Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko tämä olla epilepsiaa!? :(

Vierailija
22.07.2010 |

Lapsi aukoo suutaan joskus nukkumaan mennessä; ihan kuin kurkusta olisi jotain tulossa ja tavallaan meinaa yökätä mutta menee sitten ohi. Ei tee tätä usein, ei siis joka ilta läheskään mutta silloin tällöin. Ei menetä tajuaan eikä muutenkaan sekava; kun kysyn miksi tekee niin ja onko kurkussa pipi ( 2,5v. ) toteaa huolettomasti ettei ole pipi. On siis täysin hetkessä mukana eikä mene muihin maailmoihin.

Ja joskus jos herätän kesken unien, saattaa hieman käsi täristä.... ihan kuin jotenkin havahtuisi todella syvästä unesta ja hieman säikähtää kun herätellään. Tärinä menee kuitenkin hetkessä ohi ja kun esimerkiksi nostan syliin, se loppuu samantien.

Onko tämä epilepsiaa? Joku mainitsi näiden oireiden liittyvän lapsuusajan hyvälaatuiseen epilepsiaan - voisiko tämä olla sitä? Toki otan lääkäriin yhteyttä jos tarve vaatii mutta haluaisin nyt täältä mielipiteitä. On todella paha olla; sairastan ahdistuneisuushäiriötä ja kaikki tällaiset käy ylivoimaisesti päälle. :( Muuten lapsi on täysin perusterve - ei mitään oireilua ym. Olisin todella kiitollinen mielipiteistä ja omista kokemuksista!!!!

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan

Vierailija
2/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai tärisee, jos herättää kesken unien:O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota suun aukomista en tajunnut.

Eikö tilanteessa siis lapsi ole hermostunut?

Vierailija
4/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuosta aukomisesta; niin kun on väsynyt ja on alkamassa nukkumaan. Niin aukoo suutaan toisinaan.... siis ihan kuin esimerkiksi alkaisi haukottelemaan muttei saa haukotusta tulemaan. Tai niinkuin kurkussa olisi jotain ja nielaisee sen takaisin. Tekee sitä yhdestä maksimissaan 4-5 kertaan silloin kun tekee. Ei kuitenkaan joka ilta eikä välttämättä edes joka viikko. Ei ole hermostunut eikä mitenkään sekava ja kun kysyn sattuuko jonnekin, sanoo että ei. Ei siis vaikuta mitenkään tahdottomalta aukomiselta. Mulla vaan tuo epilepsia pelottaa ihan kamalasti.

Luin Rolandin epilepsiasta näin: kielen ja leuan tahattomia liikkeitä

ja jäykistymistä . Voisiko tuo olla sellaista?

Vierailija
5/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli vaan heti mieleen imemisrefleksi, tai joku semmonen. Kun nukkumaan mennessä tekee tuolla tavalla.. Jos hakee turvallista oloa tai on mukava mennä nukkumaan tai jotain, vaikee selittää mutta että se ois vaan joku jäänne vauva-ajalta...? Oliko iltaimetys erittäin tärkeä hetki tälle lapselle...

Arvailen vaan, en oikeesti asiasta mitään tiedä :P

Vierailija
6/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikemminkin kuulostaa ikäkauteen sopivalta harmittomalta "pakkoliikkeeltä". On täysin ohimenevää ja sitä nopeammin katoaa mitä vähemmän siihen kiinnitätte huomiota.

Lähes jokaisella lapsella on jossain vaiheessa joku pakkoliike.

Vierailija
7/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisko illalla maaten mennessä mahahappoja ruokatorveen ja kurkkuun...?

Tietty lääkäriltä kysyä

Vierailija
8/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teille ei tule ensimmäisenä mieleen epilepsia? Kaksplussalla minulle useat mainitsivat että todennäköisesti on epilepsiaa. :( Kiitos tuhannesti vastauksistanne. Mielellään vielä lisääkin luen mielipiteitä.

Vierailija
9/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella lievät tic-oireet? Onko lapsella muita liikkeitä mitä toistelee tms?

Pikkuveljeni aukoo suuta, muljauttelee silmiään yms. yleensä hermostuneena. Ja hänellä on todettu tic-oireet.

Vierailija
10/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mahahappojen nousu suuhun tai ruokatorveen tulee minullein mieleen. Toisaalta voi olla vaikka pientä tic-oireilua, joka kuuluu pikkulapsi-ikään monilla.

T: epilepsialapsen äiti. 4v. pojalla paikallisalkuinen, laajeneva kohtaustyyppi, joka saattaa ilmetä poissaolona tai jopa puolen tunnin tajuttomuutena. Pysyy poissa Neurotolilla.

Vierailija
11/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla vain tapa.

Mun 2 v takoo päätään tyynyyn muutamia kertoja ennen kuin alkaa nukkua.

Vierailija
12/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään muuta mitä "toistelisi" ja tämäkin tulee tosiaan vaan slloin kun on alkamassa nukkumaan. Ei aina välttämättä tarvi olla vaakatasossa vaan jos autossakin on väsynyt ja on rauhoittunut alkamaan nukkumaan, saattaa joskus tehdä sanmalla tavalla. Ja painotan ettei ole siinä tilanteessa mitenkään hermostunut, poissaoleva, tmv. vaan hyvin rauhallinen ja vastaa kun kysytään. Voitte uskoa kuinka vastauksenne on tärkeitä minulle; kiitän siksi joka välissä....

