa kysellä, jos epävarmuutta.
Meidän pojalla on kans ollu nenä hiukka tukossa ja keittosuolaliuosta aina silloin tällöin oon laittanu. Varsinkin aamuyöstä " rohisee ja korisee" . Jonkin aikaa oli myös pääpuoli sängystä koholla, mutta silloin hän aina jossain vaiheessa kääntyi poikittain.
Muistaakseni niitä tiheänimunkausia tosiaan oli useampia ja taisipa yksi olla juuri 2-3vk.n iässä. Meidän pikkuneidillä taitaa olla jatkuvasti hereillä ollessaan tiheänimunkausi :) Tosiaan, jos hereillä on, niin söisi noin tunnin välein, ajattelin jo, että pitäisikö välejä yrittää pidentää, vaikka 15min.kerrallaan?yöt on mennyt pidempään samalla kaavalla: eka pätkä 4h, seuraavat 2-2,5h.
Meillähän ollaan pidempään kärsitty vatsavaivoista, mutta nyt pari päivää on ollut loistavia (itkun määrä vähentynyt rutkasti ja neiti viihtyy välillä sitterissä ja sylissäkin ilman kiikuttamista), käytiin tosiaan 3 kertaa vyöhyketerapiassa ja hieron pienen jalkapohjia 2 krt vrk.ssa ja disflatyl vaihdettiin Rela Dropseihin....jos tää tällaisena jatkuu, niin ihanaa :)
Itsellä tänään lääkäri, kärsin syksyisin jaksottaisesta päänsärystä (hortonin neuralgia) ja nyt pitäisi saada imetkseen sopivat lääkkeet, kun ilman lääkkeitä olen ihan toimeton tämän säryn kanssa, nyt olen vetänyt parasetamolia, mutta eihän se tahdo tehota :( Onko muita jotka joutuvat käyttämään lääkkeitä imetyksen aikana??
Mukavaa perjantaita kaikille.
t.hope-a ja typy reilut 5vk
Tänne taas ehdin! Vauva nukkuu ja esikoinen tuossa syliin tulossa :) meillä on kans yks yö valvottu, vauvalla oli maha kipeä. Ajattelin kans vyöhyketerapiaa mutta viime yö meni taas hyvin. Vaavi kyllä valvo, mutta ei itkeny ja isä hoiti valvomisen ja sain nukkua! Ihanaa!! :) Nyt on nuha yllättäny koko perheen! Apteekista olin jo esikoiselle ostanu " nenäimurin" , ei siis niistäjää, ja siitä on TODELLA hyvä apu!! Suosittelen! Putki jolla imetään on pehmeä ja ohut, sen voi työntää melko syvälle niin kuin oikeankin imulaitteen putken. Mutta vauvaa se kyllä aivastuttaa! :) Mutta hyvimpä räkät irtoaa!
Nyt kuuluu kitinöitä ja tissejä pistelee, taitaa olla pienimmällä ruoka-aika! :) Kertokaahan kuulumisia! :)
-jinsga ja pikkurinsessa kohta 3vk
todella pitkästä aikaa.
Onnea Beebelle (menikö nikki oikein) nyytin hakuun. Meillähän oli miltei samat lasketut ajan, kuun lopussa, mutta meidän Nikke poika päättikin sitten syntyä hieman aikaisemmin. Tänään pojalla on 1 kk synttärit:)
Meilläkin on ristiäiset lauantaina ja juuri pappi kävi juttelemassa järjestelyistä. Kakun olen jo tilannut, suolaisia piirakoita varten melkein kaikki ainekset ostettu, äitini tekee juustokakun ja keksit ja lautasliinat on valmiina. Lautasliinoiksi tilasin sellaiset, jossa on pojan nimi painettu. Vielä pitäs kastepöytää varten käydä tilaamassa kukkakimppu, vaalean siniset kynttilät jo ostin. Kastemekko on pestynä ja odottaa silitystä. Meillä on sellainen suvussa kiertänyt kastemekko (missä mutkin on kastettu) ja onneksi se löytyi mummulan komerosta.
Nyt tuli isommat lapset koulusta ja ehkä meidän Nikkekin kohta herää, kun taloon tulee ääniä. Nukkuu tosin päivisin vain todella lyhyitä pätkiä, ellei olla kävelyllä tai autoilemassa. Yöt meillä menee vaihtelevasti, välillä on sellaisia 4-5 tunnin pätkiä, välillä heräilee kahden tunnin välein ja toisinaan tunnin välein. Ainoa rytmi noissa öissä on se, että nukahtaa illalla 9-10 aikaan, herää 12-1 aikaan ja siitä sitten loppuyö meneekin vaihtelevasti. Joskus herää vasta neljältä, toisinaan jo kahdelta. Aamulla herätään 6-8 aikaan ja sitten ei poikaa enää nukuta. Meillä mennään miltei kokonaan korvikkeella, poika syö rintaa pari minuuttia ja tissit on tyhjät. En saa itsekään puristamalla tulemaan mitään :) Mutta en ota tästä stressiä, pääasia että herra kasvaa ja voi hyvin. Meillä vatsavaivat loppu kun lopetin sen disfasyl (what ever - meni väärin) käytön. Se aiheutti enemmän vaivoja ja vatsanväänteitä...
Nyt alkaa kuulua ininää, taitaa Nikke taas herätä (nukkui peräti 20 minuuttia...). Mäkin hommasin rintarepun, siinä poika viihtyy, samoin sitterissä välillä, mutta sängyssä ei ollenkaan hereillään ollessa. Päivätorkut onnistuu paremmin sitterissä & vaunuissa.
Nyt on mentävä, vaatimukset kovenee.
t. Kaisastiina & Nikke 1 kk