Miten kertoa äidille menkoista?????
Kommentit (51)
no itselläni alkoi viimeyönä ... enkä ole vielä kertonut olen meinannut sanoa jo monta kertaa mutta no ... en vain ole saanut sanottua ... yritän huomenna uudelleen ...
laita äiti istumaan tuolille, istu itse selkä häneen päin, ja sano! on helpompi sanoa asiat jos ihmine ei ole näköpiirissä.
Olen 12 v tytön äiti. Oman äitini kanssa ei koskaan puhuttu sanaakaan menkoista, mutt ollessani noin 14v äiti sujautti leirikassiini paketin siteitä. Minulla oli ollut menkat silloin jo 3v.
Sano äidillesi suoraan Äiti, mulla varmaan tulee menkat, voisitko ostaa siteitä? Vaikka äidillesi olisi vaikea puhua aiheesta, suora kysymys helpottaa.
Ole rohkea, sano suoraan. Menkat ovat osa naiseutta, myös äitisi on aikanaan ollut 12v ja pelännyt samoja asioita. Loppujenlopuksi kysymys on käytännön asioista, sinulla on menkat ja tarvitset siteitä.
Jostain syystä äideille ei tuota vaikeuksia kertoa että maitohampaiden vaihtuminen pysyviin on osa kasvamista... mutta menkat ovat monille vaikea aihe.
Miksi se on niin hankalaa koska mitä peljättävä voi olla? Kaikilla tytöillä ne alkaa niin ihan perus juttu
Jos menkat eivät lainkaan alkaisi missään vaiheessa, olisit vakavasti sairas, eikä äidkstäsi voisi koskaan tulla mummia. Äitisi olisi surullinen.
Oikeesti kertokaa äidille. Se voi tulla tosi surulliseksi siitä jos sä jätät kertomatta ja se voi aatella ettet sä luota siihen. Siitä on varmaan ihanaa kun oma tytär tulee henkilökohtaisesti sanomaan tärkeästä asiasta sen sijaan että vaan piilottelisi niitä. Voit myös kysyä äidiltäs että mitä mieltä se on menkoista. Jos se vastaa että ne on aivan luonnollinen asia tms. Ni kerro ihmeessä!! Voit laittaa myös viestillä jos et halua kasvotusten sanoo. Jos taas sen mielestä ne on inhottava asia voit jättää kertomatta, mutta varmaan se ymmärtää mistä on kyse jos vaikka haluut siteitä tai laitat verisiä vaatteita pyykkikoriin.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kertonut äidille menkoistani.
T. 25-vuotias
Eikä äiti edes kysynyt asiasta mitään? Melkoista heitteille jättöä, jos menkat eivät ala nuorella voi olla kyseessä vakava sairaus?! Vai onko sinulla joku muu huoltaja?
Laita tekstari voisitko ostaa siteitä, ei sun muuta tarvitse sanoa äiti ymmärtää kyllä miten vaikea on kertoa, itsekin on ollut samassa tilanteessa.
En ymmärrä mikä siinä kertomisessa on niin vaikeaa. Itse kolmen tyttären isänä kasvattanut heidät suhtautumaan luonnollisesti ihmisvartaloon ja sen toimintoihin. Tuonut heille kaupasta siteitä ja tamponeja, tosinaina pitänt kysyä että minkalaista ja mitä kokoa. Kuukupin yksi tytär hankki kyllä itse.
Jätä lappu pöydälle, missä selität asian. Olen kahden tytön yh-iskä ja noin vanhempi tytöistäni toimi aikoinaan.
Kerro jollekin muulle läheiselle esim. isosiskolle. Voit myös käydä itse ostamassa jos sulla on varaa. Kyllä äitisi pitäisi hankkia siteitä sinulle kaappiin jo valmiiksi.
Mulla alko just menkat ja en uskalla kertoo vanhemmille. Onneks isällä (vanhemmat on eronnu) on avattu (en tiä miks se on avattu) side pakkaus :). Enää pitää äitille saada siteitä:)
Kertokaa äidille!
Mä puhuin tyttärelle ajoissa itse ja ostin kahdenlaisia siteitä valmiiksi kaappiin. Sanoin tyttärelle, mistä niitä löytyy ja pyysin, että kokeilee ja kertoo sitten kummat on mieluisia, niin tiedän ostaa oikeita. Sanoin myös, että löytyy muitakin vaihtoehtoja, jos ei tykkää.
Mainitsin myös kuukautiskivuista ja pyysin kertomaan, jos tulee kipuja, niin katsotaan, riittääkö tavalliset särkylääkkeet.
Äiti ei kuukautisista hätkähdä ja on itselläkin helpompi, kun äiti tietää. Kertokaa vaan reippaasti tai laittakaa viesti, että kuukautisen alkoi, voitko ostaa siteitä.
Siinä ei oo mitään noloa. Täysin normaali asia.
Mun tytär laittoi mun lompakkoon lapun missä pyysi ostamaan siteitä:) Sitten olikin jo helpompi jutella asiasta.
Laita viesti on helpompas. "Menkat alkoi. Mistä voi ottaa siteitä."
Ja enter.
Thats it.
Jos äiti tulee juttelee ni fine, ei sun tarvi puhuu.
Mäki jännitin tosi paljon, kun jostain syystä oli aina jauhettu että äidille on pakko kertoa... Tiesin kyllä missä siteitä on, mutta en uskaltanut käyttää niitä, ettei äiti huomaa. Kolme päivää menkkojen alkamisen jälkeen laitoin äidille tekstarin töihin, kun pyörryin kuukautiskivuista enkä todellakaan halunnut mennä kouluun.. Se idiootti soitti perään ja huokaili että nyt sunkin elämästä tulee sit täyttä helvettiä.
Ei mikään kiva muisto. Mut mä ehdottaisin, että jos susta tuntuu ettet halua äitisi tietävän menkoistas, niin älä kerro. Varsinkin jos tiedät missä on siteitä/tamponeja tai kehtaat ostaa niitä itse. Menkat on kuitenkin niin luonnollinen asia et ei siitä kai mitään ilmiotusta tarvi erikseen tehdä, äitis kuitenkin varmaan olettaa että sulla ne jossain vaiheessa alkaa. Eihän se sille kuulu, että koska.