Miten saa lapset siivoamaan huoneensa???
Koitettu on lahjontaa uhkailua kiristyst ja niiden kombinaatioita.
Mieluiten ilman riitoja. Onko mahdollista???
Kommentit (14)
7v tekee jo aika kivasti uhkailemalla ja kiristämällä. Jutkattaa ja narisee, vikisee vinkuu ja valittaa, mutta saa sit jotain kuitenkin aikaan, kunhan saa ensin puhistua pahimmat höyryt pihalle :p
4v:n kanssa väännettiin tänään sit vähän enemmän. Uhkailu ei toiminut. Kiristys ei toiminut. Lahjonta ei toiminut. Siinähän sit seistä pönötettiin keskellä lastenhuonetta. En päästänyt sänkyyn pötköttelemään, enkä mihinkään istuskelemaan. Aikaahan siinä meni, mut mä olin sitkeempi :D Tuota pienempää autan kyllä, kunhan saadaan ensin homma pyörimään.
Jossei, niin otan kädestä kiinni ja siivoamme kirjaimellisesti yhdessä. Yleensä alkaa kitisemään ja alkaa siivoamaan viimeistään ekan lelun jälkeen.
Aika hyvin menee kun tehdään yhdessä. Usein pitää kuitenkin sanoa tosi monta kertaa ennen kuin pääsevät alkuun. 7v siivoaa aika hyvin, mutta 5v jää haahuilemaan aina joku lelu kädessä.
Haluaisin että huoneen siivouksesta tulis tapa, joka tehdään mielellään päivittäin. Onko mitään toivoa??
se, että mitään kivaa (leikki/pelaaminen/kyläily) ei saa tehdä ennen kuin on siivottu.
Aika pian oppivat itsekin huomaamaan milloin kannattaa siivota =)
Ei tarvitse riidella siivoamisesta.
Meillä on 5- ja 7-vuotiaat pojat.
Ei kiristys tai uhkailu tehoa, jos ei uhkaile oikealla valuutalla ja myös toteuta uhkauksiaan. Minusta on ainakin itsestään selvää, että oma huone, lelut, tavarat, pelaaminen ym. ovat etuoikeuksia, joiden mukana tulee velvollisuuksia: jos ei jaksa siivota leikkejä ja huonettaan, ei sitten tarvitse/saa tavaraa ja omaa huonetta.
Kun pari kertaa keräät jätesäkkiin lattialle kehotuksista ja selvistä säännöistä ("Jos ei puoli yhdeksään mennessä ole leluja kerätty, ne lähtevät") huolimatta jätetyt lelut ja pelita ja OIKEASTI MYÖS VIET NE POIS, niin eiköhän lapsi jossain vaiheessa ala mieluummin siivota tavaroitaan paikoilleen kuin menettää ne.
"Pienen vauvan", joka ei huolehdi omasta huoneestaan, voi myös siirtää nukkumaan äidin ja isän huoneen nurkkaan laitettuun sänkyyn: tehkää ylimääräisestä huoneesta vaikka vierashuone tai työhuone aikuisille.
Ensin siis vakava KESKUSTELU lapsen kanssa oikeuksista ja niiden mukana tulevista velvollisuuksista. Kasvamisen mukana tulevista JOKAISELLE PERHEENJÄSENELLE KUULUVISTA kotiaskareista. Reunaehdot selviksi: Jos ei siivota, menetetään lelut ja lopulta oma huone. Aikarajat ja vaatimukset tietysti myös kohtuullisiksi: ihan koko ajan tai joka päivä ei kai ole pakko siivota, vaan välillä voi jättää leikin odottamaan seuraavaakin leikkikertaa.
Ja sitten vaan aikuiset jämäkästi pitäytyvät tässä suunnitelmassa.
menetetyt lelut tai oman huoneen voi myös ansaita takaisin, kun osoittaa, että huolehtii velvollisuuksistaan. Varastoon kiikutettuun jätesäkkiin pakatut lelut saa takaisin esim. kun on tietyn ajan, vaikka kolme päivää, kerännyt mallikkaasti ja sopimuksen mukaisesti sen päivän lelut ja siivonnut huoneensa jne.
tai oikeastaan persoonakohtainen asia
Meillä pitää yksi lapsista kaappinsa, laatikkonsa, hyllynsä, pöytänsä aina tiptop siistinä, yhdellä on päällisin puolin siistiä: peti ja koulupöytä, mutta avaapa vaikka vaatekaappi niin herrajee! Yhdellä taas on aina sotatantereena koko huone, juoksuhautoja vaatteiden ja kirjojen keskellä; ihan kauhee hävityksen kauhistus. Kaikki ovat teini-ikäisiä tyttäriä ja samanlaisina ovat pysyneet ihan vuosikkaasta asti. Sitten kun haluan siistiä uhkaan jätesäkillä ja tulee pariksi päiväksi järjestys. Olen todellakin myös toteuttanut uhkaukseni ja se tepsii, sitten viimeisenä keinona. Joskus auttaa lahjoma;-)
Meillä on jääkaapin ovessa lappu, jossa kerrotaan kunkin päivän kotityöt. Maanantaisin siivotaan oma huone. Siinä on myös kivat jutut - lauantaina karkkipäivä jne. Jos ei osallistu tylsiin puuhiin, ei osallistu myöskään kivoihin puuhiin.