Vierailija
13/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan epilepsiaakin monenlaista, että voithan seuraavan kerran kun tulee käyntiä lääkärillä kysästä asiasta, mut ei maallikkona vaikuttaisi epilepsialta, muttei voi varmaksi sanoo :P

Vierailija
14/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille tulee joskus noita "pakko oireita" ja ne menee ajan kanssa itsestään ohi jos siihen ei kiinnitä huomiota.

Tulee mieleen, että onko tytöllä kuivat huulet? Monet tekee noin, jos on rohtuneet huulet. Olisiko aurinko kuivattanut huulia?

Tuo tärinä on ihan normaalia. Säikähtäähän sitä kuka tahansa, kun menee kesken unien herättämään.

Meillä on suvussa epilepsia, myös lähisuvussa ja tauti on tullut minulle tutuksi.

Kohtauksiin liittyy aina tajuttomuus tai siis ettei huomaa kohtausta itse.

Vierailija
15/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kuivat huulet ja tuossa tilanteessa ei käytä kieltä millään tavalla ulkona tai muutenkaan liikuta kieltään. Tajuton ei ole koskaan ollut tai saanut mitään 'kohtauksia'. Eikä tee tuota muulloin kuin nukkumaan alkaessa. Kiitos taas kaikille.

Vierailija
16/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemusta lapsuudenepilepsioista ja olen myös tutkinut aihetta hyvin paljon (oma lapsi yksi lähipiirin epileptikoista). Tuo kertomasi ei todellakaan mitenkään kuulosta epilepsialta.

Pakkoliikkeitä on monenlaisia, ne voivat olla tahattomia tai tahallisia (lapsi tietoisesti tekee ja pystyy tarvittaessa keskeyttämään liikkeen). Mun veli esimerkiksi nyökytteli päätään ja nieleskeli samalla. Oli "tahallinen" liike aluksi, myöhemmin siitä tuli hänelle tapa.

itse olen pureskellut kynsiä. Aluksi tahallista, myöhemmin tavaksi tultua tahatonta.

Siskoni ryki nukkumaanmennessään. selitti että tuntui siltä kuin kurkussa olisi ollut jotain limaa ja hänen oli vain pakko rykiä kurkkua kunnes nukahti. Koskaan muulloin hän ei tehnyt näin kuin nukkumaanmennessään.

Epilepsiaan liittyy tajuttomuus, joka voi kohtaustyypistä riippuen olla sekunteja (tai sekunnin murto-osia) tai minuutteja. Kohtauksen jälkeen lapsi on veltto ja väsynyt. kohtauksen aikana varsinkin painavampi esine saattaa tippua käsistä, jos kohtaus on lyhyt, niin lapsi itse saattaa pysyä seisaallaan, eikä lyhisty maahan.

Noi pakko-oireet on sellaisia, että jos aikuinen niihin kiinnittää kovasti huomiota, lapsi itsekin alkaa niihin reagoida ja tarkoittamatta lisätä niitä.

Vierailija
17/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vielä kerran vaikka voin sanoa että pelastitte ahdistuskohtaukselta tässä ketjussa. Suuret kiitokset ja aurinkoista kesää!

Vierailija
18/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinulle, 17, pitkästä vastauksestasi!

Vierailija
19/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kaatu maahan. Kieli ptettiin pihalle ettei siihen tukehdu tai pure siihen.

Se makas maassa ja sätki.

Esim. välkkyvät valot, telkkarissa/tietokoneella tiuhaan vaihtuvat kuvat saattaa laukasta epilepsia kohtauksen, siis silloin ihminen kaatuu maahan ja kramppaa.

En tajua miten toi liittyy apilepsiaan kun lapsi aukoo suuta?

Omat lapset ainakin valittaa jos maha on kipeä, oksentaa ja suussa pahan makusta vatsansisältöä.

Jos sun lapsen olossa on oikeasti jotain huolestuttavaa niin kehoitan sua soittamaan vaikka neuvolaasi!!! Helvettiäkö me täälä ollaan oikeita auttamaan, jos se onkin jotain pahaa niin mistä me osataan siihen sanoa?! Terkka saattaa lähettää lasta johonkin tutkimuksiin.

Ota vastuu lapsestasi, jos sulla on huoli hänestä niin tyhmä olet jos et siitä johonkin soita ja sulle riittää mitä netin ihmiset vastaa.

Vierailija
20/33 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sää olet huolissasi mitä lapsi tekee niin mene viemään lasta näytille!

Se, että suljet pois jotain jota itse epäilet niin tarkoittaako se että kaikki on kunnossa?

Miten sinä vanhempana edes kehtaat tehdä lapsellesi jotain tällästä että kyselet netissä ja sitten sulle kelpaa joku päähäntaputtelu? Jos lapsessa ei ole epilepsia, niin mistä kuvittelet että me osataan sanoa että sillä on se ja se vikana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi