Lapsettomuushoitojen tuloksena yksi ihana lapsi, nyt ahdistaa
kun ajattelen, että jossain vaiheessa on taas aloitettava (toivottomalta tuntuva) luomuyrittäminen ennen mahdollisia uusia hoitoja. Tuntuu, että psyyke joutuu taas muuten näin ihanana aikana tosi koville. Mutta, ei kai tätä voi mitenkään välttää.. saman kokeneita paikalla?
Kommentit (12)
vaikka joltain miehesi kaverilta, monet auttaa mielellään - niin ei tarvi ukkos turhaan tyhjää ampua :) Ulkoistaminen on tämän päivän trendi!
Sulla on yksi ihana lapsi: yhden lapsen kanssa voit tehdä paljon asioita mitä kahden kanssa ei enää jaksa. Nauti ja unohda normi kahdesta lapsesta.
Soitin klinikalle, varasin ajan, siitä 2 vko kuluttua alkoi hormonihoito ja lopulta IVF, aikaa kului alle 2 kk siitä kun päätin, että nyt yrittämään seuraavaa. Ilman mitää luomukokeiluja.
niin mitään luomuyrittämisperiodia ei tarvita. Itse en ainakaan jaksaisi vuotta tahkota ensin luomuna, jos kuitenkin olisi selvää, että on äärimmäisen epätodennäköistä tai jopa täysin mahdotonta, ettei lasta luomuna tule.
Vaikka turhalta se tuntuu, mutta silti, varmuuden vuoksi. En vielä pystyisi uuteen raskauteen, vauva on vielä ihan pieni.
ap
tekivät toisenkin lapsen IVF:llä ilman sen kummempia luomuyrityksiä. Kannattaa jutella lääkärien kanssa!
ja kolmannesta haaveilen. Tiedän siis, mitä koet. Mikään hoidoista ei ole tärpännyt heti, ekaa tehtiin lähemmäksi neljä vuotta ja tokaakin kolme. Luomuyrityksiä tietysti koko ajan, myös hoitojen aikana, mutta kertaakaan ei tärpännyt. Taustalla siis selittämätön lapsettomuus, eli vikaa meistä kummastakaan ei ole löytynyt.
En suosittele mitään luomuyrityksen aloittamista ensinkään. Ette käytä ehkäisyä ja elätte normaalia pikkulapsiarkea. Sitten kun alkaa tuntua, että sitä vauvaa voisi oikeasti alkaa tehdä, menette suosiolla hoitoihin.
Me olimme yksityisellä hoidoissa ja suosittelen. Se on törkeän kallista, ja taloushan siinä romahtaa täysin, mutta omalle päälle se tekee paljon parempaa kuin "odotushoidot". Ollaan miehen kanssa päätetty, että raha ei ole meidän lasten saannin este, ja kaikki säästöt on tosiaan käytetty, ja otettu vähän velkaakin. Näitä maksellaan sitten pois, kun lapset ovat kasvaneet. :)
Henkisesti on tosi raskasta uskoa, että voitte raskautua luomusti. Tottakai se on mahdollista melkeinpä kelle vaan nykyään (niin paljon ihmetarinoita olen kuullut), mutta ainakin itselleni, kun kaikki tuttavat sekä kolme lääkäriäkin vakuuttivat esikoisen syntymän jälkeen, että voin varmasti tulla luomusti raskaaksi, oli mieletön romahdus ja pettyminen, kun näin ei käynytkään. Älkää siis odottako mitään luomuilusta. Jos sitten tuletkin raskaaksi, on se kiva yllätys, mutta jos et, niin pettymys ei ole niin kova, kun et ole odottanutkaan koko hommalta mitään.
Tsemppiä!
Sain siitä paljon lohtua. Tota noin, mä en osaa kuitenkaan ajatella, ettei ehkäisyn poisjättö olisi "yritystä" , sillä onhan se yrittämistä, itseäänhän siinä pettää jos muuta väittää? Ehkä se kuitenkin pitäisi nyt jättää pois, mutta entä jos ihme tapahtuu ja tulisin luomusti raskaaksi? Entä sitten, kun nyt tuntuu, että ikäerosta tulisi vielä liian pieni.. 1v 2 kk. Vai ovatko ajatukseni kerta kaikkiaan hulluja?
ap
Ajattelen asiaa näin: jos yllättäen tulet luomuksi raskaaksi, on se niin mielettömän ihanaa, että ihan sama, vaikka ikäero on turhan pieni.
Siis, jätä pois ehkäisy, äläkä pelkää sitä luomuraskautta. Todennäköisempää on, että et tule raskaaksi. Jos kuitenkin tulet, on se ihan mieletöntä. Säästät rahaa, hermoja, lääkkeitä, ja itsetunnolle tekee varmasti hyvää. Et voi muuta kuin voittaa. Eli ehkäisy pois!
T. 9
Kyllä varmasti jaksatte pienelläkin ikäerolla ja eikö se olisi vain iloinen ylläri, mitä pikemmin natsaisi. Otatte sen sitten juuri sinä ihmeenä vastaan. (ekojen lasteni ikäero 1,5v, parilla tutulla pienemmät ikäerot lapsilla ja hengissä ovat) Kyllä sen jaksaa, jos ajattelee sitä vaihtoehtoa, ettei onnistukaan.
Minun ja tuttujeni lapset eivät tulleet vahingossa pienellä ikäerolla, vaan tyylillä kiire on, ollaan jo vanhoja. Olemme kaikki olleet tyytyväisiä pieneenikäeroon.
Eka lapsihan se vaikein ja työläin on ;)
Jäin ihmettelemään miksi olette olleet hoidoissa jos kerta luomu raskaus on mahdollinen? Mitkä hoidot teille tehtiin? IVF? Itse lapsettomuudesta kärsivänä ja hoitojen kautta raskaaksi tulleena olisin vain onnellinen jos luomuun olisi mahdollisuudet.
Ettekö pääse suoraan hoitojonoon ilman luomu yritystä jos sulle kerta lapsettomuus diagnoosi on tehty? Mä ainakin kuulemma pääsen (toki mulla on mahdollisuudet vielä kolmeen PASiin ennen uusia hoitoja).
Mikä kiire sillä toisella lapsella on? Jos et oo vielä valmis uuteen raskauteen niin eikö sit kannattais vaan nauttia esikoisesta ja murehtia sitä tokaa sit vaikka vuoden parin päästä?
Olin kyllä aikanaan menossa hoitoihin, mutta jo alkututkimusvaiheessa raskauduin luomusti ja sittemmin vielä 2 kertaa. Ei toki koskaan nopeasti.
Mutta, siis, ettekö tavallaan yritä koko ajan luomusti? Ettekö harrasta seksiä. Jos kyse siitä, että haluat nopeammin hoitoihin, voit kai sanoa alkaneenne yrittämään seuraavaa lähes heti ekan syntymän jälkeen?
Itse sain terolutit jo muutaman kuukauden kuluttua edellisestä synnytyksestä. Tosin itse en pystynyt imettämään, mutta tunnen parikin imetysaikana raskaaksi tullutta, että voi kai sitäkin aikaa yritysajaksi kutsua.
Toivon kovasti teillekin ihmettä ja edes yhtä luomuraskautta, niin välttäisit hoitorumban.