Meillä on torstaisin siivouspäivä,ja istuksin itse siellä lattialla ja laittelen lapsien apuna tavaroita paikoilleen,ja sujuu siivous nopeasti=)
Huoneita 3kpl
että kotityöt jokainen tekee tosiaan erikseen käskemättä. Meilläkin on jääkaapin ovessa lista: viikon jokaiselle päivälle on tekemistä lemmikkien hoidosta imurointiin ja pyykkihuoltoon, ja tällaisia koko kodin ja koko perheen asioita tekevät ihan oma-alotteisesti "ylimääräistäkin", mutta sen oman huoneen kohdalla tulevat nämä persoonallisuudet esiin :-)
Meillä on 3 lasta, isommat jo teinejä, ja saavat asua juuri niin sotkuisissa huoneissa kuin haluavat,ikinä ei ole kiristetty tai lahjottu. Tietävät tosin, että jos joku tulee kylään, on mahdollista, että huoneeseen katsotaan...
Meillä on 3 siistiä huonetta, jotka siivoavat kukin omalla tavallaan eli yksi pitää huoneensa koko ajan tiptop, ikinä ei vaatteita lattialla tms. Toinen siivoaa kerran viikossa ja huone on 3 vrk siisti, sitten alkaa sukkia unohtumaan sinne tänne jne. Ja kolmas siivoaa, jos imuri sattuu olemaan lähellä, tyyli on ehkä enemmän "pois silmistä", mutta se ei minulle kuulu, pääasia, että huone on sellainen kuin itse haluaa.
Itse inhoan siivoamista, se on viimeinen kotityö, jota teen. Siksi olen yrittänyt rationalisoida sen eli tavaroille paikkansa, ei turhaa tavaraa, vähän kerrallaan parempi kuin päästää sotkua valtaansa.
on ihan samalla tavalla, kun joku kirjoitti, että lapset tykkäävät erilaisesta siisteydestä... Meillä vanhimmalla on huone aina siisti, todella harvoin jättää lattialle lojumaan edes vaatteita. Nauttii siitä, että tavarat ovat paikoillaan ja ne löytää, kun tarttee. Eli ei koskaan tarvitse sanoa siivoamisesta... Vanhin on poika.
Mutta kaksi seuraavaa... Tyttö ja poika. Heillä on yhteinen huone ja aina ihan kauheassa kunnossa!! Hyvä kun pääsee sisälle huoneeseen... Heidän kanssaan siivoaminen on ihan joka kerta yhtä tuskallista. Ikää lapsilla 9-v ja 6-v. En ole vielä keksiny sellaista keinoa, joka auttaisi. Vaikka tavaroita on viety pois ja lelukaapin ovi lukittu tietyksi ajaksi, niin ei kuulemma heitä haittaa... Neiti saattaa joskus saada inspiraation ja siivota omaa puoltaan. Mutta joka siivouskerta me saadaan tappelu pystyyn heidän kanssaan. Poika jää aina leikkimään jollain lelulla ja sanoo, että ei mulla ole mitään kiirettä...
Meillä siivotaan joka ilta lattialla lojuvat tavarat, koska niillä ei ikinä leikitä seuraavana päivänä. Lego leikit saa jättää, koska niitä saatetaan jatkaa toistekin. Kerran kahdessa viikossa siivoamme yhdessä kaikki koko huoneen, kun lasten oman siivouksen aikana he tunkevat kaikki tavarat millon minnekin. Kahden keskimmäisen huoneessa on sellanen iso lelukaappi, jossa on oikeesti tilaa kaikille leluille. Mutta kun ei jakseta hyllylle niitä nostaa, vaan jätetään lattialle.
Jollain oli tuolla hyvä idea, että laittaa jääkaapin oveen lista, jossa on siivouspäivät merkattuna ja mitä kukain silloin tekee. Taidanpa kokeilla, että auttasko meillä tuollainen...
Meillä vanhin on 11-v. Ja nuorimmainen on 2-v. 2-vuotias siivoaa aina vanhempien kanssa, on ihan innoissaan siivoamisestakin! ;) Se kausi menee kyllä ajan kanssa ohi... Nyt kuitenkin nautimme siitä!
saat lapsen siivoamaan kun sanot että joudut olemaan koko viikon kotona jos et siivoa =D